אבי אלקלעי, עורך בכיר ב"וואלה", תובע חצי מיליון שקל מיאיר נתניהו ומהבלוגר אבי זלינגר בגין פרסום והפצה של תיאוריית קונספירציה שקרית. התביעה הוגשה בגין סדרה של למעלה מ-20 פרסומים שבהם קרא זלינגר לעצור ולחקור את אלקלעי בגין מעורבותו – כביכול – בקנוניה שתכליתה "הפלת" ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כחלק מחקירת "תיק 4000". יאיר נתניהו נתבע בגין שיתוף דבריו של זלינגר בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו.

נתניהו הבן טען בתגובה, באמצעות עו"ד יוסי כהן, כי כלל לא קרא את הפוסטים ששיתף. הבלוגר זלינגר טען כי בעקבות המכתב מחק את הפוסטים שבגינם הוגשה התביעה, התנצל וטען שהתכוון בכלל ל"אבי אלקלעי אחר".

הקנוניה חסרת הבסיס שהפיצו הנתבעים תוארה באתר "העין השביעית" בחודש ספטמבר האחרון: בסדרה של פוסטים ומונולוגים מצולמים טען זלינגר שאלקלעי הושתל ב"וואלה" מטעם קרן וקסנר, ארגון פילנתרופיה אמריקאי-יהודי המעודד מצוינות במגזר הציבורי, שכביכול החדירה סוכנים לרשויות השלטון הישראליות – וכעת מפעילה אותם כדי להחליף את ראש הממשלה. ה"ראיות" שזלינגר הציג ונופף בהן מול המצלמה היו תמונות ותדפיסים מהאינטרנט שעליהם שירבט הערות בטושים עבים.

בכתב התביעה מתוארת שגרת התנהלות: זלינגר מפרסם את הסרטונים והפוסטים באחת מכמה במות שהפעיל בפייסבוק, שתפוצתן מוגבלת – ויאיר נתניהו משתף את הדברים עם עשרות אלפי עוקביו בפייסבוק ובטוויטר. לטענת אלקלעי, זלינגר לקח חלק בקמפיין הרשת של הליכוד, והקפיד להדהד את דף המסרים של המפלגה ושריה.

אלקלעי קושר בין מועד פרסום העלילות – השבוע האחרון של אוגוסט 2019 – ובין מערכת הבחירות שהתקיימה זמן קצר לאחר מכן, וישיבות השימוע שבהן ניסו עורכי-דינו של ראש הממשלה להביא לסגירת תיקיו הפליליים. "בסמיכות זמנים, שאינה נראית מקרית", צוין בכתב התביעה, החלו יאיר נתניהו ואבי זלינגר להפיץ טענות שלפיהן אלקלעי הוא "שתול" שעבר הדרכה בקרן וקסנר לצד אנשי פרקליטות המדינה, ויחד איתם יישם "קונספירציה נגד ראש הממשלה". על כן, נטען בפרסומים, יש לעצור ולחקור אותם.

אחד מסעיפי כתב התביעה מתאר סרטון טיפוסי של זלינגר: הבלוגר עומד בפני המצלמה ומציג לצופים תצלום של אלקלעי ולצדו הכיתוב "מר מנדלבליט לטיפולך!!! אבי אלקלעי קרן וקסנר עורך 'וואלה', מתחת לאילן ישועה (פרשת בזק-'וואלה') שותף לעבירות הנסיבתיות!!". בהמשך, זלינגר פונה למנדלבליט ומבטיח ש"עוד ניתן לתקן את המצב" – באמצעות צווי מעצר וזימון אלקלעי לשימוע.

אבי זלינגר מניף תדפיס ובו חלק מתיאוריית הקונספירציה על אלקלעי (צילום מסך)

אבי זלינגר מניף תדפיס ובו חלק מתיאוריית הקונספירציה על אלקלעי (צילום מסך)

במקרה אחר שמוזכר בכתב התביעה הבטיח זלינגר ש"בקרוב" הוא יחשוף "מרגל בתיק '4000'" שפעל נגד המוסד והשב"כ – ואותת כי מדובר באלקלעי. "יוער כי עולה מן הדברים שהנתבע גם התלונן על התובע במוסד ובשב"כ", ציין עורך-דינו של אלקלעי, רון לוינטל.

אבי אלקלעי לא רק מכחיש את התיאוריות – אלא גם את העובדות שכביכול עומדות ביסודן. לדבריו, הוא מעולם לא היה חניך של קרן וקסנר ולא קיים קשר כלשהו עם גוף זה; הוא אינו איש שמאל אלא "חסר זיהוי פוליטי"; והוא כלל אינו מכיר את שאר ה"סוכנים" שלטענת זלינגר מעורבים לצדו בתוכנית להחלפת נתניהו – לרבות אנשי פרקליטות ועובדים במשרד התקשורת.

"לא היה לו כל קשר לקונספירציה כלשהי 'לשתול' אנשים או 'להישתל' ו/או לפגוע או לגרום להפסקת כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו", הובהר בכתב התביעה, שהוגש אתמול (26.11) לבית-משפט השלום בתל-אביב. את התיאוריות של זלינגר שהופצו על-ידי נתניהו הבן מכנה עו"ד לוינטל "סלט שלם של האשמות סרק".

לפי כתב התביעה, בפרסומים גם נטען שאלקלעי פִברק עדויות והתכתבויות עם מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, שהתיעוד שהעביר למשטרה הוא חלק מרכזי מהראיות שהובילו להעמדת ראש הממשלה לדין ב"תיק 4000". "מדובר בסיפורי בדיות מצוצים מן האצבע, על 'השתלת' התובע – שהוא עיתונאי רב-זכויות, לא 'מושתל' ולא קונספירטור של איש, באתר 'וואלה', ברמיזה ובהקשר לנסיונות לפגוע בראש הממשלה בנימין נתניהו. לא היה ולא נברא וגם לא משל היה", נטען בכתב התביעה.

אבי אלקלעי (צילום מסך)

אבי אלקלעי (צילום מסך)

אחד מפרטי המידע שעליהם בנה זלינגר את תיאוריית הקונספירציה שלו הוא ידיעה קצרה שפורסמה ב-2015 באתר "העין השביעית", שהצביעה על העובדה שאבי אלקלעי סירב לשאת בתואר העורך הראשי של אתר "וואלה" – אף שבפועל זה היה תפקידו. בסרטונים, זלינגר חוזר שוב ושוב לפרט הזה, וטוען שהוא מעורר חשדות. אלקלעי, בתגובה, מספק הסבר: לדבריו, הוא נשא בתואר "העורך הראשי" במשך זמן מה – אך בשלב כלשהו "הסתייג מהתואר" משום שנוכח לדעת שהעורך הראשי האמיתי של "וואלה" היה המנכ"ל ישועה.

אלקלעי ועורך-דינו מציינים כי לפני הגשת כתב התביעה הם פנו ליאיר נתניהו ולזלינגר והציעו לכל אחד מהם להסיר את הפרסומים מהרשת, להתנצל ולהציע "פיצוי ראוי" שיחסוך מהם את הצורך לנהל הליך משפטי. לפי כתב התביעה, נתניהו וגם זלינגר בחרו שלא להסיר את הפרסומים.

כאמור, במכתב מטעם יאיר נתניהו, שנשלח על-ידי עו"ד יוסי כהן, נטען כי בנו של ראש הממשלה כלל לא עיין בפרסומים של זלינגר לפני ששיתף אותם בחשבונות המדיה החברתית שלו. יאיר נתניהו, טען עו"ד כהן, "לא כתב מאומה אלא רק שיתף פוסט שאפילו לא קרא", ולא רק ש"אינו מכיר כלל את תוכן הפוסט" – אלא גם "אינו תומך באמור בו". עו"ד כהן הוסיף: "ככל שמרשך נפגע משיתוף הפוסט, אנא קבל את התנצלותי מראש".

זלינגר, מצדו, השיב כי התבלבל בין אבי אלקלעי מ"וואלה" לאבי אלקלעי אחר, שהוא לטענתו "עובד מדינה בוגר קרן וקסנר". בהודעת אימייל ששלח לעו"ד לוינטל, זלינגר מצהיר כי מחק מהרשת את כל הפרסומים על אלקלעי, וכי ישמח להתנצל בפניו ולהיפגש כדי "ללבן עניינים". עם זאת, לפי כתב התביעה זלינגר כלל לא הסיר את הפרסומים.

59954-11-19

* * *

לקריאת כתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 9.29MB)