מפקד גלי-צה"ל ירון דקל, המכהן בתפקיד מאז 2012, נפגש כמה פעמים עם ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות". לפחות פעם אחת, בשנה שעברה, התרחשה הפגישה במערכת התחנה הצבאית ברחוב יהודה הימית ביפו. למרות זאת, ביומן לשכת מפקד התחנה, שנחשף בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה", לא ניתן למצוא תיעוד של פגישה כזו. או שהפגישה לא תועדה כלל, או שהיא אחת מהפגישות שהושחרו והוסתרו לפני שנמסר היומן.

מוזס, מו"ל קבוצת התקשורת הנחשבת לחזקה במדינה, חשוד בפרשת "תיק 2000" בכך שניהל משא-ומתן מושחת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מוזס מנהל כבר עשרות שנים רשת קשרים מסועפת עם בכירי השלטון והמשק בישראל. מעדויות של גורמים בסביבתו של דקל, כמו גם מהתיעוד ביומן הלשכה, עולה כי לדקל מערכת יחסים ענפה עם קבוצת "ידיעות אחרונות".

דקל מקיים קשרים עם דמויות בכירות ב"ידיעות אחרונות", כמו העורך הראשי הנוכחי של העיתון רון ירון. בעבר תועד בפגישה עם עורך ynet לשעבר ערן טיפנברון (פגישה שלא הושחרה ביומן). דקל נוהג גם לערוך ביקורים בבית "ידיעות אחרונות". לפי הפגישות הגלויות ביומן הלשכה, דקל קיים לא מעט פגישות עם עיתונאים שאינם מ"ידיעות אחרונות" (חלקם, אפשר להניח, מאחר ומדובר בעיתונאי ותיק, חבריו האישיים), אולם למעט פגישה עם מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ, הנמנה על חוג מכריו של דקל, "ידיעות אחרונות" הוא כלי התקשורת היחיד שביומן מסומנות פגישות של דקל עם עורכיו הבכירים.

נוני מוזס (צילום: פלאש90)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס (צילום: פלאש90)

לא מדובר בפגישה עם מקורות עיתונאיים, שכן לפי המכתב המצורף ליומן, פגישות כאלה הושחרו. לא מדובר גם בפגישות "הנוגעות למשא-ומתן עם גופים חיצוניים" או כאלה ש"נערכו במסגרת התייעצויות פנימיות", שכן גם אלו הושחרו. כמו כן הושחרו "פגישות אישיות". בלשכתו של דקל מדגישים כי לא מדובר בפגישות חבריות, אלא אך ורק בפגישות עבודה. עם זאת, בלשכת דקל לא מפרטים אילו יחסי עבודה היו לדקל עם קבוצת "ידיעות אחרונות".

הצילום של יומן הלשכה נמסר מטושטש, באופן שאינו מקל על קריאתו, נוסף לההשחרות הרבות שהוכנסו בו. הוא מתחיל ב-1 בפברואר 2016 ומסתיים ב-2 בפברואר 2017. עיון ביומן מעלה פגישות עם כמה דמויות בולטות ב"ידיעות אחרונות" בהווה ובעבר: רון ירון, סימה קדמון, שמעון שיפר, ערן טיפנברון, שילה דה-בר ויוסי יהושוע.

מכתב הלוואי שנשלח מלשכת מפקד גלי-צה"ל יחד עם יומן הלשכה

מכתב הלוואי שנשלח מלשכת מפקד גלי-צה"ל יחד עם יומן הלשכה

בתחילתו של היומן, ב-11 בפברואר, מסומנת פגישה עם יהושוע, הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות" ומהכתבים המקורבים להנהלת העיתון. שישה ימים אחר-כך נכתבה ביומן תזכורת: "לקבוע צהריים עם רון ירון". ב-21 בפברואר נכתב ביומן "רון ירון". מאחר ששמו של ירון דקל לא כתוב במפורש, היה ניתן לשער שמדובר בפגישה של עורך "ידיעות אחרונות" עם אודי ירושלמי, דובר גלי-צה"ל ויד ימינו של דקל בתחנה. אלא שבמכתב המצורף ליומן מפורט כי פגישות שאינן של דקל הושחרו.

