עדותו של רפ"ק אורי קנר, השוטר שהיה אחראי על חקירת שאול אלוביץ' בפרשה המכונה "תיק 4000", הגיעה אתמול (19.12) לסיומה אחרי יום ארוך של חקירה נגדית.

קנר, שועל חקירות ותיק וממולח, לא נראה מוטרד במיוחד משאלותיו של עו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני הזוג אלוביץ'. החקירה הנגדית נועדה להציג את קנר כבריון בחסות החוק, שפועל על-פי משאת נפשו תוך התעלמות מהגבול שבין המותר לאסור; איש חוק מפוקפק, כמו הארי המזוהם או ג'ק באואר, שיעשה הכל כדי להשיג את מטרתו, גם אם יש צורך לעבור בעצמו על החוק שהוא אמור לאכוף.

במקרה של שאול אלוביץ', הסנגורים ביקשו להוכיח שהמטרה היתה להפוך אותו לעד מדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכל האמצעים האפשריים. על-פי החשדות, שהפכו לכתב אישום, אלוביץ' ובת זוגו איריס אלוביץ' העניקו לנתניהו אפשרות חריגה להתערב בתכני אתר "וואלה" לטובתו ובתמורה קיבלה חברת בזק שבשליטתם הטבות רגולטוריות בשווי של מאות מילוני שקלים.

חוקרים קודמים שהעידו במשפט המו"לים התחמקו מלהודות שניסו להניע חשודים להפוך לעדי מדינה, אבל קנר הוציא את העוקץ מקו החקירה הזה כבר ביום חקירתו הראשון, כשהבהיר כי אכן זו היתה המטרה. גם אתמול חזר והדגיש: "לאורך כל החקירה המטרה העיקרית שלי זה ששאול אלוביץ' יהיה עד מדינה".

בהזדמנות אחרת הרחיב: "עשינו הכל, באמת, רצינו מאוד-מאוד-מאוד, אני אומר את זה בפעם הלא יודע כמה, ששאול יהיה עד מדינה, והבנו שאם שאול יהיה עד מדינה זו עסקת חבילה גם עם איריס וגם עם אור" (אור אלוביץ', בנו של שאול אלוביץ' מנישואיו הקודמים).

שאול אלוביץ' בבית-משפט השלום בראשון-לציון, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שאול אלוביץ' בבית-משפט השלום בראשון-לציון, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

על המטרה, אם כן, לא היתה מחלוקת. כך שנותרנו עם האמצעים. עו"ד חן הטיח בפני קנר שורה של אירועים שבהם, לטענתו, חרג מהמותר במסגרת החוק והפסיקה, ומהסטנדרט הראוי במסגרת המוסר האנושי הבסיסי. לגבי אירועים שבהם לא נטל חלק באופן אישי הפנה קנר את עו"ד חן לשוטרים ולחוקרים הרלבנטיים. לגבי האירועים שבהם השתתף באופן אישי טען כי פעל באופן לגיטימי.

האם לגיטימי להגיד למיליארדר שנחקר בעבירות שחיתות כי הוא יישאר "בלי פת לחם", יעבוד כ"מאבטח בסופר", ואז להוסיף במבטא רוסי "לפתוח תיק בבקשה"? קנר עשה זאת מול אלוביץ', שבזמן אמת הגיב כך: "אין לי את המילים אפילו לומר לך כמה שזה נבזי מה שאתה אומר". אתמול העיד קנר כי זו דוגמה ל"חקירה קשוחה" אך "בגדר הסביר והנורמה", שנועדה לשקף לאלוביץ' את המציאות נכוחה.

"הוא בא אלינו מתודרך היטב-היטב, ואתה כמובן יודע את זה כי הוא היה אצלך קודם", אמר קנר לעו"ד חן, "אז אתה עושה כל מיני פעולות, בין היתר פעולות השיקוף, שאולי לא נשמעות כל-כך טוב אבל אתה רוצה להוציא אותו משיווי משקל כדי להגיע לאמת".

