האם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הסתיר במכוון מידע רב מיומן הלשכה הרשמי, זאת מרגע שהבין כי יומנים אלו כפופים לחוק חופש המידע וכי יש מי שמבקש לחשוף אותם לציבור? החוק מתיר לצנזר מהיומן מידע פרטי או בעל רגישות ביטחונית, היתר שנתניהו ומשרד ראש הממשלה השתמשו בו ביד רחבה, אך נראה שנתניהו לא הסתפק בכך ונמנע מראש מתיעוד סדר יומו המלא ביומן.

כך עולה מיומני ראש הממשלה לשנים 2019-2021, שהועברו לאחרונה לעמותת הצלחה בסיומו של הליך משפטי נוסף על-פי חוק חופש המידע. 2019 היתה השנה הראשונה אחרי העתירה הראשונה לחשיפת יומני רה"מ נתניהו. היומנים, שנחשפו לראשונה, שונים באופן ניכר מיומנים משנים קודמות - לא מתועדות בהן פגישות עם עיתונאים. נראה כי מרגע שהוגשה עתירת חופש מידע לחשוף את יומנו, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ניהל יומן חסר. בעבר כבר נחשף ב"עין השביעית" כי נתניהו ניהל בפועל יומן כפול.

בנוסף, נתניהו השחיר מיומנו פגישות רבות שפורסמו בעבר ביוזמתו וכן פגישות עם עורכי-דינו, אף על פי שהותר לו להשחיר רק פגישות פרטיות באופן מובהק ולמרות שהשופט שדן בעניין פסק כי "מדובר בנושא שטמון בו אינטרס ציבורי של ממש", שגובר על זכותו של ראש הממשלה לפרטיות. לפי בית-המשפט, על נתניהו היה למסור מידע מרוכז על פגישותיו עם עורכי-דינו, דבר שלא נעשה. היקף פגישותיו של נתניהו עם פרקליטיו הן פקטור בדיון הציבורי על יכולתו של נתניהו, כשהיה ראש הממשלה, למלא את תפקידו בזמן שהוא מתמודד עם אישומים בשלושה תיקים פליליים.

פנייה לדובריו של נתניהו, עופר גולן ויונתן אוריך, כדי לקבל תגובה לדברים, נותרה ללא מענה.

בשלהי שנת 2018 הגישו באופן נפרד עמותת "הצלחה", "הארץ" והעיתונאית רויטל חובל שעבדה אז בעיתון, בקשות חופש מידע לקבלת יומני ראש הממשלה דאז נתניהו משנת 2015 ועד לסוף שנת 2018. נתניהו ומשרד ראש הממשלה גררו רגליים במשך כחצי שנה, עד שהבקשות הפכו לעתירה משפטית. את "הארץ" ייצגה עו"ד טל ליבליך ואילו עמותת הצלחה יוצגה על ידי עו"ד אלעד מן, לשעבר יו"ר עמותת העין השביעית.

השופט עודד שחם (צילום: אתר הרשות השופטת)

השופט עודד שחם (צילום: אתר הרשות השופטת)

בעתירה דן השופט עודד שחם מבית-המשפט המחוזי בירושלים, אשר חבר גם בהרכב השופטים שדן במשפט המו"לים, בו נתניהו הוא נאשם מס' 1. גם בהליך המשפטי גררו משרד ראש הממשלה ונתניהו את רגליהם, כך שרק במרץ 2021 העביר נתניהו את יומנו לשנת 2015 ורק כמה חודשים אחר כך חשף לציבור את יומניו לשנים 2016-2018 (לאחרונה נאלץ למסור מחדש את יומנו משנת 2015, ולחשוף פרטים נוספים שהוסתרו בו קודם לכן).

יומני נתניהו לשנים 2015-2018 נמסרו כשהם מושחרים ומצונזרים בכבדות, ובכל זאת ניתן היה למצוא בהם עשרות ומאות פגישות עם עיתונאים וכן פגישות ספורות עם עורכי-דינו - בניגוד חריף ליומנים מן השנים הבאות. בשנת 2016, לדוגמה, נכללו ביומן נתניהו כ-40 פגישות אישיות עם עיתונאים, אנשי תקשורת ואנשי עסקים שבשליטתם כלי תקשורת, לא כולל תדרוכים כלליים וראיונות. בשנים 2017-2018 נכללו ביומני נתניהו כ-20 פגישות אישיות כאלה, לא כולל תדרוכים כלליים וראיונות.

במרץ השנה הגישה עמותת "הצלחה" עתירה נפרדת לקבלת היומנים לשנים 2019 ואילך וזאת לאחר שקדם עתירה שהוגשה לפרקליטות לא נענתה. השופט יורם נועם, שדן בעתירה זו, החליט שהיומנים יימסרו על פי המתווה שקבע השופט שחם בעתירה הקודמת ותוך השחרות דומות. בהתאם לכך נמסרו לאחרונה היומנים לעמותת "הצלחה".

כמו ביומנים לשנים 2015-2018, גם היומנים שמסר נתניהו כעת, לשנים 2019-2021 (עד ה-1.6.21 בסמוך לסיום כהונתו כראש ממשלה), מושחרים ומצונזרים בכבדות. ישנם ימים שבהם לא נותרה אפילו פגישה אחת שאינה מושחרת. משרד ראש הממשלה טען כי אין בידו תיעוד של היומן לאחר ה-1.6.21, שבו הודיע לפיד לנשיא כי עלה בידו להקים ממשלה.

ה-12.7.2019, מתוך יומנו של ראש הממשלה נתניהו שנמסר בעקבות עתירת חופש מידע

ואולם, ביומנים שחשף לאחרונה נתניהו לציבור אין למצוא כמעט פגישות אישיות עם עיתונאים, ולמעט חריג אחד כל הפגישות עם עיתונאים שבכל זאת נרשמו ביומן ראש הממשלה נוסחו באופן כללי כגון "זמן תקשורת" או "תדרוך כתבים".

בשונה מהיומנים מהשנים שלפני הגשת בקשות חופש המידע לחשיפת יומניו, אז ציין נתניהו עשרות פגישות אישיות כולל שמותיהם של העיתונאים עמם נועד, ביומנים משנת 2019-2021 מוזכרים בעיקר מועדי ראיונות שהעניק ראש הממשלה לעיתונאים וכלי תקשורת שונים, מידע פומבי שממילא ניתן לאתר גם בלא היומן.

כך, בכל שנת 2019 נמצאה רק פגישה אחת של נתניהו עם עיתונאי שבה ננקב שמו של העיתונאי, הכתב הצבאי של חדשות 12 ניר דבורי. הפגישה עמו התקיימה בחודש ינואר, בסמוך להגשת בקשות חופש המידע לחשיפת היומנים. מאז ועד סוף היומן בשנת 2021, במשך כשנתיים וחצי, לא מופיעות עוד פגישות אישיות של נתניהו עם עיתונאים ששמם מוזכר.

בשנים 2020-2021 ישנן ביומנים שתי פגישות עם נשות תקשורת, אך הן התקיימו דווקא לרגל עזיבתן את התקשורת. בינואר 2020 נפגש נתניהו עם שרה ב"ק ושר החינוך רפי פרץ לאור הצטרפותה של ב"ק לפוליטיקה. בינואר 2021 נפגש נתניהו עם גלית דיסטל-אטבריאן, ביום שבו הכריז על שריונה ברשימת הליכוד לכנסת.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסתודד עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.11.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

תמוהה לא פחות היא היעדרותן של פגישות נתניהו עם עורכי-דינו מהיומנים לשנים 2019-2021. בתקופה זו, יש לזכור, נערך לנתניהו שימוע לפני הגשת כתב אישום, הוגש נגדו כתב אישום ואף החל ההליך הפלילי שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בכל זאת, בסמוך לכל אחד מהמועדים הללו לא נמצאה ביומן פגישה גלויה של ראש הממשלה עם צוות הסנגורים שלו.

לפגישותיו של נתניהו כראש ממשלה עם עורכי-דינו היתה חשיבות מיוחדת בהליכים המשפטיים לחשיפת יומניו. העיתונאית חובל הגישה את בקשת חופש המידע שלה בין היתר כדי לדעת כמה זמן מקדיש נתניהו להתמודדות עם החשדות הפליליות נגדו, שהפכו בינתיים לכתב אישום.

במשרד ראש הממשלה סירבו למסור מידע על פגישותיו של נתניהו עם עורכי-דינו בטענה כי מדובר ב"פגישות פרטיות". גם אחרי שהעותרות הסכימו להצעת השופט שחם לקבל את המידע על פגישות נתניהו עם עורכי דינו באופן מרוכז, ללא פילוח לפי מועד, מיקום ומשך כל פגישה ופגישה, התעקשו משרד ראש הממשלה ונתניהו עצמו כי מדובר ב"פגישות פרטיות שאינן חלק מפעילותו המיניסטריאלית של ראש הממשלה" ועל כן אין למוסרו. נתניהו, באמצעות עו"ד יוסי כהן, טען כי העותרות מבקשות את המידע כדי לנגחו ולפגוע בו ציבורית.

השופט שחם דחה את טענות משרד ראש הממשלה ונתניהו.

"משך הזמן אותו מקדיש ראש הממשלה להליכים המשפטיים המתנהלים בעניינו הוא עניין לגביו מתקיים דיון ציבורי ער ופעיל", קבע השופט שחם בהחלטה משנת 2021, "מדובר בנושא שטמון בו אינטרס ציבורי של ממש. גם בהנחה שלא ניתן לדעת כמה מתוך כלל פגישותיו של ראש הממשלה עם עורכי דינו עסקו במשפטו, העניין הציבורי בפרסום המידע נותר על כנו. לצד זאת, גם אם יש במסירת נתונים כמותיים מעין אלה, שאינם כוללים מידע לגבי תוכנן של הפגישות, ממד של פגיעה בפרטיות, זו מצויה בשוליה של הזכות לפרטיות [...] בנסיבות אלה, מסירת המידע המבוקש באופן מרוכז כאמור, משקפת איזון הולם בין זכותו של ראש הממשלה לפרטיות לבין העניין הציבורי שבפרסום המידע".

השופט שחם היה חד-משמעי בהחלטתו וכתב כך: "אני מורה, אפוא, למשיבים למסור לעותרות מסמך מרוכז בו יפורטו, ביחס לכל שנה ושנה מהשנים המבוקשות, היקף השעות הכולל שהוקדש לפגישות ראש הממשלה עם עורכי דינו. לא יימסר פירוט מעבר לכך".

אולם נתניהו ומשרד ראש הממשלה נמנעו מלקיים את הוראת השופט שחם. תחת זאת העבירו את היומנים המושחרים כפי שהם, וטענו כי ממילא "כלל המידע מופיע ביומנים ומשכך אין צורך בפעולת עיבוד נוספת". עו"ד מורן בראון מהפרקליטות, שייצג את משרד ראש הממשלה, הבהיר כי המשרד לא השחיר אף פגישה של נתניהו עם עורכי-דינו, אך לא ידע להגיד האם נתניהו עצמו השחיר פגישות שלו עם עורכי דינו.

נתניהו ומשרד ראש הממשלה הצהירו בפני בית המשפט כי לא הסתירו מהיומנים פגישות עם פרקליטי נתניהו - אך ביומנים ניתן להבחין בפגישות כאלה כשהן מושחרות

במשרד ראש הממשלה יכלו להתנער מאחריות להשחרת פגישות נתניהו עם עורכי-דינו כיוון שהליך ההשחרה היה כזה שראשית כל השחיר נתניהו את הפגישות שהגדיר כפרטיות ורק לאחר מכן הועבר היומן המושחר חלקית למשרד ראש הממשלה, שם הוסיפו השחרות נוספות מסיבות אחרות כגון פגיעה בפרטיות צד שלישי או פגיעה בביטחון המדינה.

ביומני העבר שמסר כמעט ולא אותרו פגישות של נתניהו עם עורכי-הדין שייצגו אותו לאורך השנים בהליך הפלילי נגדו. כך, בכל שנת 2017, שבתחילתה הפכה פומבית חקירת הפרשה המכונה "תיק 2000", מתועדות ביומן רק שתי פגישות של נתניהו עם עו"ד עמית חדד ועו"ד מיכאל ראבילו. האחת בחודש מאי והאחרת בספטמבר. בכל שנת 2018, שבתחילתה הפכה פומבית חקירת הפרשה המכונה "תיק 4000", מתועדות ביומן רק שלוש פגישות של נתניהו עם עו"ד מיכאל ראבילו, שלא ייצג אותו בתיק, ואף פגישה עם עו"ד חדד.

ביומנים החדשים נותרה גלויה רק פגישה אחת של נתניהו עם עורכי-דין, אך כאלה שייצגו את הליכוד (עורכי-הדין אבי הלוי, מיכאל ראבילו ומיכאל דבורין) ולא עם עו"ד חדד או בעז בן-צור שייצגו אותו בהליך הפלילי. עם זאת, בכל זאת נמצאה פגישה אחת של נתניהו עם עו"ד חדד ביומנים, זאת כיוון שהשחרתה נעשתה באופן מרושל.

מעיון ביומנים שנמסרו זה עתה עולה כי נתניהו או מי מטעמו מחק בטוש שחור חלק מהפגישות שהופיעו, ואחר כך נמחקו הפגישות פעם נוספת באמצעות פס שחור עבה שלא הותיר כל אפשרות לפענח את הכתוב. אולם בחלק מדפי היומן ההשחרה היתה חלקית, של טוש שחור בלבד, וכיוון שכך ניתן לראות מה נתניהו ביקש להשחיר, ולא הצליח.

כך, לדוגמה, ב-21.4.2020, כחודש לפני הדיון הראשון במשפט המו"לים, נקבעה לנתניהו פגישה עם עו"ד עמית חדד. נתניהו או מי מטעמו מחקו את הפגישה בטוש שחור, אך לא בוצעה מחיקה נוספת כך שניתן לפענח את אשר נתניהו ניסה להסתיר.

"עמית חדד - בבית ראש הממשלה", קטע מיומנו של ראש הממשלה נתניהו, 21.4.2020

הסתרה שכזו עומדת לכאורה בניגוד לפסיקת השופט שחם, וזאת לאור העובדה שנתניהו ומשרד ראש הממשלה לא העבירו כמצוות בית-המשפט נתונים מרוכזים על פגישותיו עם עורכי-דינו. במילים אחרות, נתניהו ומשרד ראש הממשלה התחמקו מלמלא את הוראת בית-המשפט בטענה שממילא המידע כולו נמצא ביומנים, אך בפועל היה מי שפעל להשחיר את המידע כך שלא ניתן יהיה לדעת כמה זמן הקדיש נתניהו לפגישות עם עורכי-דינו.

כיוון שמשרד ראש הממשלה הצהיר כי הוא לא מחק אף פגישה של נתניהו עם עורכי-דינו, המסקנה המתבקשת היא שנתניהו עצמו הוא שפעל בניגוד לרוח החלטתו של השופט שחם, שפסק כי זכות הציבור לדעת במקרה זה גוברת על זכותו של נתניהו לפרטיות. עם זאת, יש לציין כי בעתירה הנוכחית, על אף שסוכם כי היומנים יועברו בהתאם למתווה שניסח השופט שחם, לא התבקשו נתניהו ומשרד ראש הממשלה לספק מידע מרוכז על היקף פגישותיו של נתניהו עם עורכי-דינו.

מחיקות מרושלות נוספות שאותרו ביומן מעלות תהיה לגבי עשרות ומאות המחיקות האחרות שבוצעו באופן שאינו מאפשר לקרוא את אשר הן מסתירות.

כך, לדוגמה, ב-7.11.2019 נמחקה באופן מרושל פגישה של נתניהו עם כותב הנאומים חגי חריף, אף שפגישות אחרות עמו נותרו גלויות. ב-9.11.2019, וכן בשלל מועדים אחרים, נמחקה במרושל פגישה שכל מה שנכתב בה הוא "פרטי - בבית ראש הממשלה". ב-10 וב-11.11.2019 נמחקו באופן מרושל פגישות של נתניהו עם עו"ד מיכאל ראבילו.

ב-16.4.2020 נמחקה באופו מרושל פגישה שנושאה הוא "דיון משא ומתן הליכוד / כחול"ל", כלומר פגישת משא ומתן קואליצוני עם מפלגת כחול-לבן. בהמשך אותו חודש נמחקו באופן מרושל פגישות נוספות שלא ברור מה היתה הסיבה להשחרתם כגון "זמן התארגנות" ו"צילומים - לשכה". אגב, בהמשך היום שבו נמחקה באופן מרושל הפגישה "צילום - לשכה" נקבעה לנתניהו פגישה נוספת תחת הכותרת "המשך צילום - לשכה". פגישה זו לא נמחקה, אף לא באופן מרושל.

רה"מ בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון במעון ראש הממשלה בירושלים, 6.1.2019. הפגישה הושחרה מהיומן הרשמי (צילום: מתי שטרן)

רה"מ בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון במעון ראש הממשלה בירושלים, 6.1.2019. הפגישה הושחרה מהיומן הרשמי (צילום: מתי שטרן)

מעבר לכך מחקו נתניהו ומשרדו מיומנו פגישות רבות שפרסם ביוזמתו בזמן אמת. בדיקה מדגמית של הימים הראשונים לשנת 2019 מצאה שלל מקרים כאלה:

ב-6 בינואר נמחקו על ידי נתניהו כל הפגישות בשעות הערב, אולם באותו היום פרסם משרד ראש הממשלה הודעה לעיתונות לפיה נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון במעון ראש הממשלה בירושלים לארוחת ערב.

ב-17.1.2019 הפיץ משרד רה"מ הודעה לעיתונות לפיה נתניהו קיים פגישת עבודה ראשונה עם הרמטכ"ל הנכנס רב-אלוף אביב כוכבי. ביומנו מתאריך זה פגישות בין היתר עם ראש השב"כ ומנכ"ל משרד הביטחון וכן פגישות שנמחקו במסיבות שונות, אחת מהן ככל הנראה היא הפגישה עם הרמטכ"ל הנכנס.

ב-20.1, במסגרת נסיעה לצ'אד, נפגש נתניהו עם שר החוץ ונשיא המדינה, כך לפי הודעות לעיתונות שהפיץ משרדו. כל הפגישות מיום זה ביומנו הושחרו בידי נתניהו.

יומיים לאחר מכן, ב-22.1, הפיץ משרד ראש הממשלה הודעה לעיתונות לפיה נתניהו "סייר במפעל מל"מ של התעשייה האווירית המפתחת ומייצרת את טילי החץ". ביומנו מתאריך זה מסומן בשעות הצהריים "ביקור" אך מקום הביקור הושחר, הפעם על ידי משרד ראש הממשלה, וזאת בשל חשש לפגיעה בביטחון המדינה.

ב-30.1 הפיץ משרד ראש הממשלה הודעה לעיתונות לפיה נתניהו "הגיע לביקורת פתע בימ"ח של עוצבת המילואים 'חוד החנית'". ביומנו אין כל זכר בתאריך זה לביקור, מלבד כמה שורות שהוא עצמו השחיר.

נתניהו לא הגיב לבקשות התגובה של "העין השביעית".

21177-03-22

* * *

לעיון ביומן נתניהו לשנת 2019

להורדת הקובץ (PDF, 26.06MB)

לעיון ביומן נתניהו לשנת 2020

להורדת הקובץ (PDF, 27.78MB)

לעיון ביומן נתניהו לשנת 2021

להורדת הקובץ (PDF, 11.67MB)