"ההגנה שלי נמצאת בשיחה", הכריזה היום, בשלב מסוים של הדיון במשפט המו"לים, עו"ד איריס ניב-סבאג, הסנגורית של המו"ל הנאשם בשוחד ארנון (נוני) מוזס. השיחה שבה לפי הסנגורית נמצאת ההגנה על מוזס היא למעשה שתי שיחות. אותן שתי שיחות מתוך שש שקיים מוזס עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלהי שנת 2014, שהוקלטו על-ידי ראש הסגל של נתניהו דאז ארי הרו ואשר מהוות את הבסיס לכתב האישום שהוגש בפרשה המכונה "תיק 2000".

בשיחות, כך לפי כתב האישום, תועד מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס מציע לנתניהו הצעת שוחד: רתימת האימפריה התקשורתית שלו למען ראש הממשלה, וזאת בתמורה לכך שנתניהו יקדם חוק שיפגע ביריב העיקרי של "ידיעות אחרונות", החינמון "ישראל היום". אל מול ראיית זהב שכזו אין הרבה מרחב תמרון, אך צוות ההגנה של מוזס עושה ככל שהוא יכול כדי לחלץ מהשיחות קטעי אמירות שאם מחברים אותם יחדיו, כך לפחות מקווה ההגנה, מתקבלת תמונה של שיח ג'נטלמנים מנומס.

את מלאכת ההרכבה מחדש של קטעי השיחות מבצעת עו"ד ניב-סבאג תוך כדי חקירת העד ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם, שהיה האחראי על חקירת "תיק 2000". לאורך כל היום (1.5) הפנתה עורכת-הדין את משולם, ודרכו את בית-המשפט, לאמירות שאיתרה בשתי השיחות המוקלטות שלדבריה מזכות את מרשה מכל אשמה.

ארנון (נוני) מוזס ועורכות-דינו איריס ניב-סבאג (מימין) ונוית נגב, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן פרסיקו)

ארנון (נוני) מוזס ועורכות-דינו איריס ניב-סבאג (מימין) ונוית נגב, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן פרסיקו)

"זה כמו פאזל. אני אוהבת פאזלים", אמרה עו"ד ניב-סבאג למשולם. "גם אני", השיב החוקר הבכיר, שכמו בחקירה הקודמת טען לאורך כל היום כי האמירות שהציגה בפניו הסנגורית כלל לא נחקרו כיוון שלא היו רלבנטיות לחשדות.

שני הפאזלים, זה של ההגנה וזה של התביעה, עושים שימוש רק בחלק מהאמירות שנכללות בשיחות. כל פאזל בחתיכות אחרות. אל מול שיח הג'נטלמנים שמציגה ההגנה, הפאזל שמחבר משולם יוצר תמונה של שני עבריינים הקושרים קשר לעסקת תן-וקח פסולה. השופטים יצטרכו להכריע בסופו של דבר איזה מבין הפאזלים מתחבר באופן הגיוני ואלגנטי יותר, בלי להפעיל כוח ולכסות בדבק כדי לשלב את החתיכות זו בזו.

"זה נטול הקשר ברמה קיצונית"

באחת ההפסקות של הדיון התרעמה עו"ד ניב-סבאג בפני נציג התביעה, עו"ד אלון גילדין, שטען קודם לכן כי הסנגורית הציגה שאלה באופן שעלול להטעות את העד. היא, מכל האנשים, אינה מסוגלת לשמוע טענות כאילו היא מטעה עדים במכוון, אמרה ניב-סבאג. אולם הדוגמה הראשונה שהציגה היום הסנגורית להתבטאות הפוכה לתזה של התביעה, התבטאות שממנה החוקרים התעלמו, אכן הוצגה לעד באופן חלקי ומטעה.

"נתניהו מדבר בשיחה הראשונה על תרבות תקשורת סבירה", הצהירה עו"ד ניב-סבאג, וציטטה אמירה של ראש הממשלה מתוך שיחה זו: "אני מדבר איתך על תקשורת סבירה". לפי ניב-סבאג, נתניהו ומוזס לא דנו כלל בהענקת סיקור אוהד לנתניהו, מה שיכול להיחשב כמתת בעסקת שוחד, אלא בהענקת סיקור מקצועי והוגן, מה שיכול להיחשב לכל היותר כגושפנקא למידותיו הטובות של המו"ל.

בתביעה, טענה עו"ד ניב-סבאג במהלך הדיון, "מלבישים פרשנות מלאכותית על שיח של סיקור הוגן ומאוזן על יסוד כמה אמירות שלא בחנו אותן בקונטקסט הנכון שלהן". אם נתניהו מבהיר למוזס "אני מדבר איתך על תקשורת סבירה", ברור מאליו כי אין מקום לטעון שהוא דורש, או שמוצעת לו, תקשורת מוטה לטובתו.

"זה נטול הקשר ברמה קיצונית", טען עו"ד גילדין ביחס לאופן שבו הציגה הסנגורית את הציטוט לעד, זה "היפוך הקשר". "סליחה?!", שאלה בקול עו"ד נוית נגב מצוות ההגנה של מוזס, ממקומה שבספסל הסנגורים. אך עו"ד גילדין עמד על שלו

ואולם כמה דקות אחר-כך ביקש עו"ד גילדין להתנגד, ולאחר שמשולם יצא מאולם משפט המו"לים ציין הפרקליט את ההקשר של האמירה. למעשה, נתניהו אמר למוזס: "אני לא מדבר מבחינת תרבות תקשורת סבירה, זה לא רק השאלה אם אתה מוריד את רף העוינות אלי מ-9.5 ל-7.5". על כך השיב מוזס: "זה ברור, צריך לדאוג שאתה תהיה ראש ממשלה".

במילים אחרות, הסנגורית עו"ד ניב-סבאג נטלה את אחד הקטעים שמצביעים באופן המובהק ביותר על כך שנתניהו ומוזס לא מדברים על סיקור הוגן אלא על סיקור מוטה באופן חריף לטובת נתניהו. ראש הממשלה למעשה מסביר למו"ל כי הוא לא דורש ממנו תקשורת סבירה. הוא לא מסתפק בכך שמוזס יוריד את מידת הביקורתיות בסיקור, אלא דורש היפוך מוחלט של היחס אליו. המו"ל, שמבין היטב את דרישתו של נתניהו, מגיב מיד באישור והתחייבות לפעול למען הצלחתו הפוליטית.

"זה נטול הקשר ברמה קיצונית", טען עו"ד גילדין ביחס לאופן שבו הציגה הסנגורית את הציטוט לעד, זה "היפוך הקשר".

"סליחה?!", שאלה בקול עו"ד נוית נגב מצוות ההגנה של מוזס ממקומה בספסל הסנגורים. אך עו"ד גילדין עמד על שלו.

"נשמע את התשובה להתנגדות", הודיעה ראשת ההרכב השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, ועו"ד ניב-סבג הבהירה כי היא "בהחלט הולכת לעסוק בהקשר, ואני אחזור גם להקשר הספציפי המדויק", אלא שלפני שתעשה זאת היא מעוניינת להתמקד בטענה שלפיה משולם וצוותו חקרו רק אמירות שנראו להם בעייתיות, והתעלמו מ"כל האמירות ששופכות אור על כך שהשיח הוא שיח של סיקור אוהד ומאוזן".

"הוגן", העיר נוני מוזס ממקום מושבו.

"אה... הוגן ומאוזן", תיקנה את עצמה הסנגורית. אחרי שהשופטת שבה והבהירה כי ההתנגדות היתה להוצאת דברי נתניהו מהקשרם, שבה והבטיחה הסנגורית כי היא תציג את ההקשר בהמשך. ואמנם, כמה שעות אחר-כך ציטטה בפני משולם את המשפט המלא, אך לא הבהירה לו כי הביטוי "תקשורת סבירה" שעליו שאלה קודם נשלף מאותו משפט. המשפט המלא צוטט משום שהמילה "סבירה" פוענחה על ידי המתמללים רק בשנת 2018, אחרי חקירות מוזס ונתניהו.

הסנגורית ביקשה לדעת מדוע משולם לא חזר אל הנחקרים והציג להם את המשפט המלא. "כנראה שלא חשבתי שזה רלבנטי", השיב העד.

הנאשם בנימין נתניהו בפתח היום הראשון של חקירתו הראשית של עד המדינה שלמה פילבר. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 23.3.2022 (צילום: יונתן זינדל)

בנימין נתניהו בפתח היום הראשון של חקירתו הראשית של עד המדינה שלמה פילבר. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 23.3.2022 (צילום: יונתן זינדל)

כמו האמירה הזו על "תקשורת סבירה", גם רוב האמירות האחרות שהציגה עו"ד ניב-סבאג, ואשר לפי ההגנה מזכות את מוזס, נאמרו בכלל על-ידי נתניהו, בעיקר בשיחה השנייה שהוקלטה. בין היתר אמר נתניהו כי לא חשוב לו הסיקור של נפתלי בנט או משה כחלון אלא חשוב לו "איזון", כי הוא מצפה ל"עיתונות אתית ומאוזנת", וכי הוא "לא מחפש לצפות לעיתונות אוהדת".

