הצעת חוק שהונחה בשבוע שעבר (26.7) על שולחן הכנסת מבקשת לאסור על פרסום של סיגריות ומוצרי עישון באתרי האינטרנט הישראלים. החוק הקיים אוסר על פרסום המוצרים בעיתונות המשודרת (טלוויזיה ורדיו) ומתיר פרסום בעיתונות המודפסת. מכיוון שנחקק בשנת 1983, הוא אינו כולל התייחסות לאינטרנט וממילא לא אוסר על הפרסום ברשת. על-פי נתונים שחברות הטבק מחויבות להעביר למשרד הבריאות, בעשור האחרון הוציאה התעשייה קרוב לחצי מיליארד שקל על פרסום בעיתונים וברשת ועל קידום מכירות.

בעבר קידם משרד הבריאות חקיקה שנועדה לאסור באופן מוחלט על פרסום סיגריות – ובכלל זה בעיתונות המודפסת וברשת – אך המהלך נבלם בעקבות מאמצי לובינג של בעלי העיתונים וחברות הטבק. ההצעה שנבלמה היתה אמורה ליישר קו עם דרישות של אמנה בינלאומית שעליה חתומה ישראל, אך ב-2014 החליטה שרת הבריאות יעל גרמן למשוך את ההצעה ללא הסבר.

השר שהחליף אותה, יעקב ליצמן, נמנע בשנתיים האחרונות מלהגיש את ההצעה הממשלתית מחדש. בשנה שעברה חשף תחקיר של חדשות ערוץ 2 כי ליצמן קיים פגישות סודיות ובלתי מתועדות עם נציגים של ענקית הטבק הבינלאומית פיליפ-מוריס, שנעזרה בו להחדרת מכשיר עישון חדש ("אייקוס") לשוק הישראלי.

הצעת החוק החדשה מוגבלת יותר מזו שנבלמה במשרד הבריאות, ומתייחסת רק לפרסום ברשת. חברי-הכנסת החתומים על ההצעה הנוכחית הם איל בן-ראובן (המחנה-הציוני), דב חנין, עבד אל-חכים חאג'-יחיא ועבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת), יהודה גליק ונורית קורן (הליכוד), אכרם חסון (כולנו) וגם שרת הבריאות לשעבר גרמן (יש-עתיד). חברי-הכנסת החתומים על ההצעה אינם מבקשים להחיל את האיסור על כלל הרשת – אלא רק על אתרים שיוגדרו כ"אתרי אינטרנט פנים-ארציים". בכך יותירו ללא טיפול את השימוש ברשתות החברתיות לפרסום סיגריות – תופעה שהולכת ומתפשטת בשנים האחרונות, כך על-פי משרד הבריאות.

אמצעי פרסום דיגיטלי אחר שהפך נפוץ וההצעה אינה מתייחסת אליו באופן מפורש  הוא "תוכן שיווקי", שגם בו נעשה שימוש לשיווק מוצרי טבק, למשל בקמפיין הפרסום הסמוי שקיימה חברת פיליפ-מוריס באתר "וואלה" ובכתבות ממומנות מטעם חברת דובק שמתפרסמות באתר "בחדרי חרדים". אלא שפרסום כזה כבר נאסר ממילא בחוק הקיים, האוסר על פרסומת עקיפה לסיגריות. עם זאת, במשרד הבריאות כלל לא פועלים לאכיפת החוק. נציג של המשרד הודה לאחרונה בדיון שנערך בכנסת כי ב-34 שנות קיומו של החוק שמגביל את פרסום מוצרי העישון לא נענשה אף חברת סיגריות בגין פרסומים בלתי חוקיים.

סוגיה נוספת שבה חברי-הכנסת מבקשים לטפל היא פרסום סיגריות בשלטי חוצות. החוק הקיים כבר אוסר על פרסום מסוג זה, אך הוא מתיר לפרסם סיגריות באמצעות שילוט המוצג בתוך בתי-עסק ועל גבי כלי רכב. מגישי ההצעה מעוניינים לבטל היתר זה.

על שולחן הכנסת כבר מונחת הצעת חוק להגבלת הפרסום והשיווק של סיגריות ומוצרי עישון. ההצעה, שהוגשה על-ידי ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה-הציוני) בחודש פברואר השנה, מבקשת לאסור כליל על פרסום סיגריות בעיתונים ובאינטרנט – ובכך ליישם את התחייבותה של ישראל לפי האמנה הבינלאומית שעליה חתמו נציגי המדינה בעשור הקודם. שתי ההצעות טרם עלו להצבעה.

*   *   *

הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק 2017

להורדת הקובץ (PDF, 97KB)