הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק שמבקשת להטיל הגבלות חדשות על פרסום מוצרי עישון. החוק הקיים מטיל מגבלות שונות על פרסום המוצרים המסרטנים, אך מתיר לפרסמם בעיתונות המודפסת ובאינטרנט. על-פי הצעת החוק שזכתה היום (10.1) לתמיכת חברי-הכנסת, פרסום מוצרי עישון באינטרנט ייאסר לחלוטין – ובכלל זה בפרסומות סמויות. 49 חברי-הכנסת תמכו בהצעה, ארבעה התנגדו ושני חברי-כנסת בחרו להימנע.

ההצעה החדשה אינה מבקשת לאסור על פרסום מוצרי עישון בעיתונות המודפסת, אך כלולות בה מגבלות חדשות שהמציעים מבקשים להטיל על העיתונים וחברות הסיגריות. לפי ההצעה, המפרסמים יחויבו להגדיל את האזהרות במודעות הדפוס ל-30% משטחה של כל מודעה. כמו כן מוצע כי בצמוד לכל מודעה שירכשו חברות הסיגריות יהיה עליהן לפרסם מודעה בגודל זהה ובה הסברים על נזקי העישון. הסדר כזה עשוי להגדיל את הכנסותיהם של העיתונים מחברות הטבק. בעבר מתחו נציגי משרד הבריאות ביקורת חריפה על הסדרים מסוג זה.

כמו כן מבקשת ההצעה לאפשר פרסום של מוצרי עישון לבוגרים שנתנו לכך הסכמה בכתב – היתר שעשוי לאפשר לחברות הטבק להמשיך לפרסם את מוצריהן ברשתות החברתיות, זירת פרסום שמנקזת אליה נתחים הולכים ותופחים מתקציבי הפרסום בענף הסיגריות. זירה אחרת שבה ניתן יהיה להמשיך ולפרסם מוצרי עישון היא חנויות לממכר סיגריות ואלכוהול – אך רק בתנאי שהפרסומות לא ייחשפו לעיני העוברים והשבים ברחוב.

שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, שגנזה הצעת חוק דומה: "החוק הזה הוא כניעה לעיתונות הכתובה. לא יכול להיות שמי שכל-כך נלחם בעישון יחריג בחוק פרסומת בעיתונות המודפסת"

חברי-הכנסת שהגישו את ההצעה – איתן כבל, יהודה גליק, תמר זנדברג, עבד אל-חכים חג'-יחיא, דב חנין ונחמן שי – מבקשים להרחיב את הגבלות הפרסום גם למוצרי עישון שאינם כוללים טבק, ובכלל זה מכשירי עישון למיניהם. המוצר הבולט מסוג זה הוא מכשיר חדש בשם IQOS שהוחדר לשוק הישראלי על-ידי ענקית הסיגריות פיליפ-מוריס, בסיועם של שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן ושורה של כלי תקשורת מובילים, בין היתר באמצעות פרסום סמוי ומסע יחסי-ציבור שכלל הטסת עיתונאים לחו"ל. על-פי נתונים שחברות הטבק מחויבות להעביר למשרד הבריאות, בעשור האחרון הוציאה התעשייה קרוב לחצי מיליארד שקל על פרסום בעיתונים וברשת ועל קידום מכירות.

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, מתחה ביקורת חריפה על ההצעה. "החוק הזה הוא כניעה לעיתונות הכתובה", נמסר מפיה בהודעה שהפיצה דוברות הכנסת. "לא יכול להיות שמי שכל-כך נלחם בעישון יחריג בחוק פרסומת בעיתונות המודפסת, הרי היא זו שמגיעה לכל אחד. לפי החוק הזה מותר לעיתונות המודפסת לפרסם את המודעות הגדולות ביותר. זו כניעה ללוביסטים של העיתונות, וצריך להוריד את הסעיף המבזה הזה".

חרף העמדה הנחרצת הזאת, בשנת 2014, כשכיהנה כשרת הבריאות, הורתה גרמן לגנוז הצעת חוק ממשלתית שאמורה היתה לאסור על פרסום מוצרי עישון בעיתונים, ולמעשה נכנעה למאמצי הלובינג המשותפים של המו"לים וחברות הסיגריות.

בהצבעה שהתקיימה היום הצביעה גרמן נגד ההצעה יחד עם שלושה מעמיתיה לסיעת יש-עתיד של יאיר לפיד – ארבעת הח"כים היחידים שהצביעו נגד (שני הנמנעים הם גם כן חברי-כנסת מיש-עתיד). התנגדותם לא הועילה. ההצעה אושרה, וכעת היא תועבר תועבר לדיון בוועדת הכנסת, שם ייקבע איזו ועדה תכין אותה להצבעה בקריאה ראשונה.

* * *

לעיון בהצעת החוק

להורדת הקובץ (PDF, 278KB)