הפיגוע הקטלני בירושלים העתיקה, שבוצע על-ידי שני אזרחים ערבים מאום אל-פחם ושבו נהרגו שני שוטרים דרוזים, העלה את שיעורי הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של סוף השבוע והביא את "אולפן שישי" של ערוץ 2 למקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורכת נועה הוכרמן, כללה בסוף השבוע שעבר שתי כתבות שהתמקדו בחברה הערבית בישראל. פוראת נסאר וגיא ורון שרטטו את דמותם של הנרצחים, רס"מ האיל סתאוי, בן 30 מהכפר מרר, ורס"מ כמיל שנאן, בן 22 מחורפיש, והשמיעו את קולות המשפחות האבלות. בהמשך המהדורה דיווח אוהד חמו מאום אל-פחם, ובין היתר השמיע קטע מדרשה של השייח ראאד סלאח.

בסך הכל הופיעו ב"אולפן שישי" ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים. ממוצע הדוברים והמרואיינים בתוכנית עומד על 18, ועל כן שיעור הייצוג בשבוע שעבר נקבע על 22% (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

"לונדון את קירשנבאום", 15% ייצוג

"לונדון את קירשנבאום", 15% ייצוג

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, התוכנית המצטיינת במדד הייצוג. במערכת "לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, לקחו על עצמם כבר עם השקת המדד בתחילת השנה שעברה לפעול להגדלת שיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים. מאז, שבוע אחר שבוע, משתפת התוכנית דוברים ומרואיינים ערבים, פעמים רבות מומחים בתחומם, ומציגה בפני צופיה תמונת מציאות חריגה בטלוויזיה הישראלית, תמונת מציאות שבה ערבים הם חלק בלתי נפרד מהיומיום. בשבוע שעבר השתתפו ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים ב"לונדון את קירשנבאום", נתון שהציב את התוכנית על שיעור ייצוג של 15%.

במקום השלישי בטבלת הייצוג מדורגת עוד תוכנית מסוף השבוע, שעסקה אף היא בפיגוע הקטלני בירושלים. "חדשות השבוע" של ערוץ כאן 11 כללה חמישה דוברים ומרואיינים, שהביאו לה 13% ייצוג. את "חדשות השבוע" הגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל.

תוכניות נוספות ששודרו במהלך סוף השבוע וכללו דוברים ומרואיינים ערבים הן "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש (שם שודר בין היתר ראיון עם השר איוב קרא); "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן; ו"פגוש את העיתונות" של ערוץ 2, שהגישה רינה מצליח וערך דן שחורי. בתוכנית אחרונה זו השתתף ח"כ איימן עודה, שהוזמן לאולפן כדי להתייחס לפיגוע בירושלים ונשאל האם לדעתו הגינוי שהוציא למעשה חריף דיו.

כל שבוע בודקת חברת יפעת מחקרי מדיה, נוסף לשיעורי הייצוג בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, גם את שיעורי הייצוג ב"שולחן השבת", הוא שולחנן של שלוש תוכניות האקטאוליה המשודרות בימי שישי בערב. אל השולחן הזה מגיעים הבכירים שבפרשנים ואורחים מזדמנים כדי לסכם את השבוע ולספק כותרות, לדון במה שהתרחש ופעמים רבות גם להתווכח. כמעט בכל שבוע מוזמנים לשולחן השבת יהודים בלבד. בשבוע שעבר הנוהג המפלה הזה חרה במיוחד.

אף שהפיגוע הקטלני בירושלים תפס כותרות מרכזיות בתוכניות האקטואליה של יום שישי בערב, ולמרות ששלוש התוכניות ("חדשות השבוע", "אולפן שישי" ו"שישי") נתנו ביטוי גם לקולות מקרב החברה הערבית, הפאנלים המרכזיים של שלוש התוכניות נותרו מאוישים על-ידי יהודים בלבד. לא נציג ציבור ערבי, לא חבר-כנסת ערבי, לא פרשן ערבי. כל השיג ושיח על המקרה הטראגי שבו אזרחים ערבים רצחו שוטרים דרוזים התנהל בין יהודים ליהודים.

שמונה מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שודרו בשבוע שעבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי. בראש טבלת האפסים, בשל המספר הגבוה יחסית של הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה בכל שבוע, ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10. מדי שבוע מופיעים במהדורת חדשות 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, מעל 120 דוברים ומרואיינים. בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי.

חדשות ערוץ 10, המהדורה המרכזית. אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

חדשות ערוץ 10, המהדורה המרכזית. אפס אחוזי ייצוג (צילום מסך)

זו אמנם רק הפעם השנייה מאז תחילת השנה שמהדורת החדשות של ערוץ 10 מסיימת שבוע עם שיעור ייצוג מאופס, אולם הפעם הקודמת היתה שבועיים לפני הנוכחית. בחודשים האחרונים ניכרת מגמה של ירידה בשיעור הייצוג במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10.

השוואה לנתונים שהשיגו בשבוע שעבר שתי המהדורות המתחרות, של חדשות ערוץ 2 ושל ערוץ כאן 11, מדגישה את הבעייתיות במהדורת חדשות ערוץ 10. צופיה לא שמעו בשבוע שעבר אף קול של כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

"מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, סיימה גם היא את השבוע שעבר בלי אף דובר או מרואיין ערבי, לראשונה מאז חודש פברואר האחרון. עבור "שש עם" של חדשות 2, שמגיש עודד-בן עמי ועורכת תירזה אליה-זיסמן, היה זה שבוע שני ברציפות ללא דוברים ומרואיינים ערבים. "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, מקפידה בדרך כלל על שיבוץ דוברים ומרואיינים ערבים, אולם בשבוע שעבר, כך לפני נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, לא עשתה כך לראשונה זה למעלה מחודשיים.

