הסברה גלויה וסמויה: המסמכים

"הגנזך", מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה, ממשיך להתרחב. כעת ניתן לעיין באמצעותו בשורה של מסמכים המתעדים התקשרויות של ממשלת ישראל עם גופים חיצוניים לצורכי הפצת מסרי הסברה בארץ ובעולם. המסמכים, שחלקם פורסמו במסגרת תחקיר על פעילותו של המשרד לנושאים אסטרטגיים והשר גלעד ארדן, כוללים בין היתר מידע על רכישת כתבות מקבוצת "ידיעות אחרונות" וחברת קשת. כעת הם זמינים לעיון והורדה בעמוד המוקדש למשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה.

המשרד לנושאים אסטרטגיים מקדם בחודשים האחרונים הצעת חוק שנועדה להחריג את רוב פעילותו מחוק חופש המידע. אם תעבור ההצעה, המשרד צפוי להימנע מפרסום מסמכים נוספים על עבודתו והתקשרויותיו.

כמה מהמסמכים שעלו לגנזך כוללים גם מידע על פעולות והתקשרויות שביצעו גופי ממשל אחרים שעוסקים בהפצת תעמולה, ובכלל זה חוות דעת על רכישת פרסום בפייסבוק בקרוב למיליון שקל עבור מטה ההסברה הלאומי, מסמך בעניין סרטוני הסברה שהופקו על-ידי ארגון הדיפלומטיה הציבורית Stand With Us, יומני הפגישות של השר גלעד ארדן ועוד עשרות מסמכים בנושאים רבים ומגוונים.

חדש בגנזך: צ'רלטון ו"ישראל היום"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משוחח בטלפון. תל-אביב, 17.1.13 (צילום: גדעון מרקוביץ)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משוחח בטלפון. תל-אביב, 17.1.13 (צילום: גדעון מרקוביץ)

עמוד חדש נוסף בגנזך מאגד מסמכים על חברת צ'רלטון, שמפעילה ערוצי ספורט בטלוויזיה הרב-ערוצית. החברה, שנוהגת להגיש תביעות נגד בעלי בתי-עסק בטענה שהקרינו את שידוריה ללא היתר, נחלה כמה כשלונות משפטיים לאחר שלא הגישה לבית-המשפט את ההסכם שמראה כי זכויות השידור נמצאות בידיה. כעת ניתן לעיין כאן בחוזה, שהוגש בסופו של דבר במסגרת אחת התביעות, לצד כמה מפסקי הדין. כמו כן ניתן לעיין במכרז שידורים שהוציאה מינהלת הליגות לכדורגל, שבו זכתה חברת צ'רלטון.

עמוד אחר שהתווסף לאחרונה לגנזך מוקדש לעיתון "ישראל היום". הפריט הבולט בעמוד הוא רשימת שיחות הטלפון המתועדות שקיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם המו"ל שלדון אדלסון והעורך לשעבר עמוס רגב – נתונים שנחשפו בעקבות מאבק משפטי ממושך שקיימו רביב דרוקר וחדשות ערוץ 10. במסקנות ובממצאים העולים מהרשימות ניתן לעיין במדור "ראש הממשלה על הקו" – פרויקט מיוחד של "העין השביעית" המבוסס על רישומי השיחות. מלבד רישומי השיחות, בעמוד הגנזך של "ישראל היום" ניתן לעיין גם בחוות דעת שונות בנוגע למודל העסקי יוצא הדופן שעומד בבסיסו של החינמון – נושא שעמד במרכז סדרה של כתבות תחקיר שפורסמו ב"העין השביעית" בשנים האחרונות.

גלי-צה"ל ותאגיד השידור הציבורי: מסמכים חדשים

העמודים הקיימים בגנזך ממשיכים להתעדכן באופן שוטף. אחת התוספות הבולטות מהעת האחרונה עלתה לעמוד של גלי-צה"ל, שם ניתן לעיין ביומן הפגישות של מפקד התחנה לשעבר ירון דקל (היומן מחולק לשלושה חלקים: א', ב', ג'). על המסקנות העולות מעיון ביומן כתב כאן שוקי טאוסיג.

זמן לא רב לאחר מסירת היומן לפרסום התברר כי דקל הסתיר פגישות עם שר האוצר, משה כחלון, בטענה שחל עליהן חסיון מקורות. השר כחלון, שהחיסיון נועד כביכול להגן עליו, בחר שלא להסתיר את הפגישות ביומן שמסר לפרסום – גם כן בתגובה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה. כמו כן עלו לגנזך הסכמי תמלוגים שעליהם חתם משרד הביטחון מול ארבעה גופי יוצרים: אקו"ם, אשכולות, הפדרציה לתקליטים וקלטות ועילם.

בעמוד של תאגיד השידור הישראלי (כאן) התווספו פרוטוקולים של ישיבות מועצת התאגיד מראשית 2017 ועדת תחילת חודש אוגוסט – החודשים האחרונים לפני תחילת השידורים והחודשים הראשונים לאחר מכן. כמו כן עלו לעמוד מסמכים על חשיפה פרסומית בתוכנית "קארפול קריוקי", וכן פרוטוקול של ישיבת ועדת המכרזים שבה הוחלט לשכור את שירותיו של עו"ד אביגדור (דורי) קלגסבלד לשם טיפול בחקיקה שנועדה לפגוע בעצמאות התאגיד.

עדכונים נוספים: "ידיעות אחרונות", משרד התקשורת ועוד

עמוד נוסף שהתעדכן לאחרונה הוא זה של משרד התקשורת, שבו ניתן לעיין כעת ברשימה של פגישות שקיים צחי הנגבי בכהונתו כממלא שר התקשורת בשנת 2017, וכמו כן במסמכים מעודכנים על התקשרויות של המשרד עם גופים חיצוניים. בעמוד של "גלובס" ניתן לעיין בעץ האחזקות של מוניטין עיתונות בע"מ, חברת האם של הכלכלון, כפי שצורף לבקשה שהגישו לבית-המשפט כונסי נכסיו של בעל השליטה לשעבר אליעזר פישמן.

מסמכים חדשים נוספו גם לעמוד הגנזך של קבוצת "ידיעות אחרונות", בחטיבה העוסקת ב-yschool – מיזם השיעורים המקוונים של הקבוצה. כעת ניתן לעיין במסמכים על התקשרותה של החברה עם עיריית אשדוד ועם עיריית גבעתיים. כל אחת מהעיריות שילמה לקבוצת "ידיעות אחרונות" למעלה מ-100 אלף שקל עבור השימוש בשירותי המיזם המקוון. עיריית אשדוד גם רכשה מודעות ועותקים של מוסף מיוחד על העיר, שעמד במרכזה של כתבה שפורסמה כאן לאחרונה. המסמכים על התקשרות זו זמינים גם הם בעמוד הגנזך של "ידיעות אחרונות".

בעמוד של לשכת הפרסום הממשלתית התווספו מסמכים על משרדי ממשלה שהזמינו הרצאות מבן-דרור ימיני, איתי אנגל ועיתונאים נוספים.

* * *

הגנזך ממשיך להתעדכן באופן שוטף באמצעות העלאה של מסמכים שהתקבלו בעקבות בקשות חופש מידע של עמותת "הצלחה" (וגופים אחרים), מסמכים שגופים שונים מפרסמים מיוזמתם ומסמכים הנאספים במסגרת עבודת המערכת היומיומית של "העין השביעית".

על הרציונל העומד מאחורי המדור ניתן לקרוא כאן. גולשים המחזיקים בידיהם מסמכים שיש תועלת בחשיפתם לאור השמש מוזמנים לפנות אלינו ולמסור אותם באמצעות כתובת האימייל contact@the7eye.org.il