בגליון יום שישי האחרון של "ידיעות אחרונות", אחרי כמה פרסומים מקדימים, הושק באופן רשמי "מחזקים את הצפון", מיזם פרסומי חדש של קבוצת "ידיעות אחרונות" וחברת בתי-זיקוק לנפט (בז"ן) שבשליטת עידן עופר, תשלובת המפעלים המזהמים ביותר בישראל לפי המשרד להגנת הסביבה.

בידיעה, שפורסמה בעמוד 11 של "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "הצפון החדש", הסביר העיתונאי אורן רוזנשטיין כי לאור הצפיפות הגוברת במרכז המדינה אין ברירה אלא לעודד התיישבות באזורים אחרים. המיזם הפרסומי שממומן על-ידי חברת בז"ן נועד לייצר "גל של צעירים שיעברו לצפון, יחזקו אותו וייצרו איזון דמוגרפי הגיוני יותר". הפִסקה האחרונה בידיעה הוקדשה לציטוט מפי מנכ"ל קבוצת בז"ן ישר בן-מרדכי, שהזמין "צעירים מכל הארץ 'לעלות' ולקבוע את חייהם בצפון".

עבור הפעיל החברתי ישי וולפוביץ', מנהל קמפיין מפרץ חיפה בעמותת מגמה ירוקה, הפרסום הזה היה "הקש ששבר את גב הגמל", כהגדרתו. עוד לפני כן זעם על שיתוף הפעולה המסחרי בין קבוצת "ידיעות אחרונות" לבז"ן, שהתבטא בין היתר בכתבה שהחמיאה למסעדות באזור הצפון, אולם במקרים קודמים לא ניתן ביטוי שכזה לחברה המזהמת. הן "ידיעות אחרונות" והן בז"ן סירבו להגיב לפניית "העין השביעית" בעניין.

עיתונות אמורה לחשוף עוולות - לא להנציח אותןאסור לנו לתת לזה לעבורהצטרפו > לא קונים יותר ידיעות אחרונותפתחתי הבוקר את עיתון ידיעות אחרונות בעמ' 11 וראיתי כתבת יח"צ של אורן רוזנשטיין בשיתוף עם קבוצת בז"ן- שמדברת על פיתוח הצפון.לא היתה שמה אף מילה על כתבי האישום נגד בכירים במפעל על אירועי זיהום חריגים, לא על עשרות המחקרים והניירות הממשלתיים שקושרים בין התעשייה המזהמת לתחלואה המוגברת באזור ולא על החקירות המתנהלות מול בז"ן כעת.לא היתה שמה אף מילה על תכנית 'מפרץ החדשנות' של רשות מקרקעי ישראל ואף מילה על הדוח הממשלתי של הממשלה שקבע שהתעשייה המזהמת במפרץ חיפה **מעכבת** את הפיתוח של הצפון. איך העיתון הזה יסקר עכשיו תקלות, שערוריות, כתבי אישום או בעיות שקשורות במפעל המזהם בישראל?לנו כצרכנים וצרכניות, יש אחריות:כל עוד ידיעות אחרונות עושים שיתוף פעולה עם התעשייה המזהמת, העיתון הזה לא ייכנס אליי הביתה.הצטרפו לאיוונט #ידיעותמזוהמות > https://www.facebook.com/events/1597965003669441/

פורסם על ידי ‏‎Ishai Wolfovitz‎‏ ב- יום שישי, 31 במאי 2019

בעקבות הפרסום תיעד את עצמו קורע לגזרים את גיליון "ידיעות אחרונות" שבו נדפסה הכתבה הפרסומית של בז"ן, ועודד את כל צופיו להימנע מלרכוש את העיתון עד שיחדל מלפרסם את התכנים של בז"ן.

"עיתונות אמורה לחשוף עוולות – לא להנציח אותן", כתב בפייסבוק, "פתחתי הבוקר את עיתון 'ידיעות אחרונות' בעמ' 11 וראיתי כתבת יח"צ של אורן רוזנשטיין בשיתוף עם קבוצת בז"ן – שמדברת על פיתוח הצפון. לא היתה אף מלה על כתבי האישום נגד בכירים במפעל, על אירועי זיהום חריגים, לא על עשרות המחקרים והניירות הממשלתיים שקושרים בין התעשייה המזהמת לתחלואה המוגברת באזור ולא על החקירות המתנהלות מול בז"ן כעת.

"לא היתה שם אף מלה על תוכנית 'מפרץ החדשנות' של רשות מקרקעי ישראל ואף מלה על הדו"ח הממשלתי [...] שקבע שהתעשייה המזהמת במפרץ חיפה **מעכבת** את הפיתוח של הצפון. איך העיתון הזה יסקר עכשיו תקלות, שערוריות, כתבי אישום או בעיות שקשורות במפעל המזהם בישראל? לנו כצרכנים וצרכניות, יש אחריות. כל עוד 'ידיעות אחרונות' עושים שיתוף פעולה עם התעשייה המזהמת, העיתון הזה לא ייכנס אלי הביתה".

ישי וולפוביץ' (צילום: מגמה ירוקה)

ישי וולפוביץ' (צילום: מגמה ירוקה)

בשיחה עם "העין השביעית" מספר וולפוביץ' כי מה שהקפיץ אותו היה ה"חיבור בין עיתון לבין גורם בעל אינטרס שפשוט, סליחה על הביטוי, מנסה להשחיל את כל הצפונים בהפוך על הפוך". וולפוביץ' טוען כי פרסום שמציג את בז"ן כגורם שמקדם את פיתוח הצפון הוא סילוף של המציאות, כיוון שתוכנית רשמית של רשות מקרקעי ישראל בשם "עמק החדשנות" מתבססת על העברת המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה על בסיס הקביעה כי הם מעכבים את פיתוח האזור והצפון כולו.

בקבוצת "ידיעות אחרונות" טוענים, הן בראיונות והן בתצהירים לבית-המשפט, כי בלי מיזמים פרסומיים שכאלה לא יוכלו להמשיך להוציא עיתון או לקיים אתר חדשותי.

"זו באמת שאלה קשה, אבל אני לא מרגיש שאני צריך להתעסק בה. העיתון צריך להגדיר לעצמו מה הקו הערכי והאתי שלו והאם עדיין יש כזה בכלל".

רק לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" ראיון נרחב עם ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם, שכרגיל דיברה בגנות המפעלים המזהמים. האם זה לא מבטל את החשש שהעיתון לא יוכל לסקר בביקורתיות את הנושא?

אייטם הראשון עם בז"ן שראיתי ב-ynet פורסם לפני הראיון עם קליש-רותם, וכשראיתי את הראיון היה לי ברור שזה מה שהם יגידו. אבל כל ההתעסקות הזו היא כבר רקובה. הנה נתנו לה לדבר, והנה נתנו להם. בכלל אין פה עניין שוויוני. אתם רוצים לראיין את עינת קליש-רותם? סבבה, היא נבחרת ציבור. אבל זה לא שקול לפרסומים עם בז"ן. לא ראיתי באף אייטם עם בז"ן שיש תגובה של מגמה ירוקה או גורמים אחרים שחושבים כמונו".

"כרגע, פה ספציפית, יש בעיה חמורה של קשר בין העיתון של המדינה לבין המפעל המזהם של המדינה"

וולפוביץ' נולד וגדל בקריית-שמואל, שכונה דתית בחיפה, בין קריית-מוצקין לקריית-ים. כמי שגדל באזור המפרץ, ענייני זיהום תמיד העסיקו אותו, הוא מעיד על עצמו, גם כשהיה מדריך בבני-עקיבא. אולם רק לפני כארבע שנים, כשאמו חלתה בלוקמיה, הפך זיהום הסביבה לעניין המרכזי בחייו. "הכאפה הזו שקיבלתי עם המחלה של אמא שלי גרמה לי להבין שיש פה משהו", הוא אומר. "גיליתי הרבה כוחות בתקופה שאמא שלי היתה חולה והבנתי שאנחנו יכולים כאזרחים לעשות הרבה יותר".

וולפוביץ' ואמו ראו כי בספרות המקצועית נמצא קשר בין חשיפה מוגברת לבנזן, אחד המזהמים שפולטת התעשייה הפטרוכימית, לבין סרטן מסוג AML שבו לקתה. באותה תקופה גם פורסם דו"ח משרד הבריאות על הקשר בין התעשייה המזהמת למחלות סרטן, לב וריאה. "בשבילי הקשר בין הזיהום למחלה של אמא שלי היה אינטואיטיבי", אומר וולפוביץ'. "פתאום אני רואה סביבי איך בשכונה שבה גדלתי, בקריית-שמואל, יש באמת המון אנשים שאחד ההורים שלהם חלה או חולה".

אילו תגובות קיבלת בעקבות הסרטון?

"זה עורר זעם. אצל הרבה אנשים זה הפיל איזשהו אסימון. היו גם אנשים שלקחו את זה לשיח שאני פחות מתחבר אליו, הפרשה של ביבי עם מוזס ('תיק 2000'; א"פ). זה לא מעניין אותי. זו סוגיה שצריך לדון בה, אבל כרגע פה ספציפית יש בעיה חמורה של קשר בין העיתון של המדינה לבין המפעל המזהם של המדינה, ולשם צריך לכוון את תשומת הלב. כל מי שיש לו איזושהי אחריות כבן אדם – המינימום שהוא יכול לעשות זה לא לקנות את העיתון או לבטל את המנוי".

לוולפוביץ' עצמו אין מנוי על "ידיעות אחרונות", הוא קורא בדרך כלל "מקור ראשון" ו"הארץ", אבל מדי פעם רוכש גם גיליון של "ידיעות". לא עוד, כאמור. בלי קשר לפעילותו נגד זיהום הסביבה, וולפוביץ' סיים גם שני תארים בתקשורת, אולם לדבריו אין כל צורך בלימודים פורמליים כדי להבין את הבעייתיות בחיבור בין "ידיעות אחרונות" לבז"ן. מצד שני, הוא מוצא בעצם קיומו של הקמפיין שמריצים המפעלים המזהמים גם מקור לגאווה.

"כל המתקפה של המיליונים שיש מצד בז"ן, גם דרך חברות הפרסום וגם התוכן השיווקי הזה, זו תעודת כבוד לתנועה הציבורית שקמה ומתנגדת לפעילות שלהם. הם לא היו שופכים את כל המיליונים האלה על פרסום אם לא היו מפחדים מהתוכנית לסגירת בז"ן".

כאמור, מ"ידיעות אחרונות" לא נמסרה תגובה. מבז"ן נמסר שהחברה אינה מעוניינת להגיב לדברים.