אחרי שהיום הראשון בחקירת ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים הוקדש לתיאור טובות ההנאה שסיפק לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, היום השני לחקירה (26.6) הוקדש ברובו לפעולות שביצע נתניהו כדי לסייע לחברו המיליארדר.

מילצ'ן הוא עד מפתח בפרשה המכונה "תיק 1000", שבה מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בעדותו אישר מילצ'ן לשאלת עו"ד ליאת בן-ארי מהפרקליטות כי ראש הממשלה פעל למענו כשנקלע לבעיה עם הוויזה האמריקאית שלו. נתניהו אמר לו כי העביר מסר בשמו לשר האוצר יאיר לפיד כשהמיליארדר ביקש להאריך את הפטור ממס שלו בישראל, התגייס לסייע לו גם כשנתקל בבעיות רגולטוריות בשוק התקשורת וגם כשביקש לקדם מיזם עסקי בשיתוף ירדן.

כמו אתמול, גם היום הגיע ראש הממשלה נתניהו לאולם 315 בבית-המשפט המחוזי בירושלים כדי לצפות משם יחד עם השופטים בעדות שמסר מילצ'ן מבית-מלון בברייטון, אנגליה. כמו אתמול, גם היום נכנס ראש הממשלה לאולם בדיוק בחלק שבו נאמרו דברים שבוודאי לא נעמו לאוזניו.

התובעת עו"ד בן-ארי הקריאה למילצ'ן תשובה שנתן בחקירתו במשטרה, אחרי שנשאל האם במקביל למתן המתנות שהעניק לראש הממשלה קיבל גם מתנות ממנו. "אתה מכיר אותו בכלל שהוא מביא מתנות?", ציטטה עו"ד בן-ארי מדברי מילצ'ן בדיוק ברגע שנתניהו נכנס לאולם, "לא. התשובה היא לא".

ארנון מילצ'ן בברייטון, מקום עדותו, כפי שהופיע על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 26.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

ארנון מילצ'ן בברייטון, מקום עדותו, כפי שהופיע על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 26.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד בן-ארי ציינה מיד בהמשך כי החוקר המשטרתי שאל את מילצ'ן האם קיבל מתנות משרה, וציטטה את דברי העד: "אתה רוצה שאני אפול על הרצפה מצחוק? התשובה היא לא".

"אני זוכר", העיר מילצ'ן אחרי ששמע יחד עם נתניהו את ההתבטאות החריפה. "הרגשתי לא נוח עם מה שאמרתי בשיחות האלה וביקשתי להסיר את זה".

"למה הרגשת לא נוח?", התעניין השופט משה בר-עם.

"לא הייתי בחיים בחקירות משטרה ואני לא יודע... לפעמים אתה... קשה להאמין אבל אני די תמים בנושאים האלה, וזה די הלחיץ אותי אז... קשה לי להסביר את עצמי כרגע".

ראשת ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, החזירה את הדיון לפן העובדתי ושאלה את מילצ'ן האם נכון שמעולם לא קיבל מתנות מבני הזוג נתניהו. "כן, מה שאמרתי זה נכון", השיב העד.

בהמשך, אחרי שעו"ד בן-ארי הזכירה לו שבחקירתו ציין כי אפשר ששרה נתניהו העניקה מתנה לבת זוגו אמנדה, אישר זאת מילצ'ן ואמר: "כן, פחות או יותר. אני יודע שהגברת נתניהו, שרה, נתנה מתנה או מתנות לאמנדה. אני רק לא מודע למי ומה ואיך". ראש הממשלה נתניהו, שמרבה להחצין את סיפוקו מתשובות של העד שמיטיבות עמו, הנהן בראשו באופן שניתן היה להבחין בו גם מספסלי העיתונאים בירכתי האולם.

תתקשר לשפירו

הפעולה הראשונה של נתניהו למען מילצ'ן, שעליה נחקר היום בבית-המשפט, נגעה לקושי של מילצ'ן להאריך את הוויזה שלו לארצות-הברית. אחרי שבשנת 2013 התראיין ל"עובדה" וסיפר בין היתר על פעולותיו כסוכן ביון למען מדינת ישראל, סירבה השגרירות האמריקאית בישראל להאריך את הוויזה שלו לעשור נוסף, כפי שעשתה עד אז. מילצ'ן החזיק באותה תקופה בוויזת תייר, אף שמרכז עסקיו היה בארצות-הברית, וזאת ככל הנראה משיקולי מס.

"זה היה מאוד מעליב מבחינתי", העיד מילצ'ן, "שאני צריך לבקש ויזה לעשר שנים כמו כולם ומקבל עונש על מה שהייתי, על מה שדיברתי, על מה שעשיתי למען המדינה. [...] השתגעתי מזה. לא הבנתי איך אף אחד לא עוזר לי בנושא הזה. זה פגע בי, פגע באמנדה".

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

ארנון ואמנדה מילצ'ן (צילום: פלאש 90)

מילצ'ן סיפר כי כשיצא משגרירות ארצות-הברית אחרי שנודע לו בפעם הראשונה על הבעיה בהארכת הוויזה, פנה לנתניהו.

"אתה מתקשר אליו בטלפון", אמרה עו"ד בן-ארי.

"כן", אישר מילצ'ן. "אם הוא יכול לעזור לי והוא לא... לא עזר, כי הוא לא יכל".

"מה הוא אומר לך באותה שיחה?", חקרה עו"ד בן-ארי.

"תתקשר לשפירו, השגריר", השיב מילצ'ן.

עו"ד בן-ארי שאלה אם נתניהו גם אמר למילצ'ן שהוא עצמו ידבר עם מישהו בקשר לבעיה שהתגלעה, והעד השיב: "הוא אומר 'תן לי לבדוק', כי זה לא היה טוב לאף אחד המצב הזה, למדינה".

"האם אתה יודע אם נתניהו דיבר עם שפירו?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"הוא אמר שדיבר עם שפירו ושהוא יתקשר אלי או שאני אתקשר אליו", השיב העד. כעבור זמן מה, העיד, "דן שפירו מתקשר אלי ואמר לי 'הכל בסדר, תשלח את הדס'". הדס היא הדס קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן, שאכן נשלחה מטעמו לשגרירות האמריקאית בציפייה כי העניין יוסדר והמיליארדר יקבל שוב ויזת תייר לעשור, אולם להפתעתה הוויזה שחיכתה שם היתה לשנה אחת בלבד.

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי וראש הממשלה בנימין נתניהו. דאבוס, 24.1.2014 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי וראש הממשלה בנימין נתניהו. דאבוס, 24.1.2014 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

לפי כתב האישום, באחת ההזדמנויות שבהן הגיע מילצ'ן למעון הרשמי בבלפור עם קופסת סיגרים עבור נתניהו ומארז בקבוקי שמפניה עבור רעייתו, הוא ביקש כי ראש הממשלה יתקשר למזכיר המדינה ג'ון קרי בעניין בעיית הוויזה שלו. עוד גורס כתב האישום כי נתניהו אכן ביקש מקרי לסייע למילצ'ן.

עד המדינה ארי הרו העיד כי שמע את נתניהו משוחח עם קרי על נושא הוויזה של מילצ'ן, אך מילצ'ן עצמו טען כי לקרי לא היה כל קשר לחידוש היתר השהייה.

"ג'ון קרי התקשר אלי יום אחד out of the blue ואמר לי: 'אני רוצה להכיר אותך, שמעתי עליך הרבה, בוא תפגוש אותי'. די שמחתי, די התרגשתי. פגשתי את ג'ון קרי, התיידדנו, עד היום אנחנו חברים קרובים מאוד-מאוד-מאוד, ואז הוא הסביר לי שאין לו שום אפשרות לעזור בנושא של הוויזה. לג'ון קרי לא היתה שום אפשרות לעזור בנושא של הוויזה. הוא היה שר החוץ האמריקאי, וזה [כלומר הארכת הוויזה] homeland security". בחלק אחר של העדות אמר מילצ'ן: "אני לא יודע מי פעל מאחורי הקלעים או לא".

חוק מצוין

המיליארדר שהעניק קופסאות סיגרים לנתניהו ובקבוקי שמפניה לרעייתו פנה לראש הממשלה גם בעניין אחר, שנגע ישירות למיסוי שלו: בקשה להאריך את הפטור מתשלום מס ומדיווחי מס על הכנסות מחוץ לגבולות המדינה לעשור נוסף מעבר לעשור הקבוע בחוק ("זה לא חוק מילצ'ן", העיר העד, וצחק כשדיבר על הנושא).

מילצ'ן סיפר כי פנה יחד עם עו"ד פיני רובין ליאיר לפיד, שכיהן אז כשר אוצר, וביקש ממנו להאריך את הפטור בעשור נוסף. "הוא לא בדיוק ידע מה בחוק, הוא קרא לאיזה בחורה נחמדה שגם לא הבינה בדיוק, ובעקבות זה לא קרה כלום", אמר מילצ'ן. "אני בא אליו הביתה... ראיתי בתקשורת שהוא אמר שהוא זרק אותי מכל המדרגות, אבל אצלו בבית יש מרתף, אז היינו אצלו בבית, במרתף של הבית. שם יש לו משרד, שם ישבנו".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפני עדותו במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 12.6.2023 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפני עדותו במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 12.6.2023 (צילום: יונתן זינדל)

הפגישה לא הובילה כאמור לדבר, גם לפי עדות מילצ'ן. "בסוף הוא החליט, אני לא יודע מי החליט, לא להאריך את החוק", אמר, ונשמע מאוכזב גם היום, עשר שנים אחרי הסירוב שקיבל. "אני לא מבין למה, אבל ביטלו את החוק, או, לא יודע, כן... חוק מצוין היה לדעתי", ציין.

כשנשאל על חשיבות החוק בשבילו השיב: "זה היה נותן לי להישאר בישראל, לשלם מיסוי בישראל, הילדים ילכו לבית-ספר וילמדו בעברית, אז לקחו את זה ממני".

"עם מי שוחחת בעניין חוץ מיאיר לפיד?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"אני חושב שהזכרתי את זה לביבי", השיב מילצ'ן.

"מה אמרת לו?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"איך פותרים את זה?", השיב מילצ'ן.

"ומה השיב לך נתניהו?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"שהוא ינסה לדבר עם לפיד לראות אם זה בכלל אפשרי. לא בכלל, אם זה אפשרי", השיב מילצ'ן.

בעדותו במשפט המו"לים סיפר לפיד כי נתניהו פנה אליו פעמיים, אמר לו כי שוחח עם מילצ'ן והתעניין מה קורה עם החוק שאותו כינה "חוק טוב".

האיש המסומן

הפעולה השלישית שביצע נתניהו למען מילצ'ן נוגעת ליוזמתו של החבר המיליארדר למזג את רשת וקשת לערוץ טלוויזיה אחד, כדי "שיהיה פעם ערוץ טלוויזיה שלא יפסיד".

מילצ'ן, שהעיד כי הפסיד כ-50 מיליון שקלים על השקעתו בערוץ 10, סיפר כי הציע את הרעיון לאודי אנג'ל, מבעלי רשת, וזה אמר לו כי צריך לבדוק את ההיתכנות עם מוזי ורטהיים, בעל השליטה בקשת. בנוסף התעורר צורך לבדוק את הסוגיה מהבחינה הרגולטוריות. "הבעיה היתה", סיפר מילצ'ן, "מהבחינה הרגולטורית, שלא רצו לתת יותר מדי כוח לערוץ אחד, שאם קשת ורשת היו מתמזגים לא היתה תחרות".

