גם ביום שישי האחרון, זה השבוע השביעי ברציפות, נפגעו עיתונאים עזתים מפעולות כוחות צה"ל. על-פי דיווח של הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית, ביום שישי נפגעו חמישה עיתונאים במהלך עבודתם. אחד נורה מירי כדור חי, והיתר נפגעו מרימוני גז מדמיע ורסיסים. ה-CPJ מסתמך בדיווחו על כלי תקשורת מקומיים, פרסומים ברשתות החברתיות ושיחה שקיים עם עיתונאי מקומי.

"השימוש הישראלי בכוח, כולל אש חיה, כבר גבה מחיר כבד מעיתונאים פלסטינים", מצוטט בדיווח שריף מנסור, האחראי ב-CPJ על אזור המזרח התיכון. מנסור קורא לרשויות בישראל לחקור את המקרים כדי להבטיח שכלי התקשורת יוכלו לסקר את ההפגנות ללא חשש. לפני שבועות אחדים הזכיר מנכ"ל הארגון במכתב ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי מאז שנת 1992 נהרגו בישראל ובשטחים 15 עיתונאים מירי כוחות ישראלים מבלי שאיש אי פעם הועמד לדין.

מועתסם אחמד דלול, כתב האתר הפרו פלסטיני "מידל איסט מוניטור" ומנהל אתר החדשות "ימי פלסטין", נפגע ביום שישי האחרון מכדור חי שירו כוחות צה"ל שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לעיר עזה. על-פי דיווח ה-CPJ, הכדור פגע בריאותיו של דלול והוא פונה לבית-החולים שיפא בעזה. דלול הוא העיתונאי ה-15 שנפצע מירי כדורים חיים מאז תחילת ההפגנות בסוף חודש מרץ. שניים מהעיתונאים שנפגעו מירי כדורים חיים, יאסר מורתג'א ואחמד אבו-חוסיין, מתו מפציעותיהם.

העיתונאי הפלסטיני מותעסם אחמד דלול, שנפצע מירי כוחות צה"ל ב-11.5.18

העיתונאי הפלסטיני מותעסם אחמד דלול, שנפצע מירי כוחות צה"ל ב-11.5.18

מלבד דלול נפצע ביום שישי האחרון מוחמד אלת'לאת'יני, צלם של סוכנות הידיעות הגרמנית DPA. רימון גז פגע ברגלו הימנית שעה שסיקר את ההפגנות דרומית לחאן-יונס. אלת'לאת'יני נלקח לטיפול באוהל רפואי סמוך. הצלם העצמאי מחמוד בסאם נפגע ברגלו השמאלית מרימון גז שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הוא טופל במקום.

הצלם העצמאי יאסר קדיח נפצע כשרימון גז פגע ברגלו הימנית שעה שסיקר את ההפגנות מזרחית לחאן-יונס. הוא נלקח על-ידי אמבולנס לאוהל רפואי סמוך. הצלם העצמאי דיאא אבו-עון נפצע מרסיסים שפגעו בברכו וידו השמאלית שעה שסיקר את ההפגנות בצפון הרצועה.

מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה. בשבועות קודמים מסר דובר צה"ל כי כוחות הצבא "פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי", שבמסגרתן ירי חי "באופן מדויק ומדוד" הוא רק "מוצא אחרון" של הצבא להתמודדות נגד "חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל".

עוד נמסר בעבר מדובר צה"ל כי "צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים ככאלה. הנסיבות שבהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה"ל אינן מוכרות. ככל שמדובר בעיתונאים שנפגעו כתוצאה מכך שרצו ומעדו, או בעיתונאים ששהו באזור שבו נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והם שאפו גז מדמיע – אין באפשרות צה"ל למנוע זאת, והוא מעודד עיתונאים לנהוג בזהירות בעת שהם שוהים באזורים שבהם מבצע חמאס פעולות טרור ומוביל הפרות סדר אלימות".