עורך "ידיעות אחרונות", רון ירון (צילום: הדס פרוש)

עורך "ידיעות אחרונות", רון ירון (צילום: הדס פרוש)

ב-24 בפברואר נכתב שוב ביומן: "לקבוע פגישה עם רון ירון". במכתב המצורף ליומן נכתב גם כי ייתכן ויופיע בו רישום של "פגישות שלא התקיימו בפועל, המוזנות כ'מופעים חוזרים'". כך שייתכן כי לא מדובר בשלוש פגישות שונות של דקל עם עורך "ידיעות אחרונות". עם זאת, בלשכת מפקד גלי-צה"ל נשאלו לגבי כל פגישה ופגישה אם התקיימה או לא, אך סירבו להשיב.

בחודש הבא, ב-31 במרץ, מסומנת "ארוחת צהריים" עם שילה דה-בר, לשעבר עורך "ידיעות אחרונות" ואיש סודו של נוני מוזס. ב-25 במאי מסומן ביומן "קפה עם שמעון שיפר", מבכירי הפרשנים של העיתון. דקל גם הזמין את שיפר כמה פעמים להגיש לצדו את תוכניתו בגלי-צה"ל. ב-1 בדצמבר מסומנת פגישה עם "שיפר". מיקום הפגישה, במסעדת מנטה-ריי בתל-אביב, מציע כי מדובר בשמעון שיפר ולא באיש גלי-צה"ל הדר שיפר (ככל הידוע, אין קשר משפחתי בין השניים).

ב-9 באוגוסט מסומן ביומן "קפה עם ערן טיפנברון" (כמה חודשים לאחר שטיפנברון עזב בכעס גדול את קבוצת "ידיעות אחרונות"). ב-30 באוקטובר מסומנת ביומן פגישה עם צביקה ברוט (יחד עם הכתב הצבאי טל לב-רם). מדובר ככל הנראה במי שהיה עד לאחרונה עיתונאי "ידיעות אחרונות" בחל"ת ועוסק בשנים האחרונות בעסקנות פוליטית (לאחרונה הוצג כ"מנהל הקמפיין הרפובליקאי" בישראל). בעבר פורסם כי נתניהו הציע לו לשמש כדובר לשכתו. ב-11 בספטמבר מופיעה ביומן תזכורת לקביעת פגישה עם סימה קדמון, פרשנית פוליטית בכירה ב"ידיעות אחרונות".

רח' נח מוזס 1, הכניסה לבניין "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון (צילום: איתמר ב"ז)

רח' נח מוזס 1, הכניסה לבניין "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון (צילום: איתמר ב"ז)

ביומן מסומנים גם, בתוך שנה אחת, שני ביקורים של דקל בבית "ידיעות אחרונות" ברחוב נח מוזס 1 בראשון-לציון. ב-11 בספטמבר פגישה עם רון ירון בלשכתו במערכת "ידיעות אחרונות", וב-2 באוקטובר פגישה במערכת ynet. לפי גורמים ב"ידיעות אחרונות", דקל ביקר בעיתון שוב לאחרונה, אולי כהכנה לראיון ב"ידיעות אחרונות" לרגל פרישתו. ביומן לא מצוינים ביקורים של דקל במערכות תקשורת אחרות. עוד מצוין ביומן, ב-15 באוגוסט, סיור בתחנה של "חברים של עמית מ'פרוגי'". לא ברור מי הוא עמית, אך ל"ידיעות אחרונות" אתר אינטרנט לנוער בשם "פרוגי".

רון ירון ומושיק תאומים בטקס "המורה של המדינה", 5.6.17 (צילום מסך מתוך אתר ynet)

רון ירון ומושיק תאומים בטקס "המורה של המדינה", 5.6.17 (צילום מסך מתוך אתר ynet)

לפי היומן, דקל הגיע גם למשרדו של איש הפרסום משה תאומים, הבעלים של "גיתם", הנחשב למקורב למו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס. ב-27 בנובמבר מסומנת ביומן פגישה עם תאומים (המכונה ביומן "מוישיק") במשרדי גיתם ברמת-החייל בתל-אביב. נושא הפגישה: "מעמד גל"צ", שמה של הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם שהמליצה להוציא את גלי-צה"ל ממשרד הביטחון. עוד קודם לכן, ב-14 ביולי, עורך דקל סיור בתחנה למשלחת ממשרד הפרסום גיתם, כולל שיחה "בחדר של ירון".

לאנשי "ידיעות אחרונות" נוכחות גם מעל גלי האתר עצמם בגלי-צה"ל (בתחנה משדרים ומתארחים גם עיתונאים מכלי תקשורת אחרים, כך שייתכן כמובן כי מדובר במקריות בלבד): יוסי יהושוע מופיע כפרשן בתחנה, ושמו אף הוזכר לאחרונה כמועמד למפקד התחנה (אם כי לא נכלל ברשימת המומלצים הסופית). לאחרונה הודיעו גם כי לתפקיד הכתב הצבאי הקבוע של התחנה ימונה צחי דבוש, עיתונאי צעיר יחסית, שעבד ככתב צבאי זוטר ב"ידיעות אחרונות".

נחמה דואק, עיתונאית ותיקה ב"ידיעות אחרונות", מופיעה גם היא רבות בתחנה, כמגישה אורחת וכפרשנית. בתחנה גם מינו לאחרונה את עידן מוטולה, עד לאחרונה עורך בכיר ב"ידיעות אחרונות", כעורך בתחנה. מרב בטיטו, עיתונאית "ידיעות אחרונות", הובאה על ידי דקל להשתתף כמגישה בתוכנית "המילה האחרונה", אך עזבה את התוכנית. וכאמור, גם שמעון שיפר, שהגיש עם דקל כמה פעמים את תוכניתו הקבועה בימי חמישי.

שמעון שיפר (צילום: משה מילנר, לע"מ)

שמעון שיפר (צילום: משה מילנר, לע"מ)

שיפר גם חבר בוועדת האיתור למציאת המפקד הבא של גלי-צה"ל, שאת הרכבה קבע שר הביטחון אביגדור ליברמן. לצד שיפר חברים בוועדה השופטת בדימוס שרה פריש, נציב שירות המדינה לשעבר שמואל הולנדר ודובר צה"ל לשעבר וראש אכ"א מוטי אלמוז. בראשה עומד יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל. רון-טל ופריש היו חברים גם בוועדת האיתור הקודמת, ב-2012, יחד עם אלכס פישמן, הפרשן הצבאי הוותיק של "ידיעות אחרונות". לפי יומן הלשכה, ב-22 ביוני 2016 נפגש דקל עם רון-טל, יו"ר חברת החשמל, בביקור של אנשי החברה בגלי-צה"ל. אנשי חברת החשמל ורון-טל גם זכו לסיור בתחנה ולפגישה עם כתבים ועורכים.

באופן מעניין, הפגישה עם סימה קדמון, שביומן הלשכה מסומנת תזכורת לקבוע אותה, היא פגישה משולשת: של דקל עם קדמון ועם יוסי ורטר. שני בעלי הטורים הפוליטיים הבכירים ב"הארץ" וב"ידיעות אחרונות" ומי שאמורים להיות מתחרים מרים. קו מקשר בין השלושה – דקל, ורטר וקדמון – הוא קשר ארוך שנים עם הפוליטיקאי גדעון סער. דקל היה מי שהנחה את חתונתם של עיתונאית רשות השידור (כעת תאגיד השידור) גאולה אבן והשר לשעבר ואיש הליכוד גדעון סער – בעצמו מי שנחשב מקורב ל"ידיעות אחרונות". אורח של כבוד בחתונה היה שמעון שיפר, שאף נשמע אומר שם "תמיד נהיה שם ונשמיד את כל מי שיכתוב נגדו" (שיפר הכחיש את הדברים והסביר כי בכל מקרה נאמרו ברוח היתולית).

