שאלתם את עצמכם מדוע שר האוצר לא הזדרז להכריז על השבתת פעולות אגף מס הכנסה בגלל הקורונה אור ליום ראשון השבוע, ומדוע שר הפנים לא הורה להקפיא את גביית הארנונה, ומדוע השר לבטחון פנים לא הנחה את המשטרה להפסיק לאלתר לרשום דו"חות תנועה, ורק שר אחד מכל שרי הממשלה, אמיר אוחנה, נקט יוזמה והקפיא את פעילות בתי-המשפט?

אולי כי אוחנה הוא שר ערני ויוזם מעמיתיו, אולי משום שהוא מסור לתפקידו יותר מהם, ואולי משום שהסכנה לבריאות האזרחים כה מדירה שינה מעיניו, שהוא קפץ ממיטתו באישון לילה כדי לחתום על תקנה שנועדה למנוע מהם לגדוש בהמוניהם את אולמות בתי-המשפט.

השאלות הללו נותרו פתוחות, אבל תוצאה מעשית אחת לפעלתנותו של שר המשפטים כבר ידועה: משפטו של ראש הממשלה נדחה. התוצאה הזו הדהדה בראשי כאשר האזנתי אתמול במהדורות החדשות להודעת ראש השב"כ, נדב ארגמן, על נסיבות היענותו לבקשת משרד הבריאות להפעיל את "האמצעים המיוחדים" העומדים לרשותו כדי לזהות נשאי קורונה.

ראש ממשלת ישראל הנוכחי הוא מנהיגה של מפלגה ששמה נקשר באחרונה בשרשרת של התרחשויות שאינן מייצגות בהכרח תפיסת עולם ממלכתית ודבקות בערכי הדמוקרטיה

כידוע, גם ההחלטה הזו התקבלה באישון לילה: ראש הממשלה חתם על תקנות לשעת חירום המסמיכות את הממשלה לאכן את הטלפונים הסלולריים של נשאי הנגיף ולשחזר את מסלולי תנועתם. נתניהו עשה זאת לאחר שוועדת הכנסת, שמוסמכת לפקח על המהלך החריג ולאשר אותו, סירבה להיענות באופן מיידי לפנייתו ודרשה הסברים ובטוחות לשמירת צנעת הפרט ולמניעת שימוש פסול במידע. ראש הממשלה דילג על המחסום, ערך הצבעה טלפונית בין השרים, ובעקבות תוצאותיה החיוביות (הפתעה, הפתעה) הורה לשב"כ להירתם לצורכי משרד הבריאות בהקשר זה.

הביקורת שנמתחה על עצם המהלך (הפעלת מעקב חשאי ללא אישור שופט) ועל סגנון התנהלותו של ראש הממשלה הניעה את נדב ארגמן לפרסם הודעה. היא אומרת, בין השאר: "שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל. הפנייה התקבלה בשב"כ לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות כדי לסייע במאמץ זה".

עוד אומרת ההודעה כי הפעלת השב"כ בהקשר זה קיבלה את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, וכי נקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך. בנימה אישית פונה ארגמן לציבור ומצהיר: "כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב, ועל כן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא, וכן כי המידע לא יישמר במאגרי השב"כ". הוא מבטיח שהשימוש במידע שיושג בדרך זו ינוצל אך ורק להצלת חיי אדם, וכי בנסיבות שנוצרו "ראוי ונכון ששב"כ יירתם למשימה הלאומית, לא יעמוד מנגד, ויתרום מיכולותיו הייחודיות למאבק בהתפשטות הנגיף".

ראש השב"כ נדב ארגמן וראש הממשלה בנימין נתניהו משיקים כוסות, בצילום שהפיצה דוברות השב"כ (פלאש 90)

ראש השב"כ נדב ארגמן וראש הממשלה בנימין נתניהו משיקים כוסות, בצילום שהפיצה דוברות השב"כ (פלאש 90)

לכאורה, יש לקבל את דברי ראש השב"כ כפשוטם. חוק השב"כ מ-2002 קובע בין השאר שהשירות "יפעל לשמירה ולקידום של אינטרסים ממלכתיים חיוניים אחרים לביטחון הלאומי של המדינה, והכל כפי שתקבע הממשלה ובכפוף לכל דין". כרמי גילון, ראש השב"כ לשעבר, מצהיר בספרו האוטוביוגרפי, "שב"כ בין הקרעים", על מחויבות השירות לאתוס הדמוקרטי. לדבריו, השירות נזהר מאוד מכל דבר שיש בו אבק של מעורבות פוליטית, ואינו עוסק בנבחרי ציבור.

החוק, האתוס הארגוני והתנהלותו של נדב ארגמן (כפי שהיא ידועה עד כה) תומכים אפוא בהצהרתו ששיקולים ממלכתיים בלבד הניעו את הארגון לקבל על עצמו את המעקב והחיטוט במכשירי הסלולר של אזרחי המדינה, אבל אי-אפשר להתעלם מהעובדה שארגמן כפוף לראש הממשלה, ושראש הממשלה הנוכחי הוא מנהיגה של מפלגה ששמה נקשר באחרונה בשרשרת של התרחשויות שאינן מייצגות בהכרח תפיסת עולם ממלכתית ודבקות בערכי הדמוקרטיה.

כל ספר הבוחרים דלף למטה הליכוד במערכת הבחירות שהסתיימה לפני 16 יום; כשהסתמנו התוצאות הסופיות של הבחירות האחרונות, גורמים בליכוד תקפו את יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, וייחסו לו משוא פנים פוליטי. לא זו בלבד, אלא שנציגי הליכוד בוועדה נמנעו מלחתום על פרוטוקול התוצאות.

פעילים של הליכוד ו/או של ארגונים שמקיימים שיתופי פעולה הדוקים עמו (כמו "אם תרצו") הפעילו מעקבים אחר מרצים באקדמיה כדי להבאיש את ריחם; פעילי ימין תקפו את אנשי התנועה לאיכות השלטון אחרי שהציבה אוהל מחאה ליד משכן הנשיא; הם או דומיהם התייצבו בשערי המשכן כדי לגדף את משלחת הרשימה המשותפת שהגיעה כדי למסור לנשיא את המלצתה על מועמדה להרכבת הממשלה; התקשורת דיווחה כי גורמים בימין הפיצו סרטון מסולף כדי להציג את ח"כ אחמד טיבי כמי שמבזה כביכול משפחה שכולה.

ועוד דבר הדהד אתמול בזכרוני: בנימין נתניהו היה זה שקרא להמונים (אם גם לא במלים מפורשות) לצאת לרחובות כי "גונבים לנו את הבחירות". כמה אירוני שהאיום הזה על הדמוקרטיה נוטרל עתה בגלל הקורונה, והאיסור להתקהל הוחמר אמש מפי ראש הממשלה עצמו.