מספר ארגונים, בהם "העין השביעית", שלחו לראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות ליצמן והיועמ"ש מנדלבליט מכתב הקורא להחלת שקיפות בכל הנוגע לשימוש באמצעי מעקב תחת תקנות שעת חירום. "אנו מודעים היטב לכך שאנו מצויים בתקופה מורכבת המחייבת קבלת החלטות מהירות ושונות מהשגרה", נכתב במכתב, "אולם הצעד שננקט חריג אף הוא באופן משמעותי. דווקא בשל עת החירום האזרחי בו אנו מצויים, נדרשת לטעמנו שקיפות רבה ומיטבית יותר, על אחת כמה וכמה כאשר עוסקים באימוץ צעדים מרחיקי לכת.

"מאז הודיע ראש הממשלה אודות כוונתו לרתום 'אמצעים מיוחדים' למלחמה בהתפרצות הנגיף, הועלו שאלות רבות על ידי החברה האזרחית, אנשי אקדמיה ועל ידי עמיתנו העיתונאים בדבר הרקע לקבלת החלטה זו, כמו גם התנאים ליישומם. לצערנו, טרם פורסם מידע מספק בנושא על ידי הממשלה.

"כמי שעוסקים בתחום השקיפות כדבר שבשגרה, ובימים אלו עוקבים מקרוב אחר אופן התמודדות מדינות שונות עם התפרצות נגיף הקורונה, אנו מודעים גם לדגש המושם במדינות רבות על שקיפות מהלכי הממשלה לציבור. שקיפות זו נדרשת כחלק מהצורך בקבלת אמון הציבור לצעדים הדרסטיים שהממשלות נוקטות. מכאן פנייתנו אליכם לפעול בשקיפות מירבית בעת הזו, על אחת כמה וכמה כאשר הצעדים הננקטים על ידכם כרוכים בפגיעה משמעותית בהגנה על פרטיות.

"ככל שהמצב יסלים, כפי שהכל צופים שיקרה, כן יהיה שיתוף הפעולה האזרחי מרצון מאתגר וקשה יותר להשגה. אולם, אין מנוס מההבנה שהאפשרות האחרת, שעניינה כפיית ציות ופחד באמצעות אמצעי שליטה פוגעניים וסנקציות, אינה מתקבלת על הדעת: בשונה מסין או סינגפור, החברה הישראלית אינה מורגלת בציות עיוור. לכן, הדרך היחידה שבה נוכל להתגבר על המשבר תהיה להבטיח שהציבור יוכל להמשיך לפקח על ההחלטות שמתקבלות, לבקר אותן, להשפיע עליהן – והודות לכך גם לתת בהן אמון ולהישמע להן".

על המכתב חתומים התנועה לחופש המידע, הקליניקה לחופש המידע במכללה למנהל, עמותת הצלחה – לקידום חברה הוגנת, התנועה לאיכות השלטון, הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר של האוניברסיטה העברית, המרכז להעצמת האזרח, התנועה לטוהר המידות; עו"ד רבקי דב"ש, לשעבר ראשת היחידה הממשלתית לחופש המידע, וכאמור, "העין השביעית".

גם ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פנה ליועמ"ש מנדלבליט בבקשה לקבל את חוות דעתו בנוגע לאימוץ תקנות לשעת חירום לשימוש בכלים דיגיטליים ללוחמה  בקורונה. "השימוש באמצעים קיצוניים חייב להיות מבוקר ומדוד אף יותר מכל אמצעי רגיל - על ידי הרשות המחוקקת, הרשות השופטת ועל ידי גורמים האמונים על הגנה על זכויות  הפרט, אובייקטיביים ובלתי תלויים", דבר המכתב.

"אמנסטי  אינטרנשיונל  ישראל  פועלת  מזה  שנים  רבות  להגנה על זכויות אדם בישראל ובעולם. בימים אלה, אנו  אוספים ולומדים את מהלכי הממשלות בעולם במאמציהם לעצור את התפשטות מגפת הקורונה".

פניות אלו מצטרפות לפניות קודמות של פעילי החברה האזרחית לנתניהו ולכוחות הביטחון. כפי שדיווח כאן שלשום איתמר ב"ז, קבוצה של חוקרים ומומחי תקשורת, משפט וטכנולוגיה התריעו מפני פגיעה רחבת היקף בפרטיות ודרשו מנתניהו ומגורמי ממשל אחרים למסור מידע על האמצעים הטכנולוגיים שיופעלו כדי שניתן יהיה לפקח על השימוש בהם.

"מובן לנו שמדובר בתקופת חירום, אבל גם בתקופה כזו אין לבטל סייגים על אמצעים הנחשבים דורסניים בכל משטר דמוקרטי. למעשה, בתקופה כזו חשיבותם רק גוברת", כתבו חברי הקבוצה. "דווקא בעתות חירום חשוב מאוד לשמור על תהליך קבלת החלטות תקין, ובראש ובראשונה על שקיפות של מהלכים ואמצעים שבתקופות רגילות נחשבים בלתי מידתיים. השקיפות היא המינימום המתבקש".

עוד באותו יום פנה גם ארגון העיתונאים ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להחריג את העיתונאים מהמעקב שיינקט אחר אזרחים במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. הארגון מאגד כמה אלפי עיתונאים. "קשה להעלות על הדעת שאפשר יהיה לעקוב אחרי פעילותם, פגישותיהם, מעשיהם והתנהלותם של עיתונאים שעושים את עבודתם בשטח ועוד יותר קשה להעלות על הדעת שיש צורך חיוני לעשות כן הגובר על חופש העיתונות שהוכר זה מכבר כבעל מעמד חוקתי וכחלק אינטגרלי מהדמוקרטיה. ברי כי זו פגיעה ממשית בחופש העיתונות ובחיסיון העיתונאי".

***

להורדת הקובץ (PDF, 208KB)