יעקב גרשוני, המכונה "קוּקי", היה הבעלים של חנות סיגרים בהרצליה בשם "הקבינט". לפני למעלה מחודשיים, בחקירתה הראשית של הדס קליין, תיארה אותו העדה כ"דמות צבעונית". אתמול (14.9), כששמו של "קוקי" שב ועלה בדיון, חזרה קליין על אותן המילים בדיוק.

קליין היא העוזרת האישית של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שעל פי כתב האישום במשפט המו"לים המטירו טובות הנאה בסך מאות אלפי שקלים על בני-הזוג בנימין ושרה נתניהו. בעיקר סיגרים לבנימין ובקבוקי שמפנייה ורודה לשרה. ביום העשירי לחקירה הנגדית של קליין בידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו לפרשה המכונה "תיק 1000", היה למוכר הסיגרים "קוקי" מקום של כבוד.

בקרוב יוכל בית-המשפט לעמוד בעצמו על מידת הצבעוניות של אותו "קוקי", עם הגעתו למסירת עדות. מן הסתם יספק אתנחתא משעשעת, אולם נראה כי לצבעוניות של מוכר הסיגרים יש, מהבחינה המשפטית לפחות, גם חסרונות. הנהלת החשבונות של "הקבינט" בניהולו לא היתה מסודרת, מתברר, כמו הנהלת החשבונות בחנויות האחרות שבהן רכשו המיליארדרים סיגרים ומשקאות אינספור. קבלות מסוימות, אין לדעת כמה, המתעדות רכישת סיגרים בהוראות המיליארדר מילצ'ן בשנים 2012-2013, אבדו לבלי שוב.

"מר יעקב גרשוני לא איתר את החשבוניות מהשנים האלה וטען שהנהלת החשבונות ניזוקה באופן שלא יצליח לשחזר אותה", תיאר ביובש עו"ד ד"ר אלון גילדין מהפרקליטות, כשנדרש לעניין. כל החשבוניות מהחנות של גרשוני שאותרו, הגיעו מעותקים שהחזיקה הנהלת החשבונות של מילצ'ן, אך לא נשמרו שם כל הקבלות לסיגרים שרכש ב"קבינט".

עו"ד עמית חדד, 14.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עמית חדד, 14.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

סנגורו של נאשם מספר 1 נתניהו, עו"ד חדד, העדיף לתאר את סיפור החשבוניות של "קוקי" באופן דרמטי יותר. "בחנות 'הקבינט' החוקרים ניצלו את העובדה שהנהלת חשבונות שם טבעה, לא יודע מה קרה לה, וראי איך הגיעו לסכומים של כתב האישום", טען. לפי עו"ד חדד, החוקרים עטו על ההזדמנות לנפח את היקף רכישת הסיגרים בחנות, כדי לעבות את האישומים נגד נתניהו.

"באופן מכוון הובילו אותך למקומות לא נכונים", אמר עו"ד חדד לעדה קליין וציטט מחקירתה במשטרה, שם העריכה תחילה כי היקף הרכישות ב"הקבינט" בשנים 2012-2013 עמד על כ-14 אלף שקל בשנה.

אחרי שנתנה הערכה זו, הוסיף עו"ד חדד, "החוקר מציג לך מצג שגוי כאילו שהרכישות היו בכמות של 5,000 שקל בחודש ואז את מסתמכת על מה שאמר החוקר ומגיעה לסכומים לא נכונים [...] החוקרים דוחקים בך בכוח להגיע למספרים אחרים [... ] החוקרים מנהלים איתך משא-ומתן מעוות ופסול כדי להגדיל ולנפח את הסכומים. כמה ימים את מגלה עמידות לדבר הזה עד שלבסוף את נשברת ומגיעה לסכומים מנופחים ושגויים [...] עשו לך סלט בראש אנחנו מנסים להחזיר את הסלט החתוך לירקות המקוריים".

"לא עשו לי סלט", התעקשה קליין, ובהזדמנות אחרת אמרה: "אני זוכרת שאמרו לי שאני לא מדייקת בסכומים, שהם הרבה יותר גדולים. אני לא זוכרת שאמרו לי 5,000 שקל לחודש. אמרו לי שמסכת עדים אומרת שאני שוכחת, שאני לא מעריכה נכון".

בחשבוניות שאותרו אצל מילצ'ן מהרכישות בחנות של "קוקי" מפורטים סוגי סיגרים שונים, כולם מהסוג היקר פחות. קליין התעקשה כי היתה רוכשת בחנות גם סיגרים יקרים יותר, אך לא ידעה להסביר מדוע דווקא החשבוניות שלהם לא נשמרו. עו"ד חדד טען כי זיכרונה הראשוני בחקירה, של מיעוט רכישות ובעלות נמוכה יחסית, הולם את החשבוניות שאותרו ועל כן הוא המדויק.

עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה, 14.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה, 14.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד גילדין ביקש להתנגד לדברי הסנגור חדד על התרגיל כביכול שביצעה המשטרה, ואחרי שהעדה יצאה מן האולם הפנה את השופטים לחלקים בתמליל חקירתה של קליין שעו"ד חדד לא הציג, או הצניע מאוד, ומהם עולה תמונה הדומה יותר לזו שזכרה קליין.

לדברי נציג הפרלקיטות, קליין נחקרה על היקף הרכישות מ"הקבינט" רק אחרי שחקרו על הנושא הזה את "קוקי", את העובדת שלו עינב סגל ואת הנהג של מילצ'ן יונתן חסון. "לשלושתם היתה הערכה של 48 אלף שקל בשנה לסיגרים, ומה שקרה הוא שקראו לעדה ואמרו לה 'תשמעי, היא והוא והוא העריכו ככה. מה דעתך?'", אמר עו"ד גילדין.

קליין, הוסיף עו"ד גילדין וכך אכן עולה מתמליל החקירה, אמרה לחוקרים כי "קוקי", סגל וחסון טועים להערכתה וכי הסכום נמוך יותר, אולם בסופו של דבר שינתה את הערכתה לגבי היקף הרכישות לנוכח העובדה ששלושה אנשים אחרים נקבו בסכום גבוה יותר, ושינתה את גרסתה לרכישות של כ-40 אלף שקלים בשנה.

"כתב האישום מבוסס על הערכות?", תהה השופט משה בר-עם.

"כתב האישום מבוסס על חשבוניות", השיב עו"ד גילדין, "למעט שביעית מהסכום. כל האירוע הזה הוא שביעית. בשנים 2012-13 חלק הארי של הקניות מבוסס על הרכישות שנרכשו בחנות 'הקבינט' ועליו אין תיעוד חשבונאי מלא, ואנחנו מתבססים על 4 עדים שנתנו הערכות. היא הרביעית". עו"ד חדד טען כי ההגנה גורסת שהיקף הסכום שאינו מתועד עומד על כחמישית, וממילא לא כל סיגר שנרכש הגיע לנתניהו כגרסת קליין.

תרגילים בחיסור וחיבור סיגרים

חלק ניכר מיום החקירה הוקדש כדי להוכיח את הטענה הזו, כשעו"ד חדד מבקש לכרסם בהיקף הסיגרים שניתן לנתניהו בשלל חזיתות. ראשית, טען, המשטרה סכמה את כל הסכומים שלפי החשבוניות שולמו עבור סיגרים והכפילה ב-0.98, זאת לפי הערכתה של קליין כי 98% מהסיגרים שרכשו פאקר ומילצ'ן הגיעו לידי נתניהו. בכתב האישום שהוגש, הוסיף עו"ד חדד, "המדינה קצת שינתה את המספרים בנוגע למילצ'ן, נתנה לנו 'הנחה' וייחסה 100%, את כל הסיגרים, לנתניהו".

מעבר לכך, הוסיף, ישנם סיגרים שלא הגיעו אל נתניהו. קליין אישרה את טענותיו: קופסה שנרכשה בסמוך לתחילת החקירה הפלילית ומעולם לא נמסרה לנתניהו; סיגרים שהגיעו לדירתו של פאקר בת"א, שם נתניהו לא ביקר מעולם; ושלל סיגרים בודדים שנקנו בתפזורת (נתניהו נהג לעשן מקופסאות חדשות, או לקחת קופסאות שלמות לביתו).

עו"ד חדד הוסיף כי בתחילת שנת 2016 נתניהו חדל לעשן לתקופה מסוימת בשל בעיה בריאותית, כך שסיגרים שנקנו אז לא הגיעו אליו. קליין העידה כי שמעה על כך ממילצ'ן אך אינה יודעת מעבר לזה דבר.

נאשם מס' 1 בנימין נתניהו, 12.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר האופוזיציה, נאשם מס' 1 בנימין נתניהו, 12.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

הסנגור של נתניהו שאל את קליין כמה סוגי סיגרים לדעתה נרכשו על ידי מילצ'ן ופאקר. העדה העריכה: 5-6 סוגים, אך עו"ד חדד הציג לה רשימה של 35 סוגים. את רובם, טען, נתניהו כלל לא נהג לעשן. עו"ד חדד הציג טבלה המסכמת את הסוגים השונים, אך ממנה עלה כי את מרבית הסוגים רכשו מילצ'ן ופאקר פעם אחת, לכל היותר פעמיים. לעומת זאת סיגרים מסוג קוהיבה סיגלו 6 וסיגלו 12, סיגרים שלפי קליין נתניהו נהג לעשן (אף כי העדיף את הסיגרים מסוג קוהיבה בהיקה 56), הופיעו במספר רב של רכישות.

להישג מסוים הגיע עו"ד חדד כשהתייחס להיקף רכישות הסיגרים של פאקר. אחרי שחילץ מקליין, בלא מאמץ, אישור לכך שנתניהו מעולם לא שהה בדירתו התל-אביבית של המיליארדר ברויאל ביץ', ועל כן הסיגרים שעישנו שם נצרכו בידי אנשים אחרים, הוא הקרין על המסכים באולם בית-המשפט כמה חשבוניות של סיגרים שנרכשו עבור פאקר במועדים שבהם טרם רכש המיליארדר, לדרישת נתניהו, את הבית הסמוך למעון הפרטי של ראש הממשלה דאז בקיסריה. במילים אחרות, הסיגרים באותה התקופה היו אמורים להגיע לדירתו של פאקר שבת"א. בהמשך הראה עו"ד חדד כיצד אותן רכישות ממש נכללו בכתב האישום בסך טובות ההנאה שסיפק לכאורה פאקר לנתניהו.

עו"ד גילדין טען כי "המאסה הגדולה של הסיגרים שנרכשו" על ידי פאקר ומילצ'ן הגיעו לידי נתניהו.

"האנשים האלו, שצורכים את הסיגרים ברויאל ביץ', והם לא נתניהו, הם לא נעלמו כשקנו את הבית בקיסריה", הוסיף עו"ד חדד.

"נו", הגיבה קליין.

"נכון?", שאל עו"ד חדד.

"נכון", הודתה העדה.

ג'יימס פאקר בצילום מסך מתוך כתבתו של רביב דרוקר בערוץ 10, 2016

ג'יימס פאקר בצילום מסך מתוך כתבתו של רביב דרוקר בערוץ 10, 2016

"ולכן אפשר להניח בוודאות שאם הם עישנו סיגרים בדירה ברויאל ביץ' הם עישנו גם בדירה שלו בקיסריה".

קליין שאלה למי בדיוק הוא מתכוון, ואחרי שעו"ד חדד הסביר כי אין לו מושג, אבל בוודאי היו שם אנשים כאלה, אמרה קליין: "היו הרבה אנשים שהיו בדירה שלא הגיעו לקיסריה. יאיר נתניהו, למשל, לא הגיע לקיסריה".

"אבל חלק מאותם אנשים כן הגיעו", אמר השופט משה בר-עם.

"יש להניח", השיבה קליין.

"ולכן השאלה אם הם עישנו", המשיך השופט.

"יתכן", הודתה לבסוף קליין.

עיניים מזרות אימה

עו"ד חדד שמר לאורך מרבית יום החקירה על טון רגוע במיוחד כשפנה אל קליין, אך היו בכל זאת כמה חילופי מהלומות מילוליות בין השניים. כששמו של הנהג יונתן חסון עלה שאל אותה עו"ד חדד: "גם ליונתן את שולחת הודעות על המשפט?", תוך שהוא מכוון לדבריה משבוע שעבר לפיהם היא מעדכנת את מילצ'ן בדיווחים השונים על המתרחש במשפט.

"מה זה?!", הגיבה קליין בתדהמה והוסיפה, כשהיא מסמנת בראשה לכיוונו של אלי ציפורי, "את ההכפשות של ליצן החצר אני שולחת לו? למה שאני אשלח לו?". עורכת-הדין טלי גוטליב, שבדיוק שהתה באולם כשהאירוע התרחש, התרעמה ממקום מושבה.

העדה הדס קליין, מאובטחת, מגיעה לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים. 13.9.2022 (צילום: יונתן זינדל)

העדה הדס קליין, מאובטחת, מגיעה לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים. 13.9.2022 (צילום: יונתן זינדל)

בכל פעם שקליין התבקשה לצאת מהאולם לצורך שמיעת התנגדות התביעה לאחת משאלותיו של עו"ד חדד, נלוו אליה גבר ושלוש נשים, שבאו לתמוך בה בעדותה. בחלק מהמקרים יצא מן האולם גם גבר שהסתודד בהפסקות עם ציפורי, והקניט את העיתונאים על מה שהוא רואה כסיקור פגום של המשפט.

לפני שהשופטים הכריזו על הפסקה נוספת במשפט, פנתה אליהם לפתע קליין ואמרה: "יש לי רק בקשה אחת. יש פה איש אחד שכשיצאתי להתנגדויות הוא עמד לידי. אני יכולה לבקש מבית המשפט שהוא לא יעמוד לידי? הוא עומד ונועץ בי עיניים מזרות אימה. מגיע לי את השקט שלי כשאני עומדת פה ומדייקת ומנסה שלא לטעות, שלא יעמוד מישהו וינעץ בי עיניים".

עו"ד חדד, שהקדיש חלק ניכר מחקירתו הנגדית את קליין לנושאים שנראו כי נבחרו כדי לשרת את הנאשם תקשורתית יותר מאשר משפטית, מיהר לצדד בבקשה. "מובן מאליו", אמר, שלא ראוי שאיש ייצמד ויטריד עדה במהלך משפט.

אוזלת היד של השופטים נמשכת

לאורך כל יום החקירה, כמו בימים האחרונים, דרשו השופטים מעו"ד חדד להפנות לעדה אך ורק שאלות רלוונטיות, כאלה שיכול להיות ערך בתשובותיה עליהן.

"מה זה קשור אליה? מה השאלה לעדה?", תהתה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן אחרי שעו"ד חדד הקדיש את דבריו למחדלי התביעה. כמו בימים הקודמים, ולמעשה - כמעט בכל ימות המשפט - הסנגור לא נרתע, והמשיך בדבריו.

"עו"ד חדד, עוד פעם אני אעיר אותה הערה", אמרה השופטת פרידמן-פלדמן. "אגיד למה זה חשוב", הבטיח עו"ד חדד. "אולי קודם תשאל את השאלה ואז נדע אם זה רלוונטי", הציעה השופטת. "אני רוצה שנבין את המתודולוגיה, זה ייקח עוד שתי דקות", ביקש עו"ד חדד להרגיע. "כל מקום שבו שואלים את העדה על מה שעשתה המדינה, זה לא הזמן ולא המקום", הבהירה השופטת, אך עו"ד חדד המשיך בשלו.

"יש פה שאלה גם? על מה היא עונה את זה?", הקשתה השופטת בהזדמנות אחרת. אך דומה כי כל ההערות הללו לא הניעו את עו"ד חדד ממסלולו. ביום השני הקרוב, כך העריך, יסיים את חקירתו הנגדית. אחרי חקירה נגדית נוספת מטעם באות-כוחו של נאשם מספר 4, בעל השליטה ב"ידיעות אחרונות" והעורך האחראי של העיתון ארנון (נוני) מוזס, תתחיל החקירה החוזרת של עו"ד גילדין מהפרקליטות

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 2.25MB)