"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ 10, הגיעה למקום הראשון במדד הייצוג בשבוע השני של חודש מרץ (5.3–11.3). המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו בשבוע הנבדק חמישה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 26. במלים אחרות, כ-19% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית היו ערבים. זהו שיעור דומה לחלקה של החברה הערבית באוכלוסיית המדינה, אך למרבה הצער שיעור חריג מאוד כשבוחנים את תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בישראל (למען הדיוק יש לציין כי בשבוע הנבדק השתתפו ב"לונדון את קירשנבאום" גם שני דוברים ומרואיינים ערבים תושבי מזרח-ירושלים, אולם אלו לא נספרו על-ידי מדד הייצוג, שמתייחס אך ורק לאזרחי מדינת ישראל).

נראה כי במערכת "לונדון את קירנשבאום" ממשיכים לתת דגש מיוחד לגיוון בקרב המרואיינים ומתעקשים על ייצוג הולם של החברה הערבית. התוכנית, שהגיעה בשנה שעברה למקום הראשון בטבלת התוכניות המשוקללת של מדד הייצוג, ממשיכה גם בשנה זו לתפוס שבוע אחר שבוע את אחד המקומות הראשונים בטבלה.

ההישג בולט עוד יותר כשבוחנים את הנעשה בקרב מתחרתה העיקרית על הבכורה, "יומן" של ערוץ 1. ב"לונדון את קירשנבאום", המתאפיינת בראיונות אולפן, שומרים על ייצוג גבוה לאורך כל השבועות. ב"יומן" מגיעים לשיעורי ייצוג גבוהים במיוחד של החברה הערבית כאשר משובצת בתוכנית כתבה של ריאד עלי, העוסקת ספציפית בפן כזה או אחר של החברה הערבית בישראל. לעומת זאת, בשבועות שבהם אין כתבה כזו של עלי, כמו בשבוע שנבדק הפעם, הייצוג ב"יומן" מתאפס לחלוטין.

במקום השני בטבלת התוכניות נמצאת השבוע "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של חדשות ערוץ 10, עם הופעה ראשונה של דוברים ערבים אחרי כמה שבועות של יהודים בלבד. התוכנית, שמגיש גדי סוקניק ועורכת הדס ריבק, כללה בשבוע השני של מרץ שני דוברים ערבים, וכיוון שסך הדוברים והמרואיינים בה נמוך יחסית, די היה בכך כדי להזניק אותה אל המקום השני עם שיעור ייצוג של כ-12%.

הדיון ב"המטה המרכזי" על "חוק המואזין" – בהשתתפות יהודים בלבד

עם זאת, נתון זה עלול להטעות. "המטה המרכזי" לא כללה גם בשבוע הנבדק אף פאנליסט ערבי. הייצוג הגבוה יחסית נובע משידור קטעים קצרצרים מנאומיהם של שני חברי-כנסת ערבים, ששובצו בקליפ שהוקרן לפני אחד הדיונים בתוכנית. מדד הייצוג סופר באופן זהה מופע של פאנליסט, שיושב בשולחן התוכנית לכל אורכה וזוכה להביע את דעתו כבר-סמכא על הנושאים שעל סדר היום, ומופע של דובר, במקרה הזה חבר-כנסת, שזוכה לכמה שניות של מסך במסגרת קליפ מקדים לדיון. כך שהייצוג הפעם בתוכנית היה לכאורה גבוה, אך מבחינה איכותית נותר אפסי.

הדיון שבעטיו שובצו בקליפ שני חברי-כנסת ערבים נסב על "חוק המואזין" והתנהל כרגיל ב"מטה המרכזי" בין יהודים ליהודים בלבד (ליאת רון, אביב בושינסקי, קרן ברק, דב ויסגלס ושמעון שיפר). מבחינה מסוימת, תופעה זו, שבה יהודים בלבד מדברים על נושאים הקשורים לחברה הערבית, ראויה לגנאי אף יותר מההתעלמות המוחלטת המאפיינת בדרך כלל את היחס לחברה הערבית בישראל. כמה התנשאות ויהירות יש בהחלטה לקיים בתוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ דיון על נושא שבו מתנגשת החברה הערבית בישראל עם זו היהודית, נושא שמעורר דיון גם בתוך החברה הערבית פנימה, ולקיימו בין יהודים ליהודים בלבד.

"המוסף", המקבילה של ערוץ 1 ל"לונדון את קירשנבאום", מגיעה לראשונה השנה למקומות הראשונים בטבלת הייצוג, עם ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 44 דוברים בתוכנית לאורך כל השבוע, או כ-9% ייצוג לחברה הערבית. את "המוסף" עורך ישי צ'רניאק ומגישה גאולה אבן (בפועל הגישו את התוכניות בשבוע הנבדק אורי לוי, אמיר איבגי ואבי פירסט).

לראש טבלת האפסים מגיעה גם השבוע התוכנית "חשבון יומי" של ערוץ 1. זהו השבוע החמישי ברציפות שבו תוכנית הכלכלה היומית של ערוץ 1 משודרת ללא כל דובר או מרואיין ערבי. על-פי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, מדי שבוע מופיעים בתוכנית כ-50 דוברים ומרואיינים שונים. משמעות הדבר היא כי ב"חשבון יומי" הופיעו כבר כ-250 דוברים ומרואיינים, ומתוכם אפילו לא ערבי אחד.

כפי שהזכרנו בשבועות הקודמים, "חשבון יומי" היא תוכנית חדשה יחסית שעלתה לאוויר לפני חודשים אחדים עם הבטחה לשים דגש מיוחד על ענייני נדל"ן וצרכנות. התוכנית, שמגישה מרב מילר ועורך נחום סער, משודרת באחת התקופות הקשות של רשות השידור, כשהערוץ הראשון נמצא על סף סגירה, פועל במחסור מחניק של כוח אדם, ומופעל על-ידי עיתונאים שרבים מהם לא יודעים מה יהיה גורלם וכיצד יתפרנסו בעוד שבועות אחדים. יחד עם כל זאת, אין תירוץ להדרה מוחלטת של ערבים מתוכנית אקטואליה יומית במשך למעלה מחודש.

מרב מילר מגישה את "חשבון יומי" בערוץ 1 (צילום מסך)

מרב מילר מגישה את "חשבון יומי" בערוץ 1 (צילום מסך)

יחד עם "חשבון יומי" נכנסו לטבלת האפסים השבועית גם "ערב חדש", תוכנית האקטואליה היומית של הטלוויזיה החינוכית בעריכת דן מרגלית, אראל סג"ל, שרה ב"ק וליטל שמש, ובעריכת בינה לוז ושמואל כורזים, שמארחת מדי שבוע כ-30 דוברים ומרואיינים. בשבוע הנבדק אף לא אחד מהם היה ערבי. "יומן" של ערוץ 1, שכאמור נעה בין ראשות הטבלה לאפס מוחלט, נמצאת בשבוע הנבדק בקצה של האפס המוחלט. את "יומן" מגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב ועורכים אורי לוי ועמית וינטר.

"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שעורך אבי זילברברג, אף היא היתה נטולת דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע השני של מרץ, וכמוה גם "המגזין" של ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר; "חדשות השבת" של ערוץ 1, שעורך מוטי פרנג'י ומגישה רדיר כמאל-מריח; "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר; וכן "פגוש את העיתונות" של ערוץ 2, שמגישה רינה מצליח ועורך דן שחורי. בסך הכל כ-190 דוברים ומרואיינים השתתפו בשבוע הנבדק בתוכניות שהדירו לחלוטין ערבים. 190 דוברים ומרואיינים יהודים.

ב"שולחן השבת", הפינה החדשה של מדד הייצוג, אנחנו בודקים מדי שבוע את מספר הדוברים והמרואיינים הערבים שהצליחו להגיע לשולחנן של שלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות של ערב שבת: "אולפן שישי" של ערוץ 2, "שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10 ו"יומן" של ערוץ 1.

שולחן זה נחשב ליוקרתי במיוחד, ועל כן גם מדיר במיוחד. השבוע, לראשונה מאז השקת מדד הייצוג לשנת 2017, נספר דובר ערבי בשולחן השבת. היה זה ח"כ אחמד טיבי, שהשתתף בפאנל של "אולפן שישי". עם זאת, יש לציין כי ח"כ טיבי השתתף בפאנל בחלק המוקדם של "אולפן שישי", המשודר לפני השעה שמונה בערב (ומכונה באופן רשמי "סיכום השבוע"). התוכנית עצמה שוב היתה על טהרת הפאנליסטים היהודים בלבד.

טבלת הערוצים, שמשקללת את ממוצע הייצוג בתוכניות הבולטות של כל ערוץ, מעמידה הפעם בראשה את ערוץ 10, עם שיעור ייצוג של 7%. את השיעור הגבוה של הערוץ יש לזכות לטובת "לונדון את קירשנבאום", כמובן. לגלי-צה"ל שיעור ייצוג גבוה גם כן בשתי התוכניות שנכללות בטבלה השבועית, והוא עומד על 5%. ערוץ 1 סוגר את הרשימה עם 2.8% בלבד.

עם זאת, אם בוחנים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת הערוצים בשבוע השני של מרץ עולה תמונה שונה. לערוץ הראשון שיעור ייצוג משוקלל של 9.5% בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה, וזאת הודות לשידור סרטם של ליזקה אסא ודדי קומם "באקה יפתי", המוקדש למאבק שהוביל פעיל סביבתי בבאקה אל-גרבייה לשיפור הניקיון ואיכות הסביבה בעיר.

לסרט "באקה יפתי" היתה השפעה גדולה גם בפילוח האייטמים בהשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים לפי נושאים. תחום איכות הסביבה מגיע בזכות הסרט למקום השני, עם 20 דוברים שונים. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, הנושא שבלט יותר מכל בשבוע הנבדק היה אישור חוק המואזין. כשליש מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים הופיעו באייטמים שעסקו באישור החוק.

נושאים נוספים שבלטו בשבוע הנבדק הם מעמד האשה, על רקע ציון יום האשה הבינלאומי; ההחלטה לאסור על היישוב ג'ת לקרוא לרחוב על שמו של יאסר ערפאת; וכן אייטמים על המורה ג'יהאן ג'אבר, שתהילתה בתקשורת העברית נמשכת זה השבוע השלישי ברציפות.

בסך הכל הופיעו בשבוע השני של מרץ 127 דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, 127 מתוך כ-3,300, או כ-3.9%. זהו שיעור ייצוג גבוה יחסית לממוצע השנתי, אולם הוא עדיין רחוק מאוד משיעור שיהלום חברה התופסת כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 5.3–11.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה