בפתח הדיון שנערך היום (26.12) במשפט המו"לים ביקש עורך-הדין ז'ק חן, סנגורם של בני-הזוג הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', לשאת דברים.

אתמול פורסם כי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, הנאשם מספר 1 במשפט המו"לים, קרא בשידור ברדיו גלי-ישראל במשתמע להוציא להורג את בכירי הפרקליטות, המשטרה והתקשורת, שעשו לתפיסתו יד אחת כדי להעמיד לדין את אביו.

"בסופו של דבר היה פה הפיכה שלטונית בזדון", אמר נתניהו הבן. "לא מתוך ראיית מנהרה ולא מתוך כל השטויות האלה, הם ידעו שהם תופרים גם אדם חף מפשע שהוא במקרה ראש ממשלה שנבחר על ידי העם הישראלי. זאת אומרת מבטלים את הבחירה של העם הישראלי, בחירה דמוקרטית, שקוראים לזה הפיכה, שקוראים לזה בגידה במדינה, וכולם מוזמנים להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ולהסתכל מה העונש על בגידה במדינה, וזה לא כלא".

בעקבות ביקורת ציבורית על דבריו הבהיר נתניהו הבן כי כל שביקש לעשות בשידור הוא "להדגיש למאזינים את חומרת העבירות הפליליות שביצעו תופרי התיקים לפי ספר החוקים הישראלי, ולא שום דבר מעבר". עוד הוסיף: "בוודאי שלא קראתי לפגוע באיש".

גם עו"ד חן לא השתכנע, כך נראה, מהסברי נתניהו הבן והבוקר ביקש להתייחס לאמירותיו, מבלי לציין את הדובר או את דבריו במפורש.

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של בני הזוג אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 26.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד ז'ק חן, פרקליטם של בני הזוג אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 26.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"יש ביקורת עזה ושיח ציבורי ער וזה דבר חשוב ומבורך", אמר סנגורם של בני-הזוג אלוביץ', "אבל לפעמים נחצים הקווים. כבודכם אולי לא היה מודע לזה ואני לא רוצה להרחיב יותר מדי, דברים שנאמרים לגופם של פרקליטים וחוקרים. והדבר הזה, אני אומר בשם בני-הזוג אלוביץ', אנחנו מסתייגים מהם בכל פה. אלה דברים חמורים, הם לא צריכים להיות, וצריך לעשות השתדלות מאוד גדולה להשאיר את השיח הזה מחוץ לאולם. זה דבר חמור ואסור שזה יקרה וחשוב לנו מאוד לומר שאנחנו מסתייגים מזה, אנחנו מסתייגים מזה באופן מוחלט בלי אבל ובלי שום סייג".

כמה שעות אחר-כך, בחקירה הנגדית של חוקרת רשות ניירות ערך פולינה גובזמן-קריב, השווה עו"ד חן את החקירות של מרשו לעינויים בכלא הסורי והטיח בחוקרת כי היא התעללה באלוביץ' בחדר המעצר, טען כי עשתה "שימוש פסול ונקלה ואסור ואכזרי ואיום ונורא בבני משפחה כנגד נחקרים בחקירות", הוסיף כי החוקרים התנפלו על בני משפחת אלוביץ' בהתנהלות עיוורת, עצרו משפחה שלמה וגררו אותה לחקירה שנועדה להטיל עליהם הלם ומורא, ותיבל את דבריו בכך שהכל נעשה תוך דרבון מצד "תקשורת אימתנית" שדורשת את ראשו של נתניהו.

פרשה 3 יוצאת לדרך

עוד קודם לכן השיבה גובזמן-קריב לשאלותיה של עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, וסיפקה לבית-המשפט באופן מסודר ומתוך היכרות ממקור ראשון תיאור של שלבי החקירה השונים שהובילו לכתב האישום בפרשה המכונה "תיק 4000".

במרכז האישום, יחסי שוחד בין נתניהו לבני-הזוג אלוביץ' במסגרתם העניקו בני-הזוג לנתניהו ומשפחתו אפשרות להשפיע על אופן סיקורם באתר "וואלה" ומנגד העניק נתניהו לאלוביץ' הטבות רגולטוריות במשרד התקשורת בכל הקשור לחברת בזק.

גובזמן-קריב, שעובדת כחוקרת ברשות ני"ע מאז 2012, סיפרה כי התיק החל כחשד נגד בזק, יורוקום (החברה הפרטית של שאול אלוביץ') ונגד אלוביץ' עצמו בנוגע לעבירות דיווח, ו"חשד לפעולות מכוונות שנעשו בבזק על ידי yes על מנת להשפיע על הדו"חות הכספיים ב-yes וזאת על-מנת שיורוקום ושאול אלוביץ' יוכלו לקבל את התמורה שהגיעה להם כתוצאה מעסקת בזק-yes. זה ראשית החקירה".

שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בדיון על הארכת מעצרו. 22.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, בדיון על הארכת מעצרו. 22.2.2018 (צילום: פלאש 90)

בהמשך, הוסיפה, עם פרוץ החקירה הגלויה בחשדות אלו, התברר שקיימת גם פרשה נוספת, "פרשת החפרפרת בבזק", שעניינה דיווחים לאלוביץ' מתוך ועדה בלתי תלויה שהוקמה לצורך אישור עסקת בזק-yes (פרשה זו התגלגלה לכתב אישום נפרד, שחלקו נמחק לאחרונה וכיום עומד בפני ערעור).

בנוסף התפתחה פרשה חדשה, שכונתה "פרשה 3", והיא זו שהתגלגלה למה שמכונה כיום "תיק 4000". התברר לחוקרים שמעבר לקשרים שקיים אלוביץ' עם לינור יוכלמן, מזכירת הוועדה הבלתי תלויה, היה לו גם ציר תקשורתי עם שלמה פילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת שאמור היה לפקח על בזק. במסגרת הציר הזה הועברו, דרך אנשי קשר כמו מנכ"לית בזק דאז סטלה הנדלר, מסמכים פנימיים של משרד התקשורת וטיוטות החלטות שנוגעות לרגולציה על החברה.

"ככל שעברנו על חומרים ראינו שזו לא היתה ההתעסקות היחידה של שלמה פילבר בנושאים הרגולטורים מול בזק באותו ערוץ חשאי, זיהינו עוד מספר נושאים רגולטורים שעברו דרך הג'ימייל של פילבר לבזק ואלוביץ' שכוללות טיוטות"

"הערוץ הזה העלה חשדות לעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, ולפיכך פתחנו בחקירה", שחזרה גובזמן-קריב וציינה כי בעיקר משך את תשומת לב החוקרים מסמך מאת פילבר שאותו העביר מנכ"ל משרד התקשורת לבזק בדצמבר 2016, והוחזר למשרד התקשורת עם שינויים שנועדו להיטיב עם תאגיד התקשורת הגדול במדינה.

במסגרת החקירה ב"פרשה 3" נחקרו פילבר ואלוביץ' לצד נושאי משרה בבזק, סיפרה חוקרת רשות ני"ע, וזאת כדי להבין מה עומד מאחורי השינויים שהכניסה בזק במכתב של פילבר. "ככל שעברנו על חומרים ראינו שזו לא היתה ההתעסקות היחידה של שלמה פילבר בנושאים הרגולטורים מול בזק באותו ערוץ חשאי", אמרה גובזמן-קריב, "זיהינו עוד מספר נושאים רגולטורים שעברו דרך הג'ימייל של פילבר לבזק ואלוביץ' שכוללים טיוטות".

עו"ד תירוש ציינה בפני חוקרת רשות ני"ע כי במהלך המשפט, והן במהלך חקירותיו של פילבר עצמו, עלתה טענה כי פעל באופן דומה גם מול חברת HOT וחברות אחרות.

גובזמן-קריב אישרה כי לא בחנה באופן כולל "את ההתנהלות הלא פורמלית של שלמה פילבר". לדבריה, "זו לא היתה המטרה של החקירה, החשד היה למרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, שההסתרה משרתת את האינטרסים של בזק ולא של הציבור".

עוד הוסיפה כי לאורך כל החקירה שאלה את פילבר כמה פעמים האם מסמכים שהעביר לבזק עברו גם לחברות אחרות, ולדבריה כשהוא השיב בחיוב ביקשה ממנו להפנות אותה למקרים כאלה. "תגיד לי לאן ללכת ואלך לחפש", אמרה גובזמן-קריב, לקול רחשים מספסלי הסנגוריה, "ובסופו של דבר לא סיפק שום דבר".

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

שלמה פילבר בפתח דיון בהארכת מעצרו. בית-משפט השלום בתל-אביב, 18.2.2018 (צילום: פלאש 90)

לפי החוקרת, בתיבת הג'ימייל של פילבר לא נמצאה תקשורת דומה עם חברות אחרות, ובבדיקת כלל התקשורת שלו עם חברות אחרות לא נמצא "קשר כזה של העברת מסמכים בצורה שמשרתת את האינטרסים של המפוקח".

במהלך חקירתו של פילבר ברשות ני"ע טען מנכ"ל משרד התקשורת כי אין לו שום קשר לנעשה באתר "וואלה", שהיה אף הוא, כמו חברת בזק, בשליטת בני-הזוג אלוביץ'. ואולם, בהמשך הציגו החוקרים לפילבר עדויות לכך שדווקא היה לו קשר לאתר. הודעה שקיבל מניר חפץ, דובר ראש הממשלה, עם מסר לפיו אין למנות את יואב גולן לעורך בכיר באתר, ושאותה העביר לאלוביץ'; הודעה נוספת שקיבל מפילבר לגבי כתבת "וואלה" מיה מנע שעליה נאמר כי "היא משלנו"; וכן חוברת עם ניתוח מאמרי דעה ב"וואלה" שפילבר קיבל והתבקש להעביר לאלוביץ'.

"כשישועה הגיע הוא התחיל לספר מיוזמתו על כך שבמהלך שנים ארוכות גם שאול אלוביץ' וגם איריס אלוביץ' 'מנחים' זו מילה עדינה לפי מה שתיאר, איזה כתבות לשים שאוהדות את רה"מ ובני משפחתו ואיזה כתבות צריך להוריד או לדרדר שלא אוהדות את רה"מ ובני משפחתו"

בעקבות העדויות הללו נערכה ישיבה אצל פרקליטת המחוז דאז, ליאת בן-ארי,  סיפרה גובזמן-קריב, ובעקבותיה התקבל אישור לחקור שלושה עדים נוספים: חפץ, שהעביר את שתי ההודעות לפילבר, יונתן שכטר, יועץ נתניהו שהעביר לפילבר את המעטפה עם חוברת ניתוחי מאמרי הדעה ב"וואלה", ומנכ"ל "וואלה" אילן ישועה.

לפי גובזמן-קריב, כשבאו לחקור את ישועה המטרה היתה ממוקדת, כמו בחקירות של חפץ ושכטר: להבין את התפקיד של "וואלה" בתקשורת בין פילבר לאלוביץ' ולברר האם חוברת המאמרים או ההודעות שפילבר העביר הגיעו לידיו.

"מה קרה בפועל?", שאלה עו"ד תירוש.

"כשישועה הגיע הוא התחיל לספר מיוזמתו על כך שבמהלך שנים ארוכות גם שאול אלוביץ' וגם איריס אלוביץ' 'מנחים' זו מילה עדינה לפי מה שתיאר, איזה כתבות לשים שאוהדות את רה"מ ובני משפחתו ואיזה כתבות צריך להוריד או לדרדר שלא אוהדות את רה"מ ובני משפחתו, כאשר הוא גם סיפר ששאול אלוביץ' קושר את הצורך בדרדור אותן הכתבות או העלאת הכתבות האוהדות לצרכים רגולטוריים שלו. הוא התחיל לספר את זה כששאלנו אותו ממש בתחילת החקירה, תשובה שנייה או שלישית שלו, הוא גם סיפר מיוזמתו על פגישת השיבוש בדצמבר 2016 ועל זה שהתבקש למחוק את כל התכתובות, הוא אמר שלא מחק אותן ומיוזמתו גם העביר לנו את התכתובות, גם מקבוצת הווטסאפ שלו ושאול ואיריס, גם עם ניר חפץ וגם עם זאב רובינשטיין".

העד אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 15.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

העד אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 15.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

אוצר ההתכתבויות הזה הוא שסיפק לחוקרים את התמונה על מה שהתרחש מאחורי הקלעים באתר, ופיענח עבורם גם את שאלת המניע של פילבר לפעול לטובת בזק במשרד התקשורת.

בתשובה לשאלת עו"ד תירוש האם החקירה כללה גם חיפוש ואיתור בטלפון של ישועה תכתובות ובקשות מגורמים מסחריים ופוליטיקאים אחרים השיבה החוקרת גובזמן-קריב כי גורמים מסחריים כלל לא עמדו לנגד עיניה, וכי לגבי פוליטיקאים אחרים הנושא לא נבחן "מאחר וההקשר של התיק היה הקשר בין הרגולטור של בזק לבין בזק ובעצם אילן ישועה שנמצא כמנכ"ל 'וואלה' ומקבל דרישות לעלות או להוריד כתבות שקשורות לרה"מ ובני משפחתו".

לדבריה, היא וחבריה כן עברו על כל התכתובות של ישועה עם בני-הזוג אלוביץ', ומהם "עלה באופן מאוד מאוד ברור שהדרישות שלהם היו בהקשר של רה"מ ומשפחתו ולא בהקשר לפוליטיקאים אחרים". בנוסף, טענה, גם עובדי מערכת "וואלה" טענו כולם כי הדרישות היו בעיקר מכיוון נתניהו ומשפחתו ולא מפוליטיקאים אחרים.

תחנת ממסר בטלפון של שאול אלוביץ'

גובזמן-קריב היתה החוקרת המרכזית מטעם רשות ני"ע של שאול אלוביץ' ב"תיק 4000" והשתתפה במרבית החקירות שלו בתיק זה, לצד החוקר אורי קנר ממשטרת ישראל.

"מבחינה חקירתית איך תפסת את מידת שיתוף הפעולה שלו עם החקירה?", שאלה עו"ד תירוש את העדה.

"אלוביץ ענה על שאלות, דיבר, לא שמר על זכות השתיקה. אבל בפועל הוא לא שיתף פעולה עם החקירה, הוא אמר רק את מה שרצה להגיד. הוא גם שיקר באופן בוטה, למשל בחקירה שלו באוקטובר סיפר שלא התערב בעניינים של 'וואלה', שיקר לעניין פגישת השיבוש, שהיו לנו ראיות ברורות לגבי זה"

"אלוביץ ענה על שאלות, דיבר, לא שמר על זכות השתיקה", השיבה גובזמן-קריב, "אבל בפועל הוא לא שיתף פעולה עם החקירה, הוא אמר רק את מה שרצה להגיד. הוא גם שיקר באופן בוטה, למשל בחקירה שלו באוקטובר סיפר שלא התערב בעניינים של 'וואלה', שיקר לעניין פגישת השיבוש, שהיו לנו ראיות ברורות לגבי זה".

עו"ד תירוש ביקשה להגיש ארגז שלם של התכתבויות בין אלוביץ' לגורמים אחרים, כולל בנו אור אלוביץ', שהיה בכיר בבזק והואשם גם הוא בפרשה הפלילית המקבילה. גובזמן-קריב היא שאיתרה את התכתובות וסימנה אותן לתיק, ועו"ד תירוש ביקשה להגיש באמצעותה את הראיות, תוך שהיא מבהירה כי לא תשאל את העדה על המסמכים הללו דבר. עו"ד ז'ק חן התנגד וטען כי יש להמתין עם ההגשה עד לחקירת אלוביץ'.

כשהשופטת רבקה פרידמן-פלדמן שאלה את הסנגורים האם הם "חולקים על זה שהן התכתבויות של מר אלוביץ'?" השיב עו"ד חן "לא". אולם לאחר שהשופטת פרידמן-פלדמן הבהירה כי אם כך אין בעיה להגישן באמצעות העדה גובזמן-קריב הסביר עו"ד חן כי דווקא יש מחלוקת לגבי מקור ההודעות. "ראינו כבר שטלפונים מסוימים שימשו כתחנת ממסר להעביר הודעות של אחרים", אמר עו"ד חן.

לדברי הסנגור של בני-הזוג אלוביץ', כשבעל השליטה בבזק קיבל הודעות מזאב רובינשטיין, מקורבם של בני הזוג נתניהו שהעביר דרישות ומענות משרה נתניהו לגבי הסיקור ב"וואלה", והעביר את ההודעות האלה לישועה, "הטלפון שימש כתחנת ממסר להעברת הודעות". בנוסף, אמר עו"ד חן, היו מקרים שבהם "הטלפון של איריס אלוביץ' שימש כתחנת ממסר להעברת הודעות", כמו למשל כשבני-הזוג היו בחו"ל ושאול אלוביץ' השתמש בטלפון של בת-זוגו כדי להעביר הודעות.

"אף פעם לא נטען כאן שהטלפון של מר אלוביץ' נחטף על ידי גורם על מנת להעביר הודעות מתוכו", התרעמה עו"ד תירוש, אבל השופטת פרידמן-פלדמן העירה כי להבנתה אין הסכמה "שכל מה שיש שם נשלח על ידי מר אלוביץ'". עו"ד חן אישר כי זו עמדת ההגנה. לפיכך הקשו השופטים על עו"ד תירוש עד שזו ביקשה רשות לטעון משפטית לעניין בהמשך השבוע ובינתיים לדחות את ההכרעה בסוגיה. השופטים נעתרו.

חקירה זה אירוע לא פשוט

בחקירה הנגדית של חוקרת רשות ני"ע גובזמן-קריב, הטיח עו"ד חן בגובזמן-קריב את השלכות החקירות הפליליות נגד אלוביץ' על חייו וחיי משפחתו.

"את יודעת שכתוצאה מהחקירות בתיק בזק ואחר כך ב'תיק 4000' שאול אלוביץ' איבד את כל אחזקותיו בחברות הציבוריות?", שאל.

"זה היה כתוב בעיתונים, לא התעמקתי", השיבה החוקרת.

"לא התעמקת", חזר על דבריה עו"ד חן.

"היו לי עוד כמה דברים לעשות", אמרה גובזמן-קריב.

"אנחנו יודעים", העיר עו"ד חן. "את יודעת שלחקירה שנפתחה ולתקשורת האימתנית שנלוותה היתה תוצאה הרסנית על עסקיו של שאול אלוביץ'?". בהמשך הוסיף ושאל "את יודעת שמפעל חייו של שאול אלוביץ' בעולם העסקי קרס?".

"אני לא יודעת להגיד את זה", השיבה גובזמן-קריב.

נאשמי "תיק 4000" שאול אלוביץ' (מאחור) ואיריס אלוביץ' עם עו"ד ז'ק חן, בכניסה לאולם הדיונים בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

נאשמי "תיק 4000" שאול אלוביץ' (מאחור) ואיריס אלוביץ' עם עו"ד ז'ק חן, בכניסה לאולם הדיונים בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"אם את לא יודעת להגיד את זה איך איימת על שאול אלוביץ' שזה מה שיקרה לו?", שאל עו"ד חן.

העדה ביקשה מעו"ד חן שיציג בפניה היכן איימה כך והסנגור הבטיח שיגיע לכך בהמשך. "אנחנו אומרים בחקירה דברים שהמטרה שלהם זה לעודד אמירת אמת", הסבירה גובזמן-קריב. "זו המטרה בחקירה. לא ייחלתי לשאול אלוביץ' לאבד שום דבר, זו לא היתה מטרה שלי, המטרה היחידה זה לקבל ממנו את הגרסה האמיתית לאירועים שקרו".

"כל האמצעים כשרים?", שאל השופט משה בר-עם.

"לא כל האמצעים כשרים, אנחנו פועלים בסמכות, במסגרת החוק, לא לחרוג לפסוּל והרבה לפני זה. אבל כן, חקירה זה לא אירוע פשוט ונחקר לא מעט פעמים יושב מולי והוא לא מעוניין לספר את האמת וכן לפעמים אומרים דברים שהם אולי לא נעימים לאוזן אבל המטרה זה כן לעודד אותו לומר את האמת", השיבה גובזמן-קריב.

עו"ד חן תהה האם האמירה "אתה הולך להיות שומר בשופרסל אחרי שתצא מעשר שנות מאסר" נועדה להביא את אלוביץ' להגיד את האמת. "אני בספק אם אמרתי את זה", העירה העדה והסנגור הטיח בה כי "הדבר הזה נאמר בנוכחותך".

"הדברים האלה לגיטימיים לשם אמירת אמת", השיבה העדה. "אני לא מתנהגת כך בחדר חקירות, לכל חוקר יש גישות חקירה משלו, אבל זה לא משהו שראיתי בו כלא לגיטימי".

יום הפרוץ הקשה והנורא הזה

חלק נכבד מהחקירה הנגדית היום הוקדש לאירועי "יום הפרוץ", המעבר מחקירה סמויה לגלויה, בתיק "4000". עו"ד חן טען כי היה זה "פרוץ אלים בכוונת מכוון ורעשני בכוונת מכוון שהוא חלק מההלם והמורא שרציתם להפיל על שאול אלוביץ'". גובזמן-קריב אמרה כי היתה שותפה לחלק מהחיפוש בבית אלוביץ' ו"לא ראיתי שנעשו שם דברים חריגים".

עו"ד חן הטיח בחוקרת רשות ני"ע כי במסגרת החיפוש בבית נעשה חיפוש גם בחדרו של אחד מילדי בני-הזוג אלוביץ'. "לא זוכרת אבל הגיוני", השיב החוקרת. "הגיוני! בסדר", אמר עו"ד חן ואז הדגיש: "לא, לא הגיוני".

עו"ד חן טען כי בפתח החקירה הגלויה של "תיק 4000" החוקרים "מתנפלים במירכאות בהרבה הלם ורעש על בני משפחה, שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', אור אלוביץ', עוצרים את כולם". הסנגור תהה לגבי החריגות של האירוע. "לא כל יום קורה שעוצרים משפחה שלמה, זו מכה וטלטלה גדולה. זה חריג", אמר.

"הם לא נעצרו בגלל שהם בני משפחה", גובזמן-קריב, "הם נעצרו כל אחד עקב החשדות נגדו".

עו"ד חן גער בעדה ("אחר כך אראה לך שגם נעצרו כבני משפחה, אל תתמודדי איתי, תשיבי לי") וביקש ממנה לנקוב בעוד מקרה אחד שבו רשות ני"ע עצרה משפחה שלמה. גובזמן-קריב לא נקבה.

בשלב זה עבר עו"ד חן למנות את השפעות הרוחב על בני משפחת אלוביץ'. חשבונות הבנק של ילדיהם נתפסו, כיוון שבני-הזוג אלוביץ' היו מורשי חתימה. ילד אחד שהיה בדיוק בטיול בדרום אמריקה "נשאר בלי כלום. בגלל ההתנהלות העיוורת שלכם". אמו של אחד הבכירים בבזק, עמיקם שורר, נשאלה על הקצבה שהיא מקבלת מהביטוח הלאומי ועל הדירה שבה היא גרה ומקורות המימון שלה. אמה של איריס אלוביץ' נחקרה ארוכות על תו נכה שיש לה משום שבתה מסיעה אותה דרך קבע "ודרך תו הנכה ניסו לקשור את איריס אלוביץ על בעלות של הרכב שלה".

"אני מציג לך שיטה", טען עו"ד חן, "ביום הפרוץ הקשה והנורא הזה, במיוחד למי שכבר צרוב בחקירת בזק ואיבד את כל עולמו, מתנפלים עליו, עוצרים את אשתו והבן שלו, גוררים אותו לחקירה שנועדה להטיל עליהם הלם ומורא".

"אין שיטה כזו", הבהירה החוקרת, "אני לא מכירה שיטה כזו".

"אראה לך שגם עשית שימוש בבני משפחה, שימוש פסול ונקלה ואסור ואכזרי ואיום ונורא בבני משפחה כנגד נחקרים בחקירות", הבטיח עו"ד חן. "את עשית בזה שימוש ללא הרף".

"אני לא זוכרת שעשיתי שימוש", השיבה העדה. "אני לא עושה שימוש בדברים שהם פסולים".

לדברי העדה, החקירה של אלוביץ' אכן היתה "לא פשוטה" ונאמרו בה "דברים לא פשוטים", אולם הכל במסגרת החוק והסמכות. "היו הרמות קול, אני זוכרת שהרמתי את הקול כמה פעמים במהלך החקירה אולי יותר מכמה פעמים, זה לא אירוע פשוט", הרחיבה. "יכולים להיאמר דברים שלא נעימים לאוזן ולא כיף לשמוע אותם ולא כיף להגיד אותם, אבל המטרה היא לגרום לאדם להגיד את האמת".

"זו גם המטרה של חוקר סורי כשהוא שולף ציפורניים", סנט עו"ד חן.

"אני לא זוכרת שאמרתי אימרות לא נעימות", הוסיפה העדה בהמשך החקירה, "אבל כן התייחסתי למוצגים ואמרתי שהוא משקר ודיברתי הרבה פעמים תוך הרמת קול".

עו"ד חן שאל את גובזמן-קריב האם היא יודעת שאלוביץ' נחקר בחקירות ארוכות של למעלה מעשר שעות בכל יום, והאם היא מכירה פסיקה של בית-המשפט העליון שלפיה חקירה לאורך שעות כה ארוכות היא פסולה.

"אנחנו עובדים בסמכות, אנחנו מלווים בייעוץ משפטי", השיבה העדה, "אנחנו עושים את החקירות במסגרת השעות שמתאפשרות לנו, אנחנו מנסים לעשות את החקירות בצורה הכי יעילה שאפשר תוך שמירה על זכויות החשודים".

בהמשך יום החקירה בבית-המשפט הציג עו"ד חן מבחר קטעי וידיאו מתוך חדר החקירות של רשות ני"ע, שבהם נשמע שותפה של גובזמן-קריב לחקירה, השוטר אורי קנר, מתריע בפני אלוביץ' כי הוא יישאר חסר כל ואשתו (הנאשמת אף היא בתיק) תשב בכלא.

"האם הדברים האלה הם בגבולות הלגיטימי בעינייך?", שאל הסנגור.

"אני לא חושבת שזה לא לגיטימי. אני בטקטיקה הזו לא משתמשת", השיבה העדה. לדבריה, האמירות הללו נועדו לגרום לאלוביץ' לשתף פעולה עם החקירה.

"למה את לא נוקטת כך?", תהה השופט בר-עם.

"אנחנו יותר שמרנים ברשות ני"ע, בבסיס שלנו. חקרתי הרבה מאוד חקירות לאורך השנים, אנחנו מעדיפים לקחת הרבה פחות סיכונים, אנחנו גם לא עושים הרבה תרגילי חקירה".

עו"ד חן הקרין קטע שבו נראית גובזמן-קריב צועקת על אלוביץ', כשהחקירה נוגעת בשאלת הוועדה הבלתי-תלויה בבזק שאישרה את עסקת בזק-yes. "אתה בורח!!", צעקה החוקרת על אלוביץ', "איך אמרת בחקירה הקודמת?!! פעלתנות יתר!! נכון?? אז יש לי חדשות בשבילך, יש לי ראיות שחור על גבי לבן כמו שאני אוהבת, זה הדברים שאני הכי אוהבת, תעבירי לי מידע מתוך הוועדה".

לאורך כל הזמן הזה נראה אלוביץ' מליט פניו בידיו, אך בסיום דבריה של גובזמן-קריב הוא מרים את פניו ומכריז בקול "שקר וכזב!".

"אנחנו שומעים שאת צועקת צעקות רמות, כשאת יושבת ממש סמוך אליו עם הגוף מוטה קדימה וזה קשה לאדם מבוגר שיושב לידך", גער בה עו"ד חן.

"אני חושבת שצעקות בחדר חקירה, על אף שזה לא נעים זה כלי לגיטימי לעשות בו שימוש", השיבה החוקרת.

התעללות של ממש

לפי עו"ד חן, לא רק שיטות החקירה של אלוביץ' היו פסולות, גם היחס לבקשותיו היה פגום. בדרך מביתו לחדר החקירות אמר החשוד דאז והנאשם היום כי למחרת יש לו תור לבדיקת אקו-לב וציין שהוא מחכה לתור הזה כבר שלושה שבועות. בתגובה, ציטט עו"ד חן מתמליל ההקלטה של הנסיעה, החוקר קנר הקניט אותו ואמר "שאול אלוביץ מחכה חמש שעות? חמש שבועות לבדיקה?". כשביקש אלוביץ' לאחר חקירה בת למעלה מעשר שעות להתחיל את יום החקירה למחרת בשעה מאוחרת מהרגיל, סורב.

כשחזר לביתו אחרי רצף של ימי חקירה ומעצר, "אחרי שהסתיימה מסכת השבי הזו", בלשונו של הסנגור, הגיע אלוביץ' לביתו "חולה ותשוש". וכשהוא נקרא לחקירות נוספות וביקש לעצור את אחת החקירות כי הוא חש ברע, אמרה לו גובזמן-קריב "לא יעזור לך לדחות את זה".

"אני מניחה שהתייחסתי לזה שאתה צריך להתמודד עם האמת", השיבה החוקרת.

לקראת סיום יום החקירה בבית-המשפט הבטיח עו"ד חן לחוקרת כי מחר יראה לה מה בדיוק עשתה בחדר החקירות. "מדובר בהתעללות של ממש שנטלת בה חלק", האשים.

"אני אף פעם לא התעללתי בנחקרים, אני פועלת לפי חוק ובסמכות", השיבה גובזמן-קריב.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.03MB)

משפט המו"לים