גם "שבע אקטואלי" של ערוץ 11, שמגישים יועז הנדל ומיכל רבינוביץ' ועורך ספי אפרתי, לא כללה בשבוע שעבר אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, וכך גם "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ניב רסקין ועורך עידן מוטולה; "המטה המרכזי", שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק; ו"המגזין", שהגישו אריק וייס וינון מילס וערך ניר בכר.

זו האחרונה, "המגזין", משודרת מדי מוצ"ש בערוץ 10 וכוללת בכל מהדורה כמה כתבות עומק על הנעשה בישראל. "המגזין", לצד "שישי עם אילה חסון", היא הבמה שבה חברת החדשות של הערוץ יכולה להתנתק לרגע מהדיווחים השוטפים, לבחור אדם או תופעה שראויים לתשומת לב ולהקדיש להם כמה דקות. זו הבמה שבה מן הראוי היה, לפחות מדי פעם, להקדיש גם תשומת לב לנעשה בחברה הערבית בישראל. למרבה הצער, "המגזין" לא כללה אף דובר או מרואיין ערבי כבר תשעה שבועות רצופים.

מנגד, אפשר לשאוב עידוד משתי תוכניות שלא נכללות בטבלת האפסים שלעיל, "חמש מקורי" ו"שש כלכלי". השתיים משודרות ברצועת הפרה-פריים של כאן 11, רצועת השידור המדירה ביותר בתאגיד השידור הישראלי.

בשבוע שעבר הופיעו ב"חמש מקורי", שמגישים ענת קורול ודרור פויר ועורכת תמנה הולצשטיין, שני דוברים ערבים בשני אייטמים שונים: ראיון עם ג'ימי טורק על שחקן ערבי חדש שהצטרף לקבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב וראיון עם חנין מג'אדלה לרגל יום השפה הערבית בכנסת. שני המרואיינים הללו ממשיכים מגמה של עלייה ב"חמש מקורי", שהתחילה את דרכה בתאגיד השידור הישראלי עם שלושה שבועות רצופים ללא ייצוג לחמישית מהאוכלוסייה בישראל. מאז ניכר כי במערכת התוכנית שינו את הגישה, ונעשים מאמצים להעלות את שיעור הייצוג של החברה הערבית בה.

הישג דומה, ולמעשה בולט עוד יותר, נרשם ב"שש כלכלי", תוכנית הכלכלה היומית של כאן 11 בהגשת דב גיל-הר ובעריכת אילן שניג. בשבוע שעבר, לראשונה אחרי שמונה שבועות רצופים שבהם לא הופיע באולפן התוכנית אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, הופיע ב"שש כלכלי" מרואיין ערבי. היה זה במסגרת אייטם על תוכנית של משרד התיירות לעודד "בני מיעוטים" לעבוד במלונות ים המלח. ד"ר רמזי חלבי, יו"ר ארגון צופן לשילוב עובדים ערבים בהיי-טק, הוזמן לאולפן כדי להביע את דעתו על התוכנית. במהדורה נפרדת של התוכנית שודר אייטם על רשת גלידות שנוסדה על-ידי יהודי וערבי וזכתה בפרס מטעם האו"ם, שני המייסדים הופיעו בתוכנית ודיברו על המיזם המשותף שלהם.

שקלול הממוצע של התוכניות המרכזיות לפי ערוץ השידור מעלה כי בשבוע שעבר הוביל ערוץ 2 עם שיעור ייצוג של 6.8%, כשאחריו כאן 11 וערוץ 10. במקום האחרון, עם אפס ייצוג בשתי התוכניות המרכזיות ("מה בוער" ו"נכון להבוקר"), גלי-צה"ל.

שקלול הממוצע של כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים השונים, ולא רק אלה המרכזיות הנכללות בטבלת התוכניות השבועית של מדד הייצוג, מעלה כי גם בשבוע שעבר הובילו ערוצי השידור הציבורי על פני כל היתר. ערוץ כאן 11 הגיע ל-6.5% וכאן ב' ל-3.2%. בחישוב כלל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים הגיע ערוץ 2 רק למקום השלישי, עם 3%. גלי-צה"ל נחלצה מהאפס המוחלט והגיעה לנתון המביך בפני עצמו של 0.4%. במלים אחרות, פחות מחצי אחוז מכלל הדוברים והמרואיינים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל היו בשבוע שעבר ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

בסך הכל השתתפו בשבוע שעבר 86 דוברים ומרואיינים ערבים מתוך כ-3,200 דוברים ומרואיינים שהופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים. שיעור הייצוג הממוצע עמד על כ-2.7%, כעשירית משיעורה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאים שבהם עסקו האייטמים שבהם הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים העלה, באופן צפוי, כי חלק הארי עסק בפיגוע הקטלני שאירע בירושלים. קרוב ל-40% מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בערוצים המרכזיים עשו זאת באייטמים שעסקו בפיגוע.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 9-15.7. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה