קרוב ל-13 אלף דוברים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים במהלך חודש מאי. מתוכם, רק 328 היו ערבים, כ-2.6%, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, חלק נכבד מהדוברים (כ-35%) הופיע בשבוע האחרון של החודש בעקבות פיזור הכנסת. אלמלא האירוע הפוליטי הזה, שיעור הייצוג היה נמוך עוד יותר.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג, המדרגת את 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכאן 11, כאן ב', קשת 12, רשת 13 וגלי-צה"ל, ניצבה בחודש מאי "חדשות השבוע" של כאן 11. בתוכנית השבועית, שמגיש ירון דקל ועורך אילן ליאור, נכללה כתבה שהכין דקל עצמו תחת הכותרת "כשראש העיר אום אל פחם וירון דקל החליפו תפקידים". בסך הכל השתתפו ב"חדשות השבוע" כ-185 דוברים במהלך החודש שעבר, 23 מתוכם היו ערבים (13 במהדורה האחרונה של החודש, שכללה את הכתבה של דקל על אום אל-פחם).

במקום השני ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר. כמו "חדשות השבוע", גם "חדשות סוף השבוע" היא תוכנית טלוויזיה מגזינית, פורמט שמאפשר להגיע לשיעורי ייצוג גבוהים בזכות מעט כתבות מרובות משתתפים. ב"חדשות סוף השבוע" השתתפו כשישים דוברים במהלך החודש שעבר, שישה מהם היו ערבים.

למקום השלישי, לעומת זאת, הגיעה התוכנית של רינו צרור בגלי-צה"ל, שעורך מירון ששון. בעוד שתוכניות טלוויזיה מגזיניות כמו "חדשות השבוע" או "חדשות סוף השבוע" יכולות במהדורה אחת בחודש לכלול כתבה אחת שבה מופיעים מספר רב של דוברים ערבים, כדי שתוכנית רדיו יומית תגיע למקומות הראשונים בטבלה יש צורך במתן זכות ביטוי מתמשכת לחברה הערבית במספר רב של אייטמים. משום כך ההישג של צרור וצוותו ראוי לשבח מיוחד.

טבלת הערוצים מלמדת בעיקר על עקביות. הן במקומות הראשונים, בהם נמצאים ערוצי תאגיד השידור הישראלי, והן במקום האחרון, שבו ניצבת גם הפעם תחנת גלי-צה"ל. על אף כמה איים של ייצוג נאות יחסית לחברה הערבית, כמו בתוכניות "רינו צרור" ו"מה בוער", מרבית תוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה הצבאית מדירות דרך קבע כ-18% מאזרחי מדינת ישראל. הנתונים הנמוכים חמורים במיוחד לאור העובדה שגלי-צה"ל היא תחנה ציבורית הממומנת מכספי המסים של כלל אזרחי ישראל, יהודים ולא-יהודים כאחד.

ב"פגוש את העיתונות" של חדשות 12, התוכנית הפוליטית המרכזית של קשת בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין, לא השתתף ולו דובר ערבי אחד במהלך כל החודש שעבר. ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", שעורך ניר נוימן, השתתפו רק שני דוברים ערבים מתוך כ-180 דוברים ואילו ב"6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, שעורך אוהד כהן, השתתפו שלושה דוברים ערבים מתוך כ-270. כזכור, "6 עם אמנון לוי" משודרת במשבצת השידור שהיתה בעבר של "לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג בשלוש שנותיו הראשונות.

מבין תוכניות האקטואליה המרכזיות ברדיו מובילה התוכנית של רינו צרור בגלי-צה"ל, עם שיעור ייצוג גבוה של כ-9.1%. התוכנית, שעורך מירון ששון, מקפידה כמעט תמיד על שילוב דוברים מהחברה הערבית אך לא השיגה נתונים כה גבוהים מאז חודש ינואר.

במקום השני עוד מצטייינת קבועה של המדד, "סדר יום" של כאן ב' בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'. "סדר יום" הצטיינה בחודש שעבר, כבדרך כלל, גם בשילוב נשים. "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, הגיעה למקום השלישי.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מראה מהפך קטן. את מקומה של המהדורה המרכזית של כאן 11, שבדרך כלל מגיעה למקום הראשון, תופסת הפעם המהדורה המרכזית של חדשות 12, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. להישג זה אחראי, בין היתר, פוראת נסאר, שדיווח בחודש שעבר לא פעם על מקרי אלימות בחברה הערבית.

כל תוכניות הפרה-פריים בטלוויזיה הגיעו בחודש שעבר לנתונים מאכזבים. "קלמן וסג"ל" של כאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן, הדירה את החברה הערבית מעט פחות ממתחרותיה ועל כן הגיעה למקום הראשון בטבלה זו.

כשבוחנים את שיעור הדוברים המומחים מבין הדוברים הערבים בכל ערוץ וערוץ מגלים שבתוכניות גלי-צה"ל אמנם לא נותנים ביטוי רב לחברה הערבית, אך כשכבר מעלים דובר ערבי לשידור יש סיכוי לא רע שהוא יהיה מומחה בתחומו. להישג זה אחראיות בין היתר "מה בוער" והתוכנית של רינו צרור. בתחתית טבלת המומחים הפעם כאן ב', שבדרך כלל מגיעה דווקא למקום הראשון במדד זה.

גם בחודש מאי סבלו הנשים הערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך 328 דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, רק 66 היו נשים, כ-20%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.5% היו נשים ערביות, למרות שהן מהוות קרוב לעשירית מאזרחי המדינה.

בחלוקה של ייצוג נשים ערביות לפי ערוצים בלטו לטובה שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. כ-27% מכלל הדוברים הערבים בערוצים אלו היו נשים. בגלי-צה"ל נרשמה ההדרה החריפה ביותר של נשים ערביות. רק 10% מכלל הדוברים הערבים בתוכניות התחנה היו דוברות ערביות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה