בשבוע שעבר (15-21.7) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,800 דוברים. מתוכם רק 58 היו ערבים, כ-2.1%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת, בהפרש ניכר, מהדורת "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות. במהדורה האחרונה, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, נכללה כתבה שהכין יוסי מזרחי על ריבוי נשים בישראל. בכתבה הארוכה, כ-14 דקות, הופיעו שמונה דוברים ערבים, מתוכם גם דוברות ערביות שהופיעו תחת הסתרה. כיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 15 בלבד, היוו הדוברים הערבים למעלה ממחצית הדוברים בתוכנית. זהו נתון שיא לתוכנית מרכזית מאז תחילת המדידה של מדד הייצוג. השיא הקודם נקבע בשלהי 2016, אז השיגה "יומן" של רשות השידור 44.7% שיעורי ייצוג (בעיקר בזכות כתבה על רצח נערה דרוזית).

למקום השני בטבלת התוכניות הגיעה "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש. ארבע דוברים ערבים הופיעו בכתבה שהכינו מאור צור וחסון על הנושא שתפס את את הכותרות בעיקר לפני שבועיים  – חטיפתו של הילד כרים ג'ומהור והחזרתו לחיק משפחתו.

שתי תוכניות הגיעו יחדיו למקום השלישי בטבלת התוכניות עם שיעור ייצוג זהה. "ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ כאן 11, אירחה בשבוע שעבר בשני אייטמים נפרדים שהוקדשו לחוק הלאום שני דוברים ערבים: ח"כ איימן עודה וח"כ לשעבר שכיב שנאן. את "ערב ערב" מגיש דב גילהר ועורך הדר פרנקטל-קריב. ב"לונדון את קירשנבאום" הופיעו גם כן שני דוברים ערבים, באייטם שהוקדש ליחס משטרת ישראל לחברה הערבית: ניצב ג'מאל חכרוש וח"כ חנין זועבי. את "לונדון את קירשנבאום" מגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי.

חלוקה לפי גופי שידור מעלה פער גדול בין חברת החדשות, שמובילה עם 4% ייצוג, לגלי צה"ל, שמגיעה לכרבע משיעור זה. אולם, יש לזכור כי מאז פיצול ערוץ 2 חברת החדשות נהנית מהעובדה ששיעור הייצוג המשוקלל בה נקבע על פי מעט תוכניות יחסית, וללא תוכניות אקטואליה רכה כמו שיש בערוצים האחרים. לשם המחשה, הכתבה של מזרחי על ריבוי נשים בישראל כלל שמונה מתוך 11 דוברים ערבים שהופיעו בכל תוכניות חברת החדשות בשבוע שעבר.

גלי צה"ל, שהגיעה גם בשבוע שעבר למקום האחרון, היא גוף השידור שמדיר באופן קבוע את החברה הערבית בישראל יותר מכל מתחריו. זאת, למרות שהתחנה הצבאית ממומנת בין היתר מכספי המסים של כל אזרחי ישראל, כולל הערבים.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מעלה כי המהדורה היחידה שנמנעה מלהדיר באופן חריף את החברה הערבית בשבוע שעבר, שבוע שבו עבר בכנסת חוק הלאום, היא מהדורת החדשות של ערוץ עשר. את המהדורה הגישו טלי מורנו ונגה ניר-נאמן, וערכו אסף ברנע ויונת דרור. בשבוע שעבר, קרוב ל-5% מכלל הדוברים במהדורה היו ערבים.

במהדורה המרכזית של כאן 11 הופיעו כ-140 דוברים מתוכם רק שני ערבים: ח"כ עאידה תומא-סלימאן בכתבה של מיכאל שמש על העברת חוק הלאום, והאח שריף קסאם, שהופיע בדיווח של קטי דור על תקיפת רופאה ותיאר את אשר ראה.

במהדורת החדשות הנצפית בישראל, שהגישו קרן מרציאנו ודוריה למפל וערכו גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיעו בשבוע שעבר למעלה ממאה דוברים ומרואיינים, אך רק אחד מהם היה ערבי: עורך-הדין באסל פלאח שמייצג סייעת בגן החשודה שנהגה באלימות נגד הילדים, אשר התראיין בדיווח שהכין פוראת נסאר.

"המגזין" של חדשות עשר מתבססת בראש טבלת האפסים. כבר שבעה שבועות רצופים שהתוכנית, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, לא כללה אפלו דובר ערבי אחד. נתון זה חורה במיוחד משום ש"המגזין" מתהדרת בהיותה תוכנית ששמה דגש על השוליים של החברה בישראל ומציגה את עצמה כמי שמתאמצת לתת ביטוי לקבוצות שבדרך כלל נדחקות הצדה, כמו האזרחים הערבים.

בחודש אוקטובר האחרון, במסגרת כנס שערכה הליגה נגד השמצה, התפארה קוטלר בכך כי התוכנית שלה "מנסה להביא באמת את החיים בתוך מגוון החברה הישראלית. גם המתנחלים וגם החרדים וגם הערבים". בפועל, קיים פער עצום בין הדימוי הציבורי ש"המגזין" מבקשת לעטות על עצמה לבין המציאות.

לפני שבועיים, לראשונה אחרי 35 שבועות רצופים ללא אף משתתף ערבי, הופיע דובר ערבי בפאנל הפרשנים המרכזי של אחת מתוכניות המגזין של שישי בערב. בשבוע שעבר שב הסדר הלקוי לכנו.

ב"אולפן שישי", שהגיש עודד בן-עמי ועורך רותם דנון, הופיעו ארבעה דוברים בפאנל, אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" הופיעו חמישה דוברים, אף לא אחד מהם ערבי. ב"חדשות השבוע", שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו שמונה דוברים שונים בפאנל הפרשנים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

לפני שבועיים, כשחטיפת הילד מקלנסווה תפסה את הכותרות, שיעור הייצוג היה גבוה פי שניים מבשבוע שעבר ומרבית הדוברים הופיעו בהקשר של פשיעה, ביטחון והסכסוך. בשבוע שעבר, שבו לא התרחש אירוע פלילי או ביטחוני גדול,  נחתך שיעור הייצוג במחצית וגם חלוקת ההקשרים הפכה מאוזנת יותר.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה