גם ביום שישי האחרון נפגעו מפעולות צה"ל עיתונאים פלסטינים שסיקרו את ההפגנות ליד הגבול בין רצועת עזה לישראל, כך מדווח הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). על-פי דיווח ה-CPJ, ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, ביום שישי נפגעו חמישה עיתונאים במהלך עבודתם, כשאחד נשרט מכדור מתכת מצופה גומי והיתר מפגיעה של רימוני גז מדמיע או שאיפת גז.

בדיווחו מסתמך ה-CPJ על כלי תקשורת מקומיים, פרסומים ברשתות החברתיות ושיחות שביצעו נציגיו עם עיתונאים עזתים.

סמי מסראן, צלם של ערוץ אל-אקצא המזוהה עם חמאס, נפגע מכדור מתכת מצופה גומי ששרט את כתפו השמאלית שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית למחנה הפליטים אל-בורייג'. הוא טופל באמבולנס שהיה במקום.

הצלם סמי מאסרן, שנפגע מכדור מתכת מצופה גומי ששרט את כתפו

הצלם סמי מסארן, שנפגע מכדור מתכת מצופה גומי ששרט את כתפו

חמזה אל-שאמי, צלם עצמאי, נפגע בכתפו מרימון גז מדמיע ושאף את הגז עד שהתעלף שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הוא טופל במקום. סלימאן אבו-זריפה, צלם עצמאי, נפגע כשרימון רז פגע ברגלו שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. גם הוא טופל במקום.

הצלם סלימאן אבו-זריפה, שנפגע ברגלו

הצלם סלימאן אבו-זריפה, שנפגע ברגלו

מוחמד אבו-קדוס, צלם של סוכנות ידיעות מקומית המזוהה עם חמאס, נפגע בראשו מרימון גז שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. הוא נלקח לבית-חולים סמוך, שם קיבל טיפול לפצעיו.

עבד רחים ח'טיב, צלם עצמאי העובד בין היתר עבור סוכנות הצילום הישראלית פלאש 90, שאף גז מדמיע שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הוא טופל במקום.

הצלם עבד רחים ח'טיב, שנפגע משאיפת גז מדמיע

הצלם עבד רחים ח'טיב, שנפגע משאיפת גז מדמיע

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה. בשבועות קודמים מסר דובר צה"ל כי כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".

בשבוע שעבר, יש לציין, התעכב הפרסום ב"עין השביעית" על פציעת עיתונאים בעזה מפעולות כוחות צה"ל לבקשת דוברות הצבא. בדוברות ביקשו את השהות כדי שיוכלו להעביר תגובה מסודרת המתייחסת לעיתונאים שנפצעו, זאת אחרי שבשבועות הקודמים העבירו פעם אחר פעם את אותה תגובה כללית שנמסרה במענה לפנייה הראשונה של "העין השביעית", אחרי יום ההפגנות הראשון בעזה.

בשונה מהרגלם, בשבוע שעבר ביקשו בדובר צה"ל לקבל את מספרי תעודות הזהות של הצלמים שנפצעו. אחרי שהובהר להם שאין בידי "העין השביעית" את תעודות הזהות של הצלמים הפצועים הסבירו כי בשל כך הם זקוקים לזמן נוסף כדי לבדוק את המקרים ולהכין תגובה. כ-60 שעות לאחר הפנייה לדובר צה"ל התקבלה בסופו של דבר התגובה – אותה תגובה כללית שנמסרה במענה לפנייה הראשונה, מתחילת חודש אפריל.

עדכון, 6.5: לאחר פרסום הידיעה נמסרה מצה"ל תגובה, אותה תגובה בדיוק שנמסרה במענה לפנייה הראשונה.