הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, המשיכה להעיד גם היום (6.7) על מפעל אספקת הסיגרים ובקבוקי השמפניה שהקימו שני המיליארדרים כדי לשרת מועדון מצומצם של שני לקוחות בלבד: בנימין ושרה נתניהו. לקראת סוף עדותה סיפקה קליין גם הצצה ראשונה לצד השני של העסקה בין המיליארדרים לנתניהו ונתנה דוגמה למה שמילצ'ן ביקש, וקיבל, בתמורה.

קליין מעידה במשפט המו"לים במסגרת הפרשה המכונה "תיק 1000", שבה מואשם ראש הממשלה לשעבר נתניהו במרמה והפרת אמונים משום שקיבל ממילצ'ן ופאקר טובות הנאה בהיקף של כ-700 אלף שקל תוך כדי שהשתמש בתפקידו הציבורי כדי לסייע למילצ'ן בשלל חזיתות.

אחרי שביום עדותה הראשון שִרטטה קליין תמונה מבעיתה של תעשיית מתנות המוזרמות באופן קבוע אל בני משפחת נתניהו כדי לספק דרישות שאינן יודעות שובע, היום העמיקה עוזרת המיליארדרים ותיארה עוד פנים שונים של התועבה, תוך ירידה לפרטים טכניים מחד וקישוט סיפור המעשה בשלל אנקדוטות מאידך.

באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים שמעו השופטים על סיגרים קובנים תוצרת מותגי היוקרה פרטגס, קוהיבה ומונטה כריסטו, על בקבוקי שמפניה תוצרת דום פריניון ועל בקבוק טקילה יקר במיוחד שמגיע באריזה דמוית שעון אורלוגין. כולם הגיעו לבני הזוג נתניהו. על סמך קבלות ותכתובות מזמן אמת שהוצגו לעדה קליין יכלה התביעה גם לנקוב בחלק מהמחירים.

הדס קליין בפתח יום עדותה השני במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 6.7.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הדס קליין הבוקר, בפתח יום עדותה השני במשפט המו"לים (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בקבוק דום פריניון שנקנה בשנת 2009 עלה למילצ'ן 740 שקל, לא כולל מע"מ ולא כולל 30 אגורות פיקדון. מילצ'ן קנה באותו יום שישייה (5,130 שקל בסך הכל). לאור העלות הגבוהה עבר בהמשך לרכישת בקבוקי שמפניה של מואט ושנדו, שעלותם כ-400 שקל לבקבוק (לפני הנחה שקיבל מילצ'ן). 25 סיגרים קוהיבה סיגלו 6, שנרכשו בשנת 2010, עלו למילצ'ן 145 שקלים הסיגר, ובסך הכל 4,205 שקל. חבילה של שישה סיגרים קוהיבה סיגלו 6 נרכשה בהזדמנות אחרת בדיוטי פרי תמורת 699.90 דולר.

בקבוקי השמפניה, כך העידה קליין כבר אתמול, הגיעו ברובם לידיה של שרה נתניהו. קליין העריכה שכ-65% מכלל המשקאות שרכשו מילצ'ן ופאקר באותן שנים מצאו את דרכם לגרונה של גברת נתניהו. הסיגרים, חזרה והדגישה קליין גם היום, הגיעו כמעט כולם, עד האחרון שבהם, אל שפתיו של בנימין נתניהו.

"יש בבית בקיסריה קופסאות סיגרים סגורות שהיו למר נתניהו, נרכשו עבורו ונלקחו והיו במקום מסוים על האצטבה, וגם היתה קופסה גדולה עם תפזורת של סיגרים", סיפרה קליין על הנעשה בבית פאקר, הבית שרכש המיליארדר בצמידות לביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה, ולבקשתו (למעשה, נתניהו ביקש ממילצ'ן לרכוש את הבית לידו, אך המיליארדר המפולפל מבין השניים העביר את המשימה לחברו התמים יותר).

הסיגרים בתפזורת, הסבירה קליין, היו ערב-רב של סיגרים מסוגים ואיכויות שונים, טובים כולם כמובן, אך נחותים מהסיגרים היוקרתיים שנקנו ונשמרו בקופסאות סגורות. לדבריה, כשנתניהו הגיע להתארח בבית פאקר, בנוכחותו של בעל הבית או בלעדיו, הוא נהג לפתוח קופסה, לעשן סיגר אחד ולקחת את הקופסה עמו הביתה.

בנימין נתניהו מעשן סיגר (צילום: פלאש 90)

בנימין נתניהו מעשן סיגר (צילום: פלאש 90)

בתשובה לשאלות שהציג השופט משה בר-עם הבהירה קליין כי מעולם לא ראתה אף אדם אחר, מלבד אחד, מעשן מהסיגרים בבית פאקר. פאקר עצמו לא עישן, העידה, וגם כשהגיע לביקור מאוסטרליה מלווה בפמליה מעולם לא ראתה אף אחד מאנשיה מדליק סיגר. לדבריה, היא שהתה בבית במשך שעות ארוכות כל יום, כך שהיתה יכולה להבחין בכך.

היחיד מלבד נתניהו שהתארח בבית פאקר בקיסריה ועישן מהסיגרים היה מקורבו של נתניהו, ראש המוסד דאז יוסי כהן, שגם נהג לעשן סיגרים בבית פאקר בתל-אביב. עם זאת, קליין הדגישה כי בתל-אביב לא הוחזקו קופסאות סיגרים אלא רק סיגרים בתפזורת, שכן בני הזוג נתניהו לא ביקרו בדירה הזו, ואילו כהן ממילא לא נהג לקחת איתו קופסאות (או סיגרים בודדים). לדברי קליין, מספר הביקורים של כהן בבית פאקר בטל בשישים לעומת מספר הביקורים של נתניהו, אך גם אופי הביקורים היה שונה. בעוד כהן התנהג בבית פאקר כאורח, בני משפחת נתניהו התנהגו שם כבעלי הבית.

"לפחות פעם אחת גברת נתניהו קראה לי אליה הביתה וביקשה חומרי טואלטיקה וכל מה שיש לנו מהסוגים המסוימים שאנחנו קונים בחו"ל"

"יש לנו בריכת שחייה מחוממת וג'קוזי מחומם, ומר נתניהו היה בא בחופשות, חופשת קיץ וחופשת פסח. הוא היה בא ושוחה אצלנו. יש לנו גם חדר כושר קטן, ולעתים הוא היה גם מתאמן בו קצת. גברת נתניהו לא שחתה, אבל היתה אצלנו, גם ברוב המקרים לימור השפית הכינה ארוחות. היתה תקופה שג'יימס הגיע לארץ והביא איתו את השף שלו מאוסטרליה, כך שבמקביל הם היו נהנים מארוחות בבית של פאקר. יש גם את הסיגרים, את כל מה שיש בבית. טלוויזיה ענקית ששרה נתניהו אהבה מאוד לצפות בה, וכל מה שעושים בבית כשמתארחים. הכל היה פתוח לרווחה, בלב חפץ.

"לפחות פעם אחת גברת נתניהו קראה לי אליה הביתה וביקשה חומרי טואלטיקה וכל מה שיש לנו מהסוגים המסוימים שאנחנו קונים בחו"ל, לא בארץ, והיא אמרה שאפי (אפי אזולאי, אב הבית במעון ראש הממשלה באותה תקופה; א"פ) יבוא לקחת, רק ששני (שני קוסקס, אם הבית של פאקר; א"פ) תיתן לו את כל הדברים. הוא יאסוף, הוא יודע מה צריך, הבית שלנו פתוח כמו הבית שלהם. ביתנו, ביתכם. היה גם מפתח לבית לגברת נתניהו. היא ביקשה, ואני אמרתי לג'יימס שאני נותנת. הוא אישר, והם היו באים ושוהים בבית בין אם ג'יימס פאקר נמצא בארץ בין אם לאו, ובין אם הוא למעלה בחדר ישן ולא יושב איתם".

בהזדמנות אחת, הוסיפה קליין, היא הזמינה את פאקר ואת כל צוותו אליה הביתה ביום שבת אחר-הצהריים לחגיגת יום ההולדת החמישים שלה. באותו יום ממש בני הזוג נתניהו ביקשו שפאקר יספק להם ארוחת צהריים. "גברת נתניהו התקשרה אלי ואמרה מה הם רוצים, מה לה ומה למר נתניהו, ומה ליאיר הבן", סיפרה העדה.

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

לא רק השפית של פאקר הוזמנה לחגיגות החמישים של קליין, אלא גם השף שהביא עמו המיליארדר מאוסטרליה. כיוון שבני משפחת נתניהו ביקשו ארוחת צהריים והחגיגה נועדה להתקיים באחר-הצהריים, קליין חשבה שלא תהיה בעיה לספק את רצונות כולם. לדבריה, השף האוסטרלי הכין את הארוחה שביקשו בני משפחת נתניהו, וצוותו של פאקר ביקש להביא להם את הזמנתם – אולם הם לא רצו לקבל את האוכל בטענה שהשעה מוקדמת מדי. לפיכך, האוכל לא סופק וכל הצוות הגיע לביתה של קליין.

"במהלך המסיבה קיבלתי טלפון ממר נתניהו והוא שאל איפה ג'יימס, מדוע הוא לא בבית. אמרתי לו שהוא אצלי, והוא אמר לי: 'אנחנו רוצים את האוכל'". קליין העידה כי שלחה את הצוות של פאקר בחזרה לבית בקיסריה, וביקשה מהשף שיביא את האוכל לבית משפחת נתניהו, כדי שאלה לא יגיעו לביתו של פאקר ויראו אורח שהיה אמור להגיע בשעה מאוחרת יותר לבית, העיתונאי ארי שביט.

"נגיד לשרה שיש ציוד בשבילה"

"תתארי לנו ברמה הטכנית מצב שנתניהו מתארח בבית של פאקר ויוצא עם קופסה או שתי קופסאות של סיגרים, מה קורה?", ביקש ממנה עו"ד ד"ר אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. "שמים בשקית", השיבה קליין. לדבריה, היא שמרה בבית שקיות אטומות קטנות לסיגרים, מאיקאה או מחנות חינאווי שבה רכשו גם סיגרים, וכן שקיות גדולות במיוחד כדי לארוז בהן שישיות שמפניה. "הרחוב אמנם קטן ושקט", הסבירה, "אבל בכל זאת עוברים בו אנשים ורואים. היינו סוגרים את זה בשקיות ומעבירים".

בחלק אחר של עדותה נזכרה קליין במקרה שבו ביקש ממנה נתניהו אישית, כשהיו בבית מילצ'ן, מעטפה לבנה או שקית אטומה כדי שיוכל לקחת עמו את הסיגרים מבלי שהשכנים יראו. "יש שכן אחד אצלנו שתמיד מביט ומסתכל", הסבירה. "אולי זה לצורך האריזה", הציע השופט בר-עם, אך קליין שללה זאת. לדבריה, "לא לצורך האריזה, כי אם לא היתה שקית שמנו במעטפה".

"ידעתי שאנחנו צריכים שיהיה. משפחת נתניהו באה להתארח אצלנו גם כשג'יימס היה וגם כשלא היה, ודאגנו שהכל יהיה בבית. הכל, הכל"

"ההחלטה לרכוש את הסיגרים היתה שלכם", העיר השופט בר-עם, "לא התבקשתם".

"לא, לא התבקשתי", הודתה קליין, אך מיד הסבירה: "ידעתי שאנחנו צריכים שיהיה. משפחת נתניהו באה להתארח אצלנו גם כשג'יימס היה וגם כשלא היה, ודאגנו שהכל יהיה בבית. הכל, הכל". "כמו שצריך", ספק התלוצץ השופט. "כמו שצריך להיות בבית שבא אליו אורח ואתה יודע מה הוא אוהב", הסכימה העדה.

הפיכתה לרכשנית סיגרים בכמויות מסחריות הציבה את קליין במצבים לא נעימים, סיפרה. אחד מהם היה כשמצאה את עצמה רוכשת סיגרים בהרצליה בחנות בשם "הקבינט" בניהולו של אדם בשם "קוקי", שלא ידעה את שמו המלא אך תיארה אותו כ"דמות צבעונית".

"קוקי שאל אותי כמה פעמים, כשראה שאני באה וקונה בכמויות, למי אני קונה. ועמד שם פסל ראש של אדם שאני ראיתי בחזות שלו את מר נתניהו. אמרתי לעצמי, הוא שואל אותי למי אני קונה, והוא אמר שהקוטר הזה והגודל הזה זה מועדון מצומצם של אנשים שמשתמשים בזה בארץ. למי אני קונה? זה הטריף אותו, ואני אמרתי 'לבעלי'. מה אני אגיד?".

המוכר "קוקי" סירב לספק לקליין ומילצ'ן הנחות על הסיגרים חרף הכמויות שקנו, ותחת זאת פינק אותם בסיגרים ממפעל שהיה בבעלותו, כך סיפר, ברפובליקה הדומיניקנית. אך נתניהו לא חיבב את הסיגרים האלה במיוחד. בהמשך מצאו קליין ומילצ'ן יבואן שמכר להם ב-280 שקל במקום 400 כל סיגר מהסוג שנתניהו חיבב.

שלדון אדלסון ובנימין נתניהו. אריאל, 28.6.17 (צילום: בן דורי)

שלדון אדלסון ובנימין נתניהו, ב-2017 (צילום: בן דורי)

קליין סיפרה כי יום אחד קיבלה טלפון ממילצ'ן, שביקש ממנה לדבר עם שלדון אדלסון. "נראה לי שאנחנו משלמים מאוד יקר על הסיגרים", הסביר לה המיליארדר. אדלסון, סיפרה קליין, המליץ לה על חנות ברחוב דיזנגוף בתל-אביב, אך אחרי שסיפרה למולטי-מיליארדר שהקים עבור נתניהו את העיתון "ישראל היום" כמה הם משלמים על כל סיגר הוא אמר לה שזה "מחיר טוב". קליין העידה כי התגאתה בכך בפני מילצ'ן.

במקביל להזרמת הסיגרים לנתניהו המשיכה קליין והעידה על העברת בקבוקי השמפניה לרעייתו. עו"ד גילדין הציג בפניה התכתבות ווטסאפ בינה לבין שני קוסקס, אם הבית של פאקר. "מעדכנת- התקשרו עכשיו ממשרד ר' להגיד לי שהוא עוד 10 דקות מגיע לבריכה, סידרתי לו מגבות ומים וכו'", כתבה קוסקס לקליין ("משרד ר'" הוא משרד ראש הממשלה, הבהירה קליין בעדותה).

"נגיד לשרה שיש ציוד בשבילה", השיבה קליין ("ציוד" במשמעות בקבוקי שמפניה, הסבירה העדה).

"אוי הברוך", השיבה קוסקס, "חבל שלא הבאנו גם קצת גפילטע".

"חחחח", כתבה לה קליין, "שימי בשקית שחורה את 4 הבקבוקים ותסגרי את השקית. ליד הדלת של המטבח בחוץ. היא תבוא לקחת. שמתי שם שקית. רק להכניס ולקשור היטב שלא יראו כלום".

"סגור", השיבה קוסקס.

"היה לנו הרבה הומור בדברים האלה, צחקנו הרבה", העידה קליין. "שני כותבת לי: 'חבל שלא הבאנו גם קצת גפילטע'"

"היה לנו הרבה הומור בדברים האלה, צחקנו הרבה", העידה קליין. "שני כותבת לי: 'חבל שלא הבאנו גם קצת גפילטע'".

"זו בדיחה כי לא היו מקבלים גפילטע?", התעניין עו"ד גילדין.

"גפילטע לא", השיבה קליין, "דברים אחרים".

מיד בהמשך כתבה קוסקס לקליין: "הכנתי לו אספרסו, הבאתי לו קוצץ סיגרים, מצית ומאפרה... הוא מתפנן במרפסת פה. מביאה לו סיגר רומיאו".

בשלב זה שלחה קוסקס תצלום של שתי שקיות גדולות עשויות אריג פלסטי שבתוכן הוסתרו בקבוקי השמפניה.

"שמתי לה שתי שקיות", כתבה לקליין, "לא רואים כלום".

"רק לקשור פליז", ביקשה קליין, "היא מתה מפחד".

"חחחחחבצדק", כתבה קוסקס, וקליין הסבירה לה: "ממך חחחח". "אמרתי לה שאת לא מוציאה הגה", הוסיפה מיד.

"אני רושמת הכל חחחחח", כתבה בחזרה קוסקס, "אבל למעקב שלי בלבד. ממנייי אין לה מה לדאוג חחחח".

"מר נתניהו ידע על אספקת השמפניות לרעייתו?", שאל עו"ד גילדין את קליין. העדה סיפרה כי כשנתניהו עמד לעזוב את בית מילצ'ן, היא היתה נכנסת לחדר שבו שהה ואמרה ש"הדברים מוכנים", כשכוונתה לסיגרים ולבקבוקי השמפניה, והוא היה מורה לה לתאם את העמסתם למכונית עם אחד הנהגים. עוד סיפרה כי תא המטען היה פתוח, והשקיות עם בקבוקי השמפניה נחו שם גלויות לעין כל גם כשבני הזוג הגיעו אל המכונית.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם שגריר ארצות-הברית בישראל, דייוויד פרידמן, באירוע לרגל יום העצמאות האמריקאי. ירושלים, 2.7.2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

בנימין ושרה נתניהו עם שגריר ארצות-הברית בישראל, דייוויד פרידמן, באירוע לרגל יום העצמאות האמריקאי. ירושלים, 2.7.2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

"אני לא אגיד שהייתי רואה שהוא הכניס את העיניים לתוך הבגאז', אבל זה היה חשוף, פתוח", אמרה. "יונתן (יונתן חסון, הנהג של מילצ'ן; א"פ) היה מוזג לגברת נתניהו בכוס שמפניה לדרך, אני יכולה לומר שיונתן הודיע לי שמר נתניהו פתח פעם את הדלת בקיסריה וקיבל את השתייה. אני יודעת שעל הרצפה בקיסריה עמדו ארגזים של שמפניות. אני יודעת שהוא היה נוכח למשל ביום הולדת של שרה, שחגגנו לה אצל ארנון בבית-ינאי, הוצאנו ארגזים שלמים בסיום הארוחה. אני יודעת שהבאנו איתנו תמיד, אני יודעת על הטרוניות שלה לארנון בהקשר הזה. ואני יודעת שהוא אמר לי: 'תתנו לה את מה שהיא מבקשת, מכיוון שמותר', שהם בדקו עם הייעוץ המשפטי שלהם לגבי השמפניות".

לדברי קליין, כשנתניהו התקשר אליה כדי להגיד שמותר למילצ'ן להמשיך עם אספקת בקבוקי השמפניה לאשתו, הוא חזר על מה שגברת נתניהו עצמה אמרה לה: שלמעט דירה מותר להם לקבל ממילצ'ן כל דבר. "אל תצטרפו לעיתונות", התרה בה ראש הממשלה, והבטיח שיסביר גם באופן אישי למילצ'ן ופאקר שאין כל בעיה במתנות.

עדות נוספת למודעות של בנימין נתניהו למשלוחי השמפניה סיפקה קליין כשסיפרה שאב הבית במעון ראש הממשלה שלח לה באופן אישי הודעות על הבקבוקים, ואחרי שהיא התלוננה על כך באוזני מילצ'ן סיפר לה המיליארדר כי דיבר על כך עם נתניהו. "כמו כן קיבלתי שיחה מאפי שהוא חטף על הראש ממר נתניהו, ושהוא מבקש סליחה ויותר לא יעשה את זה", העידה.

מילצ'ן עצמו, הוסיפה, לא הרבה לשתות מהשמפניה שרכש. המשקה שלו היה טקילה. במיוחד אהב מותג יוקרתי שכל בקבוק בסדרת הפרימיום שלו מגיע במארז עץ דמוי שעון אורלוגין שיש לפתוח אותו באמצעות מפתח מיוחד ועולה בין 2,500 ל-3,000 שקל לבקבוק ("לפני מע"מ", הדגישה).

פעם אחת, סיפרה, הציע מילצ'ן לשרה נתניהו לטעום מהטקילה היוקרתית ולקחת עמה בקבוק אחד הביתה. "למחרת היום קיבלתי טלפון מאפי מנהל הבית, שאמר שגברת נתניהו מאוד אהבה את זה, את המארז הזה, כי הוא מיוחד, ואם אנחנו יכולים לשלוח. אמרתי לו 'לא', למרות שלא שאלתי את ארנון. הנחתי שאם זה מתחיל עכשיו כמו השמפניות אנחנו לא נגמור עם זה. אמרתי לו: 'אפי, אני מצטערת, זה משהו שהוא קשה להשגה, ארנון מביא מחו"ל'. ואמרתי לו: 'לא, לא, אין לנו'. ואז באתי לארנון ואמרתי לו: 'תקשיב, אם אתה מתחיל להביא גם את זה אני לא עומדת בזה. הטקילות האלה יקרות'. הוא אמר לי: 'אני מכבד את מה שאת אומרת'".

"אין ברירה, באמת שביבי אישר לי את זה"

היו גם בקשות נוספות של שרה נתניהו שקליין סירבה לממש. לדבריה, אחרי שפאקר רכש את הבית הצמוד לבית משפחת נתניהו בקיסריה ביקשה רעיית ראש הממשלה דאז מקליין להחליף את השער כיוון שהוא חורק, וכן לפתוח את הגדר בין שני הבתים. קליין העידה כי כלל לא העבירה את הבקשות הללו הלאה.

במקרה הזה הגברת נתניהו בלעה את עלבונה, אך במקרה אחר שעליו העידה קליין הסירוב עלה לה במה שהגדירה כ"שיחת הצעקות". לדבריה, אחרי שסירבה לאחת הבקשות של שרה נתניהו התקשרה אליה רעיית ראש הממשלה ו"באמת אלה היו צעקות, היא מאוד כעסה, מאוד-מאוד".

כשעתיים לאחר מכן התקשר אליה ראש הממשלה בעצמו. היא סיפרה לו על הצעקות שחטפה מאשתו, ואז לדבריה תיקנה את עצמה ואמרה כי אלה לא היו צעקות אלא צרחות. "אני לא זוכרת שאני עובדת אצל אשתך", אמרה לנתניהו. לדבריה, ראש הממשלה ניסה להסביר לה את המצב. "אנחנו מונעים מגברת נתניהו דברים שאנחנו לא אמורים למנוע", הסביר לה, "ולמעט משהו רציני כמו דירה הכל מותר".

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

קליין לא התרצתה, וכתבה למילצ'ן שאם לא ידרוש התנצלות והסבר היא תפרוש, אחרי 30 שנה שבהן עבדה עבורו. לדבריה, מילצ'ן שוחח עם נתניהו כשהיא עצמה על הקו ושומעת את השיחה, ואמר לה שקליין מאוד נפגעה. לפי עדות קליין, גברת נתניהו אמרה שהיא לא התכוונה לכעוס על קליין אלא לכעוס על מילצ'ן דרכה, משום שסירב לספק לה את אשר ביקשה, והוסיפה כי קליין מוזמנת אליה כדי לקבל את התנצלותה.

לא רק משקאות אלכוהוליים סיפק מילצ'ן לשרה נתניהו. לפי העדות של קליין, המיליארדר קנה לה גם תכשיטים. במקרה אחד ביקשה שרה נתניהו מקליין שמילצ'ן ירכוש לה בחנות בשם "אגס ותמר" בנווה-צדק בתל-אביב מתנה לכבוד יום הולדתה, טבעת ושרשרת. "היא גם שרטטה לי על פיסת נייר, על פתקית, את גודל האצבע", ציינה העדה.

לפי קליין, מילצ'ן לא שש לרכוש את התכשיטים. כששרה נתניהו הבחינה שבקשתה אינה מתמלאת פנתה אל מילצ'ן, ובשלב מסוים גם אל קליין עצמה. "היא פנתה אלי בצורה בוטה ואמרה לי שראש הממשלה אומר שאני מביכה אותה, מביישת אותה", העידה קליין, "והיא לא מבקשת ממני שום דבר כי אני מבזה אותה". קליין השיבה לה שקיבלה "אור אדום מארנון". לאור זאת פנתה נתניהו ישירות למילצ'ן בשיחה שגם קליין היתה שותפה לה.

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.21 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

"ארנון אמר לה שהוא מבקש שמר נתניהו יאשר את זה, שאם הוא יגיד לו שזה בסדר אז אנחנו נקנה", העידה קליין. "והיינו בטוחים כשסגרנו את השיחה שהיא לא תבקש את זה ממר נתניהו ושהבקשה תרד מהפרק".

אלא שכעבור כמה חודשים זימנה אותה לפתע שרה נתניהו אליה לביתה בקיסריה, וכשקליין הגיעה, ואחרי שנאלצה לחכות זמן ממושך כיוון שנתניהו איחרה, פגשה אותה רעיית ראש הממשלה והודיעה לה שיום קודם לכן, בעת שנפגשו עם מילצ'ן, ראש הממשלה אישר למילצ'ן באופן אישי לרכוש את התכשיטים. נתניהו אמרה לקליין לא לדבר על זה עם מילצ'ן בטלפון אלא לנסוע אליו ולשמוע את זה ממנו בארבע עיניים.

קליין העידה כי לא קיבלה את הוראותיה. היא התקשרה למילצ'ן בטלפון, וזה אישר לה שאכן נתניהו נתן לו אישור לרכוש עבור אשתו את התכשיט. "אין ברירה, תקני את זה", אמר לה המיליארדר. "אין ברירה, באמת שביבי אישר לי את זה". קליין ניגשה לחנות, רכשה את התכשיטים בכ-10,000 שקל והביאה אותם באופן אישי לביתה של נתניהו בקיסריה. "והיא אהבה את זה וקיבלה את זה", העידה קליין.

"כאחרונת העברייניות"

בסוף ספטמבר 2016, אחרי שמיליארדר נוסף, רון לאודר, נחקר בלהב 433, קליין והנהג יונתן התבדחו בינם לבין עצמם שהם הבאים בתור. יומיים אחר-כך, העידה קליין, שניהם אכן זומנו למסור עדות במשטרה.

בשלב זה מילצ'ן עדיין לא נחקר ולקליין הובהר כי אסור לה לגלות לו דבר על חקירתה. כשהגיעו עוד בקשות משרה נתניהו לבקבוקי שמפניה, קליין מצאה את עצמה מבוהלת. שוב הגיע יום הולדתה של שרה נתניהו, וקליין מיאנה לשלוח לה מתנה. היא המציאה תירוצים כדי לחמוק מלסייע בהעברת משלוחים נוספים לנתניהו וקיבלה טלפון ממילצ'ן, שלדבריה אמר לה כך: "אני לא יודע מה עשית לשרה, אבל את חטפת פה קללות עכשיו".

כמה שבועות אחר-כך, בתחילת דצמבר 2016, נחקר גם מילצ'ן בפרשה והבין מדוע העוזרת שלו פעלה כפי שפעלה. באותו יום, העידה קליין, נחקרה גם שרה נתניהו עצמה בפרשת המעונות. למחרת יום החקירה, העידה קליין, התקשר אליה מילצ'ן כשבקו השני הוא משוחח עם נתניהו.

איל ההון ארנון מילצ'ן (משמאל) עם בנימין נתניהו בעת שהיה שר אוצר, 28.3.2005 (צילום: פלאש 90)

איל ההון ארנון מילצ'ן (משמאל) עם בנימין נתניהו בעת שהיה שר אוצר, 28.3.2005 (צילום: פלאש 90)

לדבריה, מילצ'ן סיפר לה שנתניהו אמר לו שהוא "גאה באשתו שהיא עברה חקירה", ולפי עדות קליין "בסיום השיחה הוא נתן את שרה ושרה ביקשה את השמפניות. ואני שומעת את התגובה של ארנון, אני שומעת שהוא אומר: 'לא, אני לא יודע, יונתן בחופש, אני לא יודע איך אשלח לך'. והיא אמרה לו: 'בסדר, ביום ראשון', וארנון סוגר איתה את הטלפון ואומר לי: 'מה עושים? מה אנחנו עושים עם הדבר הזה?'. אמרתי לו: 'אני מפחדת'".

בסופו של דבר באותו יום ראשון במקום שישיית בקבוקי שמפניה, כפי שבדרך כלל היה מעביר לנתניהו, שלח מילצ'ן רק ארבעה בקבוקים, וגם אותם ביקש מהנהג חסון לספק באתר מחוץ לירושלים. כשעו"ד גילדין שאל את קליין אם היא זוכרת כיצד התייחס מילצ'ן בשלב זה לשרה נתניהו השיבה העדה: "לי הוא אמר 'כאחרונת העברייניות'".

רצף המתנות הופסק בבת אחת בחודש ינואר 2017, עם חקירתו הראשונה של ראש הממשלה דאז נתניהו במשטרה. כתוצאה מכך בבתים של מילצ'ן ופאקר נותרו עודפים, שהוכנו מבעוד מועד למשלוחים דחופים.

"סיגרים נשארו, והם עדיין שם. קופסה או שתיים. מה שהיה הוא שנותר. לא נגענו. זה עומד שם כאבן שאין לה הופכין"

"כמה נשאר?", שאלה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן.

"בבית-ינאי היו ארבעה קרטונים של שמפניות. יש לנו בית קטן שהוא כמו משרד של יונתן, ושם זה היה, אני ראיתי אותם. סיגרים נשארו והם עדיין שם. קופסה או שתיים. מה שהיה הוא שנותר. לא נגענו. זה עומד שם כאבן שאין לה הופכין", השיבה קליין.

בעוד הסיגרים נותרו במקומם, השמפניות כבר חוסלו, הוסיפה העדה. קליין ביקשה להרחיב על כך, אך עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, התערב כדי למנוע ממנה לציין את שמות הנהנים מן ההפקר. אחרי שעו"ד גילדין הבהיר לעדה קליין כי היא רשאית על-פי שיקול דעתה להחליט אם לציין את שמות האנשים ששתו בסופו של דבר את השמפניה שנועדה לשרה נתניהו ונותרה בביתו של מילצ'ן, העידה קליין כך: "נתקפתי עלבון וזעם כשגברת נתניהו אמרה שיש איזו קונספירציה ויונתן ואני לקחנו אותם. השמפניות נשארו בבית. אנשים שביקרו אצלנו ראו את השמפניות במשרד של יונתן ובתקופת הסגר הראשון של הקורונה ארנון ביקש ממני לארח אנשים.

"מר מילצ'ן בסגר הראשון התבקש על-ידי עו"ד בעז בן-צור שבתו תתארח, והיא התארחה אצלנו בבית בבית-ינאי. כמובן שגם עו"ד בן-צור ביקש, ועשינו את זה בנפש חפצה בימים קשים כשהמנקה קשה לה להגיע בסגר. ובאחד הימים יונתן התקשר אלי ואמר לי: 'שתדעי לך, השמפניות, שלא תגידי המנקה, שתו את זה האורחים'. ואני מבחינתי זה אורחים של ארנון, הכל בסדר, אבל לכן אני כל פעם זוכרת וזה לא יוצא לי מהראש העדות שנאמרה שאולי העזנו לקחת".

עו"ד בן-צור היה באותה תקופה בא-כוחם של קליין ומילצ'ן, אך כיום הוא ובתו כרמל בן-צור מייצגים את בנימין נתניהו ב"תיק 4000" ו"תיק 2000".

"למה הוא פונה לנתניהו?"

לאורך כל יום העדות הארוך לא נשאלה קליין אפילו פעם אחת מדוע סיפקו מילצ'ן ופאקר את הסיגרים והשמפניות לבני הזוג נתניהו. אתמול תיארה את פאקר כמי שהעריץ את נתניהו, היום נתנה בעקיפין גם כמה סיבות שבגינן מילצ'ן נהג כפי שנהג. "בואי נדבר רגע על הנושא של הויזה של ארנון מילצ'ן", אמר עו"ד גילדין לקליין, ובתגובה גוללה העדה סיפור קורע לב בעיניה על מיליארדר פטריוט ישראלי שנוכח לדעת יום אחד כי הממשל האמריקאי מערים קשיים על חידוש הוויזה שלו ללא כל קשר למושגים כמו "תכנון מס".

מילצ'ן, העידה קליין, מחזיק באזרחות ישראלית בלבד, "ומתגאה בכך". הוויזה שלו לארצות-הברית, הוסיפה, אינה ויזת עבודה אלא ויזת תיירים. הוא אמנם בעליהם של עסקים נרחבים בארצות-הברית, אבל לדבריה "החברה לא רשומה על שמו, אני לא יודעת איך זה עובד בדיוק, אבל הוא לא משלם מסים בארצות-הברית באופן אישי".

בישראל, יש לציין, נהנה מילצ'ן באותן שנים מפטור מלא מתשלום מס הכנסה על הכנסות שמקורן מחוץ לארץ בשל הכרה בו כ"תושב חוזר". לפי כתב האישום, מילצ'ן פנה לנתניהו כדי שיפעל להאריך לו את הפטור ממס הכנסה בעשר שנים נוספות, וזה ניסה לשדל את שר האוצר באותה תקופה, יאיר לפיד, לעשות כן.

מכל מקום, הצרות של מילצ'ן בהארכת ויזת התייר שלו החלו בסוף שנת 2013, אחרי שהתראיין לתוכנית "עובדה" ואישר שפעל בעבר בלשכה לקשרי מדע, הלק"ם, גוף ביון ישראלי שנועד לסייע לפרויקט הגרעין בדימונה. קליין העידה כי מיד לאחר השידור התקבלו אצל מילצ'ן ריקושטים שליליים וכעבור כמה שבועות, כשביקש לחדש את הוויזה, נתקל בקשיים.

עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה בפתח יום עדותה השני של הדס קליין במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 6.7.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד אלון גילדין, היום בבית-המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי)

כשרק רצה לחדש את הוויזה, ועוד לפני שנתקל בכל בעיה, פנה מילצ'ן לגיל שפר, ראש הסגל של נתניהו, וזה סיפק למיליארדר "טלפון של בחור בשם אייכלר", אחד מכמה "חבר'ה דתיים, חרדיים, שהם מצויים שם במנגנון הזה של הגשת ויזה", העידה קליין. כשהגיעה עם מילצ'ן לשגרירות ארצות-הברית אכן פגשו שם את נציג "החבר'ה החרדיים", שאמר להם כי ינסה לקצר את ההליך כדי שמילצ'ן לא יעמוד בתור. קליין לא ציינה כמה זמן נאלץ המיליארדר להמתין לתורו, אך כשיצא מהשגרירות פניו היו חיוורות. ברגע שהפקיד הכניס את שמו למחשב, התברר, הוא הודיע לו שעליו להעביר את בקשת הוויזה לאישור הממשל האמריקאי.

"הוא אומר: 'תשיגי לי דחוף את דן שפירו, שגריר ארצות-הברית בישראל, ודן לא ענה לו בהתחלה", העידה קליין. "וארנון אומר: 'תשיגי לי את ראש הממשלה, מר נתניהו', ואנחנו מתקשרים ומר נתניהו היה עסוק". אולם כעבור זמן לא רב אייל חיימובסקי, מנהל לשכת ראש הממשלה דאז, חזר אליהם ואמר שיש למילצ'ן מזל שכן באותו היום השגריר שפירו מגיע לפגישה אצל נתניהו, וראש הממשלה יעלה בפניו את הנושא.

"למה הוא פונה לנתניהו?", שאל עו"ד גילדין את העדה קליין.

"זו דלת", השיבה קליין. "מר נתניהו ראש ממשלת ישראל וארנון מאוד נגיש אליו, והוא מרגיש שצריכים לעזור לו".

"יש יחסי חברות?", התעניין השופט בר-עם.

"אני לא יודעת איך להגדיר חברות", השיבה קליין.

עו"ד גילדין שאל את קליין האם מילצ'ן הכיר את ראש המוסד באותה תקופה, תמיר פרדו, ואחרי שהעדה השיבה בחיוב הוא שאל אותה האם מילצ'ן התקשר גם אליו בעניין הוויזה. קליין השיבה בשלילה. תשובה דומה סיפקה לשאלה האם מילצ'ן התקשר ליוסי כהן, שהיה אז יו"ר המטה לביטחון לאומי – מכר נוסף של המיליארדר.

אל נתניהו, לעומת זאת, מילצ'ן התקשר פעמים רבות בעניין הוויזה, העידה קליין, "עד כדי כך שמר נתניהו אמר לי: 'למה ארנון כל כך דואג? כל עוד הוא עשיר ובריא אז מה הוא כל-כך דואג? זה יטופל'". לפי קליין, בשלב זה נתניהו שאל אותה באיזו אזרחות נוספת מחזיק מילצ'ן, וכשסיפרה על כך למיליארדר הוא מאוד נעלב מהעובדה שראש ממשלת ישראל לא יודע שהוא מקפיד על אזרחות ישראלית בלבדית.

משמאל: מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, השגריר לישראל דניאל שפירו והשליח המיוחד מרטין אינדיק בחוזרם לישראל מביקור בן יום בירדן ובערב הסעודית. 5.1.2015 (צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב)

משמאל: מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, השגריר לישראל דניאל שפירו והשליח המיוחד מרטין אינדיק בחוזרם לישראל מביקור בן יום בירדן ובערב הסעודית. 5.1.2015 (צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב)

לפי כתב האישום, נתניהו נענה לבקשת הסיוע של מילצ'ן, פנה לשפירו וביקש את עזרתו בהסדרת הוויזה. ואמנם, אחרי עשרה ימים של מתח ועצבים מרוטים, שאותם תיארה קליין בפירוט, היא קיבלה טלפון מהעוזרת של שפירו שהודיעה לה שהוויזה של מילצ'ן מוכנה. אולם כשהגיעה לאסוף אותה עבורו (מילצ'ן בדיוק טס לדרום-אפריקה במטוסו הפרטי) גילתה כי הוויזה שקיבל אינה לעשר שנים אלא לשנה אחת בלבד. "נורא", תיארה קליין את תגובת מילצ'ן, "הוא היה מיואש. באמת, זה היה שבר בשבילו".

בשלב זה החל סבב נוסף של טלפונים, כולל לנתניהו. "מה הוא רצה שמר נתניהו יעשה?", שאל עו"ד גילדין. "שידבר עם מי שצריך", השיבה קליין. בין היתר ביקש מילצ'ן מנתניהו שיכיר לו את שר החוץ האמריקאי דאז, ג'ון קרי, מתוך אמונה שאם רק יזכה לדבר איתו יוכל לשכנע אותו מדוע צריך לספק לו את הוויזה ארוכת הטווח.

לפי כתב האישום, נתניהו אכן שוחח עם קרי בעניין בטלפון ובהמשך גם פנים אל פנים, וביקש משר החוץ האמריקאי לסייע למילצ'ן. יום אחד, מספרת קליין, בעודה "יוצאת מחנות", היא קיבלה טלפון מג'ון קרי עצמו. קליין קישרה בינו לבין מילצ'ן, השניים הפכו מיודדים ונפגשו, וזמן לא רב אחר-כך "ארנון קיבל את הוויזה המיוחלת לעשר שנים".

איפה אור ואיפה חושך

גם שמו של ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד הוזכר היום בדיון. קליין העידה כי מילצ'ן פנה לא רק אל נתניהו כדי שיסייע לו בהארכת תוקף הפטור שלו ממס הכנסה, אלא גם אל שר האוצר דאז לפיד, שעבד אצלו בעבר ושמר איתו על קשרי ידידות. לדברי קליין, כשלפיד מונה לשר אוצר שלח לו מילצ'ן זר פרחים, אך לפיד סירב לקבלו. בהזדמנות אחרת, כשמילצ'ן שכח בבית של לפיד אוזניות יקרות הוא אמר לקליין למסור ללפיד שהוא יכול לשמור אותן, אך זה שוב סירב והתעקש להשיבן לבעליהם.

כשהשופט בר-עם שאל את עו"ד גילדין מדוע היה לו חשוב לשאול את קליין על המתנות שלפיד סירב לקבל התפרץ עו"ד חדד, סנגורו של נתניהו, והעיר: "כי הוא מתמודד בבחירות עם מר נתניהו, אז הם רוצים להציג אור מול חושך, אבל אחר-כך אנחנו נחקור בחקירה הנגדית ונראה איפה אור ואיפה חושך".

לעו"ד גילדין היתה תשובה אחרת. "אני רוצה להראות את החריגות לא רק בהתנהגות של מר נתניהו אלא גם בהתנהגות של מר מילצ'ן", הסביר. "למר מילצ'ן יש חברים שונים, ואני רוצה להראות באמצעות העדה שאת ההתנהלות הזו הוא שמר לבן אדם מאוד מסוים, ולא התנהג באופן זהה לכל החברים שלו".

ביום שני צפויה הפרקליטות לסיים את חקירתה הראשית של קליין. לאחר מכן יחל עו"ד חדד לחקור אותה בחקירה נגדית.

67104-01-20

משפט המו"לים

להורדת הקובץ (PDF, 1.56MB)