השבוע שעבר, שכלל את אחרון חגי תשרי, התאפיין גם הוא בירידה בכמות תוכניות החדשות והאקטואליה ובשפל של דוברים ומרואיינים ערבים, כך על פי מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כ-2,750 דוברים ומרואיינים השתתפו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 2, 10 וכאן 11, רשת כאן ב' וגלי צה"ל), וזאת לעומת כ-3,200 בשבוע רגיל. מתוך אותם 2,750 דוברים ומרואיינים רק 47 היו ערבים – 1.7% בלבד – זאת למרות שהחברה הערבית בישראל מהווה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. כך היה גם בשבועות קודמים שבהם צוין חג יהודי. כשמספר כלל הדוברים והמרואיינים נמוך נרשמת פעמים רבות גם ירידה בשיעור הדוברים והמרואיינים הערבים, אולי משום שהתחרות על זמן המסך גוברת.

מבין התוכניות המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים, "שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10 הגיעה לשיעור הייצוג הגבוה ביותר. במסגרת התוכנית, שערכה גילי ברוש, שודרה כתבה מאת סמדר פלד על עלאא' אבו סגיר, בדואי תושב רהט, שהתחתן עם היהודיה נוי שטרית. בכתבתה של פלד הופיעו ארבעה דוברים ערבים שונים, וכיוון שממוצע כלל הדוברים והמרואיינים ב"שישי" עומד על 22, שיעור הייצוג בתוכנית הגיע ל-18% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

במקום השלישי בטבלת התוכניות ניצבת תוכנית מגזין אחרת, "חדשות השבוע" של ערוץ כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורך אבי מוסקל. מהדורת סיכום השבוע של תאגיד השידור הישראלי חייבת את מיקומה הגבוה בטבלה לכתבה שהכינו שני המגישים, ויינרב ואלמוג, על מאבקי תרבות ופוליטיקה ביפו ועכו. ב"חדשות השבוע" הופיעו ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים, כ-10% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית.

בין שתי תוכניות המגזין, שהגיעו למקומות הראשון והשלישי בטבלה, ניצבת במקום השני "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של חדשות ערוץ 10 בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי. בשבוע שעבר שודרה התוכנית באופן חלקי, עם שלוש מהדורות בלבד במקום חמש, וזאת בשל החג. בכל זאת הגיעה "לונדון את קירשנבאום" לשיעור ייצוג של 13% בזכות שני דוברים ערבים שלקחו בה חלק. גסאן מונייר התראיין על מחאתו נגד הפטריארך היווני מירושלים והשחקן גסאן עבאס סיפר על סרט תיעודי חדש שבו הוא משתתף.

להבדיל מתוכניות המגזין השבועיות, כמו "שישי" או "חדשות השבוע", שבהן קל יחסית להגיע לשיעור גבוה של דוברים ומרואיינים ערבים בזכות כתבת מגזין אחת הנוגעת לחברה הערבית בישראל, בתוכנית ראיונות יומית כמו "לונדון את קירשנבאום" כל מרואיין ערבי הוא בדרך כלל אייטם בפני עצמו. במערכת "לונדון את קירשנבאום" החליטו באופן מוצהר להתגייס למאמץ ולהשתדל להעלות את שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים בתוכנית. בתוכניות מקבילות בערוצים האחרים, ואפילו בערוץ 10 עצמו, לא משקיעים מאמץ דומה. משום כך בולטים הפערים בין "לונדון את קירשנבאום" לכל יתר התוכניות מסוגה.

לפי מדד הייצוג של השבוע שעבר, ראוי לשבח גם את "מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, על כך שעקפה את יתר תוכניות החדשות והאקטואליה ברדיו שנכללות בטבלה השבועית וסיימה במקום הרביעי עם שלושה דוברים ערבים מתוך כארבעים, או כ-7%. שלושת הדוברים הערבים הופיעו בשני אייטמים נפרדים של "מה בוער", שעסקו בצעדת "נשים עושות שלום".

"המגזין" של חדשות ערוץ 10, שהגישה אושרת קוטלר וערך ניר בכר, הגיעה למקום החמישי בטבלה בזכות מרואיינת ערביה בודדה. די היה במרואיינת הבודדה כדי שהתוכנית תגיע ל-6% ייצוג, וזאת בשל המספר הנמוך יחסית של כלל הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה מדי שבוע. במסגרת פינתו של אבי עמית "המפצח" שודרה כתבה על מצב המיחזור בישראל, ובה הופיעה בין היתר עו"ד ג'מילה הרדל-ואכים, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה". הרדל-ואכים הופיעה, כמובן, כמומחית בתחום ובלי כל קשר לעובדת היותה ערביה. עם זאת, יש לציין כי הופעתה היתה בקטע ארכיון קצרצר מכתבה ששודרה בפינת "המפצח" לפני כשנתיים.

