אחרי הפסקה שארכה שבוע התחדש היום (10.1) משפט המו"לים עם עדותו של ניר שוורץ, החוקר שהופקד על חקירתו של ניר חפץ ביחידת להב 433. בחקירה ראשית קצרה, שנערכה על-ידי עו"ד אסף עיסוק מפרקליטות מיסוי וכלכלה, העיד שוורץ כי היחידה הקדישה משאבים ניכרים לפרשה המכונה "תיק 4000", שבמרכזה יחסי תן וקח מושחתים לכאורה בין איל המדיה דאז שאול אלוביץ' לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. "כמעט כל היחידה עסקה בתיק הזה", העיד שוורץ.

אחרי שבחקירתו הנגדית, בתשובה לשאלות הסנגורים, הרחיב עד המדינה חפץ על התנאים הקשים שבהם נחקר ועל תרגילי החקירה הפסולים והאכזריים שלדבריו הופעלו כלפיו, שאל עו"ד עיסוק את חוקרו של חפץ האם החקירה הזו היתה "חריגה" ועד כמה "הופעלו בה לחצים יוצאי דופן".

"מהבחינה הזו לא היה שום הבדל", השיב שוורץ, שמאז חקירת חפץ פרש מהמשטרה והקים משרד עורכי-דין פרטי. "לא היה איזה לחץ מיוחד, מסוים, חריג, אחר, שהתנהל בחקירה של ניר חפץ. לא לפני החקירה שלו ולא אחריה".

חוקר המשטרה ניר שוורץ מגיע לעדותו במשפט המו"לים, מלווה בעו"ד אסף עיסוק (מימין) מהפרקליטות; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 10.1.22 (צילום: יונתן זינדל)

חוקר המשטרה ניר שוורץ מגיע לעדותו במשפט המו"לים, מלווה בעו"ד אסף עיסוק (מימין) מהפרקליטות. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 10.1.2022 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עיסוק ציטט בפני החוקר לשעבר שוורץ כמה מההתבטאויות שכיכבו בחקירה הנגדית של חפץ, אלו שבהן החוקרים מזכירים לחפץ כי יש לו משפחה וילדים. שוורץ הסביר כי האמירות הללו נאמרו כיוון שחפץ סירב באופן עיקש ובמשך ימים ארוכים למסור גרסה.

"בניסיון לשכנע אותו לתת גרסה", העיד שוורץ, "אז עוברים לחלק ה... לנסות לשכנע אותו מבחינה אמוציונלית לשתף פעולה. אני מסביר לו באמירות הללו שזה משליך על נקודת המבט של בית-המשפט על אותו חשוד ושככל שלא יתייחס בצורה רלבנטית, ההשלכות של הדברים הללו עלולות להיות הרסניות מבחינתו, כי אם הוא ייכנס לכלא את המשפחה שלו הוא לא יראה, ואת הילדים שלו הוא לא יראה והחיים שלו יהיו כאלה". לפי שוורץ, זוהי טקטיקה רגילה במקרים שבהם חשודים אינם מוסרים גרסה.

"ספר בבקשה על תנאי החקירה של ניר חפץ", ביקש עו"ד עיסוק, "עד כמה היו חריגים או יוצאי דופן".

"אני רוצה להבהיר משהו", השיב שוורץ. "החיים במהלך תקופת המעצר הם לא פיקניק. הלינה במעצר זה לא בדיוק הילטון והנסיעה בזינזאנה המשטרתית זה לא מרצדס, והשהות בחדרי החקירה היא לא נעימה. חוקרים אותך על דברים שיכול להיות שאתה מסתיר, והאוכל הוא גם לא אוכל גורמה. החיים לא נעימים. לא נוח להיות עצור, לא נעים להיות עצור. ומהמקום הזה אני רוצה לומר: מבחינת ניר חפץ לא נעשה שום דבר חריג, שום דבר שלא נעשה אצל עצורים אחרים בתיקים אחרים, בפרשיות אחרות. ההתנהלות עם ניר חפץ היתה רגילה לחלוטין".

עד המדינה ניר חפץ בפתח אחד מימי עדותו במשפט המו"לים, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ניר חפץ בפתח אחד מימי עדותו במשפט המו"לים, דצמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל)

לדברי שוורץ, כשנחשף לפרסומים על תנאי חקירתו של חפץ חשב ש"אולי הייתי במקום אחר", אולם אז קרא מחדש את פרוטוקולי החקירה. "נרגעתי", העיד שוורץ, "ראיתי שהכל בסדר. התנהלנו איתו בהוגנות, בכבוד, הוא קיבל זמן להתקלח, להתארגן ולהתרענן, וכשהיו לו טענות רפואיות טיפלנו בטענות שלו ככל שיכולנו. בסך הכל, אם אני מסכם את כל מה שאני אומר, ההתנהלות עם ניר חפץ היתה שגרתית, בלי שום חריגות, לא לעצורים אחרים ולא לתיקים אחרים".

שוורץ הכחיש הכחשה גורפת כי מחפץ נמנעה שינה באופן מכוון, והכחיש גם שכחלק ממהלך חקירתי נמנעה ממנו או עוכבה הענקת טיפול רפואי. שוורץ גם הכחיש כל ניסיון להשתיל במוחו של חפץ גרסה בדבר מועדי פגישות שערך עם אלוביץ' ונתניהו.

בחקירתו הנגדית של חפץ הרחיבה ההגנה בנוגע לנסיונות של החוקרים לשכנע את חפץ להחליף את עורך-דינו, ירון קוסטליץ, בעורך-דין אחר, כזה שיעודד אותו לחתום על הסכם עד מדינה.

החוקר שוורץ טען בחקירתו היום כי מדובר במעשה פסול. לדבריו, כשקרא לאחרונה, לקראת עדותו, את פרוטוקולי חקירות חפץ, הוא נוכח לדעת כי חברו ליחידה, החוקר יניב פלג, המליץ לחפץ "להחליף רופא", ברומזו כי עליו להחליף את עורך-דינו. "בעיני זה בעייתי", העיד שוורץ. "גם כשאנחנו היינו ביחד בחקירה והיה איזשהו עניין שיניב דיבר על עורך-הדין משהו, אני מיד השתקתי אותו ואמרתי לו שאנחנו לא נכנסים לשם. זה מקום שאסור להיכנס אליו".

שותף מרכזי זוטר

בשלב מסוים הוצאו העיתונאים מהאולם לצורך סיום החקירה הראשית בדלתיים סגורות, ושוורץ נחקר על תרגיל משטרתי שבוצע לחפץ שכלל מפגש עם אשה המקורבת לו. לאחר מכן עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו, החל בחקירה הנגדית. בבת אחת החוקר המשטרתי הפך לנחקר משפטי.

כבר בשאלה הראשונה שהפנה הסנגור לשוורץ נכשל החוקר לשעבר. עו"ד בן-צור תהה האם ניתן לקבוע ששוורץ היה "שותף מרכזי בחקירת 'תיק 4000'". לאחר ששוורץ הכחיש, פעמיים, והתעקש שבסך הכל היה "חוקר של אחד העדים המרכזיים", הציג בפניו עו"ד בן-צור את האתר שהוא עצמו הקים לאחרונה לקידום הקריירה החדשה שלו כעורך-דין, שם הוא מגדיר את עצמו כמי שהיה "שותף מרכזי בחקירות רגישות, לרבות תיקי 3000 ו-4000".

עיקר חקירתו הנגדית של שוורץ בידי עו"ד בן-צור עסקה בכך שצוות החקירה של "תיק 4000" התמקד אך ורק באירועי הסיקור של נתניהו שעלו מתוך התכתובות בין מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה לחפץ ולאלוביץ'. עו"ד בן-צור הטיח בשוורץ כי צוות החקירה לא קיים בדיקה מקיפה של סיקור נתניהו באתר, לא השווה את הסיקור של נתניהו ב"וואלה" עם סיקור של פוליטיקאים אחרים, לא השווה את הסיקור של נתניהו ב"וואלה" עם סיקורו באתרים אחרים, לא בדק את התקשורת של ישועה עם גורמים פוליטיים ועסקיים נוספים ולא בדק את היחסים בין דוברי ראשי ממשלה לדורותיהם עם גורמים בכירים בעולם התקשורת.

