חקירתו הנגדית של עד המדינה ארי הרו במשפט המו"לים הגיעה היום (23.5) ללב תרומתו להליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, השיחות בין נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שהוקלטו במכשיר הטלפון שלו.

כמו בימי החקירה הנגדית הקודמים שניהל עו"ד עמית חדד, בא-כוחו של נתניהו בפרשה המכונה "תיק 2000", גם היום כלל הדיון בעיקר אמירות של הסנגור על אודות אירועי אותם ימים, הצהרות שונות שבאמצעותן פרש את תזת ההגנה בפני העד ובית-המשפט, כשבסוף כל אמירה שיצאה מפיו הוסיף עו"ד חדד את השאלה "נכון?".

הרו, מצדו, השיב כמעט תמיד "נכון" או "כן", או שפשוט חזר מילה במילה על המשפט שאמר עו"ד חדד. רק לעתים נדירות תרם היגד עצמאי משל עצמו. לא פעם אישר דברים שעמדו בניגוד לגרסתו בחקירה הראשית.

בשתי השיחות המוקלטות נשמעים ראש הממשלה ומו"ל "ידיעות אחרונות" רוקמים עסקה, במסגרתה מציע מוזס לנתניהו שינוי דרמטי בסיקור של "ידיעות אחרונות" ואתר ynet וזאת בתמורה לכך שנתניהו יקדם חוק שיפגע במתחרה העיקרי של מוזס, "ישראל היום".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס, 5.4.2021 (צילום: אורן בן-חקון)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נכנס לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים ליום הראשון בשלב העדויות של משפטו הפלילי, שבו הוא נאשם בקבלת שוחד מהמו"ל שאול אלוביץ' ובכריתת עסקה מושחתת עם המו"ל נוני מוזס, 5.4.2021 (צילום: אורן בן-חקון)

בחקירתו הראשית סיפר הרו כי אחרי שנתניהו ביקש ממנו להקליט את הפגישה עם מוזס, וטרם ביצוע המעשה, התייעץ עם עו"ד דוד שמרון, קרוב משפחתו ויועצו הקרוב של נתניהו, כדי "לשאול אם זה נכון לעשות ולראות שזה חוקי לעשות". בחקירה הנגדית אישר לעו"ד חדד כי התייעץ עם עו"ד שמרון לא משום שחשב שיש בהקלטת מוזס "משהו לא ראוי" או "משהו פלילי או אפל" אלא משום שלא היה לו "נעים" להקליט אדם בלא ידיעתו.

"יש דוגמאות בהיסטוריה הפוליטית על הקלטות וזה אף פעם לא חיובי", הוסיף הרו בהקשר זה באמירה נדירה שאינה אישור בלבד לטענות עו"ד חדד.

בחקירתו הראשית סיפר הרו כי הפגישות בין נתניהו למוזס היו "דיסקרטיות" ואישר כי לבקשת נתניהו הן לא הופיעו בלו"ז הרשמי שלו. עוד טען כי לא שוחח עליהן עם איש וכי הן נערכו בשעות הערב.

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים, אחרי דיון נוסף במשפט השוחד שלו ושל רה"מ נתניהו, 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים, אחרי דיון נוסף במשפט השוחד שלו ושל רה"מ נתניהו, 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

היום, בחקירה הנגדית, הציג עו"ד חדד להרו קטעים מיומנו של נתניהו והראה כי ב-4.12, לדוגמה, בשעה שמונה בערב, נרשם "פרטי בטיפול הרו". עד המדינה אישר כי זו למעשה הפגישה עם מוזס. ב-13.12, מועד הפגישה השנייה, נכתב "פרטי בבית רהמ לבקשת ארי". עד המדינה אישר כי כיוון שכתוב "לבקשת ארי" סימן שהמזכירות בלשכה הכניסו את הפגישה ליומן.

עו"ד חדד לא הסתפק בכך והציג להרו תכתובת הודעות בינו לבין אדם בשם סקרג'י שעובד בביטחון בית ראש הממשלה. "מה יש בעשר היום?", שאל איש הביטחון והרו השיב: "נוני מוזס". בתגובה אישר הרו כי לא הסתיר מאנשי הביטחון בבית ראש הממשלה את זהותו של מוזס. בהמשך אישר גם כי נתניהו היה רגיל לקיים פגישות בשעות הערב וכי אין בכך כל דבר חריג.

הרו אישר לעו"ד חדד כי שמר על דבר קיום הפגישות לעצמו לא משום שחשב שיש בהן "משהו לא תקין" אלא כדי למנוע הדלפות לתקשורת. עוד אישר הרו כי לא ראה בכך בזמן אמת כל דבר מיוחד. עו"ד חדד ניסה לגרום להרו לאשר כי בפגישות עם מוזס גם לא היתה "דיסקרטיות מיוחדת לעומת שום פגישה אחרת", אך העד התחמק הפעם מאישור ורק אמר כי "יש סביב ראש הממשלה דיסקרטיות בהרבה מאוד דברים".

נתניהו רצה להתפשר

בחקירתו הראשית טען הרו כי עו"ד שמרון ייעץ לנתניהו באילו מילים להשתמש בשיחה עם מוזס ומאילו להימנע וזאת כדי "שלא תהיה אי הבנה של תן וקח סביב הנושאים". את הנקודה הזו ביקש עו"ד חדד לתקוף עד שלא יישאר לה זכר. מבחינתו, אין כל קשר בין מאמציו של נתניהו לקדם חוק שייפגע ב"ישראל היום"  לבין הרצון שלו לקבל סיקור נוח יותר, שלא לומר אוהד, מכלי התקשורת בשליטת מוזס.

את החלק הראשון במשוואה מסביר עו"ד חדד כרצון של נתניהו להגיע לפשרה פוליטית עם מוזס, לאחר שנוכח לדעת כי המו"ל הצליח לגייס לטובת הצעת "חוק ישראל היום" מספיק חברי כנסת כדי שתהפוך לחוק. משום כך החל במשא ומתן עם מוזס על הצעת חוק "מרוככת" (בדיון הקודם הרהיב עו"ד חדד עוז וטען כי לנתניהו כלל לא היה רצון לראות שוק עיתונות מודפסת שנשלט בלבדית על ידי "ישראל היום").

עו"ד דוד שמרון במסיבת עיתונאים של מפלגת הליכוד, 1.2.15 (צילום: תומר נויברג)

עו"ד דוד שמרון במסיבת עיתונאים של מפלגת הליכוד, 1.2.15 (צילום: תומר נויברג)

לגבי החלק השני במשוואה טען עו"ד חדד כי נתניהו ממילא לא האמין להבטחות של מוזס לשינוי הסיקור ובכל מקרה לא התייחס אליהן ברצינות ולא פעל בעקבותיהן.

הרו אישר את דברי עו"ד חדד לפיהם עו"ד שמרון סיפק לנתניהו ייעוץ "אסטרטגי פוליטי", לאו דווקא משפטי. עוד אישר הרו כי ממילא ו"בלי קשר לכלום" בכל שיחה של נתניהו עם איש תקשורת, בין אם מדובר בבעלים של כלי תקשורת, בעורך ראשי או סתם כתב, היה מתלונן ראש הממשלה על הסיקור שהוא ומשפחתו מקבלים. מיד בהמשך אישר הרו כי עו"ד שמרון יעץ לנתניהו לשוחח עם מוזס כדי לפתור את המשבר הפוליטי ביניהם וכיוון ששמרון הכיר היטב את ראש הממשלה וידע כי זה לא יתאפק ויעלה את נושא הסיקור הדגיש בפני נתניהו לא לקשור בין שני הנושאים ה"נפרדים".

אפילו לא אבק פלילי

בחקירתו הראשית אישר הרו לעו"ד אלון גילדין מהפרקליטות כי כשמוזס אמר בשיחה המוקלטת "בהנחה שיש חוק שאתה ואני הסכמנו עליו, I will do my utmost שאתה תהיה פה כמה זמן שתרצה. אני אמרתי לך את זה ואני חוזר ומסתכל לך בעיניים ואומר לך את זה", מוזס לא התכוון לעיניים של הרו.

בחקירה הנגדית אישר הרו כי אין לו "זיכרון אוטוביוגרפי מושלם", כלומר אינו ניחן בזיכרון מדויק של כל אירוע שאי פעם חווה, ולכן אינו זוכר האם כשמוזס אמר את הדברים הסתכל אליו "או לקיר או לרצפה או לשולחן או לראש הממשלה או לעציץ", כפי שהציג זאת עו"ד חדד. אמנם הרו ציין כי מוזס לא דיבר איתו ולכן הוא מניח שלא הסתכל עליו כשאמר את אשר אמר, אולם מיד בהמשך אישר את דברי עו"ד חדד כי לא מדובר בזיכרון אלא בהנחה בלבד ("אתה מניח, גם אני יכול להניח", הוסיף חדד. גם את הטענה הזאת אישר הרו).

הרו אישר כי לא שמע מנתניהו כל אמירה הכורכת בין הסיקור לבין החוק נגד "ישראל היום". הרו אישר גם כי נתניהו לא אמר לו אחרי השיחה שמוזס זה עתה הציע לו שוחד וכי לא חשב על כך בעצמו בעקבות השיחה

הרו אישר עוד כי בשיחות בין נתניהו למוזס עלו הרבה מאוד נושאים, לא רק הסיקור והחוק, וכן אישר כי לא שמע מנתניהו כל אמירה הכורכת בין הסיקור לבין החוק נגד "ישראל היום". הרו אישר גם כי נתניהו לא אמר לו אחרי השיחה שמוזס זה עתה הציע לו שוחד וכי לא חשב על כך בעצמו בעקבות השיחה. הרו אישר אף כי לא הרגיש בשיחה או לאחריה אפילו "אבק פלילי", כי לא פנה בעקבות השיחה לעו"ד שמרון לייעוץ, כי לא דמיין שמוזס הציע לנתניהו שוחד וכי לא דיבר על כך עם ראש הממשלה.

בשיחה בין מוזס לנתניהו הציע המו"ל לראש הממשלה לקשר בין הרו לבין עורך "ידיעות אחרונות" רון ירון ועורך ynet ערן טיפנברון. היום אישר הרו כי הוא ונתניהו לא מימשו את ההצעה. לא נוצר שום ערוץ ישיר בינו לבין העורכים הבכירים ולמעשה מעולם לא שוחח עמם. הרו אישר גם כי נתניהו מעולם לא ביקש ממנו לשוחח עמם וכי הן הוא והן נתניהו תפסו את הצעת מוזס כ"לא רצינית".

לנתניהו לא אכפת

בחקירתו הראשית העיד הרו כי נתניהו ביקש בשיחות עם מוזס "לשפר את המצב שלו מול 'ידיעות'". העד גם אישר לעו"ד גילדין מהפרקליטות כי נתניהו אמר לו "לא נצליח לזכות בבחירות אם ימשיכו כך ב'ידיעות'" וכן "אם אפשר להגיע להסכם עם נוני אז ננצח בבחירות".

היום, בחקירה הנגדית, אישר הרו כי נתניהו יכול היה להעלות את "חוק ישראל היום" להצבעה בקריאה ראשונה לפני פיזור הכנסת ובכך להגיע להסדר עם מוזס. "כלומר האמירה של 'להגיע להסדר עם נוני' היא כמעט אמירה לא רלוונטית", אמר עו"ד חדד. "אני לא יודע מתי שמעת, אם שמעת, באיזו מציאות שמעת את זה. גם אם זו מחשבה או ספקולציה ששמעת ודאי שזה לא דבר שעושים בפועל. בפועל לא מעבירים שום חוק ומפזרים את הכנסת".

"זה מה שראיתי", אמר הרו.

עו"ד חדד גם ציטט מחקירתו של הרו במשטרה, שם סיפר הרו שאחרי השיחה השנייה שהוקלטה במכשיר הטלפון שלו, במהלכה הבין מוזס כי נתניהו לא מתכוון לקדם כל חוק נגד "ישראל היום" לפני פיזור הכנסת, התקשר המו"ל להרו והביע את זעמו ותסכולו. הרו נשאל איך הגיב נתניהו כשהעביר לו את המסר ממוזס והשיב: "לא אכפת לו". מכאן הסיק עו"ד חדד כי אם לנתניהו היה חשוב הסיקור ב"ידיעות אחרונות", הרי שהיה צריך להגיד להרו "תרגיע אותו, שלא יכעס, בוא נביא לו כוס מים קרים, שוקולד, פרח, ורד". "זה לא עניין אותו כקליפת השום, נכון?", שאל עו"ד חדד. "נכון", השיב העד.

אוסף של שקרים ורכילויות זולות

עוד לפני החקירה על הפגישות בין המו"ל לראש הממשלה, נשאל הרו על פניות שלו למוזס בבנוגע לסיקור ב"ידיעות אחרונות".

בחקירה הראשית סיפר הרו על הפניות שהעביר למוזס מצד נתניהו לגבי שינויים במאמרים וכתבות וטען כי הפניות הללו היו "סביב אותה תקופה" של הפגישות בין המו"ל לראש הממשלה, וזאת משום ש"הקשר בינינו חודש סביב הדברים האלה".

עיתונאי "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר מלווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בוורשה (צילום מסך: לע"מ)

עיתונאי "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר מלווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בוורשה (צילום מסך: לע"מ)

היום, בחקירה הנגדית, אישר הרו כי הפניות שהעביר למוזס לא היו שונות מהפניות שהעביר מטעם נתניהו לבכירים בערוץ 2, ערוץ 10 או כלי תקשורת אחרים. הרו גם אישר כי אינו זוכר האם הפניות התרחשו בחודשים יולי או אוגוסט, לפני הפגישה הראשונה שתיאם בין נתניהו למוזס, שלפי כתב האישום נערכה בסוף ספטמבר.

בחקירה הראשית סיפר הרו על פנייה שלו אל מוזס שלא מטעם נתניהו, כדי שזה יפעל לגניזת אייטם שהכין העיתונאי איתמר אייכנר לגבי חשדות לאי-סדרים בחברת הייעוץ שהקים, חשדות שבבוא היום הפכו לכתב אישום נגדו.

בחקירה הנגדית אישר הרו כי הפנייה של אייכנר היתה לגבי עניינים שבאותה העת ראה כ"אוסף של שקרים ורכילויות זולות". עוד אישר הרו כי לא רצה שיתפרסם דבר מה שקרי על אודותיו וכי מוזס בסך הכל "זיהה שיש פה טענות לא נכונות והוא ניסה לעזור לך" וזאת "בלי קשר לשום דבר".

הרו אישר עוד אמירות של עו"ד חדד בהקשר זה וביניהן בין היתר את הטענות "אתה לא העלית על דעתך שמדובר בפנייה לא לגיטימית למוזס" וכן "אם היית חושב שיש בזה רבב של חוסר לגיטימיות לא היית פונה".

מחר תימשך חקירתו הנגדית של הרו.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.75MB)

משפט המו"לים