קיץ 2009. נתניהו נבחר שוב לראשות הממשלה אחרי עשור במדבר האופוזיציוני, אבל יש לו עניינים דחופים לא פחות מניהול המדינה. כשהוא למד על כך שבמוסף היומי של "ידיעות אחרונות" עומדת להתפרסם כתבת מגזין על יאיר נתניהו לקראת גיוסו, ראש הממשלה עוצר ישיבה במוסד, מפנה מהחדר את ראשי מערכת הביטחון ומנהל מערכה לצינזור הכתבה. בהמשך הוא נפגש עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, ומבקש ממנו לטפל בעניין.

ניסיונות ההתערבות של נתניהו נוחלים הצלחה. התיכוניסט נתניהו, מסתבר, הותיר אחריו שובל של גידופים והכפשות ברשת חברתית חדשה, פייסבוק, שזה עתה הושקה הגרסה העברית שלה. אלו הגיעו לידיו של הכתב, כולל תיאורים לא מחמיאים מחבריו לספסל הלימודים. כל אלו נעלמו מהטקסט או רוטשו ללא הכר. על הגרסה המרוככת שפורסמה לבסוף אמר נתניהו האב שהיא "כתבה טובה". אמא שרה מתקשרת לדובר המשפחתי ניר חפץ להודות לו על העבודה הטובה ונתניהו הבן ממשיך בדרכו, לשירות נוח בדובר צה"ל, כשהוא מלווה מאבטחי שב"כ.

מאז הספיק יאיר נתניהו להשתחרר, לחיות "חיים רגילים" של בן גילו, כפי שהסביר כשהתייחס להקלטה שלו משוחח עם חבריו על בילוי עם זונה כשהם ברכב שרד ממשלתי המסיע אותם בין מועדוני חשפנות, ולהפוך לכוכב ברשתות החברתיות. הפעם לא צריך להפעיל מערך של דוברים ולחצים כדי להסתיר את הסגנון הפראי, הגידופים וההכפשות. הם מופיעים בגלוי, תחת שמו של נתניהו, בפעילות ענפה הכוללת עשרות פרסומים ביום והולכת וצוברת פופולריות.

נתניהו האב ונתניהו הבן בפייסבוק, 26.7.2019 (לחצו להגדלה)

נתניהו האב ונתניהו הבן בפייסבוק, 26.7.2019 (לחצו להגדלה)

הם גם משתלבים כחלק בלתי נפרד ממכונת התעמולה של נתניהו האב. כבר בקמפיין הבחירות ב-2015 היה נתניהו סמוך על אוזנו של אביו, וחיבר אליו כיועצים שניים מאנשי דובר צה"ל לשעבר, טופז לוק ויונתן אוריך. נתניהו האב, אז בן 66, גילה את עולם הרשתות החברתיות ואת היכולת לפנות ישירות לציבור, ללא תיווך של התקשורת וללא כל סינון שימנע ממנו להפיץ תעמולה, שנאה ושקרים.

הניצחון הסוחף והלא צפוי בבחירות העלה את ערכם של יאיר נתניהו וחבריו בעיני נתניהו האב, אולם במשפחה הקפידו לשמור על תדמיתו של נתניהו הבן כמי שפועל ברשתות באופן עצמאי, מעין שחקן סורר ובלתי מאולף, שלא קשור למכונת התעמולה הרשמית. בפועל, כפי שחשף כאן איתמר ב"ז בניתוחים שהתפרסמו כחלק מפרויקט סיקור הבחירות ב-2019, הציוצים והפוסטים של יאיר נתניהו היו מסונכרנים והשתלבו עם אלו של נתניהו והליכוד. שנים אחר-כך יאשר את הדברים עד המדינה ניר חפץ, לשעבר דובר משפחת נתניהו.

"יאיר נתניהו ממלא תפקיד ייחודי בקמפיין", כתב אז ב"ז, "חוץ מלהדהד את אביו, חשבונות המדיה החברתית שלו משמשים ערוץ מרכזי להזרקת תעמולה מלוכלכת, ספינים וחדשות כזב אל מעמקי הפידים ברשתות החברתיות – ומשם, לעתים, אל תוך מחזור הדם של כלי התקשורת המרכזיים".

ובכל זאת, יש בעיה: בישראל קיים חוק האוסר על אדם לבזות בני אדם אחרים ולפגוע בכבודם. הוא אף מצמיד לכך תו מחיר: פיצוי של 70 אלף שקל, או 140 אלף שקל אם הפגיעה נעשתה בזדון. זאת ללא הוכחת נזק. בממשלות נתניהו הקודמות ניסו להגדיל פי כמה את הפיצוי, אולם התיקון לחוק לא עבר בסופו של דבר. סגנונו של נתניהו הבן, הבוטה אף ביחס לתשפוכת המילולית הנהוגה ברשתות החברתיות, גורר עוד ועוד תביעות דיבה.

יאיר נתניהו מוקף במאבטחים, בימ"ש השלום בת"א-יפו, 10.3.2021 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו מוקף במאבטחים במהלך דיון בתביעת אלקלעי, בימ"ש השלום בת"א-יפו, 10.3.2021 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו נתבע במיליון שקל על-ידי 75 בוגרי תוכנית המלגות של קרן וקסנר, שאותה כינה כת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית. אזרחית בשם דנה כשדי תבעה ממנו חצי מיליון שקל בטענה שציוציו של נתניהו גרמו לכך שתעבור "הטרדה מינית קבוצתית ופומבית". עורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי הגיש נגד יאיר נתניהו תביעה בסך חצי מיליון שקל אחרי שנתניהו הבן שיתף פרסום של מפיץ קונספירציות שלפיו אלקלעי הוא חלק מקנוניה סודית שמטרתה הפיכה שלטונית נגד נתניהו.

עמותת המפגינים חוזה חדש ("קריים מיניסטר") הגישה נגד יאיר נתניהו תביעה בסך חצי מיליון שקל בגין פרסומים שלו שהשוו אותה למיליציה נאצית. ניר חפץ תובע ממנו חצי מיליון שקל בטענה שחשף פרטים אינטימיים ואסורים בפרסום, הפר את פרטיותו וגרם לו נזק. ארגון השמאל "מולד" תבע מנתניהו 140 אלף שקל אחרי שכינה את הארגון "אנטי-ציוני" ו"מטונף", בין היתר. חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר תבעה את יאיר נתניהו אחרי שכתב עליה שהיא "חובבת פדופילים", "קומוניסטית טיפשה" ו"מכוערת מבחוץ ומבפנים" והציע לה: "תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך, תלכי לאיזה כפר, תתאסלמי ותעזבי אותנו בשקט".

סכום התביעות מגיע כבר לכמה מיליוני שקלים, אולם בישראל לא נהוג לפסוק סכומים כאלו, גם במקרה של חיוב בדיבה. תביעות הדיבה נגד נתניהו העסיקו לפחות חמישה עורכי-דין שונים המגינים עליו, אולם לא ידוע אם הוא משלם להם או שהם מבצעים את עבודתם בהתנדבות, מתוך הזדהות עם משנתו של הלקוח או רצון לקרבה אל אביו. התביעות גם גוזלות זמן, משום שבעלי דין מחויבים להגיע לדיונים בבתי-המשפט, אולם גם בחזית זו יאיר נתניהו נוהג לעצב מציאות שתהיה נוחה לו.

את דרך ההתמודדות של נתניהו עם גל התביעות חורז מאפיין בולט: בנו של ראש הממשלה מתנהל כאילו הוא מעל לחוק. כתבי התביעה שנשלחים אליו לא תמיד זוכים למענה, לדיונים הוא לא תמיד מגיע, וכשהוא מחליט לכבד את המתדיינים בנוכחותו מתרחש שוב ושוב מופע אימים

באופן כללי, את דרך ההתמודדות של נתניהו עם גל התביעות חורז מאפיין בולט: בנו של ראש הממשלה מתנהל כאילו הוא מעל לחוק. כתבי התביעה שנשלחים אליו לא תמיד זוכים למענה, לדיונים הוא לא תמיד מגיע, וכשהוא מחליט לכבד את המתדיינים בנוכחותו מתרחש שוב ושוב מופע אימים, מעין שחזור בחי באולם בית-המשפט של האופן שבו הוא מתנהל בטוויטר. יאיר נתניהו מתפרץ לדברי עורכי-הדין, מפריע לחקירת העדים, מתווכח עם השופט, משתרע על ספסלי בית-המשפט, צועק ומקלל.

מופע כזה התרחש לאחרונה בבית-משפט השלום בתל-אביב, בדיון בתביעה שמנהלת נגדו סתיו שפיר. נתניהו הגיע באיחור של חצי שעה לדיון, חיבל במהלך התקין של החקירות, הוצא פעמיים מהאולם, מתח רגליים על הספסל וגרר ממקומו את דוכן העדים. לקינוח כינה את התובעת "כלבה".

במקרים אחרים, כאמור, נתניהו כלל לא עונה לתביעות המוגשות נגדו. הדבר כבר עלה לו בחיוב תשלום מלוא דמי הפיצויים, רבע מיליון שקל, שתבע ממנו עורך "וואלה" לשעבר אלקלעי (סדרת הליכים בהם פתח נתניהו כדי לבטל את ההחלטה, שבכולם הפסיד, התפיחה את סכום הפיצוי ל-420 אלף שקל). בשבוע שעבר פִרסם נתניהו טור ארוך באווירת תיקים תפורים, אכיפה בררנית ורדיפת הפרקליטות, שבו חזר על טענותיו כי לא ידע על התביעה משום שהוא גר במעון ראש הממשלה שהדואר אליו עובר בקרה בטחונית, וכי העובדה שכתב על התביעה בטוויטר לא מוכיחה שידע על קיומה משום שלא הבין את ההבדל בין מכתב התראה לתביעה.

השבוע הפך אקטואלי הרגל אחר של יאיר נתניהו, לא ההתעלמות מתביעות אלא הנטייה להיעדר מהדיונים המתרחשים במסגרתן. נתניהו אמור היה להופיע היום (7.12) לדיון הוכחות בתביעת דיבה שהגישה נגדו דנה כשדי. גם לתביעה זו לא הגיב נתניהו, רק אחרי שעבר המועד והוא חויב בתשלום של חצי מיליון שקל (החיוב בוטל, ונתניהו הגיש כתב הגנה).

יאיר נתניהו (משמאל) עם עורך דינו אורי שנהר (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו (משמאל) עם עורך דינו אורי שנהר (צילום: אבשלום ששוני)

אתמול ביקש אחד מעורכי-דינו של נתניהו, עו"ד אלי פרי, לדחות את מועד הדיון משום ש"באופן מפתיע, ביום 5.12.2022 הנתבע חש ברע ופנה לקבלת טיפול רפואי". לפי הודעת עו"ד פרי, נתניהו אובחן כמי שסובל מדלקת בדרכי הנשימה, חום וכאבי ראש קשים, וקיבל אישור מחלה. לבקשה צורף אישור מחלה שלפיו נתניהו הבן "אינו מסוגל לעבוד" בימים הקרובים. על החתום: ד"ר הרמן ברקוביץ', הידוע גם כצבי ברקוביץ', מומחה ברפואת ילדים, המשמש כרופא של משפחת נתניהו ונחשב לאחד מאנשי האמון המקורבים ביותר למשפחה.

התובעת, כשדי, הטילה בתגובה ספק במהימנות הצהרתו של נתניהו. נתניהו לא הגיע גם לדיון המקדמי הראשון בתביעה, הזכירה באמצעות באי-כוחה, עורכי-הדין רון לוינטל ועילית גלעד (שנגדה מנהל יאיר נתניהו משפט נפרד). "הנתבע לא הגיע כי הוא חולה", הודיע אז בא-כוחו עו"ד יוסי כהן. "אני מציג לבית-המשפט אישור מחלה. אני ידעתי על זה אתמול בלילה". באותו מועד החליט השופט רונן פלג כי נתניהו ישלם לתובעת הוצאת בסך 2,000 שקל בשל היעדרותו.

יום בלבד לפני הדיון השלישי בתביעת כשדי, הזכירו עוד באי-כוחה, ביקש נתניהו פטור מהתייצבות בבית-המשפט ורשות להיות נוכח באמצעות שיחת וידיאו, משום שהוא נמצא מחוץ לישראל. הנתבע, כך טען אז בא-כוחו עו"ד פרי, "הופתע לחלוטין" מהמועד שנקבע לדיון. לדבריו, "בשל שגגה, ובתום לב מוחלט, מועד הדיון [...] נשמט מיומנו [...] ככל הנראה מטעמים טכניים הנובעים מאיפוס ההגדרות במכשיר הסלולרי של הנתבע".

"אין ספק שמדובר בהתנהלות לא תקינה מצד הנתבע", כתב השופט פלג על הגשת בקשה להיוועדות חזותית ערב הדיון, אך החליט לא לנקוט נגד נתניהו סנקציה כלשהי

בית-המשפט דחה תחילה את הבקשה, אך בהמשך התרצה. "אין ספק שמדובר בהתנהלות לא תקינה מצד הנתבע", כתב השופט פלג על הגשת בקשה להיוועדות חזותית ערב הדיון, אך החליט לא לנקוט נגד נתניהו סנקציה כלשהי. נתניהו עצמו לא השתתף לבסוף באופן שוטף באותו הדיון, בשל תקלה טכנית שבגינה לא הצליח לשמוע את הנאמר באולמו של השופט. לפי עורכי-דינה של כשדי, הוא נראה במהלך הדיון שותה קפה ומשוחח עם חבריו.

גם יום לפני מועד ההוכחות שנקבע לנתניהו בתביעת דיבה אחרת שהוגשה נגדו, התביעה של סתיו שפיר, הוא נתקף בחולי. "נתניהו מרותק למיטתו בשל אירוע רפואי דחוף שתקף אותו", כתב לבית-המשפט עו"ד יניב לנקרי, פרקליט נוסף המייצג את נתניהו, ועל כן "אין מנוס מלבקש את דחיית הדיון". "קדושת החיים, כמו גם כוחות עליונים כדוגמת אירוע רפואי המחייב מנוחה מלאה, כפי שמורה הרופא המטפל - גוברים בנסיבות אלו", הודיע עו"ד לנקרי.

גם לבקשה ההיא הוצמד אישור מחלה מאת ד"ר ברקוביץ'. הרופא הטוב העניק לנתניהו הבן חמישה ימי מחלה. גם בתביעת דיבה שלישית שהוגשה נגדו, על-ידי ארגון מולד, הודיע נתניהו הבן יום לפני הדיון כי הוא חולה. עו"ד כהן הגיש לבית-המשפט אישור מחלה - שוב מאת ד"ר ברקוביץ'.

עו"ד יוסי כהן (בקדמת התמונה) עם יאיר נתניהו (צמוד לו מימין) ומאבטחים, בדרך לדיון באחד ממשפטי הדיבה שנתניהו מעורב בהם (צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד יוסי כהן (בקדמת התמונה) עם יאיר נתניהו (צמוד לו מימין) ומאבטחים, בדרך לדיון באחד ממשפטי הדיבה שנתניהו מעורב בהם (צילום: אבשלום ששוני)

באי-כוחה של כשדי מפנים גם לידיעה שפורסמה באתר mako, המסתמכת על ציוצים של פעילים חברתיים שתיעדו בזמן אמת את מכשיר הטלפון הסלולרי של עו"ד כהן בעת שייצג את האח הצעיר אבנר נתניהו בבית-המשפט. בצילומים ניתן לראות כי יאיר נתניהו כותב לכהן: "אתה נותן לו [לאבנר] לעבור חקירה נגדית משפילה. למה הוא צריך להופיע?". ובהמשך: "למה לא אמרת לו שיגיד שהוא חולה".

"לפנינו פרקטיקה קבועה של המבקש, עקבית, קונסיסטנטית, אישור מאותו רופא 'בית', אותה מחלה המפציעה חדשות לבקרים אך ורק טרם דיוני המבקש השונים", טוענת כשדי באמצעות עורכי-דינה. "האישור הרפואי אותו מציג הנתבע, באופן עקבי, הינו אישור סתמי לגמרי של אותו רופא ילדים, אשר מוכר כרופא הבית של משפחת הנתבע". כשדי מוסיפה כי היא "סבורה כי בקשת המבקש אינה מהימנה".

על כך הגיב נתניהו בתצהיר חתום: "בימים האחרונים אינני חש בטוב". לפי נתניהו, ב-5 בדצמבר "התגברו הכאבי ראש [כך במקור] והיה לי חום גבוה", ואילו ב-6 בדצמבר "אני מרגיש עוד יותר רע ולא יצאתי כל היום מהמיטה, ואני עדיין עם חום גבוה וכאבי ראש חזקים. [...] כדי לשמור על צנעת הפרט שלי אבקש לא לפרט מעבר לאמור לעיל".

למרות מחלתו, נתניהו מתגבר על הכאבי ראש וממשיך גם ביומיים האחרונים בפעילותו ברשתות החברתיות, מצייץ בטוויטר ומפרסם פוסטים בחשבון הפייסבוק שלו

השופט פלג קיבל את הבקשה וביטל את הדיון, בלי לחייב את נתניהו בהוצאות. "נוכח האמור בתצהיר הנתבע, שצורף אליו אישור מחלה, נראה כי לא יהיה מנוס מדחיית מועד הדיון", החליט. למרות מחלתו, נתניהו מתגבר על הכאבי ראש וממשיך גם ביומיים האחרונים בפעילותו ברשתות החברתיות, מצייץ בטוויטר ומפרסם פוסטים בחשבון הפייסבוק שלו.

אגב, לא רק יאיר נתניהו נתקף מיחושים רגע לפני דיונים בתביעות שבהן הוא מעורב. גם אמו, שרה נתניהו, נעדרה לאחרונה פעם אחר פעם מדיונים בתביעה שהיא עצמה הגישה.

לפני שבועות אחדים התקיים דיון בתביעה שהגישה נתניהו נגד עובדת לשעבר במעון ראש הממשלה, סילבי גנסיה. הדיון החל בהודעת בא-כוחה של נתניהו, עו"ד יוסי כהן. "אני מתנצל, התובעת חולה", הודיע, "מציג לבית-המשפט אישור מחלה". בא-כוחה של גנסיה, עו"ד אופיר שמשון, הזכיר לשופטת דורית קוברסקי כי גם לדיון הקודם בתביעה נתניהו לא הופיעה, ודרש להטיל עליה הוצאות. "אכן זו לא פעם ראשונה שאין התייצבות מטעם התובעת", כתבה השופטת קוברסקי, "אלא שהוצג לעיוני אישור מחלה ועל כן אין לי יכולת לחייב במקרה כזה בהוצאות".

עזרה לאנשי ימין

בהמשך להתנסויותיו האישיות בחזית המשפטית, פתח השבוע נתניהו הבן במערכה למימון "הגנה משפטית לאנשי ימין ברשתות". לקריאה צורף סרטון בסגנון טיפוסי, ערבוביה של קונספירציות, הכפשות, התקרבנות והדהוד של מסע תעמולה אנטישמי מהונגריה. לפי נתניהו, תביעות הדיבה שהוגשו בין השאר נגדו, הן בגלל עמדותיו הימניות, ולא משום שהוא מוציא דיבה כשהוא מביע אותן.

לפי "הארץ", העמותה שאליה מגיעים הכספים היא "הפורום לקידום חופש הביטוי בישראל" שמייסדיו וחברי הוועד שלו הם יואל שלמה קנפלר והרב שמשון אלבוים, ראש מינהלת הר הבית ופעיל בית בארגוני מקדש שונים. בדף הקמפיין מוצהר כי הוא צבר עד כה יותר מ-80 אלף שקל, אולם אין שום הסבר למי מיועד הכסף שגויס. ההתיחסות היחידה לכך היא השורה הסתומה "אופן השימוש בפועל בכספים שיגוייסו יקבע על ידי העמותה בהתאם לנהליה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בנו יאיר, למחרת ניצחון הליכוד בבחירות 2015 (צילום: יונתן זינדל)

נתניהו עצמו, כך התברר במהלך אחד ההליכים שנפתחו נגדו, מגלגל בחשבונות העובר-ושב שלו סכומים גדולים מאלו שנפסקו כנגדו. לאחר שהצהיר בפני בית המשפט כי "אין לו את האמצעים הכספיים" לשלם פיצוי בגובה רבע מיליון שקל, הציג התובע, אבי אלקלעי, מידע שנמסר מההוצאה לפועל שלפיו מדובר בתצהיר שקרי, וכי נתניהו הבן מחזיק 680 אלף שקל בשלושה חשבונות עובר-ושב ו-350 אלף שקל בפיקדונות.

לפי עו"ד שחר בן-מאיר, במידה וכספים מקמפיין המימון יועברו לכיסוי חובותיו של יאיר נתניהו, הדבר יהווה עבירה פלילית. לפי הוראות חוק השירות הציבורי אסור לעובד ציבור לקבל מתנה, גם אם היא ניתנת לבן או בת זוגו או לילדיו, כל עוד הם "סמוכים על שולחנו".

עו"ד בן-מאיר שיגר בעקבות הקמפיין של נתניהו הבן מכתב לנתניהו האב ובו הוא מתריע כי קידום הקמפיין על-ידי האב עלול לעלות לכדי הפרה של חוק המתנות, במידה וכספי הגיוס יעברו לכיסוי הפסדיו של נתניהו הבן בהליכים משפטיים שהוא מנהל.

עו"ד בן-מאיר מזכיר את פסיקת בג"ץ שקבעה כי הוראות החוק חלות לגבי כספים שנתניהו האב קיבל מבן דודו נתן מיליקובסקי. אם קבלת מתנה מקרוב משפחה אסורה על עובד ציבור, קל וחומר שאסור יהיה לקבל מתנה מאנשים זרים, טוען עו"ד בן-מאיר.

"ככל שמר יאיר נתניהו יקבל ולו שקל אחד מהקמפיין, הרי מדובר במתנה 'אסורה' שחלה עליך חובת הדיווח עליה", ממשיך המכתב, "וחובת העברת כל המתנה (כלומר כל הכספים אשר יתקבלו אצל יאיר נתניהו במסגרת הקמפיין) לקופת המדינה, וככל שלא תפעל לדווח על המתנה, מדובר בעבירה פלילית".

פנייה לדוברי משפחת נתניהו, יונתן אוריך ועופר גולן, לא הניבה מענה.