בשבוע שעבר (2-8.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 67 היו ערבים (כ-2.2%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה ביהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של ערבים. העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

בראש הטבלה של מדד הייצוג ניצבות הפעם שתי תוכניות רדיו יומיות, "מה בוער"
של גלי צה"ל ו"סדר יום" של כאן ב'. זו תוצאה חריגה, שכן המדיום הרדיופוני מקשה על שילוב מרואיינים רבים בכל אייטם. היא מעידה על השליחות של צוותי "מה בוער" ו"סדר יום", אך לא פחות מכך גם על ההתעלמות הגורפת של מרבית תוכניות הטלוויזיה בישראל מכחמישית אזרחי המדינה.

ב"מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים, כ-11.5% מסך הדוברים הממוצע בתוכנית. זו התוכנית היחידה מבין 23 התוכניות המרכזיות שנבחנות מדי שבוע במדד הייצוג שחצתה את רף עשרת האחוזים.

"סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד-מיטרני, שילבה גם היא שלושה דוברים ערבים בשבוע שעבר, אך כיוון שסך הדוברים הממוצע בתוכנית זו גבוה יותר, שיעור הייצוג שלה עמד על כ-7.5%. בטבלה המשוקללת מתחילת השנה מגיעה "סדר יום" למקום השלישי, בפער ניכר מכל יתר תוכניות הרדיו המרכזיות (עד לאחרונה ערך את התוכנית דדי מרקוביץ', וגם לו חלק בהישג זה).

במקום השלישי בטבלה השבועית, "6 עם אמנון לוי", תוכנית האקטואליה היומית של חדשות 13 בעריכת אוהד כהן. חמישה דוברים ערבים הופיעו בתוכנית בשבוע שעבר, כ-7.5% מסך הדוברים הממוצע. בשונה מ"מה בוער" ו"סדר יום", עבור "6 עם אמנון לוי" מדובר בנתון חריג. ממוצע התוכנית המשוקלל מתחילת השנה עומד על 2.3% בלבד, ופעמים רבות עובר בה שבוע שלם בלי אף מרואיין ערבי.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, חמש תוכניות הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "אולפן שישי" של חדשות 12 שמגיש דני קושמרו ועורך רון ירון.
  • "קלמן וסג"ל" בכאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן.
  • "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק.
  • "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12 בעריכת דניאל בשך.
  • "לפני החדשות עם אודי סגל" של רשת 13 בעריכת תום כספי.

בחמש התוכניות הללו יחדיו השתתפו בשבוע שעבר כ-200 דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

תוכניות מוצ"ש בטלוויזיה ("פגוש את העיתונות", "חדשות סוף השבוע", "המגזין" ו"המטה המרכזי") לא שודרו בשל חג השבועות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה