ערב אחד בקיץ 1973 התכנסנו, קבוצת ידידים ושכנים, בבית-הכרם בירושלים למפגש השבועי כדי לרכל, לקטר, ולהציל את העולם. אחד מאיתנו, עורך-דין ידוע למדי, התפאר בקשריו עם רשויות המדינה ושיתף אותנו בדוגמאות לאופן שבו הוא מצליח לתכמן את המערכת כדי להביא תשואות נאות ללקוחותיו. הוא עסק בעיקר בנדל"ן ובאישורי בנייה, ונתן לנו להבין כי בעזרת קשרים ואולי גם שימון כספי (הוא לא אמר זאת במפורש) ניתן לעקוף את התקנות, לזייף את התקנים ולהשיג אחוזי בנייה חריגים. הוא נשמע זחוח ומרוצה מעצמו.

אחד מהחבורה קלקל את המסיבה. "תגיד", אמר לפרקליט המחייך, "אתה לא מבין שבשיטות שאתה מתאר המדינה נרקבת? אם בעזרת קשרים ואולי גם כסף ניתן לצפצף על החוקים ולהתעלם מהכללים המחייבים, עלול להתברר מחר ששדות תעופה צבאיים נסללו באופן פגום והמטוסים לא יוכלו להמריא". חברנו עורך-הדין פטר את החשש בתנועת יד מבטלת. לא חלפו חודשיים ופרצה מלחמת יום הכיפורים, שחשפה את הימ"חים החלודים, המלאים החסרים, הקונספציה השגויה ו"האמצעים המיוחדים" שלא פעלו בתעלת סואץ, ושעליהם השליכה מערכת הביטחון את יהבה.

נזכרתי במפגש ההוא אתמול (23.3) למקרא דו"ח מבקר המדינה על טיב היערכות מערכת הבריאות לקראת מגפות. התמונה שניבטת מבין דפי הדו"ח מדברת בעד עצמה – פיגור משווע אחר הצרכים, מוכנות אפסית מול אתגרי השירות שעל המערכת לספק לציבור, תיעדוף לקוי של חלוקת משאבים. אך יש בה גם צד גרוטסקי: הפער בין המציאות הנחשפת לבין הדימוי שמשוות לה הרשויות.

התפשטות המגפה היא מכת טבע שקשה מאוד לשלוט בה. התנאים המחפירים שבהם נאלצים עובדי מערכת הבריאות לבצע את מלאכת הקודש שלהם הם מעשי ומחדלי ידי אדם

כאשר פרצה מגפת הקורונה ראש הממשלה כבר ידע על ממצאי דו"ח המבקר שמתייחסים למצב מערכת הבריאות בשנים האחרונות. לא רק שידע, מתוקף הנוהל המחייב את המבקר להביא לידיעת המבוקר את הממצאים ולבקש את תגובתו, אלא שעל-פי דיווחים בתקשורת נתניהו עמד בקשר איתו לקראת הפרסום.

ואף על פי כן תיאר נתניהו בשבועיים האחרונים את מצבה של מערכת הבריאות ואת מוכנותה של המדינה להתמודד עם המגפה באופן הבא: "בישראל מצבנו טוב יותר מרוב המדינות, אנחנו נקטנו באמצעים שמדינות רבות לא נקטו. אבל האתגר הוא גדול, הוא משמעותי, לכל המדינות – אתגר בריאותי, אתגר לחיים, אתגר כלכלי ואתגר בינלאומי גדול מאוד...

"יהיה לנו יותר קשה לפני שיהיה לנו יותר קל, אני כבר אומר לכם. זה קורה, זה מתפתח, אבל אני מאמין שאנחנו יכולים לגבור על המשבר הזה. עובדה שאנחנו מתפקדים יותר טוב כמעט מכל מדינות העולם, וזה בזכותכם ובזכות המדיניות שאנחנו נוקטים בה, ובזכות המשמעת העצמית שאתם מגלים אזרחי ישראל" (מסיבת העיתונאים היומית, 11.3).

"מדינות מאמצות אחת אחרי השנייה את ההחלטות והצעדים שאנו קיבלנו. ראש ממשלת ניו-זילנד אמרה שהמדיניות הישראלית בהגבלת התנועה בגבולות היא הוכחה אפקטיבית ביותר, והיא אימצה את הדבר הזה. מדינות אחרות מאמצות את המדיניות שלנו לגבי התקהלות, וכן הלאה. אבל אני חייב להגיד שהמדיניות שלנו מטבע הדברים היא דינמית.

"היא מקדימה את כל מדינות העולם, אבל היא דינמית והיא נותנת לנו כרגע שיעור תחלואה ושיעור תמותה – לשמחתי אין עדיין שום תמותה, אבל אנחנו צופים את פני העתיד ואנו יודעים שיהיה קשה מאוד להמשיך במצב הזה. אבל אנחנו ממוקמים במצב לא הטוב ביותר בעולם אבל בין המדינות במצב הטוב ביותר בעולם... ואנחנו מנסים כל הזמן להקדים את המחלה ולהקדים גם את העולם. בסך הכל אנחנו עושים את זה... אני מאמין שאנחנו נמשיך להקדים את העולם ולהקדים את המחלה..." (15.3).

"מדינת ישראל ממשיכה להקדים את רוב רובן של מדינות העולם בצעדים נחושים ואחראים ובשיתוף פעולה שלכם, אזרחי ישראל" (16.3).

"הנחיתי את משרד הבריאות להגדיל משמעותית את היקף הבדיקות ל-3,000 בדיקות ביום לפחות. ייתכן מאוד שגם נגיע ליותר מזה, אפילו עד 5,000 בדיקות. למיטב ידיעתי, ביחס לאוכלוסייה זהו מספר הבדיקות הגדול ביותר בעולם, אפילו יותר מדרום-קוריאה... כל מה שתיארתי לכם כאן, כל הצעדים האחרים שאתם רואים שאנחנו נוקטים בימים האחרונים, בשבועות האחרונים, ששמים את ישראל בקדמת המדינות בעולם, ואנחנו נמצאים שם, כל הצעדים האלה לא יעזרו כהוא זה אם לא תהיה משמעת ואחריות מצדכם...

"באשר לבדיקות הקורונה, אנחנו לומדים מהמדינות המובילות בעולם בנושא הזה כדי שנהיה לא פחות טובים. יש דברים שהם לומדים מאיתנו ויש דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהם. עד יום ראשון נגיע ל-3,000 בדיקות ליום, זה שווה ערך למספר הבדיקות לנפש בדרום-קוריאה. ההנחיה שלי היא ששבוע לאחר מכן נגיע ל-5,000 בדיקות יומיות, ואחר-כך לאף יותר. זה ישים את ישראל בצמרת המדינות בעולם" (17.3).

* * *

עד כמה רחוקה התמונה שצייר נתניהו מהמציאות ניתן היה להיווכח אתמול לא רק בדו"ח המבקר, אלא גם בעקומות התחלואה המתרוממות מעלה בקצב מבהיל. התפשטות המגפה היא מכת טבע שקשה מאוד לשלוט בה. התנאים המחפירים שבהם נאלצים עובדי מערכת הבריאות לבצע את מלאכת הקודש שלהם הם מעשי ומחדלי ידי אדם.

נתניהו לא אשם בהתפרצות הקורונה. הוא נראה כמי שמעורב עמוקות בניהול המאבק נגד המגפה ועושה ככל יכולתו כדי לחסום את פגיעתו. כשעוברים על תמלילי הופעותיו במסיבות העיתונאים הליליות נוכחים שהוא חותר להשיג את שיתוף הפעולה של הציבור, אינו מסתיר את הקשיים אלא עוטף אותם במלמלת נוחה לעיכול, ומזהיר מראש מפני התפתחויות חמורות הצפויות להתרחש.

תפקודו המעשי כמנהל המשבר נראה אפוא תקין ומסור (טור זה אינו עוסק בזיקה שבין המגפה לתוהו ובוהו הפוליטי שמחוללת התנהגותו של נתניהו). הכשל גלום בטבע השני שלו – השרלטנות: הצורך שיש לו להגזים, להוליך שולל, להעמיד פנים. כפי שהוכח אתמול, האיפור הזה מתפורר כשהאמת חובטת בפרצופו.