כמובן שישנו הבדל קריטי בין האמירות של נתניהו לבין אלו של מוזס: בניגוד למוזס, נתניהו ידע כי הוא מוקלט. מעבר לכך, העד משולם עמד על משמעות הופעתן של רוב האמירות הללו מפי נתניהו דווקא בשיחה השנייה. "בואו לא נשכח שראש הממשלה בעצמו אומר שעבר תדריך יפה מאוד של שלוש פגישות עם דוד שמרון איך להציג את הדברים בשיחה השנייה, ולא להתנות אותם", אמר משולם.

ה שמצאנו רלבנטי חקרנו", התעקש בהמשך משולם כשנשאל מדוע לא הוצגו לנחקרים שלל ההתבטאויות הללו. "אני לא רואה גם עכשיו שום רלבנטיות. ראש הממשלה בחקירות שלו נתן לנו הצהרות שלמות בעניין הזה, הסביר טוב מאוד כמה שנוני תוקף אותו באופן אישי ולא מאוזן. מה בין זה לבין העסקה שהשניים רוקמים שעל כך היו החשדות. זה הכל. זה ה-כ-ל".

בהמשך חקירתו שב והזכיר משולם כי מבחינת נתניהו מוזס מעניק לו סיקור איום ונורא, ולכן הוא גם "מנסה לנטרל את הבעיה הזו", כלשונו של החוקר הבכיר, "באמצעות רוכשים, כדי להזיז את נוני, כשזה פוגע באינטרס האישי שלו". בכך כיוון משולם למעורבותו של נתניהו בניסיון למצוא קונה לקבוצת "ידיעות אחרונות". הסנגורית התפלאה כיצד זה שראש הממשלה רוצה להזיז את מי שמציע לו שוחד, אך משולם הסביר כי הדברים דווקא מתיישבים היטב. "הוא [נתניהו] פועל מולו  [מוזס] בכמה אפיקים. בוודאי", אמר.

"תן לי שמות"

עו"ד ניב-סבאג כן הצליחה לשכנע שהיה לפחות מקרה אחד שבו חוקרי המשטרה הציגו לנחקרים מצג שגוי. בחקירה של נתניהו ממרץ 2017 טענו החוקרים כי מוזס אמר בחקירתו שלו שנתניהו ביקש ממנו "עיתונות אוהדת", וזאת למרות שמוזס לא אמר את הדברים. "אני לא מחפש להטעות אף אחד", הגיב משולם.

במקרה אחר הציגה עו"ד ניב-סבאג כיצד בכתב האישום שהוגש נגד מוזס, האמירה של המו"ל "תהיה פה רעידת אדמה" מתוארת כתגובה למציאות שבה מוזס יפעל לשינוי מן הקצה אל הקצה של סיקור נתניהו ב"ידיעות אחרונות" ואתר ynet. בפועל, טענה הסנגורית, האמירה התייחסה לאפשרות שנתניהו יעניק ראיון ל-ynet.

משולם אישר שמוזס אכן נשאל על האמירה הזו, אך כשהסנגורית הטיחה בקצין המשטרה שהלקוח שלה הסביר לחוקרים בזמן אמת שהאמירה הזו מתייחסת לאפשרות של ראיון עם נתניהו, ושאלה את משולם האם בדק את הטענה הזו, השיב הקצין הבכיר בשלילה.

מקרה נוסף שעמדה עליו הסנגורית הוא האופן שבו הוצג למוזס בחקירה המשפט שאמר לנתניהו: "אתה תגיד מי שאתה רוצה". לפי המצג שהוצג למוזס, טענה הסנגורית, המו"ל הציע לראש הממשלה לקבל ל"ידיעות אחרונות" פובליציסט מטעמו, והעניק לנתניהו חופש בחירה מלא ללהק לעמודי הדעות של העיתון את מי שיחפוץ בו.

ארנון מוזס לבנימין נתניהו: "תן לי ימני (עיתונאי בעל דעות ימניות, אני אומר לך את זה כבר הרבה זמן" (צילום מסך מתוך שידורי חדשות ערוץ 2)

ארנון מוזס לבנימין נתניהו: "תן לי ימני (עיתונאי בעל דעות ימניות, אני אומר לך את זה כבר הרבה זמן" (צילום מסך מתוך שידורי חדשות ערוץ 2)

בפועל, כך לפי התמליל שהציגה עו"ד ניב-סבאג, המשפט "אתה תגיד מי שאתה רוצה" נאמר על-ידי מוזס בהקשר אחר, כשהשניים דיברו בכלל על זהות הגורם הפוליטי שיקדם את הצעת החוק שתפגע ב"ישראל היום". משולם טען כי אין בכך כל הטעיה, שכן מוזס אכן אמר לנתניהו "תן לי שמות", בהקשר של הפובליציסט הימני.

"בתיק פלילי יש הבדל למילים ולקונטקסט", התעקשה הסנגורית, אך משולם טען כי "תבחר את השמות" ו"מי שאתה רוצה" הם מבחינת החוקרים "היינו הך". הסנגורית שבה והדגישה כי יש הבדל דרמטי בין שני המשפטים, אך משולם התבצר בעמדתו. "אין שום הבדל דרמטי", אמר, "זו פרשנות שלך כמובן, והיא מגמתית".

מבחינת ההגנה, ההצעה של מוזס לקבל ל"ידיעות אחרונות" פובליציסט לפי בחירתו של נתניהו כלל לא היתה חלק מעסקת שוחד. ראשית, טענה עו"ד ניב-סבאג, מוזס הציע לקבל מחבר מאמרים ימני, לאו דווקא אוהד נתניהו. טענה זו עומדת בניגוד לא רק לכל מה שלמדנו ממשפט המו"לים על האופן שבו נתניהו תופס את התקשורת ככלי למאבק ביריביו ולא לקידום אידיאולוגיה כלשהי, אלא גם בניגוד לעובדה הפשוטה שהשניים מדברים בעיקר על יריבים של נתניהו מהמחנה הימני: בנט, כחלון וליברמן.

שנית, טענה עו"ד ניב-סבאג, גיוס כותב ימני הוא בכלל אינטרס של "ידיעות אחרונות", כדי שיוכל להרחיב את קהל הקוראים. ובכלל, הוסיפה, מוזס בעצמו מבהיר כי אין כל קשר בין קידום החוק נגד "ישראל היום" לבין גיוס פובליציסט ימני. את הקביעה האחרונה הזו ביססה הסנגורית על שתי רגליים, כל אחת רעועה מהשנייה.

 ממש בשניות האחרונות לפני שמוזס עזב את החדר הוא פנה לנתניהו: "אני כבר אומר לך, On the house, בלי קשר לכלום, אפשר להתחיל מיד. אני לא מתנה ולא מחכה לכלום. נתחיל את זה מיד, מישהו שיכול לכתוב, מיד. עכשיו"

לפי עו"ד ניב-סבאג, העובדה שמוזס אומר בשיחות שהוקלטו כי הוא מחכה כבר חודשיים שנתניהו יספק לו שם של כותב מטעמו ("אתה חודשיים לא נותן את זה") היא עדות לכך שאין כל קשר בין גיוס הפובליציסט לקידום החוק. "אני קוראת לתוך ה'חודשיים לא נותן את זה' שזה בלי קשר לעסקה", טענה בפני משולם.

בנוסף התבססה ההגנה על דברים שאמר מוזס לקראת סוף הפגישה המוקלטת הראשונה. ממש בשניות האחרונות לפני שהמו"ל עזב את החדר הוא פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אני כבר אומר לך, On the house, בלי קשר לכלום, אפשר להתחיל מיד. אני לא מתנה ולא מחכה לכלום. נתחיל את זה מיד, מישהו שיכול לכתוב, מיד. עכשיו".

משולם וצוותו ראו בכך עוד חלק מהצעת השוחד, אך הסנגורית הפכה את משמעות האמירה על ראשה והתמקדה במילים "אני לא מתנה". "המילים הברורות בטקסט שוללות כריכה, שוללות התניה", הדגישה עו"ד ניב-סבאג, "אתה הצגת שהכל היה כרוך בחוק, גם האלמנטים האלה".

בהמשך הוסיפה ואמרה למשולם: "כשאתה חקרת את נוני, אתה פירשת את המילים 'על חשבון הבית' כאילו זה על חשבון החוק".

משולם השיב כי אינו זוכר את הפרשנות שנתן לפני שש שנים לאותו משפט בודד, אבל אישר כי החוקרים אכן דרשו הסברים ממוזס על האמירה "על חשבון הבית". "אולי בפעם הבאה אתה כן צריך לבקש בתמורה למשהו? חשבנו שזו אמרה בעייתית", אמר.

"אתה זוכר מה נוני השיב?", שאלה עו"ד ניב-סבאג.

"לא", אמר משולם.

"הוא אמר לך: 'מבחינתי זה נאמר בלי קשר לחוק'", הזכירה לו עו"ד ניב-סבאג.

"אז אמר", אמר משולם.

"אז אמר?", התפלאה עו"ד ניב-סבאג.

"נו מה?", התפלא עוד יותר משולם.

ממילא, הוסיפה עו"ד ניב-סבאג, נתניהו מבהיר למוזס כי סוגיית הפובליציסט היא שולית בעיניו. מה שבעיקר מעניין אותו, אומר ראש הממשלה למוזס, הם הפרשנים הבכירים: סימה קדמון, שמעון שיפר, נחום ברנע ואמנון אברמוביץ'. מוזס, בתגובה, מבהיר לנתניהו כי הוא כבר אמר לו לא אחת שהוא לא יכול להורות לפרשנים הבכירים מה לכתוב. "נחום, סימה, אלה, זה העבודה שלך", אמר מוזס לנתניהו.

"המקטע הזה, שבעיני הוא סופר דרמטי, ובעיני עומד בסתירה לתזה שלכם, האם ביצעת איזושהי פעולה חקירתית למקרא המקטע הזה בנוגע לפרשנים הבכירים?", שאלה הסנגורית את החוקר המשטרתי, שהשיב בשלילה.

"האמירה שלו על מה שהכי מעניין את נתניהו מרוקנת מתוכן כל תיאוריה של פיתוי", טענה הסנגורית בהמשך, "אתה כחוקר לא בדקת את זה".

"בדקנו מה שרלבנטי. נקודה", השיב משולם.

סרק, סרק, סרק

חלק אחר של יום החקירה הוקדש לטענה שגם האמירות המפלילות לכאורה שיצאו מפי מוזס לא היו אלא דיבורי סרק חסרי משמעות. עיקר תשומת הלב ניתנה למשפט המפתח "בהנחה שיש חוק שאתה ואני הסכמנו עליו, I will do my utmost שאתה תהיה פה כמה זמן שתרצה. אני אמרתי לך את זה ואני חוזר ומסתכל לך בעיניים ואומר לך את זה".

בחקירתו במשטרה טען מוזס כי היה זה חלק מ"שיחות שברובן אין מאחוריהן כלום". כשמשולם נשאל האם לשמע הטענה הזו שב ובדק את עצמו השיב קצין המשטרה: "תקשיבי, נוני מוזס גם מוסיף ואומר, אני אמרתי את זה כי נתניהו, בראש שלו, בעיניים שלו, האמין לכוח שלי. [...] שאכן יש לי כוח להמליך אותו או להפך".

"נתניהו הקליט את שיחות הסרק, הוא שיקר בהתחלה והכחיש שהקליט את שיחות הסרק, הוא נתן חמש גרסאות שונות למה הקליט את שיחות הסרק, אז נראה לי שהטיעון הזה של שיחות סרק מאוד בעייתי אפרופו הפעולות והממצאים שאנחנו הבאנו"

גם נתניהו, בחקירתו שלו במשטרה, טען שמדובר ב"שיחות סרק". אחרי שעו"ד ניב-סבאג הטיחה זאת במשולם השיב הקצין: "הטענה שלו לשיחות סרק... הוא ביצע פעולות אפרופו שיחות הסרק, הוא הקליט את שיחות הסרק, הוא שיקר בהתחלה והכחיש שהקליט את שיחות הסרק, הוא נתן חמש גרסאות שונות למה הקליט את שיחות הסרק, אז נראה לי שהטיעון הזה של שיחות סרק מאוד בעייתי אפרופו הפעולות והממצאים שאנחנו הבאנו".

הערה זו הקפיצה את עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, שנעמד וטען כי משולם מעלה טענות שסותרות את כתב האישום ואת נקודת המבט של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "השיח בטח מנקודת המבט של ראש הממשלה הוא שיח סרק", הבהיר עו"ד חדד, והציע למשולם כי אם הוא לא מרוצה מהאופן שבו נוסח כתב האישום, "שיפנה לממונים עליו".

הסנגורית של מוזס, עו"ד ניב-סבאג, טענה כי חוסר האמון ההדדי שהביעו מוזס ונתניהו, כל אחד בדברי האחר, חייב את חוקרי המשטרה לחפש ביתר שאת ראיות לכך שדבר מה עומד מאחורי דברי מוזס בהקלטה. משולם שלל זאת. "עצם הצעת השוחד המוקלטת לעובד ציבור היא כבר בעייתית בפני עצמה", פסק.

חקירתו של משולם תימשך, וככל הנראה גם תושלם, מחר.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.81MB)

משפט המו"לים