בשבוע שעבר (19-25.5) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-3,100 דוברים, מתוכם רק 94 היו ערבים (כ-3%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת הפעם המהדורה המרכזית של חדשות 12, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. המהדורה, הנצפית ביותר בישראל ופעמים רבות גם המדירה ביותר את החברה הערבית, הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בטבלת מדד הייצוג בזכות שתי כתבות שהכין העיתונאי פוראת נסאר.

הראשונה, ששודרה ביום ראשון שעבר, התמקדה ברצח ויסאם יאסין, שנורה למוות בטמרה ליד מקום עבודתו. הכתבה השנייה, ששודרה שלושה ימים אחר כך, סקרה מנקודת מבט נרחבת יותר את האלימות בחברה הערבית. בכל אחת מהכתבות של נסאר הופיעו ארבעה דוברים ערבים. בנוסף הופיעו באייטמים אחרים במהדורה לאורך השבוע שעבר שישה דוברים ערבים נוספים. בסך הכל הופיעו במהדורה 14 דוברים ערבים בשבוע שעבר, כ-13.2% מסך הדוברים בשבוע ממוצע.

במקומות השני והשלישי בטבלה, בפער קטן מהמקום הראשון, ניצבות שתי תוכניות רדיו שמשלבות דרך קבע דוברים מהחברה הערבית: "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'; והתוכנית של רינו צרור בגלי צה"ל, שעורך מירון ששון. כפי שצוין כאן לא אחת, המדיום הרדיופוני מקשה על שידור אייטמים מרובי דוברים ועל כן כשתוכנית רדיו מגיעה למיקום גבוה בטבלה היא ראויה לשבח מיוחד.

בשבוע שעבר השתתפו ב"סדר יום" חמישה דוברים ערבים, שהם כ-12.5% מכלל הדוברים בשבוע ממוצע. בתוכנית של רינו צרור השתתפו שלושה דוברים ערבים, כ11.5% מכלל הדוברים בתוכנית בשבוע ממוצע.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, שש תוכניות הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

• "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין.

• "המגזין" של חדשות 13, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר.

• "נכון להבוקר" של גלי צה"ל, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק.

• "קלמן ליברמן" בכאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקרמן.

• "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, שעורכת תירזה אליה-זיסמן.

• "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, שעורך אוהד כהן.

בשש התוכניות הללו יחדיו השתתפו בשבוע שעבר מעל מאתיים דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

 

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה