כוחות צה"ל ירו לעבר שני עיתונאים פלסטינים שסיקרו את ההפגנות האלימות בגבול רצועת עזה בסוף השבוע – כך מדווחים בוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). בוועד, ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, מתבססים על עדויות מהשטח ודיווחים פלסטיניים. על-פי נתוני הארגון, בכך עלה ל-17 מניין העיתונאים העזתים שנפגעו בעת סיקור ההפגנות ליד הגדר בשבועות האחרונים.

זהו השבוע השלישי שבו צלפים ישראלים יורים אש חיה לעבר המפגינים והמתפרעים, ואגב כך פוגעים גם בעיתונאים שהגיעו למוקדי ההתרחשות כדי לסקר את המחאה הפלסטינית. בסוף השבוע הראשון להפגנות ההמוניות, בשלהי חודש מרץ, נפצעו עשרה עיתונאים מפעולות צה"ל, ובסוף השבוע שלאחר מכן נפצעו עוד חמישה.

על-פי הארגון הבינלאומי, אחד משני הנפגעים האחרונים הוא צלם העיתונות אחמד אבו-חוסיין, שעובד עבור תחנת רדיו המזוהה עם החזית העממית לשחרור פלסטין. אבו-חוסיין נפגע מירי כוחות צה"ל בעת שסיקר את ההפגנות ליד ג'באליה. הוא הועבר במצב קריטי לבית-החולים בעיר ומצבו הוגדר קשה.

הצלם אחמד אבו-חוסיין מקבל טיפול לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

הצלם אחמד אבו-חוסיין מקבל טיפול לאחר שנפצע מירי כוחות צה"ל

לפי הוועד להגנה על עיתונאים, העיתונאי השני שנפגע בסוף השבוע האחרון הוא הצלם הפלסטיני מוחמד אל-חאג'ר, שעבוד עבור אתר Middle East Eye. אל-חאג'ר נפצע באורח קל מירי כדור חי ששרט את זרועו הימנית בעת שסיקר את ההפגנות ליד העיר עזה.

הצלם מוחמד אל-חאג'ר לאחר שנפצע קל מירי כוחות צה"ל

הצלם מוחמד אל-חאג'ר לאחר שנפצע קל מירי כוחות צה"ל

בדובר צה"ל העדיפו שלא להגיב על שני המקרים האחרונים, אלא לחזור על התגובה הכללית שנמסרה בשבועיים האחרונים, שלפיה כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

לדברים הללו צורף תצלום עכשווי שבו נראה, לטענת דובר צה"ל, "מחבל מיידה חפץ הנחשד כמטען חבלה, באזור קרני במרחק מטרים ספורים מהגדר. בצמוד אליו נראים עיתונאים וכן אדם נכה". לפי הודעת דובר צה"ל משלשום, החפץ התפוצץ בצד הפלסטיני של הגדר.

בתגובה המילולית שנמסרה מדובר צה"ל נמסר עוד כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".