לעו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', יש חשבון אישי עם סיון סבן, העדה שהגיעה היום (8.1) לאולם 315 בבית-המשפט המחוזי בירושלים. סבן היא חוקרת רשות ני"ע שחקרה את אור אלוביץ', בנו של שאול אלוביץ' שכיהן כדירקטור בבזק. במהלך חקירתו שוחחה עמו סבן בין היתר על האפשרות שאביו יחליף את הייצוג המשפטי שלו כדי לקדם את האפשרות שיהפוך לעד מדינה. מי שייצג את אלוביץ' האב אז, כהיום, הוא עו"ד ז'ק חן.

בתחילת שנת 2018, כמעט שבוע לאחר פרוץ החקירה הגלויה בתיק ולאור הקשיים שהתגלעו בניסיון לשכנע את שאול אלוביץ' להפוך לעד מדינה, שוחחו סבן ואלוביץ' הבן על האפשרות שאביו ישנה את עמדתו. לפי תמליל השיחה, שכיכב לפני שלוש וחצי שנים כפרשייה בפני עצמה במשפט, החוקרת סבן פנתה אל אלוביץ' הבן ושאלה אותו אם אין לו טענות כלפי אביו, הציעה לו להציל את עצמו ויעצה לו לדרוש מאביו לדאוג לו.

אלוביץ' הבן, מצדו, היסס. הוא אמר לסבן כי אביו אינו סומך על החוקרים. כשהחוקרת שאלה אותו "מה צריך כדי שהוא יאמין שזה מצב הדברים האמיתי ואף אחד לא עושה לו תרגיל?" השיב אלוביץ' הבן: "צריך מישהו שידבר איתו שזה לא.. ז'ק".

אור אלוביץ' הוסיף וסיפר באותה הזדמנות כי עורכי-דינו דיברו עם עם עו"ד חן אבל ללא הועיל. "אני עם ז'ק יש לי בעיה", אמר. "יש לך גם רצון", העירה החוקרת סבן, אבל אלוביץ' הבן התעקש: "אני רק יודע שעורכי הדין שלי אמרו לי שאם תהיה עסקה ז'ק לא יכול לעשות את זה, ואז לא יעשו אותה". בשלב זה אמרה החוקרת סבן: "אתה רוצה הזדמנות לדבר עם שאול כדי לדבר על הנושא הזה?".

שאול אלוביץ', בית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

שאול אלוביץ', בית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

אלוביץ' הבן אכן נפגש עם אביו, בחדר חקירות ששימש במקביל כחדר היוועצות עם עורכי-דין, ובפתח המפגש ביניהם שוחח עמו על האפשרות לשנות ייצוג ולהפוך לעד מדינה, אך לשווא. אלוביץ' עמד על גרסתו כי הוא דובר אמת ואין לו אפשרות להפליל איש אלא אם ישקר.

כשעו"ד חן הציג את המקטע הזה לפני שנה בפני תת-ניצב יואב תלם, מי שהיה בעבר האחראי על חקירת הפרשה המכונה "תיק 4000", אישר הקצין הבכיר כי זו אכן "התערבות אסורה במרחב הייצוג של הנחקר", כפי שהציע לו הסנגור.

היום הציעה סבן פרשנות שונה לשיחה עם אור אלוביץ'.

"מדובר ביום השישי לחקירה", אמרה סבן בתשובה לשאלות עו"ד יהודית תירוש מהפרקליטות שערכה את החקירה הראשית של העדה. "בשלב הזה יש לי איזושהי הבנה פחות או יותר לגבי המעורבות של אור, יחד עם הסתייגויות שעולות מדבריו בדבר שיתוף פעולה מלא. אני בעצם מציעה לו לגשת לדבר עם אביו מתוך הבנה שככל שאור יבחר לשתף פעולה באופן מלא זה יהיה חלק מהחלטה משותפת שהוא יקבל עם אביו".

עו"ד תירוש השמיעה לבית-המשפט את הקטע שבו עולה נושא החלפת הייצוג בשיחה בין סבן לאור אלוביץ', אף שאיכות ההקלטה היתה ירודה ובקושי ניתן היה להבין את המילים. כשהשופט עודד שחם תהה מדוע יש צורך בהשמעה הסבירה עו"ד תירוש כי החשיבות טמונה באינטונציה שבה הפנתה לאור אלוביץ' את שאלת המפתח "אתה רוצה הזדמנות לדבר עם שאול כדי לדבר על הנושא הזה?".

"אני לא רואה את זה אבל כפי שאני מכירה את עצמי ואיך שאני חוקרת 8.5 שנים אני יודעת שאני לא נכנסת לדברים שכאלה שבמרחב הייצוג בין עו"ד ללקוח"

"אור אומר שצריך מישהו שידבר איתו וזה לא ז'ק", אמרה החוקרת סבן אחרי שהקטע הושמע באולם משפט המו"לים. "אור מפתיע אותי, זו לא המטרה של השיחה, זה לא בסקופ [scope] שלי. כשאני שואלת אותו 'האם אתה רוצה הזדמנות לדבר עם שאול כדי לדבר על הנושא הזה?' אני שואלת אותו בטון שמביע תמיהה כי מבחינתי זה לא נושא השיחה והוא גורר אותי לעניין אחר. גם בהמשך אני אומרת לו 'בוא נחזור רגע למה שדיברנו עליו'. מבחינתי, הסקופ הוא לא החלפת עו"ד אלא הסקופ הוא לגרום לו לשוחח עם אביו ולהגיע להחלטה משפחתית משותפת, ולכן אני מחזירה אותו לשם. בכל מקום של 'ייצוג', של 'ז'ק', המילים עולות מיוזמתו של אור בלבד".

לשמע הגרסה הזו נענעה את ראשה כלא מאמינה עו"ד כרמל בן-צור מצוות ההגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אך סבן עמדה על שלה. כשעו"ד תירוש שאלה אותה מדוע בהמשך היא שאלה את אור אלוביץ' "למה חשבת שהוא צריך להחליף ייעוץ לפני החקירה הזו?", טענה החוקרת סבן כי היה זה אלוביץ' הבן שהעלה מחדש את הנושא בשיחה.

"איפה את רואה את זה?", תהתה עו"ד תירוש והחוקרת סבן השיבה כי אינה רואה את זה. ואמנם, המשפט של סבן מופיע בתמליל החקירה כשלפניו לא מתומללות המילים של אלוביץ' הבן, בשל איכות ההקלטה הירודה. "אני לא רואה את זה אבל כפי שאני מכירה את עצמי ואיך שאני חוקרת 8.5 שנים אני יודעת שאני לא נכנסת לדברים שכאלה שבמרחב הייצוג בין עו"ד ללקוח", התעקשה סבן. "אם אמרתי את הדבר הזה ודאי חזרתי על משפט שלו".

"הוא צעק ללא הפסקה"

עו"ד חן, שבפתח היום הגדיר את הדיונים בימים אלה במשפט המו"לים כ"גרבג' טיים" (garbage time), לא הספיק לחקור היום את סבן על אותה שיחה שלה עם אור אלוביץ', שבמרכזה עמדה דמותו שלו, הסנגור. התארכות החקירה, ריבוי הוויכוחים עם צוות הפרקליטות ועם העדה עצמה, כמו גם ההתעקשות של הסנגור לחזור על כל שאלה כמה פעמים על אף שהעדה לא שינתה את תשובותיה, הובילו לכך שיום החקירה הסתיים לפני מיצוי מצבור שאלותיו, והעימות בנושא נדחה למחר.

את תחילת חקירתה הנגדית של סבן הקדיש עו"ד חן לאופן שבו התייחסה לנחקר אחר, עו"ד איתן צפריר, שכיהן כראש המטה של בנימין נתניהו במשרד התקשורת (רה"מ נתניהו כיהן אז, כזכור, גם כשר התקשורת). בחקירתה הראשית טענה סבן כי צפריר היה נחקר קשוח. "אני לא זוכרת המון חקירות במהלך שנותיי כחוקרת שבהן הותקפתי בצורה הזו", העידה. "הוא צעק ללא הפסקה בשתי החקירות, הוא דפק על השולחן, הוא בעצם ניסה להכתיב את קצב החקירה. חקירה מאוד לא נעימה שגם מאוד קשה לנהל אותה, חקירה שבה להתרשמותי הוא לא דיבר אמת".

איתן צפריר (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

איתן צפריר (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

במענה לשאלות עו"ד תירוש הבהירה סבן כי התאימה את עצמה לנחקר התוקפני ועל כן גם היא עצמה היתה "פחות נינוחה" מאשר בחקירה שניהלה מול אור אלוביץ'. "ביקשתי ממנו להנמיך את הקול, לא להרים את הקול שלו עלי, עשרות פעמים, לא לדפוק על השולחן, לא לנהל את החדר, לא להגיד לחוקר לידי מה לעשות, לא לבעוט בו ברגל כשהוא יושב ככה מתחת לשולחן".

בחקירה הנגדית הציג עו"ד חן קטע שבו סבן אמרה לצפריר שהוא "מתנהג כאחרון העבריינים". "זה לא קצת מוגזם?", תהה עו"ד חן. סבן הסבירה כי מי שמכתיב לחוקר מולו מה לרשום בפרוטוקול ומתנהל בבריונות בחדר החקירות אכן מתנהג כאחרון העבריינים. עו"ד חן השמיע קטע משלב זה בחקירת צפריר שבו סבן צועקת על הנחקר.

"האם את יכולה להסביר את התנהגותך פה, שבו את צועקת עליו ללא שליטה?", שאל עו"ד חן. "אני מאוד בשליטה", השיבה סבן והזמינה את חן להקרין גם את הקטעים שבהם צפריר צועק עליה ודופק על השולחן.

בהמשך החקירה של צפריר התייחסה סבן לתקופה שלפני מינויו של צפריר לתפקיד ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת וטענה כי באותה תקופה היה "עו"ד מושתן". "האמירה הזו לגיטימית?", תהה עו"ד חן. סבן הסבירה כי "הפירוש העברי הנכון למילה מושתן" הוא "חסר סמכות, כזה שאין לו ערך בעיני אחרים, כמו שהוא הציג את עצמו".

סבן לא ידעה להפנות את עו"ד חן למילון שבו זו ההגדרה של "מושתן" אך נראה כי כיוונה למילון אבניאון המקוון, שם אכן מופיעה הגדרה שכזו.

מחר, כאמור, תימשך חקירתה הנגדית של סבן ותחל חקירתו של תת-ניצב אלי אסייג, הקצין הבכיר ביותר שהעיד עד כה ומי שעמד בתקופה הרלוונטית בראש היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית, שם נחקרה פרשת "תיק 4000".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 819KB)

משפט המו"לים