"זה ממש-ממש פוגע, נבזי. אבל לא היתה כוונה להשפיל אותו, והבן אדם עשה עבירות. מי שעושה עבירות צריך לדעת שיכול להיות שיגיע לחדר חקירה ויישאל בצורה קשה את הדברים"

"אומר לך שאול, 'אין לו מספיק מילים להגיד לך כמה זה נבזי'", אמר עו"ד חן לקנר.

"אמר", אישר העד.

"אתה יכול להבין, כבן אדם אני שואל, מדוע הוא חש ככה?".

"ודאי שאני יכול להבין", השיב קנר, "גם אמרתי לו כמה פעמים בחקירה שמבחינת גיל הוא מזכיר לי את אבא שלי. אני רק מתאר אם אבא שלי היה בחקירה והיו מדברים אליו ככה. זה ממש-ממש פוגע, נבזי. אבל לא היתה כוונה להשפיל אותו, והבן אדם עשה עבירות. מי שעושה עבירות צריך לדעת שיכול להיות שיגיע לחדר חקירה ויישאל בצורה קשה את הדברים".

לפי עדותו של קנר, אסור לזייף מסמך ולהציגו לנחקר, אך לגיטימי לשקר לו ולהגיד לו, לדוגמה, כי בת זוגו "בוכה כל חצי שעה" ומסתובבת באזיקים בחדרי החקירות, אף שאיריס אלוביץ' לא פרצה בבכי ולא היתה אזוקה בחקירותיה. קנר העיד כי באותה מידה מותר לבצע מניפולציה על העדה איריס אלוביץ' ולהגיד לה שבן זוגה אמר שהוא "ימות בכלא", אף שבפועל אמר לקנר: "גם אם תכניסו אותי למאה שנה לכלא, אני אמות בכלא ולא אשקר".

ומה לגבי האמירה "אתה רצית להחזיק את ביבי בביצים ולהגיד לו 'תשרוק'"? האם ראוי להפנות אותה לנחקר בחדר החקירות? גם על כך השיב עו"ד חן בשלילה, אבל קנר, מצדו, העיד שלדעתו אין בעיה באמירה כזו. "ואם אני אומר שלא יפה לדבר כך על ראש ממשלה?", הקשה עו"ד חן, אך קנר לא התרגש. "עצם היותו ראש ממשלה, זה לא הפונקציה", השיב. "חשוד בתיק, אני יכול בחדר חקירה להגיד מה שאני רוצה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטל את המיקרופון כדי לשאת דברים באירוע של משטרת ישראל, 12.12.2023 (צילום מסך: לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטל את המיקרופון כדי לשאת דברים באירוע של משטרת ישראל, 12.12.2023 (צילום מסך: לע"מ)

מיד בהמשך אותה חקירה שבה אמר קנר לאלוביץ' כי הוא רצה להחזיק את ראש הממשלה נתניהו באשכיו, הטיח החוקר בחשוד: "אתה תחמן, אתה שקרן". גם על כך לא הביע אתמול קנר כל חרטה מעל דוכן העדים. "אין פה משהו לא נכון", הסביר.

"ומבחינתך לגיטימי", חידד עו"ד חן. "מאוד", השיב קנר, והרחיב: "והוא גם שקרן, מה לעשות. הלכה למעשה אנחנו רואים. זה ביום השלישי, ואחרי שהוא כבר נתן גרסה לגבי זה שהוא לא התערב ולא ביקש להתערב לגבי הסיפור עם נתניהו, ורק כשאנחנו מציגים לו את התכתובות הוא מתחיל: 'אה, כן... לא התכוונתי'. בתכתובות הוא ממש קושר את העסקאות לסיקורים. 'אה... לא התכוונתי'. 'נראה לך שאני יכול להשפיע?'. אז הוא שקרן, כן. מה לעשות?".

