עוד עשרה עיתונאים עזתים נפגעו מירי כוחות צה"ל בשבועות האחרונים, כך לפי דיווח של הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית. לפי הארגון, אחד מהעיתונאים נפגע מירי כדור חי והיתר מירי כדורי גומי ופגיעת רימוני גז. ה-CPJ מבסס את דיווחו על שיחות עם עיתונאים, פרסומים ברשתות החברתיות ודיווחים בתקשורת הפלסטינית.

בכך מגיע ל-21 מספר העיתונאים העזתים שנפגעו ישירות מכדורים חיים מאז תחילת ההפגנות על גדר הגבול בחודש מרץ 2018. שניים מהעיתונאים שנפגעו מירי כדורים חיים, יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין, מתו מפציעותיהם.

ב-22 במרץ נפגע ברגלו מירי כדור חי האשם אל-סעודי, עיתונאי של תחנת הרדיו המקומית אל-איסרא, שסיקר את ההפגנות ליד מחנה הפליטים ג'באליה. נציגי CPJ שוחחו עם אל-סעודי, שסיפר להם שסיקר עימותים בין צעירים פלסטינים לחיילים ישראלים, כשהחיילים החלו לירות. "הייתי מוקף עיתונאים, הרחק מנקודת המגע, כשכדור חי פגע בכף רגלי השמאלית", אמר. "הוא נכנס מצד אחד של כף הרגל ויצא מהצד האחר, פגע גם ברגלי הימנית וגרם לפציעה בינונית". אל-סעודי הועבר לבית-החולים שיפא בעזה, שם טופלו פצעיו.

העיתונאי האשם אל-סעודי, שנפגע ברגלו מירי כדור חי

ב-30 במרץ נפצעו לפחות שמונה עיתונאים שסיקרו את ההפגנות ברחבי רצועת עזה מירי כדורי גומי ופגיעת רימוני גז.

מוחמד אבו-חיה, ראש מערכת החדשות באתר האינטרנט של רדיו אל-אקצא המזוהה עם חמאס, ומוחמד מסבאח בלור, כתב וצלם בערוץ אל-אקצא המזוהה עם חמאס, נפגעו ברגליהם מכדורי גומי כשסיקרו את ההפגנות מזרחית למחנה הפליטים אל-בורייג'. הם טופלו באוהלים רפואיים שמוקמו באזור.

בלור סיפר לכלי תקשורת מקומי כי תיעד את המפגינים ממרחק של 50 מטר כשנפגע, וזאת למרות שנשא מצלמה וזוהה באופן ברור עיתונאי. מוחמד אל-לוח, כתב וצלם באתר החדשות "קול האומה", שאף גז מדמיע שעה שסיקר את ההפגנות ונאלץ להתפנות לקבלת טיפול רפואי.

הצלם בילאל אל-דרבי, שנפגע בפניו מרימון גז מדמיע

מוחמד קנדיל, צלם באתר מקומי, ועלאא אל-נמלא, כתב האתר "פלסטין היום" ורדיו קודס, נפגעו מרימוני גז מדמיע שפגעו ברגליהם כשסיקרו את ההפגנות מזרחית לרפיח. במקביל נפגע בילאל אל-דרבי, צלם של סוכנות ידיעות מקומית, מפגיעת רימון גז מדמיע בפניו. אל-דרבי קיבל טיפול בבית-חולים ברפיח והאחרים טופלו באזור ההפגנות.

באותו היום נפצע סאבר נורלדין, צלם ומנהל סוכנות פרס-פוטו בעזה, מרימון גז מדמיע שפגע בגבו בשעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. "הרימון פגע בגבי ובמכשיר הטלפון שלי, שניזוק, וכן בסוללה שנשאתי עמי", אמר נורלדין ל-CPJ. "קיבלתי כמה חבלות, אבל בסך הכל היה לי מזל גדול".

ב-5 באפריל נפגעה ספינאז אל-לוח, כתבת אתר מקומי המזוהה עם מוחמד דחלאן, כשרימון גז מדמיע פגע ברגלה הימנית. אל-לוח סיקרה באותה שעה את ההפגנות מזרחית למחנה הפליטים אל-בורייג'.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל פועל למול הפרות סדר אלימות ופעילות טרור הכוללות ירי לעבר חיילים, נסיונות חדירה לישראל, נסיונות פגיעה בתשתית הבטחונית, הבערת צמיגים, יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, מטענים ורימונים במטרה לפגוע בחיילי צה"ל. יודגש כי צה"ל לא מבצע ירי מכוון לעבר עיתונאים, נשים וילדים.

"זאת ועוד, השימוש בירי חי נעשה לאחר מיצוי כלל האפשרויות ובהתאם להוראות הפתיחה באש העומדות בכללי הדין הבינלאומי. נציין כי מתחילת הפרות הסדר האלימות צה"ל קורא לאזרחי הרצועה שלא להתקרב למרחב הלחימה ושלא לשתף פעולה עם ההתפרעויות האלימות שמוביל ארגון הטרור חמאס".