שבעה עיתונאים עזתים נפצעו מירי כוחות צה"ל אתמול (14.5), שעה שסיקרו את ההפגנות ברצועת עזה סמוך לגבול עם ישראל, כך מדווח הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ). הארגון מבסס את דיווחו על פרסומים של איגוד העיתונות הפלסטיני, דיווחי חדשות של כלי תקשורת מקומיים ברשתות החברתיות ושיחות שקיים עם שני עיתונאים עזתיים.

על פי ה-CPJ, ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, בכך מגיע ל-22 מספר העיתונאים העזתים שנפצעו מירי כדורים חיים מאז החלו ההפגנות בסוף חודש מרץ, כולל שני העיתונאים יאסר מורתג'א ואחמד אבו חוסיין, שמתו מהפציעות שספגו. בהפגנה אתמול, שנערכה ביום העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, נהרגו מאש צה"ל 58 פלסטינים ו-1,400 נפצעו, מדווח "הארץ".

ה-CPJ מגנה את השימוש של ישראל בירי כדורים חיים נגד עיתונאים המסקרים הפגנות. שריף מנסור, שעומד מטעם הארגון בראש המחלקה למזרח התיכון, מצוטט בדיווח כמי שטוען כי התעלמות הרשויות הישראליות מהדרישה לחדול מלירות על עיתונאים "מחזקת את התפיסה שהם לא רוצים שהעולם יראה מה קורה בעזה".

עומר חמדאן, צלם ערוץ הטלוויזיה של אלג'יריה, נפגע ברגלו השמאלית מירי כדור חי שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. מוחמד אבו דחרוג', צלם של חברת הפקות מקומית, נפצע ברגלו הימנית שעה שסיקר את ההפגנות באותו אזור. עבדאללה אל-שורבאג'י, כתב רשת תקשורת מחאן-יונס המזוהה עם חמאס, נפצע ברגלו השמאלית מירי כדור חי שעה שסיקר את ההפגנות ליד העיר. פרהאן האשם אבו חדיד, כתב אתר חדשות מקומי, נפצע ברגלו השמאלית מירי כדור חי שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לרפיח.

ירי גז מדמיע על עמדת עיתונאים בעזה, 14.5.2018

ירי גז מדמיע על עמדת עיתונאים בעזה, 14.5.2018

יאסר קדיח, צלם עיתונות של העיתון "פלסטין" המזוהה עם חמאס, שביום שישי האחרון דווח כי נפצע מפגיעת רימון גז מדמיע, נפגע אתמול בבטנו מכדור חי שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. על פי ה-CPJ, הוא היה תחת השגחה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים האירופי בעזה. הבוקר דווח כי במהלך הלילה עבר לבית חולים במזרח ירושלים שם בוצע בו ניתוח חירום. ניהאד פואד, כתב תחנת רדיו קהילתית, נפגע בראשו מירי כדור חי שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הוא הועבר לבית החולים האירופי בעזה לטיפול בפצעיו. וואיל דחדוח, כתב רשת "אל-ג'זירה", נפצע בידו הימנית מירי כדור חי.

בנוסף לשבעת העיתונאים שנפצעו מירי ישיר, ב-CPJ מדווחים כי מוחמד אל-דווייק, צלם של סוכנות ידיעות מקומית, נפגע בידיו מרסיסי מטען חבלה שעה שסיקר הפגנות מזרחית לעיר עזה. מן הדיווח לא ברור אם מדובר במטען פלסטיני או פצצה ישראלית.

בשבועיים האחרונים, כשלא נפגעו עיתונאים עזתים רבים מירי כדורים חיים, ה-CPJ כלל בדיווחיו גם עיתונאים שנפצעו מפגיעה רימוני גז מדמיע. הפעם נמנע מכך הארגון. כמו כן, יש לציין כי מבין הפרסומים ברשתות החברתיות אליהם מפנה ה-CPJ בהקשר של פציעת העיתונאי אבו דחרוג', אלה המלווים בתצלומים מציגים לא את אבו דחרוג' אלא דווקא את חמדאן.

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה. בשבועות קודמים מסר דובר צה"ל כי כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".