היום ה-39 למלחמה: רה"מ בנימין נתניהו ממשיך בחרם ראיונות לתקשורת הישראלית ואף מרחיב אותו, זאת בזמן ששב להתראיין במלוא המרץ לתקשורת הזרה.

החרם של נתניהו על ערוצי החדשות הישראלים החל לפני למעלה מארבע שנים בחרם על כאן 11, ערוץ השידור הציבורי. לפני שנתיים וחצי התרחב החרם גם לערוצי החדשות המסחריים: קשת 12 ורשת 13. נתניהו העניק ראיונות רק לערוץ 14, ערוץ תעמולה ששדרניו מסורים לקידום הקריירה הפוליטית של נתניהו, והבכירים שבהם משתתפים בתעמולת הבחירות שלו ומייעצים לו פוליטית.

למרות המחדל העצום והטבח הנורא שהתחולל בעת שהוא מכהן כראש ממשלה, ממשיך נתניהו בחרם שלו על התקשורת הישראלית. נתניהו אמנם ביקש להיפגש עם בכירי חדשות 12, 13 ו"ידיעות אחרונות", אחרי נתק ארוך, אולם ניצל את הפגישות כדי לבקש מהם "לגלות אחריות" ולא למתוח עליו ביקורת.

רק 22 יום אחרי טבח ה-7 באוקטובר התייצב נתניהו מול עיתונאים, אך רק במסגרת של מסיבת עיתונאים בה הותרו שאלות ספורות בלבד. מאז התקיימה רק עוד מסיבת עיתונאים אחת לעיתונאים ישראלים, לאחריה התברר כי לפחות אחת השאלות שנשאלו היתה שאלה מוזמנת על-ידי צוות הדוברות של ראש הממשלה. נתניהו ממשיך לסרב לראיונות, ונעדר הפעם גם מערוץ הבית שלו, ערוץ 14.

הסיבה אינה מחסור בזמן: נתניהו חזר לשטף ראיונות לתקשורת הזרה, שאיפיין את התנהלותו בחודשים שקדמו לטבח ולמלחמה. בשבוע החולף העניק נתניהו חמישה ראיונות לכלי תקשורת אמריקאיים: ב-6 בנובמבר לדייוויד מְיוּר ב-ABC, ב-9 בנובמבר לברט בייר ב"פוקס ניוז", אתמול לדנה באש מ"מצב האומה" ב-CNN ולקריסטן ולקר ב"פגוש את העיתונות" ב-NBC והיום לשון האניטי ב"פוקס ניוז".

חמשת הראיונות הללו מתווספים לרצף של 12 ראיונות לתקשורת הזרה (באורך כולל של 4:41 שעות), החל מה-9 ביוני. מדובר ברצף הראיונות הארוך ביותר של נתניהו לכלי תקשורת זרים מאז החל במדיניות החרם על התקשורת בישראל ב-14 בספטמבר 2019. הרשת שזכתה במרב הראיונות, ארבעה במספר, היא "פוקס ניוז".

רשת "פוקס" משמשת עבור נתניהו כמקבילה האמריקאית לערוץ 14: בימה אוהדת בה מראייניו נוהגים פחות כעיתונאים ויותר כמעודדות. מבין הראיונות שקיים נתניהו השבוע, רק הראיון עם האניטי ב"פוקס ניוז" זכה לעלות בציוץ בחשבון הטוויטר של נתניהו.

בליץ הראיונות של נתניהו לתקשורת האמריקאית טרם המלחמה נבע מהמכה האנושה שספגה תדמיתו בעולם בשל קידום חוקי ההפיכה המשטרית והחלשת מערכת המשפט. את בליץ הראיונות בשבוע האחרון מסבירה לשכתו כ"חלק מהמאבק ההסברתי בזירה הבינלאומית, על מנת לשמר את דעת הקהל החיובית יחסית בארה"ב ולהשפיע על המדיניות", כפי שדיווחה כתבת חדשות 13 מוריה אסרף-וולברג.

אלא שבראיונות שהעניק, נתניהו מטפל לא רק בתדמיתה של ישראל אלא גם בתדמיתו שלו, והוא עושה זאת מול מראיינים אמריקאים שמטבע הדברים בקיאים פחות בניואנסים של ההוויה הישראלית, מושקעים פחות בנעשה בישראל ומסוגלים לאתגר אותו פחות מעיתונאים ישראלים.

כך למשל השווה עצמו נתניהו במהלך הראיונות לנשיאי ארה"ב פרנקלין דלאנו רוזוולט וג'ורג' וו. בוש, שלטענתו לא נדרשו להתפטר אחרי התקפת הפתע היפנית על פרל הארבור ב-1941 ומתקפת הטרור של אל קעאידה על ארה"ב ב-2001.

באופן אירוני, הראיון האחרון שהעניק נתניהו לכלי תקשורת ישראלי, ב-15 במאי, לכתב ערוץ 14 הלל ביטון רוזן, עסק בהתמודדות מול חמאס. "אני חושב ששינינו את משוואת ההרתעה. אין לי ספק בזה בכלל" הכריז נתניהו בראיון שנערך במהלך מבצע "מגן וחץ" נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. לשאלה האם הוא מרגיש שהמסר חלחל גם לאיראן, חיזבאללה וחמאס, השיב נתניהו: "אני חושב שהוא נקלט ב-360 מעלות. כל מי שעיניו בראשו מבין שישראל לא מוכנה לסבול התקפות על אזרחיה, על חייליה, על עריה".