עורכי-הדין רון לוינטל ועילית גלעד, המזוהים עם המחאה נגד ההפיכה המשטרית שמובילה ממשלת נתניהו ומפגינים נגדה, ואשר ייצגו בשנים האחרונות תובעים נגד בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, הצטרפו לאחרונה לצוות התביעה של חנמאל דורפמן, מקורבו של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ומי שמשמש בימים אלה כראש המטה של השר.

דורפמן הגיש תביעה בסך מיליון שקלים נגד שורת גורמים, בהם אזרחים פרטיים שהדהדו ממצאים עיתונאיים וטוענים כי התביעה נגדם היא תביעת השתקה. בין היתר טוענים הנתבעים כי הפרסומים לא כללו לשון הרע, היו אמיתיים ופורסמו בתום לב, כי התביעה היא בבחינת שימוש לרעה בהליכי משפט, כי מדובר ב"תביעה בררנית קלאסית" וכי כל מטרתו של דורפמן היא להטיל אימה על מי שמותח עליו ביקורת.

כשדורפמן הגיש את התביעה, בחודש דצמבר האחרון, הוא ייצג את עצמו. מאז מונה בן-גביר לשר בממשלת נתניהו ודורפמן מונה לראש המטה שלו. אולי בשל כך החליט להיעזר בשירותיהם של עורכי-דין נוספים. לפני שבועות אחדים הודיע עו"ד רון לוינטל כי משרדו נכנס לייצוג בתיק, וכי הוא עצמו יהיה המייצג הראשי של דורפמן, כשלצדו עו"ד גלעד.

לוינטל הוא עורך דין ותיק ומוכר בתחום תביעות לשון הרע. יחד עם גלעד השניים מוכרים בשנים האחרונות כמי שייצגו בכמה הליכים נגד בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. השניים ייצגו את אבי אלקלעי ודנה כשדי, שתבעו בהליכים נפרדים את יאיר נתניהו (וזכו בשני ההליכים). נתניהו הבן אף תבע אישית את גלעד (והפסיד). בנוסף מייצגים השניים את חן ליברמן, שתבעה תומכת נתניהו שהכפישה אותה, ובעבר ייצגו מפגינה שהשתתפה בהפגנות נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שתבעה את אתר "וואלה" בתביעת זכויות יוצרים.

"על החלק שמקדם את הביביזם, תומך בטירוף המערכות פה ומסנגר עליו יש לי אבחנה מהממת: חפשו את הקידום האישי של כל אחד מאלו. תראו ישועות"

ברשתות החברתיות אפשר למצוא התבטאויות של השניים נגד הממשלה הנוכחית ומהלכיה להחלשת הרשות השופטת.

ביולי האחרון השווה לוינטל בחשבון הפייסבוק שלו בין הפגיעה בדמוקרטיה הפולנית לפגיעה בדמוקרטיה בישראל. גלעד היא מבקרת חריפה של נתניהו וממשלתו. "מיום ליום אני משתכנעת שכל פסטיבל הביביזם הוא לא רק הנדסת תודעה, הוא מפגן בורות ויריה ברגל של ציבור טוב והגון בבסיסו שחדל לשאול שאלות ולהכיר במציאות", כתבה לאחרונה. "על החלק שמקדם את הביביזם, תומך בטירוף המערכות פה ומסנגר עליו יש לי אבחנה מהממת: חפשו את הקידום האישי של כל אחד מאלו. תראו ישועות".

על בן-גביר עצמו כתבה בחודש יוני האחרון: "יום אחד, לא עוד הרבה זמן, נשב ונצחק בשיחות כמו 'זוכרים שאורית סטרוק אשכרה הייתה שרה? שסמוטריץ היה שר אוצר? שבן גביר היה אשכרה השר לבטחון לאומי?' וזה אפילו לא יהיו הדברים הממש מצחיקים בשיחה הזו".

כשעו"ד לוינטל נשאל על הקונפליקט בין העמדות המוצהרות שלו ושל עמיתתו לבין הייצוג של דמות בכירה במנגנון ההפיכה המשטרית, מסר כי משרד עורכי הדין שלו ושל גלעד "אינו משרד פוליטי אלא מקצועי, המתמחה בלשון הרע ונותן שירות למגוון לקוחות מכל קצוות הקשת הפוליטית"; כי "לא כל תביעה נגד עיתונאי היא 'תביעת השתקה'" ו"גם עיתונאים לפעמים טועים בפרסומיהם"; כי "הגשת תביעת דיבה נגד יאיר נתניהו, על דברי בלע ולשון הרע, אין משמעותה 'ביקורת נגד ממשלת נתניהו'"; וכי "לא הגשנו את התביעה המדוברת אלא נכנסנו כעת, כדי לסייע להביא לפתרונה".

הפגנה נגד ההפיכה המשטרית, חיפה, 5.7.23 (צילום: שיר תורם)

הפגנה נגד ההפיכה המשטרית, חיפה, 5.7.23 (צילום: שיר תורם)

עו"ד לוינטל הזכיר גם כי "מקצוע עריכת הדין מושתת על מתן ייצוג לכל אדם, גם בהליך פלילי וגם בהליך אזרחי, בלי שעורך הדין מחויב לטעמים, לדעות, לאישיות ולאידיאולוגיה של כל לקוח", טען כי עצם השאלה היא "תמוהה" והעלה את ההשערה כי היא נובעת מ"הקיטוב הכללי הקיים בימים אלה, בהם צריכים לתת 'הנמקות', הכיצד יעלה על הדעת כי עורך דין ייצג אדם, אם אינו מצביע איתו בקלפי באותו פתק". עו"ד לוינטל אף הוסיף כי "בעת אחרת, עצם הפנייה יכולה הייתה להיחשב כשאלה אבסורדית".

אלא שהעת הינה העת הנוכחית, ולא עת אחרת. אם מהלכיה של הממשלה הנוכחית מאיימים על הדמוקרטיה והינם לא פחות מ"הפיכה", האם הגנה על אנשיה בבית המשפט אינה מתן יד לאותה הפיכה ולמלחמה שאסרה הממשלה על הדמוקרטיה?

"כעורכי דין מקצועיים, נמשיך לייצג כל אדם הנזקק לשירותינו ככל ונגרם לו עוול משפטי, ואין דעותינו הפוליטיות והאישיות עומדות בדרך, וגם להיפך - נילחם על דעותנו ונפעל נגד הרפורמה המשפטית, בלי שהייצוג המשפטי המקצועי יפריע", מסר עוד עו"ד לוינטל, "יש להניח כי אין לך ולאחרים טענות על מאפייה, מסעדה, מספרה, רואה חשבון או מהנדס - שאינו תומך רפורמה אך מעניק שירות לאחד אחר, שכן תומך בה".

"כעורכי דין מקצועיים, נמשיך לייצג כל אדם הנזקק לשירותינו ככל ונגרם לו עוול משפטי, ואין דעותינו הפוליטיות והאישיות עומדות בדרך, וגם להיפך - נילחם על דעותנו ונפעל נגד הרפורמה המשפטית, בלי שהייצוג המשפטי המקצועי יפריע"

עוד הוסיף עו"ד לוינטל (אליו הפנתה גם עו"ד גלעד, שהעדיפה לא להגיב בעצמה), כי "השאלה יכולה הייתה, באותה מידה, להיות מופנית לקולגות, כמו - לדוגמא - חברנו עו"ד אוהד רוזן, הפעיל עימנו בלשכת עורכי הדין נגד הרפורמה המשפטית, ואיתו אנו נפגשים בהפגנות, אשר מייצג מחד את שקמה ברסלר, ומאידך את עמית סגל בתביעת לשון הרע וכן את אריה דרעי".

ואכן, עורכי הדין אוהד רוזן וחגי קלעי מייצגים את השר לשעבר אריה דרעי בתביעה שהגיש לאחרונה נגד "דה מרקר" וגור מגידו. בשנים האחרונות ייצגו את סתיו שפיר בסכסוכיה המשפטיים מול יאיר נתניהו (וזכו), הגישו תביעה ייצוגית נגד ערוץ 14 וייצגו את העיתונאי אבישי גרינצייג בהליכיו המשפטיים נגד אלי ציפורי (וזכו). במשרדם העדיפו שלא להגיב לפניית "העין השביעית".

מקרה מעורר שאלה נוסף של ייצוג משפטי קשור באופן עקיף בלבד להפיכה המשטרית, שאחד ממייצגיה הבולטים בתקשורת הוא העסקן הפוליטי ואיש התקשורת יעקב ברדוגו. באוקטובר האחרון הגיש ברדוגו תביעה על סך חצי מיליון שקל נגד גלי-צה"ל, בטענה שפוטר שלא כדין (בפועל, ברדוגו לא פוטר אלא התפטר לאחר שמפקדת התחנה באותה עת ביקשה להזיז אותו מהגשת היומן).

ברדוגו הוא, בלשון המעטה, דמות שנויה במחלוקת ויש מי שרואים בו תועמלן לכל דבר. לטענת ניר חפץ, דוברו לשעבר של נתניהו, גם המשרה בגלי-צה"ל, העומדת בבסיס התביעה, הושגה באמצעים פוליטיים וברדוגו "נשתל" על-ידי נתניהו בגלי-צה"ל על מנת שישרת אותו שם. ברדוגו, יש לציין, מכחיש את הדברים.

מי שמייצגים את ברדוגו הם עורכי-הדין אמיר בשה ולירון בק. בשה משמש כבא-כוחו של ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ומייצגו בהליכים רבים מיום הקמתו לפני כעשור. בתגובה לשאלה על הקונפליקט בין תפקידו כעורך הדין של ארגון העיתונאים והעיתונאיות לבין ייצוגו של ברדוגו, מסר עו"ד בשה: "מר ברדוגו אינו עיתונאי והוא מנהל תביעה בבית הדין האזורי לעבודה נגד משרד הביטחון-גלי צהל בהתייחס להכרה ביחסי עובד ומעסיק ופיטורים שאינם כדין".