שאול ואיריס אלוביץ' (מלפנים) עם בנימין נתניהו, נאשמים בשוחד ב"תיק 4000" (צילומים: פלאש 90)

הנאשמים בשוחד ב"תיק 4000": שאול ואיריס אלוביץ' (מלפנים) וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו  (צילומים: פלאש 90)

שוורץ אישר כל זאת, אף כי טען שבהמשך הדרך, לאחר תום החקירה של חפץ, כן נעשתה בדיקה מסוימת של הפרסומים ב"וואלה", אך הוסיף כי הוא לא היה מעורב בה.

לדברי שוורץ, מתוך כל חומרי הגלם שנשמרו בטלפון של אילן ישועה ונמסרו לגורמי החקירה, הוא קיבל לצורך חקירתו אך ורק את ההתכתבויות של ישועה עם חפץ ואלוביץ'. לדבריו, חוקרי רשות ניירות הערך, שהחלו בחקירת הפרשה טרם הועבר התיק ליחידת להב 433, הם שביצעו את הסינון. עוד הבהיר שוורץ כי מעולם לא השתמש בחקירה של חפץ בביטוי "היענות חריגה", שמופיע בכתב האישום, אלא אך ורק בביטוי "סיקור אוהד".

לא רק הבדיקה של הראיות שסיפק ישועה היתה חלקית, טען עו"ד בן-צור. "יש לכם ביד את חומרי המדיה של מר חפץ", אמר הסנגור לעד שוורץ. "לא בדקתם בחומרים שאצלכם את הפניות ביחס לנתניהו שהיו ל'וואלה', לאן הם נשלחו במקביל".

"לא זכור לי אם בדקנו או לא", השיב שוורץ.

"זה לא נבדק", קבע עו"ד בן-צור. "למה זה לא נבדק בתיק של סיקור השוואתי?".

"אין לי תשובה", השיב החוקר לשעבר שוורץ.

"אנחנו נמצאים פה בתיק שלא נחקר", הצהיר מעט בהמשך החקירה עו"ד בן-צור. "כתב האישום שהוגש לא נחקר".

מה זה פולו-אפ

לאורך כל החקירה הפגין שוורץ בורות בנוגע לעולם התקשורת בכלל ובנוגע לפרטי התיק בפרט. שוורץ טען כי חפץ התלונן בפניו באחד מימי החקירה כי בתא המעצר נתקל ביחס עוין מצד "תומכי נתניהו". בפועל היו אלה מתנגדיו של ראש הממשלה לשעבר. כשנשאל מדוע הוזהר חפץ בחקירתו כי הוא חשוד ש"ביקש ולקח טובות הנאה" ומה בדיוק חפץ "לקח" על-פי החשד, השיב שוורץ: "את אותם אישורי רגולציה שמר נתניהו אישר עבור אלוביץ'", תשובה שהסבה קורת רוח ניכרת לצוותי ההגנה.

שוורץ הבהיר כי אין לו כל הכשרה בתקשורת, וכי הוא כמו יתר חברי צוות החקירה לא עבר כל הכשרה בתחום לקראת חקירת הפרשה שבמרכזה עולם התקשורת. הוא הודה כי אינו יודע מה משמעות המושגים "פולו-אפ" ו"ליין-אפ"; הודה כי אינו יודע מהם היחסים המקובלים בין עורך ראשי, מנכ"ל ובעלים של כלי תקשורת; חשב שחברת יפעת מחקרי מדיה עוסקת בתרגום; הגדיר את יועצי המדיה של נתניהו, יונתן אוריך וטופז לוק, "עורכים"; וטען כי עורך "וואלה" לשעבר ינון מגל היה עיתונאי בכלי תקשורת אחר.

"עלתה פעם המחשבה שצריך להיוועץ באיזשהו מומחה בתחום [התקשורת]?", תהה עו"ד בן-צור.

"אני לא זוכר כזו מחשבה, אני גם לא חושב שיש צורך", השיב שוורץ.

"אנחנו רואים", העיר עו"ד בן-צור, "הצורך ניכר עכשיו".

מחר תימשך חקירתו הנגדית של שוורץ בידי עו"ד בן-צור.

67104-01-20

משפט המו"לים