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בתקופה "תיק 4000". בית-המשפט המחוזי בירושלים, 29.6.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בתקופת "תיק 4000". בית-המשפט המחוזי בירושלים, 29.6.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בתשובה לשאלת עו"ד בן-ארי מי היה אמור לבדוק את הנושא של המיזוג מהבחינה הרגולטורית השיב מילצ'ן: "אני חושב שפילבר". פילבר הוא שלמה (מומו) פילבר, מנהל הקמפיין של נתניהו שמינה אותו למנכ"ל משרד התקשורת, וככזה יש לו חלק מרכזי בפרשה המכונה "תיק 4000". במסגרת פרשת "תיק 1000" חלקו של פילבר קטן יותר, אך משמעותי.

מילצ'ן העיד כי סביר שפגש לראשונה את פילבר במעון ראש הממשלה, שם ערך ביניהם נתניהו היכרות. אחר כך נפגש עמו כמה פעמים, לעתים עם נתניהו ולעתים עם מנהל העסקים שלו זאביק פלדמן. "סיפרתי לנתניהו את הבעיה", העיד מילצ'ן והזכיר את העמלות הגבוהות שגובים משרדי הפרסום מערוצי הטלוויזיה, עמלות שלא מאפשרות לדבריו לערוצים להרוויח כראוי. "הוא קרא לפילבר, כי נתניהו לא בדיוק היה מעורב בחוקים, וביקש ממנו לבדוק או לעזור", הוסיף מילצ'ן, ואז תיקן את עצמו: "לבדוק ולעזור".

מילצ'ן כינה את פילבר "האיש המסומן לעזור או להתייעץ". כשהתבקש להסביר מה פירוש "האיש המסומן" השיב: "שאלתי מי האיש הנכון ואז אמרו לי פילבר". בתשובה לשאלה מי אמר לו זאת השיב: "או מזאביק פלדמן או מנתניהו, אלה שתי האפשרויות".

אודי אנג'ל ב-2008 (צילום: משה שי)

אודי אנג'ל ב-2008 (צילום: משה שי)

במענה לשאלת עו"ד בן-ארי האם מילצ'ן עדכן את נתניהו בהתקדמות המאמצים למצוא פתרון רגולטורי השיב העד: "לדעתי בטוח שעדכנתי אותו, כי הוא היה שר התקשורת אם אני לא טועה, אז התשובה היא כן".

התובעת עו"ד בן-ארי הציגה למילצ'ן תמלול שיחה שקיים עם ניר חפץ, אז דוברו של ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו, ובה הם משוחחים על עמלות הפרסום הגבוהות שגובים משרדי הפרסום.

"תראה אני אמרתי עכשיו לביבי ש... כולם יהיו מרוצים מהחוק הזה של העמלות, למה הוא לא עושה אותו, הוא אומר לי לא, לא, אני לא עושה", אמר חפץ.

"הוא לא עושה את זה, למה הוא לא עושה את זה?", שאל אותו מילצ'ן.

"הוא התחמק, הוא לא רוצה", אמר חפץ.

"אבל הוא אמר לי שהוא הולך על זה בכל הכוח", העיר מילצ'ן ובהמשך הוסיף "לי הוא התחייב שהוא יעשה את זה. אתה מבין, ממש, לא, לא שביקשתי הוא אמר לי, הוא אומר לי זה שערורייה, זה שחיתות, תעביר לי את כל החומר, אתה זוכר?".

"בטח", השיב חפץ.

בעדותו בבית-המשפט אישר מילצ'ן את הפרטים ואמר כי נתניהו הבין את הבעיה של עמלות היתר ו"היה מאוד בעד" חקיקה שתגביל את העמלות.

הליקופטר של המוסד

בנוסף חקרה עו"ד בן-ארי את מילצ'ן על הסיוע שקיבל מנתניהו לקידום מיזם עסקי שרקם יחד עם ראטן טאטא, מבכירי אנשי העסקים בהודו. לפי עדותו, סיפר לנתניהו על הרעיון שלו להקמת אזור תעשייה בשיתוף טאטא ומשקיעים ירדנים ופלסטינים, וראש הממשלה "חשב שזה רעיון מצוין". עוד העיד כי "נתניהו היה מעורב כי הוא ניסה לעזור במיקום, בגשר אלנבי או במקום אחר, הוא הביא כמה קצינים, ישבנו עם מפות, עם נתניהו, עם כמה קצינים מצה"ל ועברנו על איפה אפשר להקים את זה, ונתניהו אמר יאללה תעשו בדיקות".

איש העסקים ההודי ראטן טאטא (צילום: ממשלת הודו, נחלת הכלל)

איש העסקים ההודי ראטן טאטא (צילום: ממשלת הודו, נחלת הכלל)

מילצ'ן גם אישר כי לו המיזם היה מצליח היה מרוויח מכך כלכלית, אולם הדגיש כי המניע העיקרי שלו היה קידום השלום וכי ממילא ישנן דרכים פשוטות יותר לעשות כסף "מאשר לעשות שותפות עם הפלסטינאים וההודים".

במסגרת קידום המיזם נפגשו מילצ'ן וטאטא עם מלך ירדן. "באנו בהליקופטר של המוסד, אם אני לא טועה", העיד מילצ'ן, "או שזה הליקופטר שהביא אותנו לאילת ומשם לקחו אותנו והגענו לארמון". בתשובה לשאלת המשך העיד כי "נתניהו היה מעודכן כמובן".

בבריכה של פאקר

עוד קודם לחקירת מילצ'ן על הפעולות שביצע נתניהו לטובתו, השלימה עו"ד בן-ארי את חקירתו על טובות ההנאה שהעניק לראש הממשלה ורעייתו.

מילצ'ן טען כי הענקת סיגרים ובקבוקי שמפניה בהיקפים כה גדולים לא השפיעה על האופן שבו תפס את הקשר בינו לבין בני-הזוג נתניהו. "עד החקירה לא עבר בראשי שיש בעיה עם החברות שלנו, כשהתחילה החקירה התחלתי להבין שזה היה מוגזם".

בהמשך שאלה עו"ד בן-ארי את מילצ'ן למי הגיעה "המאסה העיקרית של הסיגרים". "למר נתניהו", השיב העד.

הטייקון האוסטרלי ג'יימס פאקר, מכוכבי פרשת "תיק 1000" (צילום מסך)

הטייקון האוסטרלי ג'יימס פאקר, מכוכבי פרשת "תיק 1000" (צילום מסך)

כשנשאל באופן כללי על היקף המתנות שהעניק לנתניהו סיפר העד: "היחסים שלי עם ראש הממשלה ורעייתו היו חבריים, אבל מכיוון שהוא גם ראש ממשלה אז הוא חלק מה.. מהלגו שניסינו לחבר עם הירדנים, עם המצרים, עם הפלסטינאים. אי אפשר היה לעשות את זה בלי ראש הממשלה הישראלי אז … זה… זה מה שעבר לי בראש ולא המתנות, כי אם המתנות עשו מצב רוח יותר טוב לראש הממשלה אז זה רק עזר להגיע לו… לא.. לא.. כן".

כשהתבקש להתייחס לשימוש שעשו בני משפחת נתניהו בבית שרכש המיליארדר ג'יימס פאקר בקיסריה, הבית שהיה צמוד לביתם הפרטי של בני-הזוג נתניהו, אמר מילצ'ן: "הדבר היחידי שאני יודע, שביבי סיפר לי שהוא שוחה 60 בריכות. הוא אמר לי 'לפעמים אני שוחה בבריכה של פאקר'".

המופע של חדד

יום העדות נקטע כשעה לפני המועד שנקבע מראש בשל תקלה במחשבי התביעה ובקשה של העד להשתחרר מוקדם כיוון שהתעייף ואיבד את יכולת הריכוז. לאורך מרבית שעות החקירה השתעל מילצ'ן, אף שהקפיד לשתות מים ותה לחלופין. בכל זאת שמר על מורל גבוה ונראה משועשע מאוד, במיוחד מהוויכוחים הסוערים בין התובעת עו"ד בן-ארי לבין בא-כוחו של ראש הממשלה נתניהו, עו"ד עמית חדד.

כמעט בכל פעם שהטונים עלו התמוגג מילצ'ן מהמחזה שהוצג בפניו ונראה כי הוא משתוקק להחליף את התה בקערת פופקורן. ואמנם, הוויכוחים היום היו חריפים אף מהרגיל. עו"ד חדד הרבה להתנגד לשאלות של עו"ד בן-ארי ומכיוון שרוב ההתנגדויות שלו נדחו (ואולי גם מכיוון שבאולם בברייטון שהתה שרה נתניהו ובאולם בתל-אביב צפה בדיון ראש הממשלה נתניהו), החל עו"ד חדד להביע את זעמו גם כלפי בית-המשפט.

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו ב"תיק 1000", בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו ב"תיק 1000", בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

כרגיל, בא-כוחו של ראש הממשלה הפגין חוסר כבוד לשופטים, התפרץ לדבריהם, התעלם מהוראותיהם והרבה להתווכח איתם. הם, מצדם, נזפו בו בחזרה. כשעו"ד בן-ארי ציינה לפרוטוקול כי עו"ד חדד כינה את העדות הראשונה של מילצ'ן במשטרה "עדות שקר" אמרה לו השופטת רבקה פרידמן-פלדמן "עו"ד חדד זה ממש לא במקום". חדד לא התנצל אלא תקף בתגובה את עו"ד בן-ארי על כך שצותתה להערה שהעיר, לדבריו, לאוזני חברתו לספסל הסנגוריה.

בשלב מסוים העירה השופטת פרידמן-פלדמן לסנגור: "עו"ד חדד, התביעה מנהלת את החקירה ולא אדוני!".

"לא", השיב עו"ד חדד, "בית המשפט מנהל את החקירה".

"עו"ד חדד... עו"ד חדד אני לא סיימתי", ניסתה השופטת להגיד.

"גם אני לא", השיב לה עו"ד חדד.

ראשת הרכב השופטים במשפט המו"לים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן; יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 25.6.23 (צילום: אורן בן חקון)

ראשת הרכב השופטים במשפט המו"לים, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן; יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 25.6.23 (צילום: אורן בן חקון)

בפנים אדומות מכעס גערה בו ראשת ההרכב: "עו"ד חדד אני לא סיימתי את דבריי. אדוני ישב ולא יענה לי. שיהיה ברור, לא לענות לי!".

הסנגור התיישב, אך בהמשך שוב התפרץ פעם אחר פעם, גם על התביעה וגם על בית-המשפט.

"עו"ד חדד, אדוני יפסיק לנהל את הדיון", הודיעה לו בשלב מסוים השופטת פרידמן-פלדמן. "אדוני ישב ולא ינהל לנו את הדיון. תפסיק את זה!".

עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות, שצפה יחד עם השופטים במתרחש בברייטון מאולם בית המשפט שבירושלים, העיר כי "העד [מילצ'ן] שאל שאלה, אם מותר לצעוק על שופטים".

"לא. לא", השיבה השופטת פרידמן-פלדמן, "התשובה היא לא".

מחר תסתיים החקירה הראשית של מילצ'ן ותחל חקירתו הנגדית בידי עו"ד חדד.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 645KB)

משפט המו"לים