בשבוע שעבר, תשע מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים נמנעו לחלוטין מלהעניק את זכות הביטוי לנציגי חמישית מאוכלוסיית ישראל.

ב"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, נערך בשבוע שעבר ראיון עם ג'יבריל רגוב, אולם הראיון לא נלקח בחשבון במדד הייצוג שכן זה סופר אך ורק הופעות של ערבים בעלי אזרחות ישראלית. כך, למרות הראיון עם הבכיר הפלסטיני, "פגוש את העיתונות" סיימה את השבוע שעבר עם אפס אחוזי ייצוג לחברה הערבית בישראל, שמונה כחמישית מאוכלוסיית המדינה. למעשה, היתה זו התוכנית החמישית ברציפות של "פגוש את העיתונות" ללא אף דובר או מרואיין ערבי בעל אזרחות ישראלית.

עבור "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2, שעורך גידי ויניש ובשבוע שעבר הוגשה על ידי גדעון אוקו, היה זה השבוע הרביעי ברציפות שבו לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד. "המטה המרכזי" של חדשות ערוץ 10, שמגיש ספי עובדיה ועורכת הדס ריבק, ציינה בשבוע שעבר שבוע שלישי ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי.

התוכניות הבאות השיגו אפס אחוזי ייצוג זה השבוע השני ברציפות: "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'; "חמש בערב" של חדשות ערוץ 10, שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן; "חדשות סוף השבוע" של חדשות ערוץ 2, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש; ו"שבע אקטואלי" של כאן 11, שהגישו אורי לוי וליאת רגב וערך ספי אפרתי. שבוע מאופס נרשם גם אצל "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר ו"אולפן שישי" של ערוץ 2, שהגיש דני קושמרו.

פילוח של התוכניות המובילות לפי ערוץ מציב את ערוץ 10 במקום הראשון, וזאת בזכות הכתבה של פלד ב"שישי עם אילה חסון". גלי-צה"ל במקום השני בפער קטן, בשל ההישג הטוב יחסית של "מה בוער" והעובדה שגם "נכון להבוקר", שבשבוע שעבר שודרה פעמיים בהגשת ישי שנרב ובעריכת עידן מוטולה, כללה מרואיין ערבי. את הטבלה סוגרות כאן ב' וערוץ 2 עם כאחוז ייצוג בלבד.

פילוח של כל תוכניות החדשות והאקטואליה לפי ערוצים, ולא רק 22 התוכניות המובילות, מוביל לשוויון בין ערוץ 10 לכאן 11 עם 2.7% ייצוג כל אחת. גלי צה"ל נדחקת בפילוח זה למקום השלישי ואילו כאן ב' וערוץ 2 סוגרות את הטבלה עם פחות מאחוז אחד.

22 דוברים ומרואיינים שונים הופיעו בשלושת הפאנלים סביב שולחנות השבת של תוכניות האקטואליה ששודרו ביום שישי האחרון. אף לא אחד מה-22 היה ערבי. השבוע שעבר היה השבוע ה-20 ברציפות שבו כל הדוברים והמרואיינים בפאנלים של שלושת הערוצים אינם נמנים על החברה הערבית בישראל. כנראה שקל יותר להביא ערבים לשידור כאיזשהו "קול אותנטי" מהשטח מאשר להזמין אחד מהם לאולפן להביע את עמדתו על הנושאים שעומדים על סדר היום.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, שני הנושאים המובילים בייצוג דוברים ערבים בשבוע האחרון, הפוליגמיה בחברה הבדואית וצעדת נשים עושות שלום, היו נושאים שוליים יחסית בסדר היום התקשורתי. עיקר תשומת הלב של תקשורת הזרם המרכזי בישראל הופנתה למתיחות בין ארה"ב לצפון-קוריאה, הסכם הגרעין האיראני, מחאת הנכים, חקירות נתניהו, ותופעת הליצנים המאיימים. בנושאים הללו לא מצאו לנכון העורכים והמגישים לשלב דוברים ומרואיינים ערבים. אגב, אפילו בנושא כמו הפיוס בין פתח לחמאס, שדווקא תפס פלח נכבד מתשומת הלב התקשורתית, לא שולבו דוברים ומרואיינים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. אל המסך הגיעו פלסטינים, או, כפי שקרה בדרך כלל, מומחים יהודים לחברה הפלסטינית.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 8-14.10.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה