ב-20.1.2015 נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורך אתר ynet דאז ערן טיפנברון. בפגישה השתתף גם יועצו הקרוב של נתניהו באותה תקופה, וכיום עד המדינה במשפט השוחד נגדו, ניר חפץ. הפגישה, כך לפי יומן ראש הממשלה, נערכה בפורום המשולש הזה במשך כרבע שעה. רק לאחר מכן הצטרף גם אמנון מרנדה, אז סגן עורך אתר ynet.

שבועות ספורים קודם לכן, ב-4.12.2014, הוקלט בעל השליטה בקבוצת ידיעות אחרונות, ארנון (נוני) מוזס, ממליץ לנתניהו לשלוח את חפץ או מישהו אחר מטעמו לשוחח עם טיפנברון, זאת כחלק מהמהלך לשינוי מהקצה אל הקצה של סיקור נתניהו, משפחתו ויריביו בקבוצת התקשורת, בתמורה לפגיעה ביריב העסקי "ישראל היום". ההקלטה הזו עומדת בבסיס תיק 2000, אחד משלושת האישומים שבגינם עומד לדין בימים אלה ראש הממשלה נתניהו.

האם באותה פגישה משולשת בין נתניהו, חפץ וטיפנברון התנהל המשכו של הדיון בין נתניהו למוזס? טיפנברון לא הגיב לפניית "העין השביעית". חפץ סיפר לחוקריו במשטרה כי היוזמה לפגישה היתה בכלל שלו, בתקווה להביא לפיוס בין נתניהו למוזס. ואולם, כך לפי דיווח "דה מרקר", חפץ טען כי "במפגשים האלה הוא [טיפנברון] למעשה נוהל על ידי נוני. בשלב מסוים, כל מילה שם שהוא אמר היתה על דעת נוני… הוא אמר לי".

במשרד ראש הממשלה הערימו קשיים וסירבו בכל תוקף לחשוף את היומן ולפרט את היקף הזמנים שהקדיש נתניהו לפגישות והתייעצויות בנוגע לחקירותיו, שהפכו בינתיים לכתבי אישום נגדו

תיעוד הפגישה מופיע ביומן ראש הממשלה לשנת 2015, שהועבר השבוע לידי עיתון "הארץ" ועמותת הצלחה בעקבות עתירת חופש מידע שהגישו לבית-המשפט המחוזי בירושלים. את "הארץ" מייצגת עו"ד טל ליבליך ואילו עמותת הצלחה מיוצגת על ידי עו"ד אלעד מן, המשמש בנוסף כיו"ר עמותת העין השביעית.

המאבק לחשיפת יומנו של ראש הממשלה נתניהו החל כבר לפני למעלה משנתיים, בבקשת חופש מידע שהגישה כתבת "הארץ" באותה תקופה רויטל חובל. חובל ביקשה לקבל את פירוט הזמנים שהקדיש נתניהו להתייעצויות ופגישות בנוגע לחקירות נגדו. משסורבה חובל הגישה עתירה ולה הצטרפה בהמשך עמותת "הצלחה", שהגישה במקביל בקשת חופש מידע רוחבית לקבלת יומני כל השרים, כולל אלו של ראש הממשלה ושרים המכהנים במשרדו.

במשרד ראש הממשלה הערימו קשיים וסירבו בכל תוקף לחשוף את היומן ולפרט את היקף הזמנים שהקדיש נתניהו לפגישות והתייעצויות בנוגע לחקירותיו, שהפכו בינתיים לכתבי אישום נגדו. רק לאחר חילופי טענות ודיונים בפני השופט עודד שחם (החבר גם בהרכב השופטים הדן בתיק השוחד הפלילי נגד נתניהו) התרצו נתניהו ומשרדו וחשפו את היומן.

עם זאת, חלק ניכר מהתוכן ביומן מושחר, כולל הפגישות של ראש הממשלה בנוגע לחקירות נגדו. נתניהו טען לאחרונה בפני בית-המשפט כי פגישותיו עם עורכי-דינו הן פגישות פרטיות כמו פגישות עם רופאיו. ביהמ"ש טרם הכריעה בסוגיה זו.

שחור על גבי לבן. דף לדוגמה מיומן נתניהו כפי שנמסר ע"י לשכת ראש הממשלה

שחור על גבי לבן. דף לדוגמה מיומן נתניהו כפי שנמסר ע"י לשכת ראש הממשלה

שמותיהם של עיתונאים ואנשי תקשורת, לעומת זאת, לא הושחרו וניתן ללמוד מהיומן עם אילו מהם נתניהו מעדיף להיפגש ובאיזו תדירות, בהסתייגויות הבאות: יתכן שחלק מההשחרות ביומן מסתירות פגישות עם עיתונאים, יתכנו פגישות שלא כל המשתתפים בהן נרשמו ביומן וכמובן - ישנן פגישות שכלל לא נרשמו ביומן.

את טיפנברון ומרנדה פגש נתניהו בתקופה שבה נפגש עם עיתונאים רבים, לקראת הבחירות לכנסת שנערכו באמצע חודש מרץ. בחודשים ינואר ופברואר 2015 נפגש נתניהו גם עם פובליציסט "הארץ" נחמיה שטרסלר, כתב "וואלה" עמרי נחמיאס, עורך "מקור ראשון" חגי סגל, כתב ה"ג'רוזלם פוסט" גיל הופמן, פרשן חדשות 2 באותה תקופה אודי סגל, פרשן קול-ישראל דאז צ'יקו מנשה, פרשן חדשות 2 אמנון אברמוביץ', עורך "ישראל היום" דאז עמוס רגב ומנכ"ל חדשות 10 באותה תקופה גולן יוכפז.

עם אודי סגל נפגש נתניהו באותה שנה גם ביוני. עם עמוס רגב נפגש נתניהו גם בחודש יולי (לא כולל שיחות הטלפון הרבות ביניהם). עם צ'יקו מנשה נפגש נתניהו באותה שנה עוד פעמיים, באפריל וביוני. אולם העיתונאי שעמו נפגש נתניהו הכי הרבה פעמים בשנת 2015, כך לפי היומן שחשף, היא עיתונאית – אילה חסון. נתניהו נפגש עם חסון, אז עיתונאית ערוץ 1 של רשות השידור וכיום עיתונאית חדשות 13, ארבע פעמים לאורך השנה: ביוני, באוגוסט, באוקטובר ושוב בנובמבר 2015, כשהפגישה האחרונה נערכת ימים אחדים לאחר שהודיעה על עזיבת ערוץ 1 לטובת ערוץ 10.

אילה חסון, 2015 (צילום: אורן פרסיקו)

אילה חסון, 2015 (צילום: אורן פרסיקו)

חסון היא מי שחשפה ב-1997, בתקופת כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, את פרשת "בר-און חברון", וספגה בשל כך לאורך השנים התקפות מכיוונו של נתניהו, אולם בשנים האחרונות נראה כי חלה התקרבות בין השניים וחסון מהדהדת לא פעם את עמדותיו של נתניהו.

עם ארי שביט, אז עיתונאי "הארץ" והיום עיתונאי ב"מקור ראשון" ומשתתף בקמפיין הליכוד, נפגש נתניהו פעמיים בשנת 2015. עם ירון דקל, אז מפקד גלי צה"ל, נפגש נתניהו בחודש אוגוסט, בערבו של יום שבבוקרו העניק ראיון לדקל ועמית סגל בגל"צ. עם עמית סגל נפגש נתניהו בנובמבר אותה שנה. עם אראל סג"ל נפגש גם כן באותו חודש. מלבד זאת נפגש לאורך השנה גם עם ספי עובדיה, ערד ניר, עופר חדד, אריאל כהנא, בועז גולן, אביב גלעדי ודידי הררי. גם פגישה עם אבי וייס מוזכרת ביומן, אך לא מובהר אם מדובר במנכ"ל חדשות 12 או אדם אחר בשם זה. מכל מקום, כאמור, רשימת הפגישות שלעיל אינה כולל פגישות מרובות משתתפים ופגישות שלא נרשמו ביומן.

שלמה (מומו) פילבר, שנכנס לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת מיד עם הקמת הממשלה בשנת 2015 וכיום אף הוא עד מדינה נגד נתניהו, מוזכר ביומן ראש הממשלה בלמעלה מעשרים פגישות לאורך השנה, רבות מהן בארבע עיניים. באחת הפגישות עם פילבר השתתף גם פרשן "ישראל היום" מתי טוכפלד, לצד שני דוברים של נתניהו באותה תקופה: בועז סטמבלר ושי חייק.

הפגישות לצורך התמודדות עם הבדיקות נגדו הושחרו, אולם ביומן נותרו כמה וכמה פגישות שערך נתניהו עם עו"ד יצחק מולכו, נציגו של נתניהו באותה תקופה במגעים עם הפלסטינים ומי שבהמשך נחקר בחשד למעורבות בפרשת הצוללות (בסופו של דבר הודיעה המשטרה כי לא גובשה תשתית ראייתית נגדו). פגישה מעניינת נוספת שנותרה ביומן התקיימה ב-1.9.2015: שבועיים לאחר החלטת ממשלת ישראל על מתווה הגז נפגש נתניהו עם ביני זומר, מנהל הפעילות בישראל של נובל אנרג'י, אז מפעילת אסדות לוויתן ותמר וחברה בכירה במונופול הגז.

* * *

לעיון ביומן ראש הממשלה נתניהו לשנת 2015

להורדת הקובץ (PDF, 4.75MB)