נצ"מ שלמה (מומי) משולם, ראש צוות החקירה בפרשות המכונות "תיק 1000" ו"תיק 2000", האמין לעדה המרכזית בתיק הדס קליין ולכן לא טרח להורות לצוות החקירה שתחתיו לבדוק שלל כיוונים שהיו יכולים לאשש או להפריך את גרסתה, כך הסביר היום (18.4) הקצין הבכיר בהמשך חקירתו הנגדית במשפט המו"לים.

בפרשה המכונה "תיק 1000" מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת טובות הנאה בהיקף של מאות אלפי שקלים (בעיקר סיגרים עבורו ובקבוקי שמפניה עבור רעייתו שרה) משני המולטי-מיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן ופאקר, היא עדת מפתח בפרשה. חלק נכבד מהחקירה הנגדית שניהל היום עו"ד עמית חדד, הסנגור של נתניהו ב"תיק 1000", הוקדש למה שההגנה רואה כמחדלים בחקירתה.

כמו בחקירתו אתמול, גם היום הציע עו"ד חדד פרשנות שמייחסת לחוקרי המשטרה מניעים זרים והעדפת הפללת נתניהו על פני חקר האמת. בהמשך ישיר ליום החקירה הקודם, גם היום לא ביסס עו"ד חדד את הפרשנות שלו על ראיות, אלא אך ורק על השערות. משולם הגיב בביטול לשלל הטענות הללו של עו"ד חדד, אך לא תמיד ידע לספק הסבר משכנע חלופי.

כבר בפתח יום החקירה אישר נצ"מ משולם כי צוותו לא פעל לבדוק האם אכן כל הסיגרים שרכשו המולטי-מיליארדרים נועדו לנתניהו, כפי שטוענת קליין וכפי שנטען בעקבות עדותה גם בכתב האישום. משולם אישר עוד שלל פעולות שלא בוצעו, כגון בדיקת הנהלת החשבונות של מילצ'ן בחו"ל וחקירות של אבות הבית באחוזת מילצ'ן, שקיבלו בפועל את משלוחי הטובין אשר על פי כתב האישום הועברו בהמשך לבני-הזוג נתניהו.

בנימין ושרה נתניהו עם השחקן ג'יימס קאן באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין ושרה נתניהו עם השחקן ג'יימס קאן באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

"בין 2011 ל-2016 היו בין 7-8 אבות בית", אמר עו"ד חדד למשולם. "תחשוב על העושר החקירתי שהיה יכול להיות לנו אם היו שואלים אותם שאלות. היינו יודעים כמה שמפניות למשל הועברו לבני-הזוג נתניהו. היו יכולים לשאול כמה שמפניה שתתה המשפחה. היינו יכולים לדעת כמה שמפניות מוגשות כשפרס מגיע לביקור. וכל האנשים האלה לא נחקרו".

כשעו"ד חדד שאל האם בדיעבד לא ראוי היה לחקור את אבות הבית אמר משולם: "לא". לדברי הקצין הבכיר, "הסתמכנו על הדס, על העדות שלה, בשום שלב לא עלה הנושא של לחקור אותם וגם היום אני חושב שלא היה צריך לחקור".

מי שכן נחקרה היתה אם הבית של פאקר, שני קוסקס. פאקר רכש, לבקשת נתניהו ומילצ'ן, את הבית הצמוד לביתם הפרטי של בני-הזוג נתניהו בקיסריה, ואיפשר להם לעשות בו כבשלהם גם כשלא שהה בישראל. משולם הסביר כי להבדיל מאבות הבית של מילצ'ן, קוסקס נחקרה בין היתר משום ששמה עלה בעדות של קליין בכל הקשור לאירועים של "מעבר של טובין מהבית של פאקר לבית של בני-הזוג נתניהו".

"אם אגיד לך שהיא [קליין; א"פ] מזכירה את קוסקס בחקירתה כי היא קיבלה אותה לעבודה והיא מכירה אותה היטב והיא כמו חברת ילדות של יונתן [חסון, הנהג של שני המולטי-מיליארדרים; א"פ], שגם הוא קרוב אליה ולכן היא מכירה אותה ואילו אבות הבית לא ב'מחנה הדס' ולכן הם לא מגיעים לחקירה?", אמר עו"ד חדד. "ההשערה שלך מגמתית ומנותקת", הגיב משולם.

תנ"צ שלמה (מומי) משולם, לפני יום עדות במשפט המו"לים, 18.4.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

נצ"מ שלמה (מומי) משולם, לפני יום עדות במשפט המו"לים, 18.4.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

אחרי שמשולם אישר כי גם הנהגים של ראש הממשלה לא נחקרו על משלוחי השמפניה, על אף שקליין טענה כי הם היו רואים כיצד מעמיסים את ארגזי השמפניה לתאי-המטען בכל פעם שבני-הזוג נתניהו יצאו מאחוזת מילצ'ן, טען עו"ד חדד כי "יש סדר בשיטה". הסדר, לדבריו, הוא ש"לא בודקים את הגרסה של הדס כי לא רוצים חלילה לפגוע בתום גרסתה המאוד לא נכונה".

"שולל את זה לחלוטין", השיב משולם. משולם לא הציע הסבר חלופי לאי חקירת נהגי ראש הממשלה בנושא זה, אך ציין כי אפילו הזוג נתניהו לא הכחיש שהיו עדים למקרה בו הועברו בקבוקי שמפניה לרכב.

עו"ד חדד תהה מדוע המשטרה לא ביצעה איכונים כדי לקבוע כמה פעמים ביקרו בני-הזוג נתניהו באחוזת מילצ'ן בבית ינאי. משולם הסביר כי קליין לא סיפקה תאריכים ספציפיים ועל כן לא היה מקום לבצע איכונים. כשעו"ד חדד תהה מדוע המשטרה לא מימשה את הצווים שקיבלה מבית-המשפט לתפיסה וחיפוש במכשירי הטלפון של קליין וחסון טען משולם כי פעולה כזו היתה בלתי-מידתית.

"גם לגבי חסון והדס לא היו לנו תאריכים ספציפיים", אמר משולם על התכתובות שהשניים החליפו ביחס לפעולות שבבסיס כתב האישום. "בטח שלא אקח לאורך שנים בתפיסה של טלפונים, כל עוד העדים משתפים פעולה גם בנושאים שמאוד קשה להם, כי הם מדברים על האחראים עליהם. בעדות של הדס אני זוכר שהיא אמרה שלא היו הרבה התכתבויות עם גברת נתניהו לגבי זה ו'היינו מאוד זהירים'. אני זוכר שאפילו כעסה על אפי אזולאי [אב הבית בבלפור; א"פ] שביקש ממנה פעם אחת בווטסאפ והיא כעסה עליו. לכן לא מצאנו לנכון לתפוס טלפון לעדים ששיתפו פעולה כשרוב התכתובות לא היו בווטסאפ".

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצג על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצג על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

עו"ד חדד שאל האם לא ביקש משולם מקליין לפחות להציג לו את הודעת הווטסאפ שעליה סיפר זה עתה, אותה הודעה שקיבלה מאב הבית אזולאי. משולם השיב בשלילה. "לא מצאנו לנכון לבדוק את הווטסאפ הזה כי אנחנו מאמינים להדס", הסביר.

משולם הסביר כי האמון בגרסת קליין נבע מכך שהיא "שיתפה פעולה". כשנשאל במה התבטא שיתוף הפעולה שלה השיב כי היתה "קואופרטיבית". אחרי שהשופטת רבקה פרידמן-פלדמן העירה כי מדובר באותה המילה מצא משולם מילים אחרות: "על פניו היא אמינה, היא מפרטת את הדברים [...] ומצטיירת כאמינה".

עו"ד חדד ניסה לקעקע את האמינות של קליין. הוא שאל את משולם מה דעתו על אדם שמקפיד להגיע לחקירות משטרה ללא מכשיר הטלפון שלו, אך הקצין לא התרשם ואמר כי לא מדובר במקרה יוצא דופן. עו"ד חדד שאל מה דעתו על אדם שזמן קצר לפני החקירה הטלפונים שלו הולכים לאיבוד או טובעים בבריכה. משולם השיב שקליין סיפרה שהטלפון שלה נשבר והוא לא ייחס לזה חשיבות. "אם זה היה חשוד, שאנחנו בטוחים שהיה משהו אקוטי בטלפון, יכול להיות שהיינו רואים את זה בצורה אחרת, פה לא", אמר.

"לא אחד, כמה טלפונים", הדגיש עו"ד חדד, "נשברו ו/או אבדו ו/או טבעו בבריכה ו/או נזרקו לבריכה". "אני מאמין לכל מילה של הדס קליין", הצהיר נצ"מ משולם

"אבל היא גורם מרכזי בחקירה", העיר השופט בר-עם. "אדוני אמר שהוא נטה לקבל את גרסתה. היא היתה הגרעין של החשדות, האם הדבר הזה מקבל משמעות אחרת?".

"לא", השיב משולם, "כי האמנו לה שהטלפון שלה נגנב או נשבר".

"לא אחד, כמה טלפונים", הדגיש עו"ד חדד. "נשברו ו/או אבדו ו/או טבעו בבריכה ו/או נזרקו לבריכה".

"אני מאמין לכל מילה של הדס קליין", הצהיר נצ"מ משולם.

מי שבאופן ודאי לא היה צריך לחשוש מתכתובות מפלילות בטלפון, או להתפתות להשמיד ראיות על-ידי שבירת או הטבעת טלפונים, הוא לקוחו של עו"ד חדד, שכן לראש הממשלה נתניהו לא היה מכשיר טלפון בתקופה בה אירעה המסכת הפלילית לכאורה.

בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לעומת זאת, הנאשמים כי העניקו לנתניהו שוחד בפרשה נפרדת המכונה "תיק 4000", אכן השמידו את מכשירי הטלפון שלהם ואף דרשו ממי ששיתף איתם פעולה במתן השוחד לכאורה, מנכ"ל אתר "וואלה" אילן ישועה, לעשות כמותם. ישועה סירב ועל בסיס התכתובות שנמצאו במכשירו גובש כתב האישום בפרשה זו.

מילצ'ן נראה כבוי באחוזה בלוס אנג'לס

בהמשך יום החקירה התמקד עו"ד חדד בחקירות במשטרה של ארנון מילצ'ן. אחרי שאתמול אישר משולם כי ביקש מקליין לסייע לו ליצור קשר עם ג'יימס פאקר, היום אישר כי אפשר שצוות החקירה הסתייע בה כדי לזמן לעדות גם מילצ'ן. לדבריו, מסיבות טכניות גרידא. עו"ד חדד העלה את האפשרות שקליין פנתה ביוזמת המשטרה גם לקוסקס כדי להזמין אותה לחקירה. משולם הכחיש כל ידע על כך, אך אישר כי אם אכן פנו החוקרים לקליין כדי שתזמן את קוסקס הרי שמדובר במעשה חריג שכן להבדיל משני המולטי-מיליארדרים, קליין איננה עוזרת של קוסקס אלא ממונה עליה.

"אם אגיד לך", הציע עו"ד חדד למשולם, "שאתם מסתייעים בהדס לזמן את קוסקס ופאקר ומילצ'ן, אתם עושים את זה כדי לתת להדס הרגשה שיש לה מהלכים, שהיא חשובה למשטרה, היא קריטית, וכולם עומדים איתה בקשר?".

"הטענה שלך חסרת שחר לחלוטין", השיב הקצין הבכיר. "הסתייענו בהדס רק לצורך תיאום טכני".

בהמשך הטיח עו"ד חדד במשולם כי היה לו "נוח שהדס מדברת עם כל מיני עדים" משום שהיא השפיעה עליהם להתאים את גרסתם לגרסתה. "ממש לא, אני שולל את הדברים שלך", השיב משולם, "אמרנו לה פעם אחר פעם לא לדבר על החקירה ואני מקפיד על זה".

העדה שני קוסקס בבית המשפט המחוזי בירושלים, 2.11.22 (צילום: יונתן זינדל)

העדה שני קוסקס בבית המשפט המחוזי בירושלים, 2.11.22 (צילום: יונתן זינדל)

אחת החקירות של מילצ'ן התקיימה באחוזתו שבלוס-אנג'לס. צוות החקירה שטס מישראל תיאם עמו שלושה ימי חקירה אך בסוף יום החקירה הראשון החליט שלא להמשיך לחקור. הטון של מילצ'ן בחקירה זו היה שונה מזה שבחקירה הקודמת שעבר בישראל.

"אני זוכר שכשהגענו ללוס-אנג'לס האיש נראה כבוי", העיד משולם בבית-המשפט בהתייחסו למילצ'ן. "היו עליו כבר פרסומים בתקשורת, והוא התחיל להגיד... הוא שינה את המנגינה. אם בחקירה הראשונה הוא אמר 'הדרישות האלה הגעילו אותי', פה הוא אמר 'הסיטואציה הגעילה אותי'".

לדברי משולם מילצ'ן שינה גם את הגדרת היחסים בינו לבין נתניהו. בחקירתו הראשונה טען שנתניהו הוא "בין חבר לידיד" ואילו בלוס-אנג'לס אמר שחשוב לו להדגיש שהם חברים קרובים לאורך שנים ושנתן לו מתנות עוד לפני שהיה ראש הממשלה.

לפי משולם, אחרי החקירה הזו של מילצ'ן, ולאור הפערים מהחקירה הקודמת, התקיים דיון בדרגים הבכירים ביותר, כולל היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט. "היה ויעוד טלפוני עם היועץ המשפטי, פרקליט המדינה, ראש להב, ראש אח"מ, האם לחזור למחרת ולהטיח בו את השינויים הללו או להגיע ארצה לעשות שקלול עם שאר העדויות ולחשוב איך מתקדמים הלאה", סיפר העד. "ההחלטה של היועץ היתה שחוזרים ארצה".

"ארנון מילצ'ן גם אמר בחקירה 'הוא סיבך לי את החיים'", השיב משולם. "אם לזה אתה קורא חברות... אמרתי גם החברות זו לא הבעיה, הבעיה אתה יודע בדיוק מהי. האינטרסים שלו. הוא שם את עצמו במצב של ניגוד עניינים. מה לעשות"

עו"ד חדד טען כי הגרסה הראשונה שמסר מילצ'ן היתה שקרית ואילו הגרסה המאוחרת מדויקת יותר, והוסיף כי את הגרסה הראשונה מסר בהשפעתה של קליין "כי אחרת למה שיספר דבר שהוא לא נכון? הרי היום ברור לכולם שהיתה חברות קרובה", לשון עו"ד חדד.

"ארנון מילצ'ן גם אמר בחקירה 'הוא סיבך לי את החיים'", השיב משולם. "אם לזה אתה קורא חברות... אמרתי גם החברות זו לא הבעיה, הבעיה אתה יודע בדיוק מהי. האינטרסים שלו. הוא שם את עצמו במצב של ניגוד עניינים. מה לעשות".

החקירה הבאה של מילצ'ן נערכה בלונדון, שם כבר נחקר תחת אזהרה כחשוד בעבירת שוחד. עו"ד חדד הדגיש כי בחקירה זו כמעט ולא נשאל מילצ'ן על מתן טובות הנאה לבני-הזוג נתניהו.

"אם באמת המטרה היא לחקור בחשד לשוחד ולא כדי לאיים עליו כי הוא ריכך את הגרסה שלו, היה צריך לבסס את העבירה על טובת ההנאה, לשאול כמה פעמים נתת, באיזו תדירות", טען עו"ד חדד.

משולם השיב כי החקירה של מילצ'ן נערכה בצמוד עם הפרקליטות וכי הוא לא זוכר מדוע הוחלט על שאלות אלו ולא על אחרות.

ארי הרו מספר על שיחת נתניהו-קרי

משולם היה גם בין חוקריו של עד המדינה ארי הרו, שצפוי להעיד בשבועות הקרובים. הרו הוא שהקליט את שיחת השוחד בין נתניהו למוזס העומדת בלב "תיק 2000", אך יש לו גם תרומה לחקירת "תיק 1000".

לפי עו"ד חדד, בחקירותיו המוקדמות לא אמר הרו מילה על כך ששמע שיחה בין נתניהו לג'ון קרי על חידוש הויזה האמריקאית של מילצ'ן. רק בחקירה האחרונה, שבה הובהר לו כי עליו לספק מידע נוסף אחרת לא ייחתם איתו הסכם עד מדינה, סיפר הרו כי היה עד לשיחה כזו.

ארי הרו בכנסת, 2014 (צילום: מרים אלסטר)

ארי הרו בכנסת, 2014 (צילום: מרים אלסטר)

עו"ד חדד הוסיף כי בחודשים שלפני החקירה האחרונה פורסמו הדלפות רבות על הפרשה, כולל על שיחה של נתניהו עם קרי בעניין הויזה של מילצ'ן. הסנגור טען כי הרו לא סיפק כל פרט מקורי על השיחה אלא חזר על פרטים ששמע בתקשורת, כדי לקבל את הסכם עד המדינה שיחלץ אותו מהסתבכותו הפלילית בפרשה נפרדת.

"אנחנו ביקשנו ממנו אך ורק את האמת ולא לרצות אותי", אמר משולם.

עו"ד חדד טען כי היה צריך לכל הפחות לבדוק את האפשרות שהעד בודה מלבו כי נכח באירוע כדי לזכות בהקלות בעונשו, ומסתמך בדבריו על פרסומים בתקשורת. "אני לא יודע מה פורסם בתקשורת ואני לא ביקשתי מאדון ארי הרו לתת לנו ציטוטים מהתקשורת", השיב משולם, "והוא מבין מה המשמעות אם לא יספר את האמת".

החלטה של היועץ

לקראת סוף יום הדיונים החל עו"ד חדד לחקור את משולם על החקירות שלו את ראש הממשלה נתניהו.

עו"ד חדד ציטט את האזהרה שהוזהר נתניהו בחקירה הראשונה ב"תיק 1000": "קבלת טובות הנאה בשווי רב מבעלי הון ואנשי עסקים במהלך מספר שנים, הן באופן ישיר והן באמצעות בני משפחה הקרובים אליך".

"תגיד לי למה אצל ראש הממשלה אתם לא אומרים לו באיזו עבירה הוא חשוד?", שאל עו"ד חדד.

"שאלה טובה מאוד", השיב משולם, "כי אנחנו חשבנו שצריך להגיד 'שוחד' והיועץ החליט שזה מתווה האזהרה, זו לא היתה החלטה שלנו. חד משמעית החלטה של היועץ".

מחר תימשך עדותו של משולם.

להורדת הקובץ (PDF, 1.88MB)

67104-01-20

משפט המו"לים