לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר (11-17.8.2019) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 72 היו ערבים (כ-2.3%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש הטבלה הפעם, המהדורה המרכזית של חדשות 12, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. בדרך כלל משתרכת המהדורה המרכזית של חדשות 12 הרחק מאחורי "חדשות הערב" של כאן 11, אבל בשבוע שעבר שולבו בה מספר כתבות ודיווחים שעסקו בענייני ערבים, כמו כתבה של רעות ברזילי על הזמר הדרוזי לואי עלי, וכתבה של אוהד חמו על אזרח ערבי בשורות דאע"ש. בסך הכל הופיעו במהדורה המרכזית של חדשות 12 12 דוברים ערבים, כ-11.3% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע.

אחרי שבועיים במקום הראשון, בשבוע שעבר הגיעה "סדר יום" של כאן ב' למקום השני. התוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד-מיטרני, אירחה ארבעה דוברים, כ-10% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע. "רינו צרור" של גלי-צה"ל, שעורך מירון ששון, ממשיכה להפגין עקביות ובשבוע שעבר כללה שני דוברים ערבים, כ-7.7% מכלל הדוברים בתוכנית בשבוע ממוצע.

בחברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי מאז תחילת השנה חלה ירידה בולטת בשיעור הייצוג של החברה הערבית בערוץ כאן 11. כפי שניתן לראות בגרף שלהלן, למרות עליות וירידות, והמגמה ברורה ופניה כלפי מטה. גם בשבוע שעבר (ראו טבלה בהמשך) רק תוכנית אחת של כאן 11 השיגה שיעור ייצוג גבוה מהממוצע.

שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, ינואר-אוגוסט 2019

שיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, ינואר-אוגוסט 2019

ב-11 מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהנחיית רינה מצליח ובעריכת יניב הלפגוט.
  • "המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.
  • "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה קרן מרציאנו וערכו קלי בן-יאיר וישי הראל.
  • "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת אלי ראכלין ובעריכת ניר בכר.
  • "אולפן שישי" של חדשות 12, בהנחיית דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת גילי ברוש.
  • "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק.
  • "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור.
  • "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן.
  • "חמש בערב עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך.
  • "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת 12, בעריכת ניר נוימן.

ב-12 התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-400 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​