בשבוע שעבר (30.6-6.7) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 46 היו ערבים (כ-1.5%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בשבוע שעבר נרשמה ירידה בשיעור הייצוג של החברה הערבית. מרבית התוכניות המרכזיות הדירו לחלוטין את החברה הערבית משידוריהן. רק בזכות מצטיינים בודדים לא נרשם שיעור ייצוג נמוך עוד יותר.

חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי אחד הנושאים המרכזיים שבהם עסקה התקשורת בשבוע שעבר היתה שיטור יתר וגזענות כלפי יהודים יוצאי אתיופיה. ייתכן כי בשל ההתמקדות באוכלוסייה מוחלשת אחת, נזנחה עוד יותר מהרגיל אוכלוסייה מוחלשת אחרת.

כמו בקרב יוצאי אתיופיה בישראל, גם בחברה הערבית סובלים משיטור יתר וגזענות, אולם לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה לא היתה כמעט התייחסות בתקשורת למכנה משותף זה של שתי קבוצות האוכלוסייה. בחברת יפעת מצאו רק מקרה אחד שבו נערכה שיחה עם דובר ערבי על הגזענות בישראל, על רקע מחאות יוצאי אתיופיה: ראיון עם ח"כ איימן עודה בתוכניתם של לוסי אהריש וג'קי לוי בגלי-צה"ל.

במקום הראשון בטבלה, ובהפרש ניכר, ניצבת "חדשות השבוע" של כאן 11. המגזין השבועי, שמגיש ירון דקל ועורך אילן ליאור, כלל בשבוע שעבר את כתבתו של ערן זינגר על יוזמתם של תושבי אום אל-פחם להחרים כלכלית את עפולה, וזאת על רקע טענות לגזענות העירייה כלפי ערבים. לא פחות מ-13 דוברים השתתפו בכתבתו של זינגר, כמעט שליש מכלל הדוברים הערבים בכל חמשת הערוצים גם יחד לאורך כל השבוע שעבר.

במקום השני ניצבת "רינו צרור" של גלי צה"ל. התוכנית, בעריכת מירון ששון, כללה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים והגיעה לשיעור ייצוג של 15.4%, ולמקום השלישי בטבלה המשוקללת מתחילת השנה. להבדיל מ"חדשות השבוע", שיכולה בכתבת מגזין אחת לשתף 13 דוברים ערבים, שיעור הייצוג הגבוה יחסית בתוכנית רדיו כמו "רינו צרור" מעיד על שיתוף מתמשך ועקבי של דוברים ערבים לאורך זמן.

"סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד-מיטרני, הגיעה למקום השלישי עם שלושה דוברים ערבים ושיעור ייצוג של כ-7.5%.

ב-15 מתוך 23 התוכניות שנכללות במדד הייצוג הודר הציבור הערבי באופן מוחלט (המדד, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהנחיית רינה מצליח ובעריכת דן דובין.
  • "המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק.
  • "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר.
  • אולפן שישי" של חדשות 12, בהנחיית דני קושמרו ובעריכת רון ירון.
  • "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת גילי ברוש.
  • "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי.
  • "קלמן וסג"ל של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ובעריכת נתנאל בן-שושן.
  • "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק.
  • "קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן, ובעריכת איתמר דרוקמן.
  • "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, שעורכת תירזה אליה-זיסמן.
  • "חמש בערב עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך.
  • "לפני החדשות" של רשת 13, בהגשת אודי סגל ובעריכת תום כספי.
  • "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, בעריכת אוהד כהן.
  • "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי.
  • "המהדורה המרכזית" של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט.

ב-15 התוכניות הללו יחד התראיינו והתארחו בשבוע שעבר כ-620 משתתפים. אף לא אחד מהם היה ערבי. בלטו לרעה במיוחד "המהדורה המרכזית" של חדשות 12, שבה בלבד הופיעו כמאה דוברים ללא אף ייצוג לחברה הערבית בישראל; ו"המטה המרכזי" של חדשות 13, שזה לה השבוע העשרים מאז תחילת השנה שבו שודרה תוכנית ללא אף דובר ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה