חשיפת יומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מספקת עדות נוספת לכך שהפר באופן בוטה את הסדר ניגוד העניינים שלו, הסדר שנולד בחטא ושעליו התנדב לחתום כדי שיוכל לכהן כראש ממשלה למרות היותו נאשם בעבירות פליליות חמורות בתחום טוהר המידות.

ב-23.3.2023, כחודשיים לאחר תחילת ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו ובעוד המחאות נגדו הולכות וגוברות, כינס בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים והכריז כי כעת, כשידיו כבר אינן כבולות, הוא "נכנס לאירוע". מדוע היו ידיו של נתניהו כבולות, ומה התיר אותן?

נתניהו כבל את ידיו שלו כשחתם שנים קודם לכן על הסכם מחייב לפיו אסור לו לעסוק כראש ממשלה בעניינים הנוגעים למשפטו הפלילי, בו הוא נאשם בשלושה תיקים שונים בשוחד, מרמה והפרת אמונים. יום קודם להצהרה כי הוא "נכנס לאירוע", אישרה הכנסת את "חוק הנבצרות", חוק פרסונלי שנתפר למידותיו של נתניהו וביטל כמעט כל אפשרות להוציאו לנבצרות מכל סיבה שהיא.

במילים אחרות, הצהרת ה"כניסה לאירוע" של נתניהו היתה הכרזה כי כעת הוא מוכן להפר את התחייבותו - משום שלא יצטרך לשלם על כך מחיר.

כחצי שנה לאחר מכן, בדיון בעתירה נגד "חוק הנבצרות", הבהיר בא-כוחו של נתניהו עו"ד מיכאל ראבילו כי זו אכן היתה כוונת נתניהו: עד לחקיקת "חוק הנבצרות" נמנע ראש הממשלה מלהתערב בהפיכה המשטרית מחשש שבפרקליטות יפעלו להוציאו לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שלו.

אלא שבפועל, למרות ניסיונות ההסתרה של נתניהו, מתגלים עוד ועוד סימנים לכך שהיה עסוק בניווט וקידום ההפיכה המשטרית מראשיתה.

מציאות בלתי נתפסת

הסדר ניגוד העניינים עליו חתם נתניהו בסוף 2020 בא לעולם כדי לאפשר מציאות בלתי נתפסת עד אז, של נאשם בפלילים המכהן במקביל כראש הממשלה.

לפי ההסכם, על נתניהו "להימנע ממעורבות בהליכי החקיקה הממשלתיים העלולים להשפיע על ההליך הפלילי בעניינך או על תוצאותיו. זאת, בין אם מדובר בקביעה או בשינוי של נורמות פליליות המשפיעות על ההליך הפלילי בעניינך, בין אם מדובר בהסדרים ביחס לסדר הדין הפלילי המשפיעים על ההליך הפלילי בעניינך, בין אם מדובר בהסדרים ביחס לתוצאות אפשריות של ההליך הפלילי בעניינך או על עצם קיומו".

עוד נקבע בהסדר ניגוד העניינים כי "חובת ההימנעות המוטלת עליך מחמת ניגוד עניינים משתרעת גם על כל מעורבות בקבלת החלטות בעניינים המפורטים לעיל, וכן על כל פעולה שלך באמצעות כל גורם ממשלתי או אחר. בתוך כך, יצוין כי חובת ההימנעות אינה נוגעת רק לסמכויות המצויות בידיך כראש הממשלה, אלא גם להתערבותך בהחלטות המצויות בגדרי סמכויותיהם של שרי הממשלה השונים בעניינים המפורטים לעיל".

לפי ההסכם, הנושאים הרלוונטיים הם: החלטות הנוגעות למערכת אכיפת החוק, החלטות הנוגעות למערכת בתי המשפט, עיסוק בתחום הפעילות של משרד התקשורת, וחקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי.

דף יומן לשכת רה"מ נתניהו, 3.1.2023, יום לפני ההודעה הרשמית על ההפיכה המשטרית

דף יומן לשכת רה"מ נתניהו, 3.1.2023, יום לפני ההודעה הרשמית על ההפיכה המשטרית

חקיקת "הרפורמה המשפטית", שנועדה לשנות את מערכת המשפט מקצה לקצה ולרסק את עצמאותה, היתה כמובן בעלת השפעה עצומה על משפטו הפלילי של נתניהו. בחודשים הראשונים לניסיון ההפיכה, נתניהו העמיד פנים כאילו הוא אינו מעורב בו. בחזית עמדו שר המשפטים יריב לוין, שהכריז על ההפיכה בנאום בתחילת ינואר, וח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה שם ניסתה הממשלה להעביר את מרבית החוקים על מנת לעקוף את הליך החקיקה הממשלתי.

בחודש יולי האחרון פרסם עיתונאי "שקוף" שבי גטניו כי לפי יומן שר המשפטים יריב לוין, בינו לבין ראש הממשלה נתניהו נערכו לא פחות מ-32 פגישות במחצית הראשונה של 2023, הרבה יותר מהיקף הפגישות של נתניהו עם כל שר אחר בממשלתו בתחילת 2023. לשם ההשוואה, מדובר במספר פגישות גבוה פי שלושה ממספר הפגישות בין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר המשפטים גדעון סער בתקופה מקבילה בקדנציית הממשלה הקודמת.

כעת, עם חשיפת יומן נתניהו לשנת 2023, בעקבות עתירה שהגישה עמותת הצלחה באמצעות עו"ד אלעד מן (לשעבר יו"ר העין השביעית), ניתן תוקף נוסף למעורבות לכאורה של נתניהו בהובלת התוכנית להחלשת מערכת המשפט.

שמו של שר המשפטים יריב לוין מופיע ביומנו של נתניהו 40 פעמים לאורך השנה. הפגישה הראשונה של נתניהו עם לוין (יחד עם יואב קיש ואופיר כץ), נערכה ב-3.1, יום לפני הכרזתו של שר המשפטים על ההפיכה במערכת המשפט. ב-8.1 נפגש נתניהו עם לוין והשר דאז אריה דרעי וב-11.1 נפגש נתניהו עם לוין באופן פרטי. הפגישות התכופות עם לוין המשיכו בשבועות שלאחר מכן.

חשוב מכך, הפגישות בין נתניהו ללוין אינן מחולקות באופן שווה לאורך השנה אלא מתרכזות באופן חסר פרופורציה בשלושת החודשים הראשונים של 2023, לפני שנתניהו כביכול "נכנס לאירוע".

כמה ימים אחרי שנתניהו הודיע שהוא "נכנס לאירוע", פיטר ראש הממשלה את שר הביטחון יואב גלנט, המחאה נגד ההפיכה המשטרית עלתה שלב ונתניהו נאלץ להכיז על "השהייתה" (אם כי בפועל המשיך כמובן בקידומה).

מתוך 40 הפגישות עם לוין שנמצאו ביומן נתניהו לשנת 2023, מחצית מהן - עשרים פגישות - התקיימו בין ה-1 בינואר ל-19 במרץ, התקופה שבה דחפה ממשלת נתניהו במלוא הכוח את הניסיון להחליש את מערכת המשפט.

הסתרה שיטתית

נתניהו מנהל מאבק עיקש נגד חשיפת יומני לשכת ראש הממשלה, למרות שחוק חופש המידע מחייב לפרסם אותם לציבור.

ב-2019 סירב נתניהו לחשוף כמה זמן הוא מקדיש להתייעצויות ופגישות בנוגע לחקירות נגדו. במשרד ראש הממשלה בחרו פשוט להתעלם מבקשת חופש מידע שהוגשה בעניין. ב-2020, בתגובה לעתירה שהוגשה באותו עניין, נמסר מטעמו של נתניהו כי פרשיותיו הפליליות הן עניינו הפרטי וכך גם הזמן שהוא מקדיש להן.

רק שנה לאחר מכן, בינואר 2021, הואיל לחשוף את יומנו, לראשונה מאז נבחר לראשות הממשלה ב-2009, אולם רק חמש שנים לאחור ותחת צנזורה כבדה - ללא המידע על הזמן שהוא מקדיש לעיסוק בהסתבכויותיו הפליליות. במאי אותה שנה קבע ביהמ"ש כי נתניהו חייב לחשוף גם מידע זה. ביהמ"ש פסק, ונתניהו ציפצף.

ב-2022, לאחר שנמסרו חלק מהיומנים, באיחור של שנים, אחרי מאבקים משפטיים ארוכים ותחת צנזורה כבדה, חשפנו כאן כי נראה שנתניהו מנהל יומן כפול: השוואה בין יומני הלשכה שנתפסו כחלק מחומרי החקירה בפרשיותיו הפליליות של נתניהו, לבין היומנים שמסר מתוקף חוק חופש המידע, גילתה כי מידע רב הוסתר מהיומנים "הרשמיים".

בכך לא תם מאבקו של ראש הממשלה בזכותו של הציבור לדעת על התנהלותו בשירות הציבור. נתניהו המשיך להיאבק נגד חשיפת כל יומן ויומן, תוך שהוא מתעכב במילוי הוראות בית המשפט גם כשהלה ציווה עליו לחשוף את היומנים, ממשיך להסתיר במכוון חלקים מסדר יומו שכלל לא נרשמו ביומני הלשכה - וגם להסתיר את פגישותיו עם עורכי-דינו.

לאחרונה נמסר לציבור יומנו של רה"מ נתניהו לשנת 2023. למרות החוק, למרות פסיקות בית-המשפט, גם הפעם נדרשה עתירה שהגישה עמותת "הצלחה" על מנת להביא לחשיפת היומן. גם הפעם התעלם נתניהו מהמועדים שנקב בהם בית-המשפט ועיכב את מסירתו. גם הפעם צונזר היומן בכבדות, ללא נימוק.

תגובה

מבנימין נתניהו לא נמסרה תגובה.