אתר "וואלה" ישלם לאזרחית בטי גוטמן 23 אלף שקלים, אחרי שזו תבעה בטענה להפרת זכויות יוצרים.

גוטמן השתתפה בשנת 2017 בהפגנות השבועיות נגד היועץ המשפטי לממשלה  דאז אביחי מנדלבליט במחאה נגד התנהלותו בטיפול בחקירות ראש הממשלה דאז נתניהו. גוטמן גם תיעדה את ההפגנות ובאוגוסט 2017 צילמה בין היתר עימות שהתפתח בין מפגין לאדם חרדי שנכח באזור ההפגנה.

גוטמן פרסמה את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלה ואתר "וואלה" דיווח על האירוע בידיעה מאת אור רביד ויקי אדמקר שנשאה את הכותרת "מפגין בפתח תקווה תועד תוקף חרדי: 'תגזוז את השיער מהפנים'". בידיעה הוטמע הסרטון של גוטמן ללא רשות וללא מתן קרדיט. משום כך הגישה, באמצעות עו"ד רון לוינטל, תביעה בסך 100 אלף שקלים נגד חברת וואלה תקשורת בע"מ, מפעילת האתר.

ב"וואלה" טענו להגנתם, באמצעות עו"ד ניר הראל, כי "מדובר בסרטון ויראלי" אשר הופץ לכל עבר ללא כל סייג וללא סימן מזהה של התובעת. לפי "וואלה", גם לו היתה  החברה "מפקידה בזמן אמת את החקירה לגילוי הצלם בידי יחידת החקירות הטובה והמובחרת ביותר של משטרת ישראל, לא היה עולה בידה להגיע אל התובעת מטעם אחד בלבד: התנהלותה של התובעת עצמה והאופן בו נהגה בסרטון". עוד טענו ב"וואלה" שלל טענות ובין היתר כי לאחר שקיבלו מכתב התראה מגוטמן הסירו את הסרטון.

השופטת ניצה מימון-שעשוע קיבלה את התביעה. "גם בהנחה שהסרטון שהעלתה התובעת שותף ע"י משתמשים ברשת והגיע למשתמשים אחרים, סביר מאד להניח כי מאמץ סביר מצד הנתבעת היה מוביל לאיתור בעל זכויות היוצרים המקורי שהעלה את הסרטון, תוך זמן קצר, ולמתן קרדיט ותגמול מקובל לתובעת", כתבה בפסק דינה.

עם זאת, בשל העובדה כי מיד עם קבלת מכתב ההתראה הסירו ב"וואלה" את הסרטון, וכיוון שגוטמן אינה צלמת מקצועית שזו פרנסתה, חייבה את אתר האינטרנט לפצות אותה ב-18 אלף שקלים בלבד ועוד 5,000 שקלים עבור שכר-טרחת עורך-דין ואגרה.

34804-08-18

להורדת הקובץ (PDF, 317KB)