​בשבוע שעבר (21-27.7) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 77 היו ערבים (כ-2.5%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש טבלת התוכניות, זה השבוע השני ברציפות, התוכנית היומית של רינו צרור בגלי צה"ל. בתוכנית, שעורך מירון ששון, השתתפו בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים, כ-15.4% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע. בזכות העקביות וההתמדה של ייצוג דוברים ערבים ב"רינו צרור" הצליחה התוכנית להעפיל השבוע למקום השלישי בטבלה המשוקללת מתחילת השנה. "רינו צרור" הפכה לתוכנית הרדיו עם שיעור הייצוג המשוקלל הגבוה ביותר השנה, כשהיא עוקפת במעט את "סדר יום" של כאן ב'.

גם במקום השני בטבלה השבועית ניצבת תוכנית יומית של גלי-צה"ל, "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בתוכנית הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים, כ-11.5% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע. "רינו צרור" ו"מה בוער" הן תופעות יוצאות דופן בנוף התחנה הצבאית, שבדרך כלל מדירה את החברה הערבית עוד יותר מאשר ערוצי הטלוויזיה המסחריים בישראל.

עם זאת, לפי בדיקת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע שעבר הצטרפו אל "רינו צרור" ו"מה בוער" תוכניות נוספות בגלי-צה"ל שהביאו את התחנה לשיעור ייצוג ממוצע של 3.9%, יותר מאשר כאן ב', כאן 11, קשת או רשת. בין היתר ראוי לציין את "בוקר טוב ישראל", בהגשת אפי טריגר, שם שולבו בשבוע שעבר ארבעה דוברים; ואת "וילנסקי את ברדוגו", שמגישים ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו ועורכת אילנה בנימין, שם שולבו בשבוע שעבר שלושה דוברים. באופן כללי מצאו חוקרי יפעת מחקרי מדיה כי רבים מהאייטמים בגלי צה"ל שבהם השתתף דובר ערבי נגעו להתנצלותו של אהוד ברק על אירועי אוקטובר 2000.

במקום השלישי בטבלה השבועית - "קלמן וסג"ל" של כאן 11. התוכנית היומית, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן, כללה בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים, כ-9.4% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע.

בשבע מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהנחיית רינה מצליח ובעריכת מתן כהן.
  • "אולפן שישי" של חדשות 12, בהנחיית דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת גילי ברוש.
  • "חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור.
  • "קלמן ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ונערכה בשבוע שעבר על ידי עורכים מתחלפים.
  • "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, שעורכת תירזה אליה-זיסמן.
  • "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אוהד כהן.

בשבע התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-240 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה