ההליך המשפטי שנועד לשים קץ לתופעת הפרסום הסמוי באתר ynet ולהורות לקבוצת "ידיעות אחרונות" לפצות את צרכניה במיליונים יסתיים בפשרה – כך הודיעו הצדדים לבית-המשפט בשבוע שעבר. אתר החדשות של משפחת מוזס היה אחד מכלי התקשורת הראשונים בישראל שהפכו את הפרסום הסמוי לאפיק הכנסה מרכזי – ותוך אימוץ מודל אגרסיבי שלפיו עיתונאים נדרשים לכתוב ולפרסם את הידיעות הממומנות בערוצים המערכתיים, לעתים ללא כל גילוי נאות.

בחודש פברואר 2015, בעקבות השיח הציבורי שעוררה תופעת הפרסום הסמוי, פנו עורכות הדין שרון ענבר-פדלון וטלי לופו לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב וביקשו ממנו לאשר להן להגיש תביעה ייצוגית נגד ynet. בבקשה, שהוגשה בשם האזרח ויקטור עטיה, נטען כי עורכי ומנהלי ynet פרסמו תוכן ממומן בלי ליידע את הגולשים, ובכך עברו על החוק ועל תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

בשל כך, טענו עורכות-הדין, יש להטיל על האתר לשלם פיצויים בסך עשרות מיליוני שקלים – "עשרות שקלים" עבור כל גולש שנכנס לאתר בשבע השנים שקדמו לפתיחת ההליך. כמו כן ביקשו מבית-המשפט להורות ל-ynet להפסיק לפרסם פרסום סמוי ולקבוע כי האתר הפר את חוק הגנת הצרכן. ב-2016 ביקשה עמותת הצלחה להצטרף להליך לפי סעיף 15 לחוק תובענות ייצוגיות (גילוי נאות: היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד אלעד מן, הוא גם יו"ר הוועד המנהל של עמותת "העין השביעית").

בשנה האחרונה קיימו שני הצדדים כמה ישיבות גישור, והחודש הודיעו לשופט רחמים כהן כי הצליחו לגבש "מתווה מוסכם לשם ייתור ההליך המשפטי". לפי הודעתם, בקרוב יסיימו לנסח טיוטת הסכם. אם הליך הגישור יסתיים בהצלחה, בשבועות הקרובים יוגש לבית-המשפט הסכם פשרה מטעם שני הצדדים. לאחר פרק זמן שבו ניתן יהיה להגיש התנגדויות לפשרה, השופט כהן יחליט האם לאשר את ההסכם או לדחותו.

המגשר: לא קיבלתי שכר עבור הנחיית כנסים מ"כלכליסט"

המגשר שניהל את מגעי הגישור בין התובע לבין אתר האינטרנט מקבוצת "ידיעות אחרונות" הוא ד"ר נמרוד קוזלובסקי, עורך-דין ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ומומחה למשפט וטכנולוגיה. לאורך השנה שבה ניהל קוזלובסקי את ישיבות הגישור הוא גם הוזמן להנחות כמה כנסים מטעם "כלכליסט", העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות".

לפי מו"ל "כלכליסט", יואל אסתרון, בחודש הבא יחל קוזלובסקי להוביל ולהנחות סדרת מפגשים במתחם חללי העבודה Labs של המיליארדר טדי שגיא. המתחם היוקרתי, שנחנך לאחרונה, פועל בקומותיו העליונות של מגדל עזריאלי-שרונה בתל-אביב. לצד חברות הייטק שמחזיקות משרדים במתחם ניתן למצוא בו גם משרדים של מיזם Ctech – אתר חדשות בנושאי טכנולוגיה בשפה האנגלית, שהושק לאחרונה על-ידי "כלכליסט".

"ד"ר נמרוד קוזלובסקי יוביל וינחה", ציוץ של מו"ל "כלכליסט" יואל אסתרון (צילום מסך)

"ד"ר נמרוד קוזלובסקי יוביל וינחה", ציוץ של מו"ל "כלכליסט" יואל אסתרון (צילום מסך)

סדרת המפגשים במתחם Labs אינה שיתוף הפעולה הראשון של קוזלובסקי ו"כלכליסט". המגשר בהליך המשפטי שנפתח נגד ynet הנחה והעביר הרצאות בכמה כנסים של העיתון הכלכלי בשנתיים האחרונות, ביניהם שני כנסים בלונדון וכנס אחד בניו-יורק. בתשובה לפניית "העין השביעית" מסר קוזלובסקי כי לא קיבל תשלום כלשהו עבור השתתפותו בכנסים, וכי הוא אינו עומד לקבל שכר עבור הדיונים שינחה במתחם Labs. עם זאת, קוזלובסקי סירב להשיב לשאלה האם קבוצת "ידיעות אחרונות" שילמה עבור הטסתו ללונדון ולניו-יורק ואירוחו בכנסים הבינלאומיים של "כלכליסט".

עו"ד שרון ענבר-פדלון, אחת מעורכות-הדין שהגישו את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ynet, אמרה בשיחה עם "העין השביעית" כי לא ידעה על סדרת המפגשים המתוכננת שינחה המגשר. עם זאת, לדבריה, היא אינה רואה בכך בעיה. "הישיבות היו מאוד אובייקטיביות, מאוד מקצועיות וענייניות, ומאוד חכמות – לא היתה פה נטייה לעבר שום גורם", ציינה עורכת-הדין.

ד"ר נמרוד קוזלובסקי מסר כי לאחר שיחתו עם "העין השביעית" פנה לעורכי-הדין שלוקחים חלק בהליך הגישור ועידכן אותם על סדרת הכנסים שינחה מטעם "כלכליסט". "קיבלתי את אישורם המפורש להרצות בכנס בתחום עיסוקי, תוך אמירה מפורשת מהם כי אין הם רואים בכך בעיה", מסר קוזלובסקי, והדגיש כי הוא אינו אמור לקבל תשלום עבור הפעילות.

"יתרה מכך", הוסיף המגשר, "הם שבו וציינו את הגילוי הנאות המפורט והמלא שנמסר במסגרת ההליך. אשוב ואציין כי המדובר בהליך גישור, שבו הצדדים הופנו אלי מבית-המשפט בהסכמתם לאור מחקרי ועיסוקי בתחום, ולמותר לומר שאין לי סמכות הכרעה או שיפוט כלשהי בעניינם".

יואל אסתרון, מו"ל "כלכליסט", סירב להשיב לפניית "העין השביעית".

1715-02-15