בשבוע שעבר (5-11.5) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,600 דוברים, מתוכם רק 58 היו ערבים (כ-2.2%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זהו השבוע השלישי שבכל תוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת הערוצים המרכזיים משתתפים פחות משישים דוברים ערבים ושיעור הייצוג עומד על סביבות ה-2%. כידוע, שיעור האזרחים הערבים בישראל עומד על כ-18%.

כמו לאורך כל החודש האחרון, גם בשבוע שעבר הגיעה למקום הראשון בטבלה תוכנית טלוויזיה מגזינית, שמתאפיינת במספר מצומצם של אייטמים כשכל אחד מהם כולל דוברים רבים. הפעם התוכנית היתה "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, שהגישה קרן מרציאנו וערכו קלי בן-יאיר וגידי ויניש.

בין היתר שודרה בתוכנית כתבתה של רעות ברזילי על השחקן איציק כהן במסגרתה הופיעו גם שחקנים ערבים שמשתתפים לצדו בסדרה "פאודה". בסך הכל הופיעו ב"חדשות סוף השבוע" שלושה דוברים ערבים, כ-20% מממוצע סך הדוברים בתוכנית.

במקום השני ניצבת עוד תוכנית טלוויזיה מגזינית, "חדשות השבוע" של כאן 11. התוכנית, שמגיש ירון דקל ועורך אילן ליאור, כללה את כתבתה של איטה גליקסברג על זאיד אלחמאמדה, תושב הכפר הבדואי הלא מוכר סוואווין, שנהרג מפגיעת רקטה עזתית.

בסך הכל הופיעו ב"חדשות השבוע" שישה דוברים ערבים, אולם כיוון שמספר כלל הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 37, אלה הביאו אותה לשיעור ייצוג של כ-16.2% בלבד.

במקום השלישי ניצבת תוכנית הרדיו היומית של רינו צרור, המשודרת בגלי צה"ל. בתוכנית רדיו בכלל, ובתוכנית רדיו יומית בפרט, קשה הרבה יותר להגיע לשיעור ייצוג גבוה של החברה הערבית בישראל, זאת בשל אופי המדיום. משום כך ההישג של תוכניתו של צרור, שערך מירון ששון, ראוי לשבח: ארבעה דוברים ערבים, שהביאו אותה לשיעור ייצוג של כ-15.4%.

מילה טובה מגיעה גם ל"סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ', שאף היא שילבה בשבוע שעבר ארבעה דוברים ערבים והגיעה לשיעור ייצוג של כ-10%.

מתוך 23 התוכניות המרכזיות שנכללות במעקב השבועי, 11 הדירו בשבוע שעבר את החברה הערבית באופן מוחלט (מדד הייצוג, יש לציין, מתייחס לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והגדה המערבית אינם נספרים):

"פגוש את העיתונות" של חדשות 12 שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין; "המטה המרכזי" של חדשות 13 שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; "קלמן וסג"ל" של כאן 11 שמגישים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ועורך נתנאל בן-שושן; "המגזין" של חדשות 13 שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר; "אולפן שישי" של חדשות 12 שהגישה קרן מרציאנו וערך רותם דנון; "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13 שעורכת גילי ברוש; "נכון להבוקר" של גלי צה"ל שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק; "שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12 שעורכת תירזה אליה-זיסמן; "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12 שעורך דניאל בשך; "לפני החדשות עם אודי סגל" של רשת 13 שעורך תום כספי; ו"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת 12 שעורך ניר נוימן.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה