ארגוני הסברה אמריקאיים שפועלים בשירות ממשלת ישראל הסתירו מידע פיננסי, לכאורה תוך הפרת חוקי ארצות-הברית – כך נטען בתחקיר נרחב שפורסם במגזין היהודי-אמריקאי "פורוורד". החוק האמריקאי אמנם מתיר לגופים ואישים לקבל מימון ממדינות זרות, אך הוא מחייב אותם להירשם כ"סוכנים זרים" ולספק לממשל דין וחשבון על פעילותם. מפירי החוק חשופים לעונש פוטנציאלי של עד חמש שנות מאסר וקנס של 250 אלף דולר.

בתחקיר, שפורסם היום (31.8) ומבוסס בחלקו על מסמכים שפורסמו לראשונה על-ידי "העין השביעית" והתנועה לחופש המידע, נטען כי לפחות 11 גופים שקיבלו כסף מממשלת ישראל עברו לכאורה על הוראות חוק הסוכנים הזרים בארצות-הברית (FARA). תקצוב הארגונים נועד להשפיע על דעת הקהל האמריקאית ולהיאבק ב"דה-לגיטימציה" למדינת ישראל – מונח רחב שכולל שלילה של עצם קיומה של המדינה, אך גם ביקורת פוליטית לגיטימית על מדיניות הממשלה.

חלק מהגופים האמריקאיים המוזכרים בתחקיר קיבלו תקציבים ישירות מהמשרד לנושאים אסטרטגיים. אחרים תוקצבו דרך ארגון "קלע שלמה", שהוקם בתיאום עם המשרד לפני שנים אחדות כדי לשמש מעין חזית אזרחית לפעילות הממשלתית. לפי הפרסום ב"פורוורד", במשרד לנושאים אסטרטגיים וב"קלע שלמה" טוענים שכל פעילותם בארצות-הברית התבצעה בהתאם לחוק.

לדברי מנכ"לית מיזם ההסברה הגדול StandWithUs, היא לא ידעה שממשלת ישראל ו"קלע שלמה" מעורבות במימון מענק שבו זכה הארגון לאחרונה. המנכ"לית מסרה ל"פורוורד" שייתכן שהארגון יוותר על הכסף

"קלע שלמה", ששינה את שמו ל"קונצרט", אמור היה לשמש כמעין מוח שיעמוד במרכזה של רשת כלל-עולמית מסועפת של ארגונים שיעסקו ב"פעילות תודעת המונים" מטעם ממשלת ישראל. לא כל הגופים שאליהם פנו נציגי "קלע שלמה" והמשרד לנושאים אסטרטגיים הסכימו לקבל מהם כסף. ב-2018 הוצגו ב"פורוורד" כמה גופים אמריקאיים שדחו את הצעות המימון, ובחודש שעבר נחשף כאן שלסירוב הזה היה חלק מכריע בכשלון פרויקט "קלע שלמה".

השר הקודם שעמד בראש המשרד לנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, סירב לחשוף מידע בסיסי על פעילות "קלע שלמה". ארדן, כיום שגריר ישראל באו"ם והשגריר המיועד בוושינגטון, ניסה עוד לפני כן להחריג את משרדו מחוק חופש המידע – מהלך קיצוני שאם היה מצליח היה מאפשר לו לפעול במחשכים. בחודש מאי השנה מונתה במקומו השרה אורית פרקש-הכהן. יחד עם המנכ"ל שמינתה, דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס, החליטה השרה לתקן את כשלי השקיפות של המשרד. הצעד הראשון היה חשיפת המידע על התנהלות "קלע שלמה".

בחודש שעבר, בדיון שהתקיים בכנסת, הסביר מנליס שאחת הסיבות לשימוש ב"קלע שלמה" לשם הזרמת כספים לארגונים בחו"ל היתה החשש מפני הפרת חוק הסוכנים הזרים. "ההבנה היתה שיהיה להם יותר קל לבוא מול חל"צ [חברה לתועלת הציבור] אזרחי מאשר מול פעולה שממשלת ישראל עומדת מאחוריה", אמר מנליס. "בסוף אתה רואה העברה בנקאית מחל"צ, ולא העברה בנקאית מממשלת ישראל. זה הרעיון".

ההפניה לתחקיר של ה"פורוורד" (צילום מסך)

ההפניה לתחקיר של ה"פורוורד" (צילום מסך)

העיתונאי שחתום על התחקיר ב"פורוורד", איידן פינק, שוחח עם עורכי-דין המתמחים בסוגיית הסוכנים הזרים. לדבריהם, השימוש בגוף מתווך דוגמת "קלע שלמה" לא פוטר את הארגונים האמריקאיים מחובת השקיפות שמטיל עליהם החוק. אחד מעורכי-הדין, עמוס ג'ונס, הסביר: "הם יכולים להשתמש בכל חברות הקש שירצו, או איך שלא יעדיפו לקרוא לזה. אם מדובר בגוף זר, או בקבוצה של אנשים מחו"ל, אפשר להתייחס אליהם כאל ישות זרה מהסוג שאליו מתייחס החוק. לפיכך, מי שפועל בהנחייתם בתוך ארצות-הברית מחויב לדווח על כך".

לפי התחקיר, סכומי הכסף שהועברו לארגונים האמריקאיים מאז 2018 מסתכמים ב-6.6 מיליון דולר – סכום לא מבוטל אך נמוך בהרבה מהכוונות של המשרד לנושאים אסטרטגיים, שנגזר מהכישלון של "קלע שלמה" לגייס תרומות בשוק הפרטי ומסירובם של ארגונים יהודיים לקבל את הכסף. חלק מהסכום מימן הטסת משלחות לסמינרי הסברה בישראל. במקרה כזה, שבו הכסף משמש לרכישת שירותים מחוץ לגבולות ארצות-הברית, החוק עשוי להתיר לארגונים להימנע מדיווח. עם זאת, נטען בתחקיר, מהמסמכים עולה שהאירוח בישראל נועד "להכווין" את פעילותם של נציגי הארגונים לאחר שובם לארצות-הברית – ולפיכך היה עליהם לדווח על כך לרשויות השלטון.

בין הארגונים המוזכרים בתפקיד יש גם כאלה שקיבלו תקציבים ישירות מהמשרד לנושאים אסטרטגיים. אחד מהם הוא Hasbara Fellowships מייסודה של ישיבת אש-התורה, שתוקצבה במיליוני שקלים על-ידי המשרד ו"קלע שלמה" כדי לבצע "פעילות במדיה חברתית פרו-ישראלית" ולבנות "קמפיינים להפצת מסרים רב-מערכתיים במדיה", בין היתר.

גופים אחרים שקיבלו כסף מממשלת ישראל ולפי התחקיר לא הצהירו על כך הם הארגון הנוצרי הגדול Christians United for Israel בראשות הכומר ג'ון הייגי; גוף בשם Israel Allies Foundation, שלקח חלק בקידום חוקים נגד הטלת חרם כלכלי על ישראל במדינות ברחבי בארצות-הברית; וארגון בשם Proclaiming Justice to the Nations, שמוצג בתחקיר כ"ארגון שנאה אנטי-מוסלמי".

בכתבה מוזכר גם ארגון ההסברה הגדול StandWithUs, שזכה לאחרונה במענק מקרן בראשית במסגרת תחרות שפרסיה מומנו בחלקם על-ידי "קלע שלמה" וממשלת ישראל. רוז רוטשטיין, מנכ"לית StandWithUs, מסרה ל"פורוורד" שסכום המענק טרם התקבל בפועל – ושייתכן שהארגון יעדיף לוותר על הכסף. לדבריה, בארגון לא ידעו שהמענקים מומנו על-ידי ממשלת ישראל.

מסמכי המשרד לנושאים אסטרטגיים ו"קלע שלמה" זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה