איש התקשורת יעקב ברדוגו הפך למגיש ראשי קבוע ביומן הערב של גלי-צה"ל  ולפרשן הפוליטי של התחנה בעקבות התערבות ישירה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שנפגש לצורך כך אישית עם מפקד גל"צ באותה תקופה ירון דקל, כך טוען דוברו לשעבר של נתניהו, עד המדינה ניר חפץ, בתצהיר שהגיש אתמול (23.1) לבית-המשפט.

חפץ כבר העלה בעבר טענות לפיהם ברדוגו הוא שתול של נתניהו בתחנת הרדיו הצבאית, אולם באותה הזדמנות עשה זאת באופן מרומז ומעורפל יחסית. כעת, בתצהיר שניסח במסגרת תביעת דיבה שהגיש נגד ברדוגו, כותב חפץ את הדברים מפורשות.

"שדרוג משמעותי בקריירה התקשורתית של הנתבע [ברדוגו; א"פ] התרחש בחודש אפריל 2016, עת שובץ כמגיש ראשי קבוע בתכנית אקטואליה יומית, יוקרתית, משפיעה וחשובה, אשר משודרת בגלי צה"ל בשעות האזנת שיא וזוכה לחשיפה עצומה", כותב חפץ בתצהירו. "במקביל, שודרג הנתבע למעמד של פרשן פוליטי רב השפעה בתוכניות שונות בגלי צה"ל, ולמעשה כפרשן הפוליטי המרכזי של גלי צה"ל.

"קדמו לשידרוג זה שתי פגישות, שקיימתי בשליחותו ובמצוותו של ראש הממשלה דאז, חה"כ בנימין נתניהו, עם מפקד גלי צה"ל דאז, מר ירון דקל – ואשר תכליתן הייתה, בין היתר, להביא לשיבוצו של הנתבע כמגיש תוכנית אקטואליה יומית בגלי צה"ל בשעת האזנת שיא, וכפרשן הפוליטי המרכזי של גלי צה"ל. בפגישות עמי מר דקל הבהיר לי, כי על מנת שיוכל לבצע את דרישות ראש הממשלה - קרי, לשלב את הנתבע (וכן איש תקשורת נוסף, מלבד הנתבע, שגם אותו דחף ראש הממשלה) כמגיש של תוכנית אקטואליה יומית בשעות האזנת שיא וכפרשן פוליטי חשוב ומרכזי של גלי צה"ל, עליו להיפגש קודם כול פנים אל פנים, לפגישה אישית עם ראש הממשלה דאז, חה"כ נתניהו.

ירון דקל, מפקד גלי צה"ל, לפני ראיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, 27.2.2012 (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)

ירון דקל, מפקד גלי צה"ל, לפני ראיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, 27.2.2012 (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית)

"עוד ציין מר דקל באוזניי, כי שילובם של הנתבע ושל המועמד הנוסף מטעמו של ראש הממשלה, כמגישים של תוכניות בשעות האזנת שיא בגל"צ, יתאפשר לא רק בגלל דרישת ראש הממשלה, אלא גם משום ששמותיהם הוצעו למר דקל, במקביל, על ידי ראש מחלקת האקטואליה של גלי צה"ל באותם ימים, מר אבי ברזילי. העברתי דברים אלה במדוייק לראש הממשלה דאז נתניהו, ובתגובה, ביקש ראש הממשלה דאז נתניהו שאתאם לו פגישה בלשכתו בירושלים, בארבע עיניים, עם מר דקל. הפגישה התקיימה מבלי שנכחתי בה".

לאחר פרסום הכתבה צייץ בתגובה דקל: "מעולם לא נדרשתי עי מר נתניהו או מי מטעמו למנות שדרים בגלצ. התיאור המוזכר אינו מוכר לי כלל. היוזמה היתה של מנהל החדשות באותה תקופה, מר אבי ברזילי ואני אישרתי אותה".

חפץ לא מציין בתצהירו מיהו איש התקשורת הנוסף שגם אותו דחף ראש הממשלה להשתלבות בגלי-צה"ל, אולם באותה תקופה, באפריל 2016, עבר לשדר בתחנה תומך מוצהר אחר של נתניהו, העיתונאי אראל סג"ל. במהלך חקירתו הנגדית של חפץ במשפט המו"לים הצהיר עד המדינה כי התערב בשליחות נתניהו לגיוס עיתונאים בכלי תקשורת שונים. כשנשאל לשמות אמר: "יעקב ברדוגו בגלי-צה"ל – בנימין נתניהו שלח אותי לפעול למען זה שהוא יקבל תוכנית בפריים-טיים. אראל סג"ל כנ"ל בגל"צ – בנימין נתניהו שלח אותי".

סג"ל התייחס לדברים בעבר, כשמסר ל"עין השביעית" כי "אני לא ידעתי מה קורה מאחורי הקלעים. אבל אין לי בעיה אם ראש הממשלה חשב שאני אדם שראוי להיות בגלי-צה"ל – כי גם אני חושב שאני ראוי להיות בגלי-צה"ל".

ברדוגו: לא סייעתי לנתניהו, זו הוצאת דיבה

בחודש נובמבר 2019 הגיש חפץ תביעה בסך חצי מיליון שקלים נגד ברדוגו, בטענה כי פרסם עליו לשון הרע והפר את פרטיותו.

בתביעה שהגיש חפץ, באמצעות עורכי-הדין אילן סופר ורון אביב, נטען כי ברדוגו פרסם בקבוצת ווטסאפ בשם "אחדות בליכוד" צילום מתוך מסמך שהגישו סנגוריו של נתניהו במסגרת הליכי השימוע שנערכו לרשא הממשלה דאז כחלק מההכנות להעמדתו לדין בפרשה המכונה "תיק 4000". הקטע שפרסם ברדוגו, טען חפץ בתביעתו, הפר את צו איסור הפרסום שהוציא בית-המשפט על תרגיל החקירה שנערך לו ואשר קשור לאישה המקורבת אליו.

שלושה ימים אחר כך, במהלך התוכנית שהגיש ברדוגו עם משה שלונסקי בגלי-צה"ל, טען ברדוגו כי משטרת ישראל היא ש"הביאה" לחפץ את עורך-דינו סופר, במקום עורך-דינו הקודם ירון קוסטליץ, מתוך כוונה שכך יוקל לשכנעו להפוך לעד מדינה. טענה דומה מעלים הסנגורים של נתניהו במסגרת משפט המו"לים.

ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בדיון על הארכת מעצרו. 22.2.2018 (צילום: פלאש 90)

ניר חפץ בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בדיון על הארכת מעצרו. 22.2.2018 (צילום: פלאש 90)

חפץ טען בתביעתו נגד ברדוגו, כי ההיפך הוא הנכון. לדבריו, הוא בחר בעו"ד סופר משיקוליו שלו ומרצונו החופשי "בלא שהמשטרה ו'או גורם כלשהו בתוכה או מטעמה היה מעורב בשום צורה ודרך בהחלטתו [...] ואפילו בדל המלצה על עו"ד סופר לא נשמעה מפיו או מכיוונו של מאן דהוא מתוך המשטרה, ולא מתוך רשויות האכיפה, ולא מטעמן, לא ישירות ולא בעקיפין ואף לא ברמז".

ברדוגו טען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין נבות תל-צור, טל שפירא ואלרן דולב, כי חפץ החליף את עורך-דינו קוסטליץ בזה הנוכחי סופר "על רקע האיומים הקשים מצד חוקרי המשטרה לפגוע במשפחתו". שוב, טענה זו מעלים גם סנגוריו של נתניהו במסגרת המשפט הפלילי המתנהל נגדו. עוד טען ברדוגו כי יש לסלק את תביעת חפץ על הסף משלל סיבות, ובהן טענה כי התביעה נגדו היא תביעת השתקה שנועדה למנוע מתיחת ביקורת על פעולותיו, וכי כתב התביעה נוסח באופן פגום.

חפץ טען בתביעתו כי מיד לאחר שהפך לעד מדינה, שינה ברדוגו את הגישה כלפיו והחל לבקרו בחריפות. ברדוגו השיב בכתב ההגנה מטעמו כי "הרמיזה כאילו [...] פעל על מנת לסייע לראש הממשלה, היא אמירה משוללת כל יסוד העולה כדי הוצאת דיבתו לרעה של הנתבע, ואין צור לומר כי הנתבע דוחה אותה בתוקף". ברדוגו מעיד על עצמו כי הוא "פרשן פוליטי, המביע את עמדותיו ואת דעותיו בלבד, ללא קשר לעמדת ראש הממשלה, בנושא זה או אחר".

"לא יהיה כלום, כי אני יודע את האמת". בנימין נתניהו מבטל את החשדות נגדו לאחר המלצות המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, 7.2.2018 (צילום מסך)

"לא יהיה כלום, כי אני יודע את האמת". בנימין נתניהו מבטל את החשדות נגדו לאחר המלצות המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, 7.2.2018 (צילום מסך)

עוד טען ברדוגו בכתב ההגנה מטעמו כי הפרסומים שבלב התביעה הם דברי אמת שנאמרו על-ידו בתום לב. לא רק שלא התכוון לפגוע בחפץ, טוען ברדוגו, אלא שההיפך הוא הנכון. בדבריו ביקש לבקר את החוקרים שאיימו על חפץ במהלך חקירתו. אשר לטענה כי הפר צו איסור פרסום, טען ברדוגו בכתב ההגנה כי מעולם לא ראה את הצו ולא הכיר את תוכנו.

צילום המסמך שהופץ בקבוצת הווטסאפ הועבר לברדוגו "על ידי מקור עיתונאי", טען להגנתו הפרשן הפוליטי של גלי-צה"ל, אחרי שכבר ממילא הופץ ברשתות החברתיות. ברדוגו טען עוד כי הוא לא העביר את המסמך לקבוצת "אחדות בליכוד", אף שלפי צילומי המסך שצירף חפץ לתביעתו המסמך פורסם בקבוצה ממכשיר הנושא את מספר הטלפון של ברדוגו.

"ככל שיתברר בדיעבד כי מסמך זה אכן מצא דרכו לקבוצת הווטסאפ של 'אחדות בליכוד' באמצעות מכשיר הטלפון הנייד של הנתבע", נטען בכתב ההגנה, "הרי לנתבע אין מושג על כך, וייתכן שמדובר בטעות שאיננה פרי מעשה מכוון, או במעשה שנעשה על ידי צד שלישי".

ברדוגו ונתניהו: פגישות בארבע עיניים

בתצהיר שהגיש אתמול חפץ מוסיף עד המדינה ומרחיב לגבי הקשרים בין ברדוגו לנתניהו. "במהלך השנים 2017-2015 נהג הנתבע [ברדוגו] להיפגש עם ראש הממשלה דאז, חה"כ נתניהו, ולשוחח עימו בטלפון באופן תכוף, ולהיפגש עמו בירושלים", כותב חפץ. "לפחות בחלק מן המקרים, ראיתי או שמעתי בזמן אמת, כי הנתבע התעקש שהפגישה תתקיים בארבע עיניים, וכך היה".

לפי חפץ, אחרי שהפך לעד מדינה נגד נתניהו, ברדוגו "החל לדבר בי סרה בשידורי גלי צה"ל ובפורומים נוספים – ולא באופן ביקורתי רגיל ולגיטימי, אלא תמיד בשירות מקורבו ומיטיבו, ראש הממשלה נתניהו".

חפץ מוסיף וטוען בתצהירו כי "התנהגות פוגענית זו של הנתבע כלפיי, תוך שהוא מנצל לשם כך את המיקרופון הציבורי-צבאי המאסיבי שהועמד לרשותו החל מאפריל 2016 הודות לרוח גבית מאת ראש הממשלה נתניהו, נועדה לנסות לפגום באמינות עדותי, וללחוץ עליי לחזור בי מעדות האמת שמסרתי לרשויות האכיפה כעד מדינה".

70059-11-19