ב-3.11.2015 הגיע המיליארדר אודי אנג'ל, אז בעל השליטה בזכיינית ערוץ 2 רשת, לפגישה בביתו התל-אביבי של זאב פלדמן, מנהל העסקים של המיליארדר ארנון מילצ'ן. נושא הדיון: בדיקת האפשרות שהמיליארדר מילצ'ן ייכנס כשותף ברשת.

באותה שנה עמדה על הפרק האפשרות שזכייניות ערוץ 2 יהפכו לבעלות רישיון שידורים, מהלך שמשמעו הכפלת מספר הימים שתידרש כל זכיינית למלא בתוכן. כיוון שכך, נפגש אנג'ל באותה תקופה עם 15-20 משקיעים פוטנציאליים ברשת, לכל אחד מהם הציע להיכנס כשותף בפחות או יותר אותם התנאים. ובכל זאת, בפגישה בביתו של פלדמן היה דבר מה חריג.

את מילצ'ן עצמו פגש אנג'ל כמה חודשים קודם לכן, בביתו של שכנו, אז יו"ר מפלגת העבודה וכיום נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג. לפי העדות שמסר אנג'ל היום (29.1), מילצ'ן התקשר אליו יום אחד והזמין אותו לבית הסמוך, של הרצוג, לפגוש את הבעלים של חברת ההפקה הבינלאומית אנדמול, שהיתה אז בעלת מניות מיעוט ברשת. אנג'ל, שמעולם לא פגש את בעלי אנדמול, נענה להזמנה וכשפגש את מילצ'ן אמר לו: "למה שלא תבוא להיות שותף ברשת".

מילצ'ן היה שותף פוטנציאלי מבוקש. מעבר להון הגדול שהביא עמו והקשרים בעולמות ההפקה הבינלאומיים, מהוליווד ועד רופרט מרדוק, מילצ'ן היה בעל מניות בערוץ 10. משמעות הדבר כי כבר עבר בהצלחה מסכת ארוכה של קבלת אישורים רגולטוריים בישראל. עובדה זו אפשרה לו, אם יחפץ בכך, להיכנס כשותף ברשת באופן מיידי, מה שקסם לאנג'ל.

לפי דירוג עשירי ישראל של פורבס לשנת 2015, אנג'ל תפס אז את המקום ה-84, עם הון של 1.25 מיליארד שקל. מילצ'ן תפס את המקום החמישי ברשימה, עם 19.2 מיליארד שקל.

מימין: רה"מ בנימין נתניהו מגיע לביהמ"ש המחוזי בירושלים ליומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן; משמאל: ארנון מילצ'ן מגיע למקום מתן העדות בברייטון, אנגליה; 25.6.23 (צילומים: אורן בן חקון וצילום מסך)

מימין: רה"מ בנימין נתניהו מגיע לביהמ"ש המחוזי בירושלים ליומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן; משמאל: ארנון מילצ'ן מגיע למקום מתן העדות בברייטון, אנגליה; 25.6.23 (צילומים: אורן בן חקון וצילום מסך)

אחרי הפגישה המזדמנת בביתו של הרצוג, הזמין מילצ'ן את אנג'ל אל אחוזתו שבבית ינאי. שם, העיד אנג'ל, שוחחו על אפשרות כניסתו של המיליארדר לרשת. מילצ'ן, העיד אנג'ל, התעניין בעיקר באפשרות של מיזוג עתידי בין קשת ורשת לערוץ משותף. אנג'ל, מצדו, התמקד באפשרות שמילצ'ן ייכנס כשותף כמה שיותר מהר, שכן אם וכאשר יתממש המיזוג עם הזכיינית השנייה ממילא לא יזדקק לסיוע כלכלי שלו. הפגישה בבית ינאי הסתיימה בכך שמילצ'ן הפנה את אנג'ל למנהל עסקיו פלדמן.

בשלב זה הזמין פלדמן את אנג'ל אליו הביתה לפגישה, אלא שבפגישה הזו לא נכח פלדמן לבד. מלבד המיליארדר אנג'ל ומנהל העסקים של המיליארדר מילצ'ן, נכח בפגישה גם משרת ציבור צנוע: שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת.

פילבר, שכמה חודשים קודם לכן עוד כיהן כמנהל קמפיין הבחירות של בנימין נתניהו, הוצנח למשרד התקשורת על ידי מי ששמר לעצמו את תיק התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי כתב האישום בפרשה המכונה "תיק 1000", בעקבות פניית מילצ'ן לנתניהו, הנחה ראש הממשלה ושר התקשורת את פילבר לסייע למילצ'ן ברצונו לקדם מיזוג בין רשת לקשת.

העד זאב פלדמן, מנהל העסקים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בישראל לשעבר, מחכה לפתיחת חקירתו הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 15.11.2022 (צילום: פלאש 90)

העד זאב פלדמן, מנהל העסקים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בישראל לשעבר, מחכה לפתיחת חקירתו הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 15.11.2022 (צילום: פלאש 90)

"כמה פעמים לפני זה נפגשת עם מנכ"ל משרד התקשורת?", שאל עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות את העד אנג'ל במהלך חקירתו הראשית, היום בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"למיטב זיכרוני זו היתה פגישה ראשונה שלי איתו", השיב אנג'ל.

"מהניסיון האישי שלך, כמה פעמים יצא לך להיפגש עם מנכ"ל משרד ממשלתי בבית פרטי של מישהו? שלך, שלו, של מישהו?", התעניין עו"ד גילדין.

"לא יצא", השיב אנג'ל.

פילבר העיד בעבר כי העניק למילצ'ן "ליווי VIP", לבקשת נתניהו. כחלק מהיחס המיוחד, כך לפי כתב האישום, הגיע פילבר גם לביתו של פלדמן כדי להשיב על שאלות בנושאי רגולציה.

בחקירתו הנגדית הכחיש פילבר כי התקיימה אי פעם פגישה משולשת כזו, אך אישר כי נפגש בנפרד עם פלדמן, מילצ'ן ונתניהו וכן עם אנג'ל. גם פלדמן הכחיש כי התרחשה פגישה משולשת בינו לבין פילבר ואנג'ל. עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו ב"תיק 1000" ניסה היום לזרוע ספק באנג'ל ולחלץ ממנו אמירה לפיה באמת לא היתה פגישה שכזו, אך אנג'ל התעקש כי הוא זוכר שדווקא התקיימה.

כך או אחרת, אין חולק כי פילבר נפגש עם אנג'ל במסגרת מאמציו לסייע למילצ'ן, המיליארדר שהרעיף במשך שנים טובות הנאה על בני-הזוג נתניהו: סיגרים ושמפניות בשווי מאות אלפי שקלים, תיקי ובגדי יוקרה ועוד.

"הודעות פתטיות ובחשניות"

אל אולם בית-המשפט המחוזי בירושלים הגיע אנג'ל כשהוא מלווה בשניים: עו"ד יעל גרוסמן, המתמחה בעבירות צווארון לבן ומשמשת בין היתר גם כיועצת המשפטית של מועצת העיתונות, ויועץ התקשורת רונן משה, שלפני כחמש שנים הודה בקידום מושחת של עסקת פרסום ממשלתית והורשע בסיוע לעבירת מרמה והפרת אמונים בגין חלקו ב"פרשת ישראל-ביתנו". השניים ליוו את איש העסקים לכל אורך ביקורו בבית-המשפט, אף שלא התערבו כהוא זה במהלך הדיון עצמו.

מלבד תיאור ניסיון הגיוס של מילצ'ן כשותף, נשאל אנג'ל גם על יחסיו עם ראש הממשלה נתניהו. השניים מכירים מאז השתתפו יחד בקורס קצינים בשנת 1969 ("הסגרת את הגיל שלי יותר מדי", העיר אנג'ל כשעו"ד חדד העלה את העובדה הזו) ולאורך השנים נותרו בקשר רופף.

מימין: אודי אנג'ל ורונן משה, לפני מתן עדותו של אנג'ל במשפט המו"לים, 29.1.24 (צילום: אורן פרסיקו)

בתקופה שאנג'ל היה בעל השליטה ברשת נפגש מדי פעם עם נתניהו, אך לדבריו לא בקשר למשא ומתן שניהל עם מילצ'ן. "הוא הלין קצת על היחס של ערוץ 2 כלפיו וכלפי משפחתו, וקיבל תשובה שגם אם אני לפעמים שותף לדעתו, אין לי שום יכולת להתערב בשידורי החדשות", מסר אנג'ל בהודעתו במשטרה וציין כי הוא מצידו התלונן בפני נתניהו על המצב הקשה של שוק התקשורת, ושוחח עמו על האפשרות שיפעל כשר תקשורת כדי לבצע שינויים רגולטוריים נדרשים. בהמשך הודעתו במשטרה אמר אנג'ל: "הוא קיטר על החוסר פרופורציה בסיקור, והוא צודק".

היום, בחקירתו הנגדית, אישר אנג'ל את הדברים.

"כל השיחות שלו לא הועילו", העיר עו"ד חדד.

"לא", אמר אנג'ל.

"וגם שלך לא הועילו, ראש הממשלה לא עזר לך בשום דבר", הוסיף עו"ד חדד.

"לא", אמר אנג'ל.

"ולא ראית שום דבר בעייתי בשיחות האלו שלכם", אמר עו"ד חדד.

"לחלוטין לא", אישר אנג'ל.

עד המדינה שלמה פילבר. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.5.2022 (צילום: יוסי זמיר)

עד המדינה שלמה פילבר. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.5.2022 (צילום: יוסי זמיר)

בהמשך החקירה שב עו"ד חדד לשיח בין אנג'ל לנתניהו ואמר לעד: "למרות שאמרת לראש הממשלה שאתה לא יכול לשנות שום דבר בחברת החדשות, תאשר לי שראש הממשלה המשיך לפנות אליך ולהתלונן בפניך על הסיקור. שחייבים לעשות משהו, שהמצב בתקשורת נראה רע יותר מאשר הוא במציאות. שהתקשורת לא אוהדת אותו".

"נכון", אישר אנג'ל.

"המשיך להגיד לך שוב ושוב", הוסיף עו"ד חדד.

"נכון", אישר אנג'ל.

"למרות שאמרת לו שאתה לא יכול לשנות אפילו פסיק בחברת החדשות, הוא המשיך להגיד לך את הדברים האלה", שב והדגיש עו"ד חדד.

"נכון", אמר אנג'ל.

גם בחקירה הראשית הדגיש אנג'ל כי לא יכול היה להשפיע על שידורי החדשות של ערוץ 2 גם לו רצה. "מה זה שינויים בחברת החדשות?", אמר. "חברת החדשות היא חברה... זה לא רשת, זו חברת בת של הערוצים. אין מקום לעשות שינויים. בתור אחד שהיה שם שנים, אין לך שום נגיעה לחברת החדשות".

העמדה הנחרצת הזו עומדת לכאורה בניגוד להודעה שנחשפה בעבר בחומרי החקירה של משפט המו"לים, הודעה שכתב חנוך דאום, אז טאלנט ברשת ומי שנחשב כמקורב לנתניהו, לארי הרו, אז ראש הסגל במשרד ראש הממשלה.

עד המדינה ארי הרו בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2023 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

עד המדינה ארי הרו בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 24.5.2023 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

"באותו נושא בערך… דרכך אליו", כתב דאום להרו ביולי 2014, וזאת במטרה שיעביר את המסר לנתניהו. "אודי אנג'ל ביקש ממני שמות שמקובלים עלינו והוא מתחייב לשבץ אחד מהם בקביעות ב'אולפן שישי' (היתה לי שיחה קשה איתו בעקבות טענות מוצדקות שהבוס העלה בפני. תמסור גם שבטור בשבעה ימים השבת כתבתי נגד אמנון אברמוביץ')".

בשנה שעברה, כשעו"ד חדד שאל את הרו על ההודעה של דאום, אמר לו עד המדינה הרו כי הטאלנט התכוון לשם שיהיה מקובל על מחנה הימין, לא על נתניהו אישית. הכוכב הימני שבסופו של דבר השתלב באופן קבוע בפאנל הפרשנים של "אולפן שישי", שנים אחר כך, היה בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" דאז וכיום ח"כ בליכוד שהגיע למעמדו בזכות שריון של נתניהו. גם בתקופתו כעיתונאי וגם כיום, ביסמוט קודם כל נאמן ליו"ר הליכוד אישית, ומקדם את האינטרסים הפרטיים שלו גם כשהם מתנגשים עם אינטרסים של הימין.

חנוך דאום (צילום: משה שי)

חנוך דאום (צילום: משה שי)

ההודעה של דאום נחשפה לראשונה על ידי רויטל חובל ב"מקום הכי חם בגיהינום". בתגובה לפרסומה מסר דאום כי באותה תקופה היה יועץ של רשת וכי לנוכח הטקסט הזה ואחרים כמותו הוא מובך שכן אלה "הודעות פתטיות ובחשניות". אנג'ל מסר בתגובה באותה הזדמנות כי "אודי אנג'ל מעולם לא מינה או פעל למנות אדם כזה או אחר ב'רשת' ובחברת החדשות, ויעידו על כך מנהלי רשת וחברת החדשות [...] אנג'ל אינו אחראי לדברים הנאמרים בין אדם כזה או אחר וביתר שאת לדברים לא נכונים".

בשנה שעברה, כשחקר את הרו, אמר לו עו"ד חדד כי מההודעה הוא למד שבין נתניהו לאנג'ל היה קשר במסגרתו מבקש אנג'ל שמות שיהיו מקובלים על ראש הממשלה, כדי לשבץ פאנליסט ב"אולפן שישי". הרו אישר.

היום, במענה להכחשות הנחרצות של אנג'ל לכל אפשרות להתערב במינויים בחברת החדשות נאלם עו"ד חדד דום, ולא הזכיר את ההודעה של דאום. למרבה הצער, גם עו"ד גילדין מהפרקליטות נמנע מלעמת את בעל השליטה ברשת לשעבר בעדות הנדירה להתערבות לכאורה שלו במינויים בחברת החדשות הפופולרית במדינה.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 734KB)

משפט המו"לים