מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות סיקרה בצמצום נתונים שהוצגו אתמול (8.10) על השיעור הגבוה של חולי סרטן באזור חיפה, זאת בהשוואה לשתי המהדורות המרכזיות האחרות. בנוסף, הקשר האפשרי בין השיעור הגבוה של חולי סרטן באזור חיפה לבין הזיהום ממפעלי הזיקוק שבמפרץ חיפה הוזכר רק בשולי הדיווח של חברת החדשות תוך דגש על פקפוק בקיומו, שוב – ביחס לסיקור בשתי המהדורות האחרות.

חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2) ממומנת על-ידי הערוצים קשת 12 ורשת 13. ברשת 13 שולטים עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל. בבעלות השניים גם חברת בז"ן, בעלת בתי-הזיקוק בחיפה.

אתמול קיימו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מסיבת עיתונאים משותפת שבה הציגו נתונים מעודכנים על שכיחות המחלה באזורים שונים בישראל, וזאת לקראת השקת מבצע "הקש בדלת" של האגודה אשר יוצא לדרכו החודש. שלוש מהדורות החדשות המרכזיות דיווחו על הנתונים.

השידור הציבורי: איך אפשר לטעון שאין קשר

במהדורת החדשות המרכזית של תאגיד השידור הישראלי, הממומן מכספי ציבור, הוקדשה תשומת לב גדולה לנתונים, והקשר בינם לזיהום בחיפה הובלט. בדקה ה-20 של המהדורה הציגה המגישה גאולה אבן-סער את הנושא תוך שהיא מציינת כי "זה לא באמת מפתיע שחיפה ממשיכה להוביל את טבלת היישובים בעלי שיעור גבוה של חולים בסרטן".

אבן-סער פנתה לחן ביאר, הכתב בחיפה, שאמר כי "הנתונים האלה מבחינת תושבי חיפה רק מאששים את מה שהם יודעים כבר מזמן". ביאר הביא את עמדת תושבי חיפה כשהוא עומד על רקע נוף המפעלים הפטרוכימיים במפרץ. בהמשך ציין בין היתר את תגובת חברת בז"ן, שלפיה "לא ניתן להסיק מהנתונים על קשר בין זיהום סביבתי לתחלואה".

הכתבה של תאגיד השידור

בכתבה על הנתונים שהכינה קטי דור, ראש תחום בריאות בחדשות כאן, הודגש מיד בהתחלה כי חיפה מובילה בשיעורי המחלה בסרטן וכי היא מוקד של זיהום אוויר. לאחר הכתבה פנתה אבן-סער לדור ושאלה כיצד ניתן לטעון שאין קשר בין התחלואה הגבוהה בחיפה למפעלים המזהמים. דור, בתשובה, ציטטה את ד"ר אלי שטרן, יו"ר הוועדה המייעצת של האגודה למלחמה בסרטן לנושא מסרטנים סביבתיים, שקרא לנהל מחקר רציני שיבדוק מדוע יש בחיפה יותר חולים והאם זה אכן קשור לזיהום אוויר.

מהדורת "חדשות הערב" של תאגיד השידור, שעורך עילי לוין, הקדישה קרוב לחמש דקות לנושא, תוך שימת דגש על המצב הקשה בחיפה והקשר האפשרי לזיהום מהמפרץ.

חדשות עשר: הסיבה העיקרית  – המפעלים המזהמים

במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר הגיעו לנושא כבר בדקה ה-17 של המשדר. גם כאן, הדגש היה על שיעור התחלואה בחיפה והקשר לזיהום מהמפעלים במפרץ. "כבר שנים מתריעים תושבי העיר חיפה כי הזיהום במפרץ חיפה גורם לתחלואה גבוהה במיוחד בסרטן בעיר", הציגה את הנושא מגישת המהדורה תמר איש-שלום. "נתונים שמפרסמים היום משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מראים בבירור: בחיפה יש תחלואה גבוהה מהממוצע בעיקר בסרטן הריאות".

את הכתבה הכין אלי לוי, הכתב בצפון, והיא נפתחה בצילום של המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. לוי שילב בכתבה גם צילומים מהפגנות של תושבים נגד הזיהום, ובין היתר העניק זכות דיבור לשרית גולן, חברת מועצת העירייה, שטענה כך: "אין ספק שתושבי אזור חיפה לא נולדו עם גנים גרועים יותר, לא מעשנים יותר, אלא הסיבה העיקרית זה אך ורק המפעלים המזהמים במפרץ חיפה והראיה, שיש נקודות חמות בקרבת המפעלים ששם אחוזי התחלואה מסרטן גבוהים באופן ממשי".

"אמירה שלא ממש משכנעת את תושבי חיפה", צילום מסך מהדיווח של חדשות עשר

"אמירה שלא ממש משכנעת את תושבי חיפה", צילום מסך מהדיווח של חדשות עשר

בהמשך הכתבה שוב נראו קטעים מהפגנות תושבים שקראו "חיפה דורשת אוויר נקי!". לוי ציין כי לפי משרד הבריאות "אין עדיין אפשרות לקשור" בין הזיהום לשיעורי התחלואה, אך הדגיש כי אמירה זו "לא ממש משכנעת את תושבי אזור חיפה".

עם זאת, לאחר הכתבה סיפקה פרשנית הבריאות הילה אלרואי דברי הסבר לנתוני הדו"ח והדגישה כי המחקרים לא מצביעים על קשר סיבתי בין נתונים סביבתיים לשיעורי תחלואה. לדבריה, יש צורך במחקר מעמיק יותר כדי להבין טוב יותר את הקשר. "מהנתונים האלה קשה מאוד ללמוד משהו", אמרה.

המהדורה של חדשות ערוץ עשר, שעורך ליאור לנדנברג, הקדישה קרוב לחמש דקות לנושא, וגם היא שמה דגש על המצב הקשה בחיפה והקשר האפשרי לזיהום מהמפרץ.

חברת החדשות: אין קשר סיבתי מובהק

במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שהגישה יונית לוי וערך גיא סודרי, הקדישו כשתיים וחצי דקות לנתונים של משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, כמחצית מזמן המסך שקיבל הנושא במהדורות המתחרות. שתיים וחצי הדקות כללו אך ורק כתבה של העיתונאי יואב אבן, ללא דברי פרשנות או תגובות של הכתב בצפון. בשונה משתי המהדורות האחרות, הכתבה של אבן לא נפתחה בחיפה. רק אחרי כחצי דקה הוזכרו לראשונה הנתונים הקשים של שיעור חולי הסרטן באזור חיפה, ורק אחרי כדקה הזכיר אבן את נושא הזיהום.

עם זאת, גם כשהכתבה הגיעה לעסוק בקשר האפשרי בין זיהום האוויר באזור חיפה לשיעור התחלואה מסרטן, הדגש ניתן לפקפוק בעצם קיומו של הקשר. "שורת מחקרים בשנים האחרונות הצביעו על הקשר האפשרי בין הזיהום במפעלים במפרץ חיפה ותחלואה גבוהה", אמר אבן. "רק לפני מספר חודשים דיווח כאן כתבנו חיים ריבלין על מחקר שמצא בין היתר קשר אפשרי בין לידת תינוקות במשקל נמוך לבין הקרבה למפעלים. השאלה המתבקשת היא האם זיהום האוויר הוא הגורם לתחלואה הגבוהה".

עידן עופר (מימין) ואהוד אנג'ל (צילומים: משה שי)

עידן עופר (מימין) ואהוד אנג'ל, בעלי השליטה בחברת הטלוויזיה רשת (צילומים: משה שי)

מיד בהמשך לדברי הקריינות הללו העניק אבן את זכות הדיבור לפרופ' ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, שדיברה אתמול במסיבת העיתונאים שבה הוצגו הנתונים והדגישה בדבריה כי מדובר בנתונים תיאוריים, שלא מעידים על קשר סיבתי מובהק בין גורם מסוים באזור מסוים לשיעורי התחלואה.

בכתבה לא נראו תושבי חיפה שמוחים נגד הזיהום, לא ניתן פתחון פה לחברי מועצת העירייה או לפעילי סביבה שטענו לקשר בין הזיהום לתחלואה הגבוהה, ולא נאמר כי הטיעונים הללו לא משכנעים את תושבי העיר, כפי שנעשה בשתי המהדורות המתחרות. למעשה, בכל הקשור לקשר בין הזיהום שיוצרים המפעלים בחיפה לשיעורי הסרטן, הכתבה של אבן בחברת החדשות הזכירה יותר מכל את התגובה של בז"ן לדו"ח, שלפיה "לא ניתן להסיק מהנתונים על קשר בין זיהום סביבתי לתחלואה".

דובר חברת החדשות אלון שני מסר בתגובה: "אנו מזמינים את כותבי 'העין השביעית' לרענן את זכרונם בשלל הפרסומים של חברת החדשות לאורך שנים ארוכות שבהם חשפנו את מחדלי הזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ועסקנו בקשר לשיעורי התחלואה במחלת הסרטן. יש לציין כי כתב התחקירים חיים ריבלין היה הראשון להוביל שורת חשיפות בסוגיית הזיהום במפרץ חיפה. כאן תוכלו למצוא ראיון מרתק שערכתם עמו ופורסם באתרכם".