ממשלת צללים

לפני שמונה למפקד גלי-צה"ל היה דקל במשך שנים רבות אחד הכתבים הפוליטיים הבולטים בתקשורת הישראלית, ונראה כאילו המשיך לתחזק את קשריו עם המערכת הפוליטית גם בעבודתו החדשה. לצד הקשרים עם "ידיעות אחרונות", בולט ביומן הקשר הרציף של דקל עם פוליטיקאים בכירים, רובם ככולם מהקואליציה ומהממשלה.

בלשכת דקל מדגישים כי "חד-משמעית לא מדובר בפגישות בעלות מרכיב 'חברי' כלשהו, אלא אך ורק פגישות עבודה בצורה כזו או אחרת". במהלך כהונתו של דקל עלו נגדו שוב ושוב טענות כי הוא מקיים יחסים קרובים מדי עם המערכת הפוליטית ונכנע לתכתיביה. דקל הכחיש את הדברים.

בתקופה של שנה שמכסה היומן אירח דקל בתחנה שרים וחברי-כנסת כמעט אחת לחודש. מפברואר 2016 ועד פברואר 2017 התארחו בגלי-צה"ל וקיימו "שיחה" בלשכת המפקד שר החינוך נפתלי בנט, יו"ר הבית-היהודי; יו"ר יש-עתיד יאיר לפיד; שרת המשפטים איילת שקד (הבית-היהודי); שר התחבורה ישראל כץ (הליכוד), שעמו גם נערך "סיור במנהרות הרכבת" בירושלים; שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד); שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ (הליכוד); יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד); ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד); שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות-התורה); השר לבטחון פנים, נושאים אסטרגיים והסברה גלעד ארדן (הליכוד); ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ (הליכוד). מחוץ ללשכה נפגש דקל עם ח"כ נחמן שי (העבודה), בעצמו מפקד גלי-צה"ל בעברו, וביקר בבית הנשיא רובי ריבלין.

מצעד הפוליטיקאים שאירח מפקד גלי-צה"ל ירון דקל (במרכז) בתחנת השידור הציבורית (צילומים: פלאש 90)

מצעד הפוליטיקאים שאירח מפקד גלי-צה"ל ירון דקל (במרכז) בתחנת השידור הציבורית (צילומים: פלאש 90)

" ירון דקל הפך את התחנה לפוליטית, גלי-צה"ל היתה מאז ומתמיד א-פוליטית. כל תוכניות האקטואליה – כולן – מתעסקות בפוליטיקה. מה שלא היה אף פעם", אומר גורם בכיר במערכת התחנה. גורם אחר מפנה את תשומת הלב לכך שדקל מינה "פרשן פוליטי" בתחנה, פונקציה שלדבריו לא היתה קיימת קודם לכן בתחנה הצבאית.

דקל ערך גם כמה פגישות עם יחצנים ומאכערים פוליטיים ("יועצים אסטרטגיים"). ביומן מתועדות שתי שיחות ועידה ושתי פגישות עם היחצן זמיר דחב"ש, במשרדי חברת היחצנות שלו, שלום תל-אביב. שלום תל-אביב הוא אחד משני משרדי יחצנות ששכרה גלי-צה"ל בתקופת דקל (התחנה מעסיקה כאמור גם דובר במשרה מלאה, אודי ירושלמי). אגב, המשרד השני הוא זה של היחצן יהושע מור-יוסף, אחד משלושת המועמדים שעליהם המליצה ועדת האיתור לתפקיד מפקד גל"צ במקום דקל (לתפקיד נבחר שמעון אלקבץ).

לפי היומן, דקל גם אכל ארוחת צהריים עם אבי בניהו, מי שהיה בעברו מפקד גלי-צה"ל ועובד כיום כיחצן. עוד מוזכרים ביומן הלל סומר (עורך-דין וסוכן של כמה אנשי תקשורת) ויעל אפטר (ממשרד היחצנות דבי-תקשורת).

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)

שר הביטחון אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל)

מה שאולי ראוי יותר לציון מבחינת המפגשים עם דמויות מתחום זה הם המפגשים עם אנשיו של מי שנמצא בראש הפירמידה שגלי-צה"ל נמנית עליה – שר הביטחון אביגדור ליברמן. ב-23 ביוני רשומה ביומן פגישה עם אבי אבוחצירא, יועצו ואיש סודו של ליברמן. ב-17 ביולי נפגש עם צחי משה, אז דוברו של ליברמן. ב-19 בדצמבר נפגש דקל עם ראש המטה במשרד הביטחון, שרון שלום, בלשכתו בקריה. ב-21 ביוני נפגש דקל עם ליברמן עצמו – "בנוגע למה ששודר אתמול". כאן לא מדובר בפגישה בעלת תוכן עלום, אלא בזימון מתוקשר של ליברמן את דקל לקריה בשל שידור תוכנית על המשורר מחמוד דרוויש.

ביומן מצוינות גם פגישות נוספות שאינן עם עובדי ועיתונאי התחנה, כמו למשל פגישה עם משלחת מבנק לאומי ומשלחת מאל-על, ביקור בתחנה של בעל ההון והפוליטיקאי המקומי רמי לוי ופגישה עם "מנכ"לי בנק פועלים". פגישה אחרת היא עם מיכל רפאלי, סמנכ"ל רגולציה ב-yes.

דואר אקספרס

הבקשה למסירת יומן הלשכה של מפקד גלי-צה"ל נשלחה בחודש פברואר השנה. לגלי-צה"ל נדרש זמן לענות על הבקשה, והיא נענתה באופן חלקי. היומן נמסר רק ארבעה חודשים וחצי לאחר שליחת הבקשה, והקיף פרק זמן של שנה אחת בלבד (במקום תקופה של כשנתיים שהופיעה בבקשה).

מסירת היומן אף נידונה בשידורי גלי-צה"ל: בחודש שעבר ריאיין רזי ברקאי בתוכנית "מה בוער" את אלעד מן, היועץ המשפטי של הצלחה (ויו"ר עמותת "העין השביעית"), מגישת הבקשה. בראיון, שנסוב על הקשיים בשימוש ובאכיפה של חוק חופש המידע, נתן מן את גלי-צה"ל כדוגמה לגוף שאינו ממהר להיענות לבקשות חופש מידע, ובאופן ספציפי את העיכוב במסירת היומן. "הוא שתי קומות מעלי, ואם הוא שומע את השידור ורוצה לרדת ולזרוק בפני את יומנו, הוא מוזמן לעשות את זה", חתם ברקאי את הראיון.

במהלך ההתכתבות סביב הבקשה בין "הצלחה" לבין הממונה על חופש המידע בצה"ל עמד מן גם על הבעייתיות הטמונה בכך שבקשות חופש מידע מגלי-צה"ל מטופלות על-ידי הממונה על חופש המידע בצה"ל (הפועל בתוך יחידת דובר צה"ל). "ראוי היה במצב דברים זה ובשים לב לאופיה הייחודי של גלי-צה"ל, תפקידיה ומשימותיה, ואף לנוכח יחסי הגומלין המורכבים שלה עם צה"ל ודובר צה"ל, למנות גורם פנימי בגלי-צה"ל שיהיה מופקד על טיפול בבקשות חופש מידע, ולא לעשות זאת באמצעות המערך המופעל על-ידי דובר צה"ל".

תגובה

אודי ירושלמי, רמ"ט ודובר גלי-צה"ל, מסר במענה לסדרת שאלות מפורטת את התגובה הבאה: "כל הפגישות הינן פגישות עבודה או הקשורות לעשייה של גלי-צה"ל, ומטרתן קידום והצלחת התחנה. כתחנת הרדיו המובילה בישראל יש עניין רב בנעשה בתחנה, ולכן בכירים מכל הסקטורים מגיעים להתרשם מהנעשה בתחנה. נציין עוד כי מפקד גלי-צה"ל נפגש בעבר גם עם בכיר בהנהלת 'העין השביעית', וכי עד לא מכבר הועסק בתחנה גם עיתונאי מהנהלת האתר".

*   *   *

לעיון ביומן מפקד גלי-צה"ל ירון דקל

להורדת הקובץ (PDF, 21.91MB)

להורדת הקובץ (PDF, 17MB)

להורדת הקובץ (PDF, 10.48MB)