"כלומר", אמר עו"ד חן, "אתה קושר בין תפיסתך את הנחקר, אם הוא משתף פעולה כפי שאתה רוצה, משקר או לא משקר, לבין מה שאתה מרשה לעצמך לדבר איתו?".

"אני יש לי עובדות", הסביר קנר, "אני אומר לו 'אתה תחמן-שקרן' והוא תחמן-שקרן, מה לעשות? מה לעשות? הוא בחר להיות תחמן-שקרן".

"אני אומר לו 'אתה תחמן-שקרן' והוא תחמן-שקרן, מה לעשות? מה לעשות? הוא בחר להיות תחמן-שקרן"

לקראת סוף אחד מימי החקירה של אלוביץ' במשטרה התלונן החשוד בפני הקצין הבכיר יואב תלם כי בבית-המעצר צעק עליו אסיר: "אלוביץ', משפחת פשע!". "תאר לך, איך אני נכנס לגומחה שלי שם", הוסיף החשוד באוזני הקצין הבכיר. קנר, שנכח בחדר החקירות, הגיב בזמן אמת ואמר: "אנחנו שמענו גם שבכית. שאתה צריך משהו אתה בוכה".

עו"ד חן הציג את חילופי הדברים האלה לקנר וטען שזהו אמצעי לחץ נוסף, בלתי ראוי, על החשוד. קנר שוב טען כי אין כל בעיה בהתבטאות, מה גם שלדבריו לא התייחס כלל למה שעשה או לא עשה אלוביץ' בתא המעצר אלא לאופן שבו ניסה ללחוץ את הרגולטורים כדי לקבל הטבות. "לנתניהו הוא בכה על המחירים של בזק, זה מה שארדן אמר", העיד קנר. סנגורו של אלוביץ' כפר בגרסה זו של העד, וביקש ממנו להסביר כיצד התכוון אי אז בחדר החקירות שאלוביץ' בכה לנתניהו, על סמך העדות של ארדן, אם העדות של ארדן ניתנה רק כחצי שנה לאחר האירוע?

קנר השיב כי כנראה שמע על כך מנחקר אחר, ובחקירה החוזרת אכן הציגה עו"ד יעל שחף מהפרקליטות כי יומיים קודם לאמירה של קנר העיד מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר במשטרה שכשבישר לאלוביץ' שלא יצליח להגיע עמו להבנות על חלק מדרישות המחירים של בזק, הוא "ממש כמעט פורץ בבכי".

לאן הוא רוצה ללכת? לטיול בפארק?

חלק אחר של החקירה הנגדית נגע למצבו הבריאותי המתערער והולך של אלוביץ' ככל שחלפו יומי המעצר. כאן התשובות של קנר היו פחות משכנעות.

בשלב מסוים העיר אלוביץ' לחוקריו כי שוב לא ישן כלל בלילה בבית-המעצר, אך החוקרים המשיכו לחקור אותו שעות ארוכות. "כל עוד החשוד לא מבקש להפסיק את החקירה אנחנו לא מפסיקים", העיד קנר. אולם בהזדמנות אחרת אמר אלוביץ': "אני רוצה ללכת כבר. אמרתי לך, לא ישנתי כל הלילה".

"אמרת שהוא לא ביקש, עכשיו אני אומר לך שהוא כן ביקש. מה אתה אומר?", שאל עו"ד חן. "הוא אמר 'אני רוצה ללכת כבר', הוא לא אומר לי 'תפסיק את החקירה'".

מימין: עורכי-הדין עמית חדד וישראל וולנרמן מסוללת סניגוריו של רה"מ בנימין נתניהו, וז'ק חן, סניגורם של בני הזוג אלוביץ'; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 19.12.23 (צילום: אורן פרסיקו)

מימין: עורכי-הדין עמית חדד וישראל וולנרמן מסוללת סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני הזוג אלוביץ', אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן פרסיקו)

"לאן הוא רוצה ללכת? לטיול בפארק?", תהה עו"ד חן.

"ברור שלא", השיב קנר, "אבל אם היה אומר לי 'תפסיק את החקירה' הייתי מפסיק. הוא רוצה ללכת, אבל זה לא תוכנית כבקשתך".

בשלב זה התערבה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן. "הוא רוצה ללכת. זה לא שווה ל'להפסיק את החקירה'?", שאלה.

"אני לא רואה את זה כ'תפסיק'. הוא אדם בוגר, איש עסקים ממולח, יודע להתנסח. היה אומר לי 'אני לא יכול, תפסיק' – הייתי מפסיק", השיב קנר.

"כלומר", שאל השופט משה בר-עם, "זה סמנטיקה? להגיד את המילה המדויקת?".

על כך הגיב קנר במשיכת כתפיים.

"אני כמו רביב דרוקר?"

עוד קודם להשלמת החקירה הנגדית של קנר בידי עו"ד חן, העד נחקר בידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה נתניהו בפרשות המכונות "תיק 1000" ו"תיק 2000". קנר אמנם לא היה שותף לחקירות האלה, אך חקר בפרשה המכונה "תיק 3000" בין היתר את דוד שרן, ראש הסגל של נתניהו, שהעיד גם במשפט המו"לים.

על אף התנגדות של עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות, השופטים התירו לעו"ד חדד לחקור את קנר על חקירת שרן, ובהמשך אף לשאול את קנר על חקירתו של מיקי גנור, שכלל אינו קשור למשפט המו"לים.

"אתה אומר לגנור: 'מה שיש לך בראש פשוט יכול להפיל ממשלות'", אמר עו"ד חדד לקנר, "והוא אומר לך: 'אתה מדבר כמו רביב דרוקר'. ואתה אומר: 'אני כמו רביב דרוקר'. איך חוקר משטרה, בכיר ככל שיהיה, מגיע לעד ואומר לו ש'מה שיש לך בראש יכול להפיל ממשלות'? מה זה עניין שלך?".

מיקי גנור, העומד במרכזה של פרשיית השוחד הידועה בכינוי "פרשת הצוללות" (צילום: יונתן זינדל)

מיקי גנור, העומד במרכזה של פרשיית השוחד הידועה בכינוי "פרשת הצוללות" (צילום: יונתן זינדל)

קנר השיב לעו"ד חדד כי "השם של נתניהו היה מרוח על כל העיתון" בהקשר של "תיק 3000", ולכן "מבחינתי להגיע לחקר האמת זה לבדוק את שורש העניין, ואם צריך להגיע לראש הממשלה נגיע לראש הממשלה".

עוד הוסיף קנר כי אינו זוכר שאמר לקנר שהוא אכן כמו רביב דרוקר. "אל תנסה להטעות אותי", אמר קנר לעו"ד חדד, וביקש לראות את תמליל החקירה. כשקיבל לידיו את התמליל הבחין כי בסוף המשפט שיצא מפיו, "אני כמו רביב דרוקר", נוסף סימן שאלה.

"צריך לקרוא את הדברים עד הסוף!", ניסה עו"ד חדד להציל את הטיעון שלו, והקריא את המשפט הבא בתמליל, שם אמר קנר לגנור: "דרך אגב, רביב דרוקר בן אדם חכם". אך לא היה בכך די.

"זה קצת אחרת אם יש סימן שאלה, עו"ד חדד", העירה השופטת פרידמן-פלדמן באנדרסטייטמנט.

"שינית את כל הקונקטקסט עם הסימן שאלה", הטיח קנר בעו"ד חדד, שלא נראה מזועזע. "מאה אחוז, הקונטקסט", הגיב בביטול. "האם חיפשת את המפתח להפיל את נתניהו?", שאל את קנר.

"לא", השיב העד. "ממש לא".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 984KB)

משפט המו"לים