בשבוע שעבר (24-30.3) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 61 היו ערבים (כ-2%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

הממצא הבולט מהשבוע שעבר הוא הנתונים הגבוהים במיוחד של שתי התוכניות שהגיעו לראש הטבלה, "אולפן שישי" של קשת 12 ו"חדשות השבוע" של כאן 11. בשתיהן נרשם שיעור ייצוג גבוה במיוחד, הרבה מעבר לשיעורם של האזרחים הערבים במדינת ישראל, וזאת הודות לשתי כתבות מגזין ארוכות ומרובות משתתפים.

ב"אולפן שישי" מופיעים בשבוע ממוצע 18 דוברים. בשבוע שעבר, במהדורה שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון, הופיעו 12 דוברים ערבים בתוכנית בזכות כתבה שהכין יגאל מוסקו על צמח העכוב. ב"חדשות השבוע" מופיעים בשבוע ממוצע 37 דוברים. בשבוע שעבר, במהדורה שהגיש ירון דקל וערך אילן ליאור, הופיעו 16 דוברים ערבים, בזכות כתבה שהכינה איטה גליקסברג על מורים יהודים שמלמדים בבתי ספר בישובים ערבים.

הנתונים החריגים של של שתי התוכניות האלה רק מדגישים את ההדרה החריפה של החברה הערבית ממרבית תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים. כמחצית מכלל הדוברים הערבים שקיבלו את זכות הביטוי בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים כאן 11, כאן ב', קשת 12, רשת 13 וגלי צה"ל הופיעו ב"אולפן שישי" ו"חדשות השבוע". זאת, שבועיים בלבד לפני מועד הבחירות לכנסת.

בשניים מתוך חמשת הערוצים שנכללים במדד הייצוג - שיעור הדוברים הערבים התקרב לאפס. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של רשת 13 הופיעו בשבוע שעבר כ-670 דוברים, מתוכם רק 3 היו ערבים, כ-0.4%. בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל הופיע בשבוע שעבר כ-710 דוברים, מתוכם רק שניים היו ערבים, כ-0.3%.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות בערוצי השידור, בתריסר לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד: "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין; "המטה המרכזי" של חדשות 13, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ורן וייכמן; "המגזין" של חדשות 13, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר; "רינו צרור" של גלי צה"ל, שערכו מירון ששון ורון רוזנבוים; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק; "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך; "לפני החדשות" של רשת 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי; "6 עם אמנון לוי" של רשת 13, שעורך אוהד כהן; "החדשות עם יעקב אילון" של רשת 13, שעורך אסף ברנע; ומהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה