בשבוע שעבר (26.5-1.6) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 117 היו ערבים (כ-3.8%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על אף ששיעור הייצוג של החברה הערבית נמוך מאוד ביחס לשיעור הערבים בקרב אזרחי המדינה (כ-18%), עדיין מדובר בעליה לעומת השבועות האחרונים. חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מייחסים זאת להתפזרות הכנסת ועליית הדיונים הפוליטיים, שעסקו גם בצפוי לפוליטיקאים ומפלגות ערביות.

בראש הטבלה ניצבת הפעם תוכנית הטלוויזיה המגזינית "חדשות השבוע", שמשודרת מדי שישי בערב בערוץ כאן 11. התוכנית, שהגיש ירון דקל וערך אור לווינשטיין, כללה בין היתר כתבה שהכין דקל עצמו תחת הכותרת "כשראש העיר אום אל פחם וירון דקל החליפו תפקידים". בכתבה נשלח סמיר מחאמיד לראיין בין היתר את חבר מועצת עיריית עפולה המתנגד למעבר ערבים לעיר, ואילו דקל נדרש להתמודד עם בעיות היום-יום של תושבי אום אל-פחם.

בסך הכל הופיעו ב"חדשות השבוע" 13 דוברים ערבים, שהם כ-35.1% מכלל הדוברים במהדורה ממוצעת של התוכנית.

 

גם במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת תוכנית טלוויזיה מגזינית, "שישי עם אילה חסון" של רשת 13, שעורכת גילי ברוש. המהדורה האחרונה כללה את כתבתה של יפעת טאו על הזמרת נסרין (ברכה) קדרי. אף שהתגיירה לאחרונה, הוחלט לכלול את קדרי במדד הייצוג, כך שבסך הכל הופיעו במהדורה האחרונה של "שישי עם אילה חסון" שלושה דוברים ערבים, כ-13.6% מכלל הדוברים במהדורה ממוצעת של התוכנית.

במקום השלישי - תוכנית הרדיו של רינו צרור בגלי צה"ל, שעורך מירון ששון. התוכנית של צרור מצליחה פעם אחר פעם להתברג במעלה טבלת התוכניות של מדד הייצוג, זאת למרות שהמדיום הרדיופוני מקשה על שילוב דוברים רבים בכל אייטם ועל אף שתחנת הרדיו הצבאית מאופיינת בשיעור ייצוג נמוך. התוכנית של צרור, כמו חברתה לתחנה "מה בוער", מוכיחה כי גם בכלי תקשורת שאינו מתאפיין במתן ביטוי לחברה הערבית יכול צוות עיתונאים קטן ומסור לחרוג מהכלל.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, חמש תוכניות הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

  • "המטה המרכזי" של חדשות 13 שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק.
  • "חדשות סוף השבוע" של קשת 12, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר.
  • "אולפן שישי" של חדשות 12 שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון.
  • "קלמן וסג"ל" בכאן 11, שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן.
  • "לפני החדשות עם אודי סגל" של רשת 13 שעורך תום כספי.

בחמש התוכניות הללו יחדיו השתתפו בשבוע שעבר כ-150 דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה