יאיר נתניהו דורש מהמדינה לשלם במקומו פיצויים בסך מאות אלפי שקלים שנגזר עליו לשלם אחרי שהפסיד בתביעת דיבה – כך נודע לאתר "העין השביעית". בתביעה, שהגיעה עד בית-המשפט העליון, נדרש בנו של בנימין נתניהו לפצות את עורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי על כך ששיתף ברשת חברתית תיאוריית קשר שקרית שייחסה לאלקלעי חברות באחווה סודית הפועלת להפלת ראש ממשלת ישראל באמצעות "תפירת תיקים".

בית-המשפט הורה ליאיר נתניהו לשלם לאלקלעי 250 אלף שקל בגין ההכפשה חסרת הבסיס (מחצית מסכום התביעה המקורית, שהוגשה גם נגד נתבע נוסף). הסכום תפח לכ-420 אלף שקל אחרי שנוספו לו הוצאות משפט, ריביות ותשלום להוצאה לפועל. לאחרונה פנה בנו של נתניהו לפרקליטות מחוז תל-אביב וביקש שהמדינה תישא בתשלום הפיצויים במקומו. הבסיס לבקשה החריגה הוא טענה שלפיה הפסדו של נתניהו בתביעת הדיבה נובע מרשלנות של עובד מדינה. גורם שמכיר את הבקשה מסר שבפרקליטות טרם קיבלו החלטה סופית בעניין.

את הפנייה של יאיר נתניהו הגיש בשמו משרד עורכי-הדין של עמית חדד, אחד מסנגוריו של בנימין נתניהו במשפט הפלילי שבו הוא עומד לדין על לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. עו"ד אורי שנהר, שותף במשרד, ייצג את יאיר נתניהו בשלבים האחרונים של ההליך.

פסק הדין הראשון שהורה ליאיר נתניהו לפצות את אלקלעי ניתן במרץ 2020, כהחלטה טכנית עקב אי-הגשת כתב הגנה. נתניהו פנה לבית-המשפט בדרישה לבטל את ההחלטה. הרשם אבי כהן, שנתן את פסק הדין המקורי, נטה להסכים. הוא הציע לנתניהו לשלם 5,000 שקל עבור הוצאותיו המשפטיות של אלקלעי – ולקבל הזדמנות לנהל את התיק. עו"ד יוסי כהן, שייצג אז את נתניהו הבן, סירב בשמו להצעה.

עו"ד עמית חדד באולם משפט המו"לים, יולי 2022 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עמית חדד, שמשרדו מייצג את יאיר נתניהו בתיק (צילום: יונתן זינדל)

לאחר מכן עִרער נתניהו לבית-המשפט המחוזי. הוא טען שלא יכול היה להגיש כתב הגנה משום שלא ידע שתובעים אותו. כתב התביעה, טען, כלל לא נמסר לידיו. "התביעה הוגשה למשרד ראש הממשלה, ואחד הפקידים במשרד (אדם שאיני מכיר ומעולם לא שמעתי את שמו אפילו) חתם בעצמו וללא סמכות על כתב התביעה לשליח", טען נתניהו בטור שפִרסם לאחרונה באתר "אייס". "לאחר מכן המכתב כנראה נזרק לאחת מערימות הדואר של המשרד (המשרד מקבל מאות מכתבים בשבוע), וכך עברו 60 יום מבלי שקיבלתי את המכתב או אפילו ידעתי על קיומו".

בית-המשפט המחוזי דחה את גרסתו של נתניהו וקבע כי כתב התביעה נמסר ל"מורשה לקבלת דברי הדואר הרשום" במעון ראש הממשלה בירושלים, שם התגוררה משפחת נתניהו בעת פתיחת ההליך, ולאחר מכן "עבר את כל התהליכים הבטחוניים לצורך 'זיכויו'" ו"הושם בתיבה שמיועדת לשוכני מעון ראש הממשלה". כפי שצוין כמה פעמים לאורך ההליך המשפטי, יאיר נתניהו הגיב בטוויטר על ידיעה עיתונאית שבה דווח על התביעה – ולפיכך יש להסיק שידע על הגשתה.

פניות נוספות של יאיר נתניהו, לבית-המשפט המחוזי ולבית-המשפט העליון, הסתיימו גם הן בדחיית בקשותיו. אחרי ההחלטה האחרונה, שניתנה בחודש שעבר, הודיע שבכוונתו לפנות שוב לבית-המשפט העליון בבקשה לקיים דיון בהרכב מורחב. הכסף כבר נגבה ממנו על-ידי ההוצאה לפועל, אך יועבר לאלקלעי רק אחרי שבית-המשפט העליון יאשר זאת סופית.

במקביל לתביעה של אלקלעי מתבררות כיום בבתי-המשפט תביעות דיבה שהגישו נגד יאיר נתניהו חברת-הכנסת לשעבר סתיו שפיר, ארגון השמאל מולד, הפעילה הפוליטית דנה כשדי וניר חפץ, דובר משפחת נתניהו לשעבר שהפך לעד מדינה במשפט המו"לים.

בשבוע שעבר יצא יאיר נתניהו לקמפיין ציבורי שנועד לגייס כסף כדי "לשים סוף לטרור המשפטי המופעל על אנשי ימין ולתביעות ההשתקה כנגדם". בקמפיין המקוון הוא מאשים את "השמאל" בניסיון להשתלט על השיח הציבורי באמצעות "תביעות השתקה הזויות, מגוחכות וחסרות כל בסיס" המוגשות במימון ממשלות זרות ו"מיליארדרים שונאי ישראל כמו ג'ורג' סורוס". בסרטון שהופץ עם השקת הקמפיין לא ציין נתניהו אם הוא מונה את עצמו בין "אנשי הימין" שנדרשים לשלם סכומי כסף גדולים בעקבות הפסדם בתביעות דיבה.

הפרקליטות: ההחלטה תימסר בימים הקרובים

מפרקליטות מחוז תל-אביב נמסר בתגובה לפניית "העין השביעית" כי טרם התקבלה החלטה בנוגע לבקשתו של נתניהו. "בא כוחו של יאיר נתניהו פנה לפרקליטות בבקשה לכסות את סכום הפיצויים שבית-המשפט פסק נגד לקוחו בתביעת הדיבה", נמסר מהפרקליטות. "בהחלטת בית-המשפט, שאושרה על-ידי בית-המשפט העליון, נקבע כי התביעה נמסרה לו כדין. בימים הקרובים תימסר לבא כוחו של הפונה תשובת המדינה".